EBELIK | |||||
---|---|---|---|---|---|
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | EBE706 | ||||||||
Ders İsmi: | Prekonsepsiyonel Dönemde Danışmanlık | ||||||||
Ders Yarıyılı: | 8. Yarıyıl / Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | Yok | ||||||||
Dersin Türü: | Alan İçi Seçmeli | ||||||||
Dersin Düzeyi: |
|
||||||||
Dersi Veren(ler): | Prof.Dr. Selçuk Selçuk |
Dersin Amacı: | Bireylerin bu önemli gebelik dönemler inde sağlıklı bir gelişim ve olgunlaşma süreci yaşamalarına destek olmaktır. Kişisel farkındalık, sosyal ve duygusal beceriler, değerler ve ahlaki ilkeler üzerine odaklanarak, bu dersler bireylerin kendilerini keşfetmelerine, başkalarıyla etkili bir şekilde etkileşime girmelerine ve sağlıklı bir yaşam tarzı benimsemelerine yardımcı olur. Bu şekilde, prekonsepsiyonel dönemde danışmanlık dersleri, bireylerin gelecekteki yaşamlarını güçlendirmek için sağlam bir temel oluşturur. |
Dersin Hedefi: | Gebelik dönemi, anne adayının fiziksel sağlığının yanı sıra zihinsel ve duygusal ihtiyaçlarının da dikkate alındığı önemli bir süreçtir. Prekonsepsiyonel dönemde danışmanlık, bu dönemde anne adaylarına destek ve rehberlik sağlar. Birincil hedefi, anne adaylarının gebelik sürecine hazırlanmalarını ve sağlıklı bir gebelik geçirmelerini sağlamaktır. Bu ders, anne adaylarının hem bedensel hem de ruhsal olarak hazır olmalarını ve gebeliğin getirdiği değişikliklere uyum sağlamalarını destekler. |
Dersin Veriliş Şekli: |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Anne adaylarının gebelik öncesi sağlık bilgilerini anlaması ve uygulamasıdır. |
||
2) Gebelik sürecine hazırlık: Anne adaylarının gebelik sürecine fiziksel, duygusal ve psikolojik olarak hazırlanmalarını sağlamak amacıyla, gebelik öncesi kontroller, beslenme düzenlemeleri, egzersiz planları gibi hazırlık adımlarını içerir. |
||
3) Risk faktörlerinin belirlenmesi ve yönetimi: Anne adaylarının gebelik öncesindeki sağlık kontrolleri sayesinde olası risk faktörlerinin belirlenmesi ve bu risklerle başa çıkma stratejilerinin geliştirilmesi bu kazanımın bir parçasıdır |
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) |
Hafta | Konu | ||
1) | Prekonsepsiyonel bakımın, danışmanlığın kapsamı, yararları ve önemi | ||
2) | Risk değerlendirme, tarama ve prekonsepsiyonel bakım, danışmanlık | ||
3) | Prekonsepsiyonel bakım ve danışmanlığı destekleyen kanıtlar | ||
4) | Beslenme ve prekonsepsiyonel bakım, danışmanlık | ||
5) | Demir kullanımı ve prekonsepsiyonel bakım, danışmanlık | ||
6) | Folik asit kullanımı ve prekonsepsiyonel bakım, danışmanlık | ||
7) | ARA SINAV | ||
8) | Yaş faktörü, çalışma koşulları, ev ortamı ve prekonsepsiyonel bakım, danışmanlık | ||
9) | Kilo durumu, egzersiz ve prekonsepsiyonel bakım, danışmanlık | ||
10) | Aşılanma durumu ve prekonsepsiyonel bakım, danışmanlık | ||
11) | İlaç kullanımı, madde bağımlılığı ve prekonsepsiyonel bakım, danışmanlık | ||
12) | Genetik geçişli hastalıklar, akraba evliliği ve prekonsepsiyonel bakım, danışmanlık | ||
13) | Cinsel yolla bulaşan enfeksiyonlar ve prekonsepsiyonel bakım, danışmanlık | ||
14) | Kronik hastalıklarda prekonsepsiyonel bakım ve danışmanlık | ||
15) | FİNAL EXAM | ||
|
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
|||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) Kadın, yenidoğan, çocuk ve aileye bütüncül yaklaşım doğrultusunda hizmet verebilecek bilgiye sahiptir | 2 | 2 | 2 | |||||||||||
2) Sağlığın korunması, sürdürülmesi ve geliştirilmesini sağlayacak izlemler ve hizmetleri yapabilecek bilgiye sahiptir | 2 | 3 | 3 | |||||||||||
3) Gebeliğin sonlandırılması ya da kaybı durumunda ulusal yasa, yönetmelik ve prosedürlere uygun biçimde bireyselleştirilmiş bakım sunabilecek bilgiye sahiptir. | 2 | 2 | 2 | |||||||||||
4) Gebelik, travay, doğum süreçlerinde güvenli koşulları sağlar, riskli ve acil durumları yönetir ve kendi sorumluluğunda doğum yaptırır | 2 | 3 | 3 | |||||||||||
