KENTSEL TASARIM VE PEYZAJ MIMARLIĞI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: KTP314
Ders İsmi: Kent Sosyolojisi
Ders Yarıyılı: 6. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler):

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı, Kentleşme tarihinde değişen mekan ve toplum üzerine kuramsal bilgiler sumak ve teorik tartışmalar üzerinden kent planlama ve mekan üretim süreçlerinde toplumsal aktör, politika ve araçların öneminin kavranmasını sağlamaktır.
Dersin Hedefi: Ders kapsamında;
• Kentsel toplumsal değişim süreçlerinin öğrenilmesi,
• Klasik ve dönemsel/çağcıl kent kuramlarının kavranması,
• Kentsel büyüme, sosyal eşitsizlik, sosyo-mekansal ayrışma, post-modern kentleşme, toplum tabanlı örgütlenme, mekan üretiminde katılım ve kamusal alan konularının tartışılması
hedeflenmektedir.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Bu dersi alan öğrenci; 1. Kent sosyolojisinin temel kavramlarını tanır. 2. Kent mekânına ve kentsel değişime ilişkin sosyolojik kuramlar, modeller, hakkında bilgi edinir. 3. Kentsel tasarımın, tüm toplumsal alanlarla etkileşim içindeki bir süreç olduğunu bilir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Bu dersi alan öğrenci; 1. Kent kuramları ve günümüz kentleşme biçimleri arasında ilişki kurabilir. 2. Kentsel olguların temelindeki sorunları saptayabilme becerisi ve bakış açısı edinir. 3. Kentsel sorunları, ekonomik-toplumsal-politik düşünce perspektifinde ilişkilendirerek anlayabilir.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Bu dersi alan öğrenci; 1. Kent sosyolojisi alanındaki gelişmeleri dönemsel olarak yorumlar. 2. Kentlerin ekonomik, politik, sosyal ve mekânsal yönleri ileyaşadığı değişimi ve dönüşümü tartışabilir. 3. Kentlerin yaşadığı sosyal eşitsizlik, sosyo-mekansal ayrışma, banliyöleşme vb. güncel konular hakkında yorum yapabilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Tanışma: Dersin kapsam ve içeriğinin tanıtılması
2) İlk kentler ve toplumsal yaşam
3) Endüstri devrimi öncesi kentler
4) 19yy. kentlerinde toplumsal değişim
5) Kent kuramları (klasik/politik)
6) Kent kuramları (çağcıl/yenilikçi; Chicago okulu -ekolojik- vb.)
7) Ara Sınav
8) Toplumsal, ekonomik ve siyasal yapının mekâna yansıması
9) Okuma Tartışmaları I : Mekan, kültür ve kimlik
10) Güncel sorunlar üzerinden kuramsal çerçeve (soylulaştırma, kentsel dönüşüm ve bölgesel damgalama vb.)
11) Güncel sorunlar üzerinden kuramsal çerçeve (soylulaştırma, kentsel dönüşüm ve bölgesel damgalama vb.)
12) Okuma Tartışmaları II : Küreselleşme ve kent
13) Türkiye'de kentleşme deneyimi
14) Final Sınavı
Diğer Kaynaklar: • Lefebre, H. (2015) Mekanın Üretimi, Sel Yayıncılık.
• Castells, M. (2015), Kent, Sınıf, İktidar, Phoenix Yayınları
• Bumin,K (1990) Demokrasi Arayışında Kent. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
• PARK, R.E., Burgess, E.W., Mckenzie, R.D. (1967) The City, Chicago : University of Chicago Press.
• Habermas, J.(2010), Öteki Olmak, Ötekiyle Yaşamak, Yapı Kredi Yayınları
• Aydoğan, A. derl. (2000) Şehir ve Cemiyet. Max Weber, Georg Simmel, Ferdinand Tönnies, Don Martindale. İstanbul: İz Yayıncılık.
• Aslanoğlu, R. (1998), Kent, Kimlik ve Küreselleşme, Gkinci Baskı, Asa Yayını, Bursa.
• Keyder, Ç. (2000), Küresel ile Yerel Arasında İstanbul, Metis Yayını, İstanbul.
• Castells, M. (1997), Kent, Sınıf, İktidar (Çev. A. Erendil), Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara.
• Kıray, M. (1998), Kentleşme Yazıları, Bağlam Yayınları, İstanbul.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar % 0
Final % 0
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Katılım % 0
Tartışma % 0
Toplam % 0
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 0
Toplam % 0