KLINIK PSIKOLOJI (TEZLI)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: KPS505
Ders İsmi: Psikofarmakoloji
Ders Yarıyılı: 2. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Alan İçi Seçmeli
Dersin Düzeyi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Anıl GÜNDÜZ - Dr.Öğr.Üyesi Erkal ERZİNCAN

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin sonunda öğrenciler; Psikofarmakolojinin temel ilkelerini öğrenir. Farklı maddelerin sinir sistemi üzerindeki etkileri hakkında bilgi sahibi olur.Farklı maddelerin duygu, düşünce, davranış ve algı üzerindeki etkilerini öğrenir.Farklı türdeki maddeler ve nörotransmiterler arasındaki etkileşimi öğrenir. Bağımlılık yapıcı maddeler hakkında bilgi sahibi olur.
Dersin Hedefi: Tedavide ekip ilişkisini kavratmak, psikiyatrik hastalıklarda uygulanan ilaç tedavisi- beyin etkileşimi, ilaç kullanımı ile ortaya çıkabilecek yan etkileri psikolojik değerlendirme ve tedavi sürecinde kullanmak hedeflenmiştir.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) 1- Psikofarmakolojinin temel ilkelerini öğrenir. 2-Farklı maddelerin sinir sistemi üzerindeki etkileri hakkında bilgi sahibidir. 3-Bağımlılık yapıcı maddeler hakkında bilgi sahibidir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) 1-Hastalık etkisine aracılık eden kimyasal nörotransmisyon mekanizmalarını tartışır. 2-Duygudurum bozukluklarının tedavisinde kullanılan ilaçların psikofarmakolojisini tartışır. 3-Anksiyete bozukluklarının tedavisinde kullanılan ilaçların psikofarmakolojisini tartışır. 4-Psikotik bozuklukların tedavisinde kullanılan ilaçların psikofarmakolojisini tartışır. 5-Bellek ve dikkat bozukluklarının tedavisinde kullanılan ilaçların psikofarmakojisini tartışır.. 6-Kötüye kullanılan ilaçların psikofarmakolojisini tartışır. 7-Cinsel işlev bozuklukları ve tedavisinde kullanılan ilaçların psikofarmakolojisini tartışır.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) 1-Psikiyatrist yönlendirmesi yapar. 2-İlaçların etki mekanizmalarını bilir. 3-İlaç kullanımı konusunda farkındalık yaratır. 4-İlaç kullanımının danışan üzerindeki olası etkilerinin farkındadır.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Kimyasal nörotransmisyonunu ilkeleri
2) İlaç etkisinin hedefleri olarak reseptörler ve enzimler - Tek bir reseptörün organizasyonu - İyon kanalları - Transport taşıyıcıları, aktif transport pompaları - İkinci haberci sistemleri - İyon regülasyonu - Gen regülasyonu - İlaç etki bölgeleri olarak reseptörler - İlaç etki bölgeleri olarak enzimler
3) Hastalık etkilerinin aracısı olarak kimyasal nörotransmisyon - Nörobiyoloji - Sinaptik nörotransmisyon, duygusal bozukluklara nasıl aracılık eder. - Moleküler nörobiyoloji ve psikiyatrik bozukluklar - Nöronal plastisite ve psikiyatrik bozukluklar - Nörotransmisyon yokluğu ve anormal nörotransmisyonun beyin sağlığına zararları.
4) Duygudurum bozukluklarının tanımı ve depresresyonun biyolojik temeli
5) Depresyon tedavisinde kullanılan ilaçların ve psikofarmakolojisi
6) Bipolar bozukluk tedavisinde kullanılan lityum ve diğer ilaçların psikofarmakolojisi
7) Anksiyete tanımı ve anksiyetenin biyolojik temelleri
8) Anksiyete tedavisinde kullanılan ilaçlar ve psikofarmakolojisi
9) Obsesif kompulsif bozuklu, panik bozukluk ve fobik bozukluk temelleri ve tedavilerinde kullanılan ilaçlar ve psikofarmakolojisi
10) Psikotik bozukluk ve Şizofreninin biyolojik temelleri
11) Antipsikotik ilaçlar ve farmakolojisi
12) Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğunun temelleri ve tedavisinde kullanılan ilaçların farmakolojisi
13) Bellek bozuklukları , kolinerjik nörotransmisyon üzerine etkileri ve Alzheimer hastalığı tedavisinde kullanılan ilaçların farmakolojisi
14) Kötüye kullanılan ilaçların (kokain, amfetamin, fensiklidin, esrar, kannabinoidler, nikotin, opiyatlar, alkol) psikofarmakolojisi - Cinsel işlevle ilişkili psikofarmakoloji
Diğer Kaynaklar: 1. Goodman and Gillman's The Pharmacological Basis of Therapeutics. Drs Brunton, Parker, and Lazo, McGraw Hill Publishing, 2005.
2. Basic and Clinical Pharmacology. B.Katzung. Appleton & Lange. 8th ed. 2004.
3. Rasyonel Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji. S. Oğuz Kayaalp. Hacettepe-Taş Kitabevi. 12. Baskı, 2009.
4. Farmakoloji Ders Kitabı. Türk Farmakoloji Derneği. Gazi Kitabevi, 2000
5. Temel Psikofarmakoloji. Nörobilimsel Temeli ve Pratik Uygulamaları. Stahl SM. Çeviri Editörü: Taneli B, Taneli Y. 2003.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Klinik Psikoloji alanına dair temel kuramsal bilgilere sahip olmak.
2) Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar.
3) Klinik psikoloji alanında en güncel bilgilere nasıl ulaşacağını bilir, literatürü tarayabilir.
4) Klinik psikoloji alanında yürüttüğü çalışmalarda etik prensipleri benimsemek.
5) Sosyal ve Davranış Bilimlerinde temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere sahiptir.
6) Klinik psikoloji ile ilgili edindiği bilgileri analiz edebilir, yorumlayabilir.
7) Klinik psikoloji alanında edindiği bilgiler ile farklı disiplinlerin bağlantısını kurabilir.
8) Klinik psikoloji alanında karşılaştığı herhangi bir soruna bireysel olarak veya ekip içinde çözüm önerileri getirebilmek.
9) Klinik psikoloji alanında bir çalışma yürütebilir ve çalışma esnasında ortaya çıkan sorunlara çözüm önerileri getirebilir.
10) Klinik psikoloji alanında edindiği bilgilerin güncel olup olmadığını takip eder.
11) Klinik psikoloji alanında ortaya çıkan yeni terapi yöntemlerini takip eder, edindiği bilgileri sorgular.
12) Klinik psikoloji alanındaki uluslararası yayınları takip eder.
13) Klinik psikoloji alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri, yazılı ve sözlü olarak aktarır.
14) Alanla ilgili bilgi ve uygulamaları, sosyal sorumluluk yaklaşımı çerçevesinde proje ve etkinliklere dönüştürür.
15) Klinik psikoloji alanındaki uygulamalarda etik prensiplere uygun hareket eder.
16) Klinik psikoloji alanında süpervizyon sürecini tamamlamak ve uygulamadaki etik sorumlulukların farkında olmak.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 42
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması 14 42
Beyin Fırtınası 14 42
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma 8 24
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 5 12
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 6 15
GENEL SINAV (Final) 1 2
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 180
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 6