5) Doğum sonrası kadın, yenidoğan ve ailenin adaptasyonu için nitelikli bakım sağlar. | 3 | 2 | 1 | |||||||||||
6) Uygulamalarını güncel bilimsel kanıtlar, teknolojik gelişmeler, güncel sağlık politikaları ışığında kültüre duyarlı şekilde gerçekleştirir. | 2 | 3 | 1 | |||||||||||
7) Mesleki uygulamaları ilgili mevzuat, mesleki ilke ve standartlar. | 3 | 2 | 2 | |||||||||||
8) Alanları ile ilgili araştırmalara, eğitim faaliyetlerine, projelere katılır, izler ve uygulamaya aktarılmasında rol alır | 3 | 3 | 3 | |||||||||||
9) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık, eleştirel düşünme ve sorun çözme becerilerini kullanmaya yönelik davranış geliştirir. | 2 | 2 | 2 | |||||||||||
10) Hizmet verdikleri alanda kadının desteklenmesi çalışmalarına katılır, öncülük ve danışmanlık yapar. | 2 | 3 | 3 | |||||||||||
11) Uygulamalarında sağlık ekibi ve diğer tüm disiplinler ile iletişim kurar ve birlikte çalışır. | 1 | 2 | 2 | |||||||||||
12) Pozitif ebeveynliği desteklemek için kadın, aile ve topluma sağlık eğitimi ve hizmeti sunar | 2 | 2 | 3 | |||||||||||
13) Mesleği ile ilgili görev, hak ve sorumluluklarını düzenleyen mevzuatı bilir, değişiklikleri takip eder ve uygular. | 2 | 2 | 2 | |||||||||||
14) Toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır. | 2 | 2 | 2 |
Soru-Cevap | |
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi | |
Laboratuvar | |
Sayısal Problem Çözme | |
Alan çalışması | |
Grup Çalışması / Ödevi | |
Bireysel Ödev | |
WEB Tabanlı Öğrenme | |
Staj | |
Yerinde Uygulama | |
Proje Hazırlama | |
Rapor Yazma | |
Seminer | |
Süpervizyon | |
Sosyal Faaliyet | |
Mesleki Faaliyet | |
Mesleki Gezi | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) | |
Okuma | |
Tez Hazırlama | |
Arazi Çalışması | |
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri | |
Diğer | |
Logbook | |
Röportaj ve sözlü görüşme | |
Araştırma | |
Film izleme | |
Kaynakça oluşturma | |
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme | |
Fotoğraf çekimi | |
Eskiz çizimi | |
Harita üzerinde işaretleme | |
Harita okuma | |
Doku örneği alma | |
Malzeme arşivi oluşturma | |
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Uygulama Sınavı | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | % 0 | |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Alan Çalışması | % 0 | |
Makale Kritik | % 0 | |
Makale Yazma | % 0 | |
Modül Grup Çalışması | % 0 | |
Beyin Fırtınası | % 0 | |
Rol Oynama + Dramatize Etme | % 0 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışma | % 0 | |
Ön Çalışma, Pekiştirme | % 0 | |
Uygulama Tekrarı vb. | % 0 | |
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | % 0 | |
Proje Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Rapor Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sözlü Sınav | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Pratik Final | % 0 | |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Bütünleme Pratik | % 0 | |
Kanaat Notu | % 0 | |
Kurul-Committee | % 0 | |
Yazma Ödev Dosyası | % 0 | |
Portfolyo | % 0 | |
Take-Home Sınav | % 0 | |
Seyir Defteri | % 0 | |
Katılım | % 0 | |
Tartışma | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Süresi | 14 | 42 |
Laboratuvar | ||
Uygulama | ||
Uygulama Sınavı | ||
Derse Özgü Staj | ||
Alan Çalışması | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | ||
Makale Kritik | ||
Makale Yazma | ||
Modül Grup Çalışması | ||
Beyin Fırtınası | ||
Rol Oynama + Dramatize Etme | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) | ||
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | ||
Proje Hazırlama + Sunma | ||
Rapor Hazırlama + Sunma | ||
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınavlara Hazırlanma | 7 | 21 |
ARA SINAV (Vize) | 1 | 3 |
Genel Sınava Hazırlanma | 14 | 51 |
GENEL SINAV (Final) | 1 | 3 |
Katılım | ||
Tartışma | ||
Portfolyo | ||
Take-Home Sınav | ||
Seyir Defteri | ||
Toplam İş Yükü | 120 | |
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) | 4 |