İŞLETME (İNGILIZCE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: BUS707
Ders İsmi: Marketing Management
Ders Yarıyılı: 7. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili:
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Abdülkadir ŞENCAN

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders öğrencileri, şirketlerin giderek (1) ürün ve hizmet portföylerini yönetmekten müşteri portföylerini yönetmeye geçtikleri; (2) tek başına kitlesel ürünlerden entegre ve özelleştirilmiş hizmet çözümlerine geçtikleri; (3) müşteri değerini daha iyi yaratmak ve yakalamak için veri analitiği ve yapay zekayı kullandıkları; (4) tekliflerini tanıtmak için geleneksel reklamcılık yerine sosyal medyaya güvendikleri; (5) müşteri karlılığını ve müşteri yaşam boyu değerini ölçme yöntemlerini geliştirdikleri; (6) pazarlama yatırımlarının getirisini ve hissedar değeri üzerindeki etkisini ölçmeye odaklandıkları günümüz ortamında çalışmaya hazırlar.
Dersin Hedefi: Pazarlama Yönetimi, 21. yüzyılda modern pazarlama yönetimini oluşturan aşağıdaki sekiz işlevi özel olarak tanımlamak ve yorumlamak üzere düzenlenmiştir.
1. Stratejik bir pazarlama planı geliştirmek
2. Pazarı anlamak ve pazar içgörülerini yakalamak
3. Kazandıran pazarlama stratejileri oluşturma
4. Piyasa değerinin tasarlanması
5. Piyasa değerinin iletilmesi
6. Pazar değeri sunmak
7. Büyümeyi sosyal açıdan sorumlu bir şekilde yönetmek
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Güncel pazarlama teorisinin kavramsallaştırılması ve bu çerçevede pazarlama faaliyetlerinin nasıl yönetileceğinin kavranmasıdır.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Bilişsel Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler şunları yapabilecektir: Anlama ve Bilgi: Pazarlama karması (4P/7P), segmentasyon, hedefleme, konumlandırma, tüketici davranışı ve pazarlama araştırması gibi temel pazarlama kavramlarını tanımlama ve ayırt etme. Pazarlamanın bir organizasyon içindeki rolünü ve işletme hedeflerine katkısını açıklama. Çeşitli pazarlama ortamlarını (mikro ve makro) ve bunların pazarlama kararları üzerindeki etkilerini belirleme ve açıklama. Etik pazarlama ve kurumsal sosyal sorumluluk ilkelerini ifade etme. Tüketici karar verme süreçleriyle ilgili temel teori ve modelleri tanıma ve hatırlama (örn. Maslow'un İhtiyaçlar Hiyerarşisi, AIDA modeli). Analiz ve Eleştirel Düşünme: SWOT analizi ve Porter'ın Beş Gücü gibi çerçeveleri kullanarak pazar fırsatlarını ve tehditlerini analiz etme. Çeşitli kriterlere (demografik, psikografik, davranışsal, coğrafi) dayalı farklı pazar segmentasyon stratejilerini değerlendirme. Mevcut pazarlama kampanyalarını güçlü, zayıf yönlerini ve iyileştirme alanlarını belirleyerek eleştirme. Anlamlı sonuçlar çıkarmak ve stratejik kararlara bilgi sağlamak için pazar araştırma verilerini yorumlama. Çeşitli fiyatlandırma stratejilerini (örn. maliyet artı, değere dayalı, rekabetçi) ve farklı ürün/hizmetler için uygunluklarını karşılaştırma ve zıtlaştırma. Sentez ve Yaratma: Amaçlar, stratejiler, taktikler ve ölçümler dahil olmak üzere belirli bir ürün veya hizmet için kapsamlı bir pazarlama planı formüle etme. Pazar analizi ve hedef kitle içgörülerine dayanarak bir ürün veya hizmet için benzersiz bir satış teklifi (USP) geliştirme. Amaçları, metodolojiyi ve beklenen sonuçları özetleyen basit bir pazarlama araştırma önerisi taslağı hazırlama. Bir markayla müşteri etkileşimlerini görselleştirmek ve anlamak için bir müşteri yolculuğu haritası oluşturma. Problem Çözme: Vaka çalışmalarındaki pazarlama sorunlarını belirleme ve uygulanabilir çözümler önerme. Satışların düşmesi veya yeni bir pazara giriş gibi belirli zorlukların üstesinden gelmek için uygun pazarlama stratejileri belirleme. Pratik Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler şunları yapabilecektir: Kavramların Uygulanması: Belirli bir ürün veya endüstri için sağlanan verileri kullanarak temel bir pazar segmentasyon analizi yapma. Yeni veya mevcut bir ürün için bir konumlandırma ifadesi geliştirme. Farklı pazarlama faaliyetleri arasında kaynakları tahsis ederek basit bir pazarlama bütçesi