|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Sağlığı geliştirme kavramını bilir.
|
2) Sağlığın korunması ve geliştirilmesinde bireyin rol ve sorumluluklarını tanımlar.
|
3) Sağlığın sosyal belirleyicilerini sıralar.
|
4) Sağlığı geliştirmede kullanılan modelleri kavrar.
|
5) Sağlığı geliştirmede sağlık eğitiminin önemini anlar.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Sağlığı geliştirme programlarının planlanması, uygulanması ve değerlendirilmesi sürecini yönetebilir.
|
Yetkinlikler
(Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Mesleki uygulamaların temeli olan kuram ve modelleri bilir.
|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Dersin tanıtımı, giriş, amaç ve öğrenim hedefleri |
2) |
Sağlık ve Sağlığı Geliştirme • Sağlığın tanımı • Sağlığın belirleyicileri • Sağlığı geliştirme kavramının tanımı |
3) |
Sağlığın Geliştirilmesi ile ilgili Teoriler • Sağlığı Geliştirmede Yaygın kullanılan Teoriler (Sağlık İnanç Modeli, Transteoretik Model, Pender’ın Sağlığı Geliştirme Modeli) |
4) |
Sağlığı Geliştirmenin Tarihi • Sağlığın Geliştirilmesi ile İlgili Evrensel Sağlık Bildirgeleri (Lalonde Raporu, Alma-Ata Bildirgesi, Sağlıklı Bireylee (1979-2020), Ottawa Sözleşmesi, Jakarta Bildirgesi etc. • Türkiyede Sağlığı Geliştirme |
5) |
Sağlığın Geliştirilmesi ve Hastalıkların Önlenmesi • Primer, sekonder ve tersiyer korunmanın tanımı • Sağlık, sağlığın geliştirilmesi ve hastalıkların önlenmesi arasındaki ilişki |
6) |
Sağlığın Geliştirilmesi ve Hastalıkların Önlenmesi • Primer, sekonder ve tersiyer korunmanın tanımı • Sağlık, sağlığın geliştirilmesi ve hastalıkların önlenmesi arasındaki ilişki |
7) |
Toplum Sağlığının Geliştirilmesi • Toplum Sağlığının Temel Göstergeleri • Koruyucu Sağlık Programları • Sağlığı Geliştirme Programları |
8) |
Aile Sağlığını Geliştirme • Sosyal Sistemler Olarak Aile • Aile Sağlığı Hemşireliği • Aile Sağlığının Geliştirilmesi • Aile Sağlığının Geliştirilmesinde Bireylerin Rolleri |
9) |
Anne-Çocuk Sağlığının Geliştirilmesi • Gebe ve bebeklerin sağlık durumu ve gereksinimleri • Anne sağlığının geliştirilmesi • Çocuk sağlığının geliştirilmesi |
10) |
Yetişkinlerde Sağlığı Geliştirme • Sağlık göstergeleri • Yetişkinler için sağlığı geliştirme programları |
11) |
Yaşlılarda Sağlığı Geliştirme • Yaşlılar için sağlık göstergeleri • Yaşlılar için sağlığı geliştirme programları |
12) |
Azınlık Grupların Sağlığını Geliştirme • Göç eden bireylerin sağlık göstergeleri • Göçmenlere yönelik sağlığı geliştirme programları |
13) |
Okul Çocuklarında ve Adölesanlarda Sağlığı Geliştirme • Sağlık Göstergeleri • Okul çocukları ve adölesanlarda sağlığı geliştirme programları |
14) |
Okul Çocuklarında ve Adölesanlarda Sağlığı Geliştirme • Sağlık Göstergeleri • Okul çocukları ve adölesanlarda sağlığı geliştirme programları |
Diğer Kaynaklar: |
1. Allender J. A., Rector C., Warner K. D. (2014) Community & Public Health Nursing. 8th Edition. Wolters Kluwer, Lippincott Williams & Wilkins.
2. CDC (Centers for Disease Control and Prevention) Healthy People 2020.https://www.cdc.gov/nchs/healthy_people/hp2020.htm
3. Gillam, S., Yates, J., & Badrinath, P. (Eds.). (2012). Essential public health: theory and practice. Cambridge University Press.
4. Graham, J. A., Goldsteen, R. L., Goldsteen, K., & Graham, D. (2010). Introduction to Public Health. Springer Publishing Company.
5. Güler Ç., Akın L (2015). Halk Sağlığı Temel Bilgiler, Haccettepe Üniversitesi Yayınları , Ankara
6. Healthy People 2020. https://www.healthypeople.gov/
7. McDaid, D., Sassi, F., Merkur S. (2015) WHO. Promoting Health, Preventing Disease. Mc Graw Hill Education.
8. Miller, C. A. (2013). Fast Facts for Health Promotion in Nursing: Promoting Wellness in a Nutshell. Springer Publishing Company.
9. Nies, M. A., & McEwen, M. (2014). Community/public health nursing: Promoting the health of populations. Elsevier Health Sciences.
10. Piper, S. (2009). Health promotion for nurses: theory and practice. Routledge.
11. Raingruber, B. (2014). Contemporary health promotion in nursing practice. Jones & Bartlett Publishers.
12. Snelling, A. (2014). Introduction to health promotion. John Wiley & Sons.
13. Şimşek, Z. (2013). Sağlığı Geliştirmenin Tarihsel Gelişimi ve Örneklerle Sağlığı Geliştirme Stratejileri. TAF Preventive Medicine Bulletin, 12(3).
14. T.C. Sağlık Bakanlığı Sağlığın Geliştirilmesi Genel Müdürülüğü. https://sggm.saglik.gov.tr/
15. Topçu, S., & Beşer, A. (2006). Göç ve sağlık. CÜ Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 10(3), 37-42.
16. Topçu, S., & Beşer, A. (2011). Health promoting life-styles among immigrant and nonimmigrant women.
17. Truglio-Londrigan M., Lewenson S. B. (2018) Public Health Nursing: Practicing Population-Based Care. Third Editon. Jones & Barlett Learning.
18. WHO. Health Promotion. https://www.who.int/healthpromotion/en/
19. Wills, J. (2014). Fundamentals of health promotion for nurses. John Wiley & Sons. |
|
Soru-Cevap |
|
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi |
|
Laboratuvar |
|
Sayısal Problem Çözme |
|
Alan çalışması |
|
Grup Çalışması / Ödevi |
|
Bireysel Ödev |
|
WEB Tabanlı Öğrenme |
|
Staj |
|
Yerinde Uygulama |
|
Proje Hazırlama |
|
Rapor Yazma |
|
Seminer |
|
Süpervizyon |
|
Sosyal Faaliyet |
|
Mesleki Faaliyet |
|
Mesleki Gezi |
|
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) |
|
Okuma |
|
Tez Hazırlama |
|
Arazi Çalışması |
|
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri |
|
Diğer |
|
Logbook |
|
Röportaj ve sözlü görüşme |
|
Araştırma |
|
Film izleme |
|
Kaynakça oluşturma |
|
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme |
|
Fotoğraf çekimi |
|
Eskiz çizimi |
|
Harita üzerinde işaretleme |
|
Harita okuma |
|
Doku örneği alma |
|
Malzeme arşivi oluşturma |
|
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme |
|