AMELIYATHANE HIZMETLERI
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: IKU-A-222
Ders İsmi: İş Ahlakı ve Sosyal Sorumluluk
Ders Yarıyılı: 3. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Alan Dışı Seçmeli
Dersin Düzeyi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersi Veren(ler): Dr. Tuğçe Uraler

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin temel amacı, öğrencilerin iş yaşamında karşılaşabilecekleri etik ikilemleri analiz edebilme, bu durumlarda uygun kararlar alabilme becerisi kazanmalarını sağlamaktır. Aynı zamanda, öğrencilerin iş dünyasındaki paydaşlarla etik ve sosyal sorumluluk konularında etkili iletişim kurabilmeleri, sosyal sorumluluk projelerini kavrayarak geliştirebilmeleri hedeflenmektedir.


Dersin Hedefi: Bu ders, öğrencilerin iş yaşamında karşılaşabilecekleri etik sorunları tanıyıp analiz edebilmelerini, bu durumlarda etik ilkelere uygun kararlar verebilmelerini amaçlamaktadır. Ayrıca öğrencilerin, kurumsal sosyal sorumluluk anlayışını kavrayarak iş dünyasında etik farkındalıkla hareket etmeleri, paydaşlarla etkili ve sorumlu iletişim kurabilmeleri ve sürdürülebilir sosyal sorumluluk projeleri geliştirme yetkinliği kazanmaları hedeflenmektedir.


Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler: - Etik karar alma süreçlerini tanımlar ve uygular. - İş yaşamında karşılaşılan etik sorunları analiz eder. - Sosyal sorumluluk bilinci geliştirir ve projeler tasarlar. - Paydaşlarla etik çerçevede etkili iletişim kurar. - Toplumsal etki ve sürdürülebilirlik kavramlarını değerlendirir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler: - Etik karar alma süreçlerini tanımlar ve uygular. - İş yaşamında karşılaşılan etik sorunları analiz eder. - Sosyal sorumluluk bilinci geliştirir ve bu alana yönelik projeler tasarlar. - Paydaşlarla etik çerçevede etkili iletişim kurar. - Toplumsal etki ve sürdürülebilirlik kavramlarını değerlendirir. - Bireysel veya grup çalışmalarında bağımsız çalışır ve inisiyatif alır. - Kendi öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve gelişime açık olduğunu gösterir. - Fikirlerini açık, tutarlı ve saygılı bir şekilde ifade eder; farklı paydaşlarla etkili iletişim kurar. - Kurumsal sosyal sorumluluk ilkelerini yorumlar ve etik liderlik anlayışını örgütsel yapıya entegre eder. - İş etiğiyle ilgili ulusal ve uluslararası yasal düzenlemeleri uygular.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) - Kendi başına çalışabilme becerisini gösterir. - Proje planlama ve uygulama süreçlerinde inisiyatif alır. - Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk üstlenir. - Kendi performansını değerlendirir ve geribildirimleri geliştirme sürecine yansıtır.
  2) - Kendi öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve bu doğrultuda hedefler oluşturur. - Öğrenme sürecini bağımsız olarak planlar, uygular ve değerlendirir. - Yeni bilgilere ulaşmak için çeşitli kaynakları etkin şekilde kullanır. - Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrar ve sürekli gelişime açık olur.
  3) - Farklı sosyal ve kültürel gruplarla etkili yazılı ve sözlü iletişim kurar. - Takım çalışmalarında etkin katılım sağlar ve iş birliğini destekler. - Etik, toplumsal ve kültürel farklılıklara duyarlılık gösterir. - Fikirlerini açık, tutarlı ve ikna edici bir şekilde ifade eder.
  4) - İş yaşamında etik ilkelere uygun kararlar alır ve uygular. - Kurumsal sosyal sorumluluk kavramlarını analiz eder ve organizasyonel bağlamda değerlendirir. - Etik liderlik ve sürdürülebilirlik ilkelerini profesyonel ortamlara entegre eder. - İş etiği ile ilgili ulusal ve uluslararası yasal düzenlemeleri yorumlar ve uygular. - Toplumsal sorunlara karşı duyarlılık gösterir ve çözüm odaklı sosyal sorumluluk projeleri geliştirir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Etik kavramı ve tarihçesi
2) İş etiği kuramları
3) Etik ikilemler ve karar verme modelleri
4) Sosyal sorumluluk ve sürdürülebilirlik
5) Paydaş kuramı
6) Kurumsal sosyal sorumluluk örnekleri
7) Etik liderlik
8) Finans Ve İş Ahlakı
9) İş Ahlakı ve Sosyal Sorumluluk: Modern İş Dünyasında Temel Değerler
10) İnsan Kaynakları Yönetimi ve İş Ahlakı: Başarı için Temel İlkeler
11) Sosyal Sorumluluk Yatırımı: Sürdürülebilir bir Gelecek için Yatırım
12) Kamu Yönetiminde Ahlak: Etik İlkeler ve Uygulamaları
13) Hukuk ve Ahlak Arasındaki İlişki: Teorik ve Pratik Perspektifler
14) Pazarlama ve Reklam Ahlakı: Dürüstlük ve Sorumluluk İlkeleri
Diğer Kaynaklar: Torlak, Ö., Dalyan, F. (2015). İşletmelerde Sosyal Sorumluluk ve Etik. Anadolu Üniversitesi Yayınları
Erdoğmuş, N., Torlak, Ö., Bilgin Tiryaki, K. (2018). Temelleri ve Uygulamaları ile İş Ahlakı. İgiad Yayınları
Renne, B., Horst, J.T., Zhang, C. (2008). Socially responsible investments: Institutional aspects, performance, and investor behavior. Journal of Banking & Finance
Team, C. (2024, July 15). Socially Responsible Investment (SRI). Corporate Finance Institute. https://corporatefinanceinstitute.com/resources/esg/socially-responsible-investment-sri/
Walker, T. (2025). What is responsible investment? Cambridge Institute for Sustainability Leadership (CISL). https://www.cisl.cam.ac.uk/business-action/sustainable-finance/investment-leaders-group/what-is-responsible-investment#toc-5


Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Ameliyat öncesi ameliyat masasını ve aletlerini hazırlar
2) Ameliyat sırasında ameliyat ekibine yardımcı olur
3) Ameliyat sonrasında kullanılan aletlerin sterilizasyonunu (mikroptan arındırma) yaparak muhafazasını sağlar.
4) Ameliyathanedeki bütün cihaz ve aletlerin bakımını, temizliğini, muhafazasını ve tedarik edilmesini sağlar.
5) Ameliyathane sterilizasyonunun korunmasını sağlar.
6) Modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini seçip uygulamalar için mesleki ortam da etkin olarak kullanır.
7) Temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip öğrenme gereksinimlerini bilir ve karşılar. 3 3 3 3 3 3
8) Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
9) Alanı ile ilgili uygulamalarda hızlı ve doğru karar verir
10) Olağan ve olağan dışı durumlarda sorumluluk alır 3 3 3 3 3 3
11) Kişisel ve çevresel güvenlik sağlamada yetkindir. 3 3 3 3 3 3
12) Mesleki ve evrensel değerler doğrultusunda sürekli mesleki gelişim anlayışına sahiptir. 3 3 3 3 3 3
13) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 3 3 3 3 3 3
14) Entellektüel ve sosyal açıdan kendisini geliştirmeye yönelik ulusal ve evrensel değerleri ilke edinir. 3 3 3 3 3 3
15) Kendini sosyal ve kültürel anlamda geliştirir. 3 3 3 3 3 3
16) Hasta, hasta yakınları ve diğer sağlık profesyonelleri ile sözlü ve yazılı iletişim kurar.
17) Alanı ile ilgili verilerin toplanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olur. 3 3 3 3 3 3
18) Tekniker-hekim iletişiminde sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişimi doğru ve etkili kullanır.
19) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularına yeterli bilince sahip olur. 3 3 3 3 3 3
20) Hastalara haklarına uyar ve meslektaşları ile hastalara etik kurallar çerçevesinde yaklaşır ve davranır. 3 3 3 3 3 3

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 0 % 0
Laboratuar 0 % 0
Uygulama 0 % 0
Uygulama Sınavı 0 % 0
Küçük Sınavlar 0 % 0
Ödev 0 % 0
Sunum 0 % 0
Projeler 0 % 0
Derse Özgü Staj 0 % 0
Alan Çalışması 0 % 0
Makale Kritik 0 % 0
Makale Yazma 0 % 0
Modül Grup Çalışması 0 % 0
Beyin Fırtınası 0 % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme 0 % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma 0 % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme 0 % 0
Uygulama Tekrarı vb. 0 % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) 0 % 0
Proje Hazırlama + Sunma 0 % 0
Rapor Hazırlama + Sunma 0 % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma 0 % 0
Sözlü Sınav 0 % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Pratik Final 0 % 0
Rapor Teslimi 0 % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik 0 % 0
Kanaat Notu 0 % 0
Kurul-Committee 0 % 0
Yazma Ödev Dosyası 0 % 0
Portfolyo 0 % 0
Take-Home Sınav 0 % 0
Seyir Defteri 0 % 0
Katılım 0 % 0
Tartışma 0 % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 28
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası 14 14
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 7 7
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 14 14
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 65
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 2