oluşturma. Farklı hedef kitlelere ve iletişim kanallarına göre tanıtım mesajları oluşturma. Temel pazarlama görevlerini yerine getirmek için dijital pazarlama araçlarını kullanma (örn. sosyal medya platformları, e-posta pazarlama yazılımları). Araştırma ve Veri İşleme: Pazarlama kararlarını desteklemek için ilgili ikincil pazar verilerini temin etme ve sentezleme. Birincil pazar araştırması içgörüleri toplamak için basit bir anket taslağı hazırlama. Pazar araştırması bulgularını hedef kitleye açık ve öz bir şekilde sunma. İletişim ve Sunum: Akranlara ve eğitmenlere bir pazarlama planını veya stratejisini sunma ve savunma. Yazılı raporlar ve sözlü sunumlar aracılığıyla pazarlama kavramlarını etkili bir şekilde iletme. Pazarlama projeleri geliştirmek ve yürütmek için grup ortamlarında etkin bir şekilde işbirliği yapma. Stratejik Uygulama: Müşteri sadakatini artırmak için bir müşteri ilişkileri yönetimi (CRM) stratejisi önerme. Pazarlama öncesi, pazarlama ve pazarlama sonrası faaliyetleri içeren bir ürün lansman planı taslağı hazırlama. Pazar özelliklerine göre belirli bir ürün için uygun dağıtım kanalları önerme. Araçlar ve Teknoloji: Pazarlama sunumları ve veri organizasyonu için yaygın ofis yazılımlarını (örn. PowerPoint, Excel) kullanmada yeterlilik gösterme. Endüstriye özel pazarlama kaynaklarından (örn. sektörel yayınlar, pazar araştırma raporları) bilgi gezinme ve çıkarma.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Pazarlama Yönetimi Dersi İçin Temel Yetkinlik Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, aşağıdaki yetkinlikleri sergileyebilecektir: 1. Stratejik Düşünme ve Karar Verme: Anahtar fırsatları, tehditleri ve zorlukları belirlemek için karmaşık pazar durumlarını analiz etme. Genel iş hedefleri ve rekabet ortamıyla uyumlu veriye dayalı pazarlama stratejileri formüle etme. Hem kısa vadeli taktikleri hem de uzun vadeli stratejik çıkarımları dikkate alarak hedef pazarlar, ürün konumlandırması, fiyatlandırma, tanıtım ve dağıtım konularında bilinçli kararlar alma. Pazarlama girişimlerinin etkinliğini değerlendirme ve performans metriklerine ve değişen pazar koşullarına göre stratejileri uyarlama. 2. Pazar Bilgisi ve Müşteri Odaklılık: Farklı segmentlerdeki müşteri ihtiyaçlarını, isteklerini ve davranışlarını derinlemesine anlama. Tüketici tercihleri, pazar trendleri ve rekabetçi faaliyetler hakkında eyleme dönüştürülebilir içgörüler elde etmek için pazar araştırması yapma ve yorumlama. Gelişen pazar dinamiklerini ve rekabetçi baskıları öngörme ve bunlara yanıt verme. Tüm faaliyetlerin müşteri değeri yaratmaya ve sunmaya yönelik olmasını sağlayarak pazarlama sürecinin tamamında müşteri odaklı bir yaklaşımı savunma. 3. İletişim ve Etki Yaratma: Karmaşık pazarlama kavramlarını ve stratejilerini farklı hedef kitlelere (örn. yönetim, ekip üyeleri, müşteriler) açık ve ikna edici bir şekilde ifade etme. Çeşitli kanallarda (örn. yazılı raporlar, sunumlar, dijital medya) ilgi çekici pazarlama mesajları ve içerikleri geliştirme. Pazarlama planları ve girişimleri konusunda paydaşlar arasında müzakere etme ve uzlaşma sağlama. Verileri ve stratejik gerekçeleri kullanarak pazarlama önerilerini etkili bir şekilde sunma ve savunma. 4. İnovasyon ve Yaratıcılık: İş zorluklarını ele almak ve pazar fırsatlarından yararlanmak için yenilikçi pazarlama fikirleri ve çözümleri üretme. Piyasada farklılık yaratmak için ürün geliştirme, markalaşma ve tanıtım kampanyaları hakkında yaratıcı düşünme. Yeni pazarlama teknolojilerini ve trendlerini benimseme ve bunlara uyum sağlama, bunları pazarlama stratejilerine entegre etme. Pazarlama uygulamalarında sürekli iyileşme ve deneme zihniyetini teşvik etme. 5. Liderlik ve İşbirliği: Pazarlama projelerini planlamak, yürütmek ve değerlendirmek için farklı ekipler içinde etkili bir şekilde işbirliği yapma. Pazarlama sonuçları için inisyatif alma ve sorumluluk gösterme. Pazarlama ile ilgili görevlerde ekip üyelerine yapıcı geri bildirim ve destek sağlama. Bir kuruluş içindeki pazarlama ile diğer fonksiyonel alanlar (örn. finans, satış, operasyonlar) arasındaki karşılıklı bağımlılıkları anlama. 