ANESTEZI
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ANS703
Ders İsmi: Sağlığın Geliştirilmesi
Ders Yarıyılı: 3. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Alan İçi Seçmeli
Dersin Düzeyi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersi Veren(ler): Öğr. Gör. Gülşah Gün

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Sağlığı geliştirme kavramı ve sağlığı geliştirme stratejileri ile ilgili temel düzeyde bilgi sağlayarak, öğrencinin olumlu sağlık davranışlarına sahip olması konusunda farkındalık kazanmasıdır.
Dersin Hedefi: Sağlığı etkileyen faktörleri sayabilmek, sağlığı korumak için yapılması gerekenleri
söyleyebilmek, sağlığı geliştirme kavramını açıklayabilmek, kişiye yönelik korunma yollarını açıklayabilmek, sağlık eğitiminin gerekliliğini açıklayabilmek ders hedeflerimizdendir.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Sağlığı geliştirme kavramını bilir.
  2) Sağlığın korunması ve geliştirilmesinde bireyin rol ve sorumluluklarını tanımlar.
  3) Sağlığın sosyal belirleyicilerini sıralar.
  4) Sağlığı geliştirmede kullanılan modelleri kavrar.
  5) Sağlığı geliştirmede sağlık eğitiminin önemini anlar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Sağlığı geliştirme programlarının planlanması, uygulanması ve değerlendirilmesi sürecini yönetebilir.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Mesleki uygulamaların temeli olan kuram ve modelleri bilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Dersin tanıtımı, giriş, amaç ve öğrenim hedefleri
2) Sağlık ve Sağlığı Geliştirme • Sağlığın tanımı • Sağlığın belirleyicileri • Sağlığı geliştirme kavramının tanımı
3) Sağlığın Geliştirilmesi ile ilgili Teoriler • Sağlığı Geliştirmede Yaygın kullanılan Teoriler (Sağlık İnanç Modeli, Transteoretik Model, Pender’ın Sağlığı Geliştirme Modeli)
4) Sağlığı Geliştirmenin Tarihi • Sağlığın Geliştirilmesi ile İlgili Evrensel Sağlık Bildirgeleri (Lalonde Raporu, Alma-Ata Bildirgesi, Sağlıklı Bireylee (1979-2020), Ottawa Sözleşmesi, Jakarta Bildirgesi etc. • Türkiyede Sağlığı Geliştirme
5) Sağlığın Geliştirilmesi ve Hastalıkların Önlenmesi • Primer, sekonder ve tersiyer korunmanın tanımı • Sağlık, sağlığın geliştirilmesi ve hastalıkların önlenmesi arasındaki ilişki
6) Sağlığın Geliştirilmesi ve Hastalıkların Önlenmesi • Primer, sekonder ve tersiyer korunmanın tanımı • Sağlık, sağlığın geliştirilmesi ve hastalıkların önlenmesi arasındaki ilişki
7) Toplum Sağlığının Geliştirilmesi • Toplum Sağlığının Temel Göstergeleri • Koruyucu Sağlık Programları • Sağlığı Geliştirme Programları
8) Aile Sağlığını Geliştirme • Sosyal Sistemler Olarak Aile • Aile Sağlığı Hemşireliği • Aile Sağlığının Geliştirilmesi • Aile Sağlığının Geliştirilmesinde Bireylerin Rolleri
9) Anne-Çocuk Sağlığının Geliştirilmesi • Gebe ve bebeklerin sağlık durumu ve gereksinimleri • Anne sağlığının geliştirilmesi • Çocuk sağlığının geliştirilmesi
10) Yetişkinlerde Sağlığı Geliştirme • Sağlık göstergeleri • Yetişkinler için sağlığı geliştirme programları
11) Yaşlılarda Sağlığı Geliştirme • Yaşlılar için sağlık göstergeleri • Yaşlılar için sağlığı geliştirme programları
12) Azınlık Grupların Sağlığını Geliştirme • Göç eden bireylerin sağlık göstergeleri • Göçmenlere yönelik sağlığı geliştirme programları
13) Okul Çocuklarında ve Adölesanlarda Sağlığı Geliştirme • Sağlık Göstergeleri • Okul çocukları ve adölesanlarda sağlığı geliştirme programları
14) Okul Çocuklarında ve Adölesanlarda Sağlığı Geliştirme • Sağlık Göstergeleri • Okul çocukları ve adölesanlarda sağlığı geliştirme programları
Diğer Kaynaklar: 1. Allender J. A., Rector C., Warner K. D. (2014) Community & Public Health Nursing. 8th Edition. Wolters Kluwer, Lippincott Williams & Wilkins.
