BESLENME VE DIYETETIK (İNGILIZCE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: NUT705
Ders İsmi: Determination of Food Consumption Status
Ders Yarıyılı: 3. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
1 0 1 3
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Öğr. Gör. Yağmur KAYA

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, bireylerin ve toplumların besin tüketim durumlarını değerlendirebilecek bilgi ve beceriyi kazandırmaktır. Öğrenciler, besin tüketim durumu analiz yöntemlerini, veri toplama ve analiz süreçlerini öğrenerek toplumun beslenme sağlığını değerlendirebilecek bir altyapıya sahip olurlar.
Dersin Hedefi: Öğrencilerin, bireylerin ve toplulukların besin tüketim alışkanlıklarını değerlendirebilecek, veri toplama araçlarını kullanarak besin tüketimi analizleri yapabilecek ve sonuçları yorumlayabilecek yeterlilik kazanmaları hedeflenmektedir.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Besin tüketim durumu analiz yöntemlerini tanımlar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Besin tüketim durumu için veri toplama araçlarını kullanır.
  2) Besin tüketim analiz sonuçlarını sağlık durumu ile ilişkilendirir.
  3) Besin tüketim analizinde etik ve yasal ilkelere uygun hareket eder.
  4) Toplanan verileri kullanarak besin tüketim durumunu yorumlar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Besin Tüketimi ve Beslenme Değerlendirmesine Giriş - Besin tüketim durumu değerlendirmesi temel kavramları.
2) Besin Tüketimi Durumu Analiz Yöntemleri - Analiz yöntemlerine genel bakış.
3) Veri Toplama Teknikleri I - 24 saatlik hatırlama yöntemi ve doğruluğu.
4) Veri Toplama Teknikleri II - Besin sıklığı anketi ve uygulama esasları.
5) Beslenme Günlükleri ve Kayıt Yöntemleri - Günlük tutma yöntemleri ve kullanımı.
6) Besin Tüketim Verilerinin Analizi - Toplanan verilerin analiz süreci ve araçları.
7) Besin Tüketim Durumunun Sağlık Üzerindeki Etkileri - Beslenme alışkanlıkları ve sağlık arasındaki ilişki.
8) Ara Sınav - İlk 7 haftada öğrenilen konuların değerlendirilmesi.
9) Enerji ve Makro Besin Öğeleri Tüketiminin Değerlendirilmesi - Kalori ve makro besin alımı analizi.
10) Mikro Besin Öğeleri ve İz Elementler - Mikro besin öğelerinin günlük tüketimi ve sağlık üzerindeki rolü.
11) Toplum Sağlığını Değerlendirme Yöntemleri - Toplumun beslenme sağlığı ile ilgili veri toplama ve analiz yöntemleri.
12) Besin Tüketim Verilerinin Raporlanması - Analiz sonuçlarının raporlanması ve sunumu.
13) Besin Güvenliği ve Beslenme Etiketleri - Besin güvenliği ve etiket okuma yöntemleri.
14) Güncel Araştırmalar ve Uygulamalar - Besin tüketim durumu ve değerlendirme alanında güncel çalışmalar.
15) Genel Tekrar ve Final Sınavına Hazırlık - Tüm konuların gözden geçirilmesi ve final sınavı hazırlığı.
16) Final Sınavı
Diğer Kaynaklar: 1. Gibson, R. S. (2005). Principles of Nutritional Assessment. Oxford University Press.
2. Willett, W. C. (2013). Nutritional Epidemiology. Oxford University Press.
3. Türk Diyetisyenler Derneği. (2021). Beslenme Durumunun Değerlendirilmesi El Kitabı. Sağlık Bakanlığı Yayınları.
4. Thompson, F. E., & Subar, A. F. (2013). Dietary Assessment Methodology. Elsevier.
5. Baysal, A. (2017). Beslenme. Hacettepe Üniversitesi Yayınları.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

4

5

3

Program Kazanımları
1) Beslenme ve tıp bilimleri ile ilgili temel kavramları bilir 2 3
2) Beslenme ve besinlerin sağlıkla çift yönlü ilişkisini bilir. 1 2 3
3) Gıda, beslenme ve sağlık mevzuatını bilir 1 3 2
4) Yeterli mesleki terminoloji bilgisine sahiptir 2 1 3
5) Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar. 2 3 1
6) Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. 1 3 2
7) Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür. 3 2 1
8) Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur. 3 1 2
9) En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır. 2 3 1
10) Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. 2 3
11) Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişimi öğrenir. 2 1 3
12) Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. 1 3
13) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. 1 3 2
14) Hasta yakınları, doktorlar ve meslektaşları ile etkin iletişim kurabilir, bilgi verici olur. 3 2 1
15) Beslenme ve diyetetik uygulamalarında görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. Edindiği bilgi ve becerilerle beslenme ve diyetetik alanındaki hizmetin örgütlenmesi, yürütülmesi, değerlendirilmesi konusunda bireysel ve ekip üyesi olarak kalite yönetimi ve süreçleri çerçevesinde sorumluluk alır. 2 1 3

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması 1 % 10
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 60
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Katılım % 0
Tartışma % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 28
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 27
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) 7 14
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 4 8
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 6 12
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 91
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 3