İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLIĞI (TEZSIZ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ISG511
Ders İsmi: İş Yerlerinde Yangın ve Güvenlik Sistemleri
Ders Yarıyılı: 1. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Alan İçi Seçmeli
Dersin Düzeyi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersi Veren(ler): Prof.Dr. Osman YILDIRIM

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, yangın ve yangından korunma yöntemlerinin anlatılarak alınacak tedbirlerin öğretilmesidir. Yangına sebep olan unsurlar, kimyasal maddeler ve içeriklerinin öğrenilmesidir. Yangın üçgeni için gerekli koşulların öğrenilmesi ve yangın esnasında alınacak tedbirlerin öğretilmesidir.
Dersin Hedefi: Yangın nedeni ile oluşabilecek acil durumlarla mücadele etmeyi öğretmek birincil hedeftir.
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) 1-Bina yangın tesisatları hakkında bilgi sahibidir 2-Yangın sırasında yapılması gerekenler konusunda bilgi ve deneyim sahibidir
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) 1-Yangın talimatları ve yangınla ilgili kanunlar konusunda deneyim sahibidir 2-Yangın tesisatları hakkında bilgi ve kontrol yetisine sahiptir
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) 1-Risk değerlendirmelerinde yangın riskinin önemi hakkında farkındalık sahibidir 2-Yangın nedeni ile oluşan acil durumlarla mücadele etmeyi bilir

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Yangın Nedir? Neden Patlama Olur?
2) Yangın Yönetmeliğinin incelenmesi
3) Yangında Organizasyon ve Haberleşme Teknikleri
4) Yangından Korunma Yöntemleri
5) Yanma ve yanmanın yapısı, Yangının seyri
6) Yanıcı maddeler-alevlenme noktası, parlama noktası
7) Yanma oranı, Yanma üçgeni, Yanma enerjisi
8) Yanıcı madde sınıflamaları
9) İşyerleri, imalathaneler ve depolarda güvenlik tedbirleri
10) Yapı ve mesafeler, depolama düzeni
11) Yangın söndürme sistemleri, Portatif yangın söndürücüler
12) Yangınla ilgili yasal düzenlemeler
13) İşyeri ekibi oluşturulması ve eğitimi
14) Yönetici, mühendis, usta ve diğer işçilerin yangına karşı görev ve sorumlulukları
Diğer Kaynaklar: 1-Güner Y. ; (2002). Yapılarda Yangın Güvenliği. Basılmamış Eğitim Notu; İYEM Gebze; Nisan
2-NFPA 101., (1992).Life Safety Code Fire Protection Systems, NFPA
3-Health and Safety Executive (2013). “Dangerous Substances and Explosive Atmospheres”. ISBN 978 0 7176 6616 4, London The National Archives, KEW
4-TSE, TS 10223, Yangından Korunma, Yangınla Mücadele, Kurtarma İşlemleri Ve Tehlikeli Maddelerin Taşınması, 2013
5-Binaların Yangından Korunması Hakkında Yönetmelik ve Tüm Ekleri ve İlgili Diğer Mevzuat
6-Aijo, S. T. (1996). “The Theoretical and Philosophical Underpinnings of Relationship Marketing Environmental Factors Behind the Changing Marketing Paradigm”. Europen Journal of Marketing, Vol:30(No:2), ss:8-18s.12-13).
7-Al-Shuridah, O. M. (2005). Customer Intention as the Key to Successful CRM Implementation: Emprical Insight from an SEM Application, Southern Illinois University at Carbondale. (Phd) UMI.
8-Buttle, F. (2009). Consumer Relationship Management, Concepts and Technologies, Oxford:Butterworh-Heinemann
9-Acaroğlu M., Ünaldı M., Aydoğan H. (2010). Yakıtlar ve Yanma.Yer Nobel yayıncılık
10-Birinci S. A., (2005) Yanma Ve Yangın Bilgisi- I Kocaeli Üniversitesi İzmit Meslek Yüksekokulu İtfaiye Ve Yangın Güvenliği Programı ders notları

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) 1-Sağlığı ve Güvenliği konularında ileri uygulamaları yapacak düzeyde genişlemesine ve derinlemesine bilgi sahibidir. 2-Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır ve gerektiğinde bunları eleştirel bir yaklaşımla inceler ve adlandırır. 3-İş Sağlığı ve Güvenliği konularının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir ve edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilir, yeni bilgiler oluşturabilir. 4-Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular. 5-İş Sağlığı ve Güvenliği problemlerini çözmek için yöntem geliştirir ve bu yenilikçi yöntemleri uygular.
2) 1-İş Sağlığı ve Güvenliği problemlerini çözmek için araştırmaları bağımsız olarak yürütür, bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümlemek için bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 2-İş Sağlığı ve Güvenliği alanında çok disiplinli takımlarda liderlik yapar. 3-İş Sağlığı ve Güvenliği uygulamalarının stratejik, politik, sosyal ve çevresel boyutlarını adlandırır.
3) 1-Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır ve gerektiğinde bunları eleştirel bir yaklaşımla inceler ve adlandırır. 2-Verilerin toplanması, işlenmesi, kullanılması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. 3-Çalışmaların süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 42
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma 11 33
Rapor Hazırlama + Sunma 11 33
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma 11 33
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 6 18
ARA SINAV (Vize) 1 3
Genel Sınava Hazırlanma 5 15
GENEL SINAV (Final) 1 3
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 180
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 6