2. CDC (Centers for Disease Control and Prevention) Healthy People 2020.https://www.cdc.gov/nchs/healthy_people/hp2020.htm
3. Gillam, S., Yates, J., & Badrinath, P. (Eds.). (2012). Essential public health: theory and practice. Cambridge University Press.
4. Graham, J. A., Goldsteen, R. L., Goldsteen, K., & Graham, D. (2010). Introduction to Public Health. Springer Publishing Company.
5. Güler Ç., Akın L (2015). Halk Sağlığı Temel Bilgiler, Haccettepe Üniversitesi Yayınları , Ankara
6. Healthy People 2020. https://www.healthypeople.gov/
7. McDaid, D., Sassi, F., Merkur S. (2015) WHO. Promoting Health, Preventing Disease. Mc Graw Hill Education.
8. Miller, C. A. (2013). Fast Facts for Health Promotion in Nursing: Promoting Wellness in a Nutshell. Springer Publishing Company.
9. Nies, M. A., & McEwen, M. (2014). Community/public health nursing: Promoting the health of populations. Elsevier Health Sciences.
10. Piper, S. (2009). Health promotion for nurses: theory and practice. Routledge.
11. Raingruber, B. (2014). Contemporary health promotion in nursing practice. Jones & Bartlett Publishers.
12. Snelling, A. (2014). Introduction to health promotion. John Wiley & Sons.
13. Şimşek, Z. (2013). Sağlığı Geliştirmenin Tarihsel Gelişimi ve Örneklerle Sağlığı Geliştirme Stratejileri. TAF Preventive Medicine Bulletin, 12(3).
14. T.C. Sağlık Bakanlığı Sağlığın Geliştirilmesi Genel Müdürülüğü. https://sggm.saglik.gov.tr/
15. Topçu, S., & Beşer, A. (2006). Göç ve sağlık. CÜ Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 10(3), 37-42.
16. Topçu, S., & Beşer, A. (2011). Health promoting life-styles among immigrant and nonimmigrant women.
17. Truglio-Londrigan M., Lewenson S. B. (2018) Public Health Nursing: Practicing Population-Based Care. Third Editon. Jones & Barlett Learning.
18. WHO. Health Promotion. https://www.who.int/healthpromotion/en/
19. Wills, J. (2014). Fundamentals of health promotion for nurses. John Wiley & Sons.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

Program Kazanımları
1) Anestezide kullanılan sistemler Cihazlar/Aygıtlar ve ilaçlar ( indüksiyon ajanları, inhalasyon ajanları,kas gevşeticiler, opioid analjezikler) ile ilgili bilgi sahibi olur.
2) Entübasyon,kanülasyon (intraveöz), maskeleme gibi girişimler ile ilgili bilgi sahibi olur.
3) İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. 3 2 2 1
4) Sorunları erken fark edebilme ve bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözme yeteneğine sahiptir 1 1 1 1
5) Her hastayı bireysel ve bütüncül olarak değerlendirir 2 1
6) Mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
7) Bağımsız olarak çalışabilme ve sorumluluk alabilme yetkinliğine sahiptir. 1
8) Aldığı görevleri zamanındave eksiksiz yerine getirir.
9) Gelişen bilim ve teknoloji doğrultusunda yaşam boyu öğrenmeyi benimseyerek, bireysel ve mesleki gelişimini sürdürür. 2 1 1
10) Sağlık bakımıyla ilgili güncel gelişmeleri takip ederek alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası eğitim ve toplantılara katılır. 2 2 2 3
11) Hasta ve yakınları ile iletişim kurar, bilgi verir. 2 2 3
12) Ekip içerisinde etkin iletişim kurar ve ekip üyeleriyle uyum içinde çalışır. 1
13) Sağlık ekibinin üyesi olarak disiplinler arası işbirliği yapar 1 1
14) Hastaların ameliyat öncesi hazırlanmasında, ameliyat süresince takibinde, anestezi ve reanimasyon uygulanmasında yetkindir.
15) Ekip ile birlikte acil durumlarda müdahale edebilecek bilgiye sahip olur
16) Toplumsal değerler ve yasal düzenlemelere uygun davranır 2 2 1 1
17) Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. 1 1 1
18) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 genel düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilir.
19) Türkçeyi yazılı ve sözlü biçimde etkin olarak kullanma yeterliliğine sahip olur.
20) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Katılım % 0
Tartışma % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 28
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası 13 13
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) 13 15
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 6 7
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 7 8
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım 13 13
Tartışma 13 13
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 99
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 3