SAĞLIK YÖNETIMI | |||||
---|---|---|---|---|---|
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | IKU-C-217 | ||||||||
Ders İsmi: | İstanbul: Bir Kentin Tarihi | ||||||||
Ders Yarıyılı: | 1. Yarıyıl / Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | Yok | ||||||||
Dersin Türü: | Alan Dışı Seçmeli | ||||||||
Dersin Düzeyi: |
|
||||||||
Dersi Veren(ler): | Ekin Can Göksoy |
Dersin Amacı: | Bu ders, öğrencilere İstanbul'un arkaik dönemden günümüze uzanan tarihsel sürecini, kentin sosyal, kültürel, mimari ve sanatsal boyutlarıyla kapsamlı bir şekilde tanıtmayı amaçlamaktadır. Şehrin çok katmanlı yapısını coğrafi, sosyolojik ve tarihi perspektiflerden ele alarak, öğrencilerin yaşadıkları kent ile daha nitelikli bir ilişki kurmalarını sağlamayı hedeflemektedir. |
Dersin Hedefi: | Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler: İstanbul'un tarihsel gelişimini kronolojik olarak analiz eder. Şehrin farklı dönemlerdeki sosyal, kültürel ve mimari özelliklerini karşılaştırır. İstanbul'un edebi ve sanatsal temsillerini değerlendirir. Kent tarihinin önemli dönüm noktalarını tartışır. Şehrin coğrafi, sosyolojik ve tarihi katmanlarını yorumlar. İstanbul'un güncel kentsel sorunlarını analiz eder. Kentin geleceğine yönelik çözüm önerileri geliştirir. |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Bu dersi tamamlayan öğrenci:
İstanbul'un tarihsel dönemlerini kronolojik sırayla açıklar.
Kent tarihindeki önemli olayları tanımlar.
Farklı dönemlere ait mimari eserleri ayırt eder.
Şehrin edebi ve sanatsal temsillerinden örnekler gösterir.
Kentin sosyal ve kültürel değişimini örneklerle açıklar.
Modern İstanbul'un kentsel sorunlarını listeler.
Kent planlamasına yönelik çözüm önerileri sunar. |
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) |
Hafta | Konu | ||
1) | Tanışma, ders kapsamı hakkında bilgilendirme | ||
2) | Şehir nedir? Nereden gelir? İstanbul neresidir? Şehirleşme tarihine kısaca değinilecek, İstanbul’un tarih boyunca aldığı isimler ve İstanbul’un değişen konumu ve sınırlarından bahsedilecektir. | ||
3) | Arkeoloji ve şehrin arkaik geçmişi İstanbul ve çevresindeki yerleşimler ile şu an halihazırda devam eden kazılara referanslar verilerek İstanbul’un antik çağlardaki yaşantısı ele alınacaktır. | ||
4) | Roma ve Bizans, nedir, ne değildir? Roma İmparatorluğu’ndan Bizans İmparatorluğu’na, İstanbul’un çehresinin değişimi, inşa edilen anıtlar, şehirleşme ve kültürel miras açılarından incelenecektir. | ||
5) | Efsanelerde İstanbul İstanbul’un kuruluş efsanelerinden yirminci yüzyıla kadar, İstanbul’un sosyal yaşantısında etkili olmuş pek çok kent söylencesi ve efsanesi şehrin kimliğini oluşturmak bağlamında tartışılacaktır. | ||
6) | Osmanlı İstanbulu (1453-1703) İstanbul’un fethi ile birlikte şehre yapılan kentsel müdahaleler ve İstanbul’un Osmanlılaşması, nüfusundaki değişiklikler, kültürel alandaki gelişmeler ve hareketli sosyal yaşamı ele alınacaktır. | ||
7) | Osmanlı İstanbulu (1703-1923) Osmanlı modernleşmesi sürecinde şehrin dönüşümü ve değişiminin inceleneceği bu hafta, özellikle Osmanlı barok mimarisi ve saraylar bağlamında mimari tartışmalar yapılacaktır. Dileyen öğrencilerle bu haftanın ertesinde bir gezi düzenlenebilir. | ||
8) | Pera - Galata: Bir başka şehir, bir başka mimari İstanbul sınırlarının aslında dışında kalan ama şehrin ayrılmaz bir parçası olan Pera-Galata’nın tarihi Roma öncesi Sycai yerleşiminden günümüze kadar ele alınacaktır. | ||
9) | Cumhuriyet’in ilk yıllarında İstanbul Başkentin Ankara’ya taşınmasının etkileri İstanbul’u nasıl etkiledi? İşgal İstanbul’undan sıyrılabildi mi? Cumhuriyetin İstanbul’u hangi gelişmelere tanıklık etti? | ||
