KENTSEL TASARIM VE PEYZAJ MIMARLIĞI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: KTP220
Ders İsmi: Kırsal Alan Dinamikleri
Ders Yarıyılı: 4. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 2 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Meltem ERDEM KAYA

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı, kırsal alanların kendine özgün dokuları barındıran mekânsal bileşenlerini; ekolojik, sosyoekonomik ve kültürel bağlamlarda, kırsala dair çok katmanlı okuma ve derinlemesine bir bakış sunar.
Dersin Hedefi: Ders kapsamında;
-Kırsal alanlardaki dönüşüm süreçlerini çok boyutlu olarak kavranması
-Kırsal yerleşimlerin mekânsal kimliğini ve karakterini analiz edilerek incelenmesi
-Kırsal alanların özgün dokuları barındıran mekânsal bileşenlerini analiz haritalamalarının yapılması,
-Kırsal kalkınma politikalarının ve sürdürülebilir stratejilerin incelenmesi ve geliştirilmesinin öğrenilmesi
hedeflenmektedir.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Peyzaj kavramına ve farklı peyzaj tipolojileri hakkında bilgi sahibi olur
  2) Kırsal peyzaj tanımlarına ve kırsal peyzaj bileşenlerine ve yönelik bilgi sahibi olur
  3) Kent-kır etkileşimi ve kırsal alanların işlevlerine yönelik bilgi sahibi olur
  4) Peyzaj değişimi ve değişimi tetikleyen faktörler hakkında bilgi sahibi olur.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Kentsel alan ve kırsal alan arasındaki farklılıkları anlama becerisi kazanır
  2) Kırsal peyzaj bileşenlerini ve dokularını tanımlama becerisi kazanır;
  3) Kırsal peyzaj değişiminin nedenlerini anlama ve neden-sonuç ilişkisini kurma becerisi kazanır
  4) Kırsal peyzaj karakterini farklı araçlar ile temsil etme becerisi kazanır
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Kırsal alanların önemini anlayarak güncel mekansal planlama ve tasarım yetkinliği kazanır.
  2) Kırsal peyzajı tüm bileşenleri ile tanımlama ve temsil etme yetkinliği kazanır.
  3) Kent-kır etkileşimine yön veren kırsal alan dinamiklerini anlayarak teorik çerçevede tartışabilme yetkinliği kazanır.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) GİRİŞ- Programın Tanıtılması
2) Terminoloji/ Doğa, Kültür ve Peyzaj / Hava fotoğrafları ile kırsalı okumak
3) Kırsalı anlamak / kırsal peyzaj bileşenleri, mekan örgütlenmesi, ilişkisellikler, etkileşimler, dinamikler, kırsal yaşam / Makro ölçekli temsiller /Hava fotoğrafları ile kırsalı okumak / A3 boyutunda kırsal dokuların haritalanması
4) Kırsalı anlamak / Kırsal Peyzaj Dokuları / Tarım dokuları, yerleşim dokuları, ulaşım ağı, ekolojik dokular / Makro ölçekli temsiller /Hava fotoğrafları ile kırsalı okumak / Tema 2. Yerleşim / A3 boyutunda kırsal dokuların haritalanması
5) Kırsalı gözlemlemek Vol.1/ Saha Gezisi- Ormanlı Köyü- Terkos ve yakın çevresi- Saha çalışması, eskizlerle kırsal anlamak, doku kayıtları
6) Kırsal Temsil Etmek- Mikro ölçekli temsiller/ Doku haritalaması, kırsal dokular, eskiz çalışmaları
7) Resmi Tatil
8) Ara Sınav - Teslimler
9) Kırsalı Temsil Etmek / Kırsal peyzaja entegre olma / Yerleştirme, kolaj, fotomontaj
10) Kırsalı Temsil Etmek/ Kırsal peyzaja entegre olma / Yerleştirme, kolaj, fotomontaj
11) Kırsalı gözlemlemek Vol 2./ Saha Gezisi- Ormanlı Köyü- Terkos ve yakın çevresi- Köy,tarım peyzajı, sulak Alanlar, ormanlık alan, kumullar, ıslak çayırlar
12) Kırsalı kavramsallaştırma / Kırsal peyzaja entegre olma / Yerleştirme, kolaj, fotomontaj
