İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLIĞI (TEZSIZ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ISG506
Ders İsmi: İş Psikolojisi
Ders Yarıyılı: 2. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Alan İçi Seçmeli
Dersin Düzeyi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Reyhan Başaran

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: İş ortamındaki davranışı etkileyen farklı psikolojik ve sosyal süreçler ile teori ve yaklaşımları çerçevesinde iş ortamındaki uygulamaları açıklamak,
İş Psikolojisi alanındaki temel kavramları açıklamak, temel fonksiyonları ve yaklaşımları tanımak, tarihsel gelişimi ve günümüz uygulamaları üzerinde durularak, günümüz güncel iş psikolojisi alanına yönelik bilgi ve beceri kazandırmak,
Çalışma yaşamında, iş ve endüstri ortamlarında insan davranışlarını etkileyen psikolojik ve sosyal süreçlerin anlaşılmasını sağlamak.
Dersin Hedefi: İş psikolojisi temel kavramları ve diğer bilim alanları ile ilişkisini öğrenmek,
Temel işlevi ve tarihsel gelişimini öğrenmek,
Teori ve yaklaşımları, temel fonksiyonlarını tanımak,
İş psikolojisi alanında güncel yaklaşımlar ve uygulamaları, İş Sağlığı ve Güvenliği çerçevesinde değerlendirebilmek,
İş ortamlarında birey, grup ve organizasyon düzeyinde karşılaşılabilecek farklı problemlere çözüm sunabilmek,
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) 1. Alana dair temel kavramları tanımlar. 2. İş psikolojisi ile ilgili temel yaklaşımları bilir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) İş Psikolojisi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. Alana yönelik edindiği bilgiler ile çalışma yaşamında bütüncül bir bakış açısına sahip olur. İş psikolojisinin, çalışma hayatında İş Sağlığı ve Güvenliği üzerindeki etkilerini analiz eder.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
  2) Alandaki literatüre hakimdir.
  3) Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Dersin Tanıtımı ve İşleyiş
2) İş ve Çalışma Yaşamı – Tarihsel Gelişim ve Temel Kavramlar
3) Psikolojik İş Analizi ve Değerlendirme
4) İşe Güdülenme ve İş Tatmini
5) İş Tutumları ve Davranışlar
6) Psikolojik İş Çevresi - Fiziksel Koşullar
7) İşin Niteliği ve İşyerinde İlişkiler
8) Çalışan Seçimi ve Değerlendirme
9) Örgüt Kültürü
10) İletişim
11) Liderlik ve Ekip Yönetimi
12) Stres Yönetimi
13) Duygusal Çalışma ve Psikolojik Esenlik
14) Güncel Yaklaşımlar ve Uygulamalar, Genel Değerlendirme
Diğer Kaynaklar: Anderson, Neil., Handan Kepir Sinangil, Chockalingam Viswesvaran ve Deniz S. Öneş. Endüstri, İş ve Örgüt Psikolojisi El Kitabı 1-2. İstanbul: Literatür Yayıncılık

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

3

3

Program Kazanımları
1) 1-Sağlığı ve Güvenliği konularında ileri uygulamaları yapacak düzeyde genişlemesine ve derinlemesine bilgi sahibidir. 2-Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır ve gerektiğinde bunları eleştirel bir yaklaşımla inceler ve adlandırır. 3-İş Sağlığı ve Güvenliği konularının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir ve edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilir, yeni bilgiler oluşturabilir. 4-Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular. 5-İş Sağlığı ve Güvenliği problemlerini çözmek için yöntem geliştirir ve bu yenilikçi yöntemleri uygular. 3 3 2 2 2
2) 1-İş Sağlığı ve Güvenliği problemlerini çözmek için araştırmaları bağımsız olarak yürütür, bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümlemek için bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 2-İş Sağlığı ve Güvenliği alanında çok disiplinli takımlarda liderlik yapar. 3-İş Sağlığı ve Güvenliği uygulamalarının stratejik, politik, sosyal ve çevresel boyutlarını adlandırır. 3 2
3) 1-Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır ve gerektiğinde bunları eleştirel bir yaklaşımla inceler ve adlandırır. 2-Verilerin toplanması, işlenmesi, kullanılması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. 3-Çalışmaların süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır. 2 2 3

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 42
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 26
Makale Kritik 6 12
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) 13 26
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) 8 16
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma 7 14
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 7 14
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 14 28
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 180
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 6