Dersin Amacı: |
Bu ders, fantastik edebiyat dünyasını inceleyerek, onun temalarını, yapısını ve kültürel etkisini ele alır. Antik mitlerden günümüz kısa öykülerine kadar fantastik türdeki önemli eserleri keşfedecek, bu eserlerin modern edebiyat ve toplum üzerindeki etkilerini analiz edeceğiz. Öğrenciler, fantastik edebiyatın hayal gücünü ve dünyalar kurma yönlerini incelerken, bu metinlerin ahlak, kimlik, güç ve insan doğası gibi karmaşık soruları nasıl ele aldığını da göz önünde bulunduracaklar. |
Dersin Hedefi: |
Bu dersin hedefi, öğrencilerin fantastik edebiyatı gelişimi, temaları ve kültürel önemi açısından kapsamlı bir şekilde anlamalarını sağlamaktır. Temel ve çağdaş eserlerin incelenmesi yoluyla, öğrenciler fantastik edebiyatın ahlak, kimlik, güç ve insan doğası gibi temel soruları nasıl ele aldığını keşfederken, bu türü yorumlama ve takdir etme konusunda eleştirel ve analitik beceriler geliştireceklerdir.
|
Dersin Veriliş Şekli: |
Yüz yüze
|
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Öğrencilere fantastik edebiyatın temel temalarını, yapılarını ve konvansiyonlarını tanıtmak.
|
2) Fantastik edebiyatın, karmaşık insan sorularını keşfetmek için mit, folklor ve efsaneyi nasıl kullandığını analiz etmek.
|
3) Fantastik türdeki önemli eserlerin tarihsel ve kültürel bağlamlarına dair bir anlayış geliştirmek.
|
4) Öğrencilerin, fantastik metinleri yorumlamak için edebi teorileri uygulama becerilerini geliştirmek.
|
5) Yazılı ödevler ve çeşitli fantastik metinler üzerine tartışmalar yoluyla eleştirel düşünme ve analiz yeteneklerini artırmak.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
Yetkinlikler
(Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Fantastik Edebiyata Giriş
Türün genel bakışı ve kökenleri
Ders beklentilerinin ve ödevlerin tartışılması |
2) |
Mit ve Efsane Fantastik Edebiyatın Temelleri Olarak
Mitolojik kaynakların ve bunların fantastik edebiyata etkisinin incelenmesi |
3) |
Tolkien ve Modern Fantastik Edebiyatın Yaratılması
J.R.R. Tolkien'in fantastik edebiyat üzerindeki etkisinin tartışılması
Okuma: J.R.R. Tolkien'in Yüzüklerin Efendisi: Yüzük Kardeşliği (Kitap I, Bölüm 1-3)
Okuma: J.R.R. Tolkien’in “Peri Masalları Üzerine” |
4) |
Kahramanın Yolculuğu
Joseph Campbell'ın monomit kavramı ve fantastik anlatılar üzerindeki etkisi
Okuma: Yüzük Kardeşliğine devam |
5) |
Büyü ve Doğaüstü
Büyünün kuralları ve doğaüstü unsurların incelenmesi
Okuma: Ursula K. Le Guin’in “Omelas’ı Terk Edenler” |
6) |
Fantastik Edebiyatta İyi ve Kötü
Fantastik edebiyatta ahlaki ikilemlerin incelenmesi
Okuma: Yüzük Kardeşliğine devam |
7) |
Fantastik Edebiyatta Dönüşüm ve Kimlik
Dönüşüm ve kimlik keşfi üzerine tartışma
Okuma: Franz Kafka’nın “Dönüşüm” |
8) |
Ara Sınav
1-7. Haftaları kapsayan sınıf içi sınav
Temel metinler ve kavramlarla ilgili kısa denemeler ve nesnel sorular |
9) |
Karanlık Fantastik ve Gotik Geleneği
Karanlık fantastik ve gotik edebiyatın kökenlerinin incelenmesi
Okuma: Edgar Allan Poe’nun “Usher Evi'nin Çöküşü”
Okuma: Shirley Jackson’ın “Piyango” |
10) |
Karanlık Fantastik ve Gotik Geleneği
Karanlık fantastik ve gotik edebiyatın kökenlerinin incelenmesi
Okuma: Edgar Allan Poe’nun “Usher Evi'nin Çöküşü”
Okuma: Shirley Jackson’ın “Piyango” |
11) |
Fantastik Edebiyatta Politik Alegori ve Toplumsal Yorum
Politik ve toplumsal temalara odaklanarak fantastik eserlerin analizi
Okuma: Flannery O'Connor’ın “İyi Bir Adam Bulmak Zor” |
Diğer Kaynaklar: |
The Epic of Gilgamesh
Sandars, N. K. (1972). The Epic of Gilgamesh (Revised ed.). Penguin Classics.
(Original work: ancient Mesopotamian text)
Heaney, S. (2001). Beowulf: A New Translation. W.W. Norton & Company.
(Original work: Old English epic poem)
Tolkien, J. R. R. (2001). The Fellowship of the Ring (50th anniversary ed.). Houghton Mifflin Harcourt.
(Original work published 1954)
Le Guin, U. K. (1973). The ones who walk away from Omelas. In The wind's twelve quarters (pp. 275–284). Harper & Row.
Tolkien, J. R. R. (1964). On fairy-stories. In Tree and Leaf (pp. 3–84). George Allen & Unwin.
Campbell, J. (2008). The hero with a thousand faces (3rd ed.). New World Library.
|
|
Soru-Cevap |
|
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi |
|
Laboratuvar |
|
Sayısal Problem Çözme |
|
Alan çalışması |
|
Grup Çalışması / Ödevi |
|
Bireysel Ödev |
|
WEB Tabanlı Öğrenme |
|
Staj |
|
Yerinde Uygulama |
|
Proje Hazırlama |
|
Rapor Yazma |
|
Seminer |
|
Süpervizyon |
|
Sosyal Faaliyet |
|
Mesleki Faaliyet |
|
Mesleki Gezi |
|
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) |
|
Okuma |
|
Tez Hazırlama |
|
Arazi Çalışması |
|
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri |
|
Diğer |
|
Logbook |
|
Röportaj ve sözlü görüşme |
|
Araştırma |
|
Film izleme |
|
Kaynakça oluşturma |
|
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme |
|
Fotoğraf çekimi |
|
Eskiz çizimi |
|
Harita üzerinde işaretleme |
|
Harita okuma |
|
Doku örneği alma |
|
Malzeme arşivi oluşturma |
|
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme |
|