13) Kırsalı kavramsallaştırma / Kırsal peyzaja entegre olma / Yerleştirme, kolaj, fotomontaj / Yaratıcı temsil biçimleri
14) Kırsalı kavramsallaştırma / Kırsal peyzaja entegre olma / Yerleştirme, kolaj, fotomontaj
15) Kırsal Stüdyo Final Sunumları – Kırsal anlatılar
16) FİNAL TESLİMLERİ
Diğer Kaynaklar: *Amoroso, N., 2019. Representing Landscapes, Routledge
Antrop, M., 2000. Changing Patterns in the Urbanized Countryside of Western Europe, Landscape Ecology. Vol 15, pp. 257-270.
Antrop, M., 2002. Landscape Change and The Urbanization Process in Europe, Landscape and Urban Planning. Vol.67, pp. 9-26.
Antrop, M., 2004. Rural – Urban Conflicts and Opportunities, in The New Dimensions of the European Landscapes, pp.83-91, ed. Jongman, R.H.G., Dordrecht: Springer.
Brandt, J., Holmes, E., Skriver, P., 2001. Urbanisation of the Countryside: problems of interdisciplinarity in the study of rural development, in Conference on the open space functions under urban pressure, pp.19-21. Ghent.
Bishop, K. and Philips, A. 2004. Countryside Planning: New Approaches to Management and Conservation. Earthscan.
*Corner, J., Maclean, A.S., 1996, Takin Measures Across the American Landscape, Yale University Press
Countryside Agency, 1993. Scothish Natural Heritage, Landscape Character Assessment, Guidance for England and Scotland.
Curry, N., Countryside Recreation, Access and Land Use Planning, E&FN SPON
Çetiner, A., 1990. Kırsal Yerleşmeler ve Fiziki Düzenleme İlkeleri, İTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları, İstanbul.
Darrel, B. et al. 1986. Reclamation and vegetation restoration of problem soils and disturbed lands. Noyas Data Corp.
Dirik, H. 2005. Kırsal Peyzaj: Planlama ve Uygulama İlkeleri, İstanbul Üniversitesi Yayını.
Hart, J.F. 1998. The Rural Landscape. John Hopkins University Press.
Kendle, T. and Forbes, S. 1997. Urban Nature Conservation: Landscape Management in the Urban Countryside. Taylor & Francis.
Le Du Blayo, L. 2011. How Do We Accommodate New Land Uses in Traditional Landscapes?
Remanence of Landscapes, Resilience of Areas, Resistance of People. Landscape Research, 36:4, 417-434.
Marsh,W. 2010. Landscape Planning. Environmental Applications. Wiley.
Morris, Joe et.al. 2001. Rural Planning and Management. Edward Elgar Pub.
Neuman, M. 2000. Regional Design: Recovering a great landscape architecture and urban planning tradition. Landscape and Urban Planning 47: 115-128.
Richards, I.G., Palmer, J.P., Barratt, P.A. 1993. The reclamation of former coal mines and steelworks, Elsevier.
Selman, P. 2006. Planning at the Landscape Scale, Routledge.
Stahl Shmidht, P., Swalffield, S., Primdahl, J., Nellemann, V., 2017. Landscape Analysis, Investigating the Potentials of Space and Place, Routledge
Turner, T. 1998. Landscape Planning and Environmental Impact Design, UCL Press.
Uso, J.K., Patten, B.C., Brebbia, C.A. 2003. Multifunctional Landscapes. WIT Press.
Woods, M. 2011, Rural, Routledge

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

Program Kazanımları

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Katılım % 0
Tartışma % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 15 60
Laboratuvar
Uygulama 15 30
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması 1 4
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 1 24
ARA SINAV (Vize) 1 4
Genel Sınava Hazırlanma 1 24
GENEL SINAV (Final) 1 4
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 150
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 5