6. Etik ve Sorumlu Pazarlama: Sorumlu ve şeffaf iletişimi sağlayarak pazarlama uygulamalarındaki etik ikilemleri belirleme ve ele alma. Pazarlama stratejileri geliştirirken ve uygularken kurumsal sosyal sorumluluk ilkelerini uygulama. Pazarlama faaliyetlerini düzenleyen ilgili yasal ve düzenleyici çerçevelere uyma. Paydaşlarla güven ve uzun vadeli ilişkiler kuran adil ve dürüst pazarlama uygulamalarını teşvik etme. Bu temel yetkinlikler, öğrencilerin sadece ne bildiklerini veya ne yapabildiklerini değil, aynı zamanda pazarlama zorluklarına nasıl yaklaştıklarını ve ne tür pazarlama profesyonelleri haline geldiklerini de vurgular.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Yeni Gerçekler için Pazarlamayı Tanımlamak
2) Pazarlama Planlaması ve Yönetimi
3) Tüketici Pazarlarının Analizi
4) Endüstriyel Pazarların Analizi
5) Pazarlama Araştırması Yapmak
6) Pazar Bölümlerinin ve Hedef Müşterilerin Belirlenmesi
7) Müşteri Değer Teklifleri ve Konumlandırma Oluşturma
8) Ürünlerin Tasarlanması ve Yönetilmesi
9) Hizmetlerin Tasarlanması ve Yönetilmesi
10) Güçlü Markalar Oluşturmak
11) Fiyatlandırma ve Satış Promosyonlarını Yönetme
12) Pazarlama İletişimini Yönetmek
13) Dijital Çağda Entegre Bir Pazarlama Kampanyası Tasarlamak
14) Personal Selling and Direct Marketing
Diğer Kaynaklar: Kotler, Philip, Kevin Keller, and Alexander Chernev. 2021. Marketing Management (16th Ed.).

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Temel finansman ilkelerine ve kurallarına, analitik finans araçlarına ve finans fonksiyonunun işletmenin fonksiyonel yapısı içerisindeki önemine ilişkin bilgi birikimine sahip olur.
2) İşletmenin stratejik amaçları doğrultusunda çalışanlara liderlik yapılarak onların güdülenmesine ve üretimin koordine edilmesine yönelik yönetimin temel ilkelerini kavrar.
3) İş yaşamında bulunan insanlar arasında var olan biçimsel ve biçimsel olmayan ilişkilerin doğasını anlar.
4) Finansal ve yönetsel muhasebe araçları ve teknikleri konusunda uygulanabilir bilgi birikimine sahip olur.
5) İş ve ticaret kanunları tarafından çerçevelenen Türk hukuk sistemine ilişkin uygulamaya dönük bilgi birikimine sahip olur.
6) Bir işletmeyi tüm fonksiyonel birimleri açısından değerlendirir.
7) Karşılaşabileceği vakaları analiz eder.
8) İşletmede karşılaştığı sorunlara çözümler üretir.
9) Bir işletmede veya herhangi bir bölümüyle ilgili alınacak kararlarda matematiksel ve analitik düşüncesini kullanarak sayısal verileri işler ve anlamlı hale getirir.
10) Ulusal ve uluslararası boyutlarda sosyal, ekonomik ve hukuki yapıların ve değişimlerin işletme ve ekonomi üzerindeki etkilerini analiz eder.
11) Mevcut iş çevresi içerisinde ürün ve/veya hizmetlerin başarılı bir şekilde pazarlanmasına, fiyatlandırılmasına, dağıtımına ve müşteri memnuniyetine yönelik pazarlama stratejileri geliştirir.
12) Profesyonel iş yaşamında etkili olabilmek için gerekli olan liderlik ve karar alma becerilerini geliştirir.
13) Bilgi işlem araçlarını amacına uygun şekilde organize eder.
14) Yaşam boyu öğrenme isteği ve gelişme yeteneğine sahip olur.
15) Disiplin içi ve disiplinler arası boyutlarda bireysel ve takım halinde çalışma yapar.
16) İşletmecilik ile ilgili güncel ve gelişen eğilimleri mesleki İngilizce yeterliliğine sahip olarak takip eder.
17) İşletme alanındaki güncel haber ve vakaları bilir, takip eder.
18) İşletme ve ticaret alanındaki hukuki gelişmeleri ve yenilikleri bilir.
19) Profesyonel boyuttaki işe alım ve kendini geliştirmeyle ilgili yeniliklerden haberdar olur.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Katılım % 0
Tartışma % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 42
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası 14 28
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) 14 28
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) 14 42
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 1 12
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 1 12
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım 14 14
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 180
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 6