10) | Edebiyatta İstanbul Bizans şiirinden divan edebiyatına, ilk romanlardan tiyatro oyunlarına İstanbul imgesi edebiyatta ve kültürel bellekte önemli bir yer edinmişti. Bu hafta bazı okuma parçaları üzerinden İstanbul edebiyat ilişkisi irdelenecektir. | ||
11) | Contemporary Istanbul: Migration, Urbanization, Earthquake Focus on recent history from World War II years, rural-to-urban migration, arabesque culture, unplanned urbanization, and earthquake preparations. | ||
12) | Sinema ve Çağdaş Sanatta İstanbul imgesi Edebiyatta olduğu gibi İstanbul’un güçlü imgesi kendisine sinemada, çağdaş sanatta ve hatta görsel iletişimde de yer bulmuştur. Belli başlı eserler üzerinden, İstanbul’un görsel gücü tartışılacak, belleğimizdeki yeri irdelenecektir. | ||
13) | Mimarların ve Plancıların İstanbulu Şehri şehir yapanlar orada yaşayanlardır. Peki mimarlar ve plancılar bu işin neresinde? Şehre etkileri nedir? Ne derecede kendi izlerini kente bırakabilmişler ve bırakmak istemişlerdir? Özellikle 19. yüzyıl sonundan günümüze mimar ve plancıların İstanbulu konuşulacaktır. | ||
14) | İstanbul-Bugün-Yarın Tüm bir dönemin özeti ve İstanbul’un geleceği hakkında bir tartışma. | ||
|
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||
1) Kuramsal Yetkinlik: Öğrencilerin sağlık yönetimi ile ilgili teorik bilgiye sahip olmalarını sağlar. Bu, sağlık yönetiminin temel ilkeleri, teorileri, modelleri ve stratejik yönetim konularındaki akademik bilgi birikimidir. Kuramsal yetkinlik, öğrencilerin sağlık yönetimi alanındaki farklı bakış açılarını anlamalarını ve bunları analiz etmelerini sağlar. Olgusal Yetkinlik: Öğrencilerin teorik bilgileri gerçek dünyadaki sağlık hizmetleri ve organizasyonlarında uygulayabilme yeteneğini ifade eder. Bu, öğrendikleri bilgilerin pratikte nasıl kullanılacağı ve sağlık kurumlarında etkin bir şekilde yönetim uygulamaları gerçekleştirme becerisidir. Olgusal yetkinlik, öğrencilerin sahadaki sorunları çözmelerini ve bu sorunları profesyonel bir şekilde yönetmelerini sağlar. | ||||||
2) Bilişsel Yetkinlik: Öğrencilerin sağlık yönetimi alanında analitik düşünme, problem çözme ve eleştirel düşünme becerilerini geliştirmelerini sağlar. Bilişsel yetkinlik, öğrencilerin sağlık hizmetleri ve yönetim süreçleriyle ilgili karmaşık sorunları anlamalarını, analiz etmelerini ve bu sorunlara çözümler geliştirmelerini sağlar. Bu yetkinlik, teorik bilgiyi analiz etme ve soyut fikirleri somut hale getirme yeteneği gerektirir. Uygulamalı Yetkinlik: Öğrencilerin bilişsel bilgi ve becerilerini sağlık yönetimi uygulamalarıyla birleştirerek kullanabilmelerini ifade eder. Bu, öğrencilere kazandırılan teorik bilgilerin, sağlık kurumlarında günlük operasyonlar, hizmet sunumu, karar verme ve liderlik gibi alanlarda etkin bir şekilde uygulanmasıdır. Uygulamalı yetkinlik, öğrencilerin sahada karşılaşılan sorunları çözme ve karar alma süreçlerini yönetme becerisini geliştirir. | ||||||
3) Sağlık yönetimi öğrencileri, kendi başlarına çalışarak, verilen görevleri başarıyla yerine getirme yetkinliğine sahip olmalıdır. Bu yetkinlik, bağımsız karar alabilme, zorluklarla başa çıkabilme ve zaman yönetimi becerileri gerektirir. Ayrıca, öğrenciler, projelerde veya iş süreçlerinde liderlik yaparak sorumluluk almalı ve bu süreçlerde etik ve profesyonel davranış sergilemelidir. | ||||||
4) Sağlık Yönetimi Lisans Programı, öğrencilerin sağlık sektöründeki güncel bilgileri takip etmelerini ve yaşam boyu öğrenme bilincini kazanmalarını hedefler. Program, öğrencilerin edindikleri bilgileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirmelerini, kendi öğrenim süreçlerini yönlendirmelerini ve bağımsız çalışabilme becerilerini geliştirmelerini sağlar. Bu yetkinlikler, sağlık yönetimi alanındaki hızlı değişimlere uyum sağlamada ve profesyonel gelişimde temel unsurlardır. | ||||||
5) Sağlık Yönetimi programı, öğrencilerin etkili iletişim kurabilme becerisini geliştirmeyi amaçlar. Bu yetkinlik, sağlık sektöründe çalışan profesyonellerin, hastalar, sağlık çalışanları ve diğer paydaşlarla doğru, açık ve etik bir şekilde iletişim kurmalarını sağlar. Ayrıca, öğrenciler sosyal beceriler kazandıracak çeşitli etkinlikler aracılığıyla, grup çalışmaları, mülakatlar, liderlik ve empati becerileri gibi sosyal yetkinliklerini geliştirirler. Bu beceriler, sağlık sektöründe profesyonel ilişkiler kurma ve yönetme açısından kritik öneme sahiptir. | ||||||
6) Sağlık Yönetimi programı, öğrencilere sağlık sektöründe profesyonel bir yöneticilik kariyerine yönelik kapsamlı bilgi ve beceriler kazandırmayı amaçlar. Alana özgü yetkinlikler, sağlık kurumlarında liderlik yapabilme, yönetimsel kararlar alabilme, sağlık sistemlerini analiz etme, sağlık politikalarını geliştirme ve uygulama gibi becerileri içerir. Ayrıca, sağlık hizmetleri organizasyonlarının finansal yönetimi, insan kaynakları yönetimi ve kalite kontrol gibi spesifik alanlarda yetkinlikler kazanılır. |
Soru-Cevap | |
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi | |
Laboratuvar | |
Sayısal Problem Çözme | |
Alan çalışması | |
Grup Çalışması / Ödevi | |
Bireysel Ödev | |
WEB Tabanlı Öğrenme | |
Staj | |
Yerinde Uygulama | |
Proje Hazırlama | |
Rapor Yazma | |
Seminer | |
Süpervizyon | |
Sosyal Faaliyet | |
Mesleki Faaliyet | |
Mesleki Gezi | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) | |
Okuma | |
Tez Hazırlama | |
Arazi Çalışması | |
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri | |
Diğer | |
Logbook | |
Röportaj ve sözlü görüşme | |
Araştırma | |
Film izleme | |
Kaynakça oluşturma | |
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme | |
Fotoğraf çekimi | |
Eskiz çizimi | |
Harita üzerinde işaretleme | |
Harita okuma | |
Doku örneği alma | |
Malzeme arşivi oluşturma | |
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 20 |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Uygulama Sınavı | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | 1 | % 30 |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Alan Çalışması | % 0 | |
Makale Kritik | % 0 | |
Makale Yazma | % 0 | |
Modül Grup Çalışması | % 0 | |
Beyin Fırtınası | % 0 | |
Rol Oynama + Dramatize Etme | % 0 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışma | % 0 | |
Ön Çalışma, Pekiştirme | % 0 | |
Uygulama Tekrarı vb. | % 0 | |
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | % 0 | |
Proje Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Rapor Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sözlü Sınav | % 0 | |
Ara Sınavlar | % 0 | |
Final | 1 | % 50 |
Pratik Final | % 0 | |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Bütünleme Pratik | % 0 | |
Kanaat Notu | % 0 | |
Kurul-Committee | % 0 | |
Yazma Ödev Dosyası | % 0 | |
Portfolyo | % 0 | |
Take-Home Sınav | % 0 | |
Seyir Defteri | % 0 | |
Katılım | % 0 | |
Tartışma | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Süresi | 14 | 28 |
Laboratuvar | ||
Uygulama | ||
Uygulama Sınavı | ||
Derse Özgü Staj | ||
Alan Çalışması | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | ||
Makale Kritik | ||
Makale Yazma | ||
Modül Grup Çalışması | ||
Beyin Fırtınası | ||
Rol Oynama + Dramatize Etme | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) | ||
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | ||
Proje Hazırlama + Sunma | ||
Rapor Hazırlama + Sunma | ||
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınavlara Hazırlanma | ||
ARA SINAV (Vize) | ||
Genel Sınava Hazırlanma | ||
GENEL SINAV (Final) | ||
Katılım | ||
Tartışma | ||
Portfolyo | ||
Take-Home Sınav | ||
Seyir Defteri | ||
Toplam İş Yükü | 28 | |
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) | 0 |