KENTSEL TASARIM VE PEYZAJ MIMARLIĞI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: KTP212
Ders İsmi: Sürdürülebilir Kentlerin Tasarımı
Ders Yarıyılı: 4. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Öğr. Üyesi Melih Yılmaz

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı, sürdürülebilir kent kavramının incelenmesi, kentlerin sürdürülebilir gelişiminin farklı boyutları ile ele alınmasıdır. Bu bağlamda derste kent, kentleşme, sürdürülebilir kent kavramları tartışılacak, sürdürülebilirliğin sosyal, ekonomik ve çevresel boyutları ele alınacak, sürdürülebilir gelişmenin sağlanması için ulusal ve uluslararası düzeyde atılan adımlar ve Birleşmiş Milletler'in Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları incelenecek, dirençli kentler için iklim değişikliğine ve afetlere karşı alınması gereken tedbirler tartışılacak,
sürdürülebilir kentlerin tasarımında ekolojik kent kavramı, akıllı şehir uygulamaları
Dersin Hedefi: Ders kapsamında;
•Sürdürülebilirlik, sürdürülebilir kent, sürdürülebilir gelişme ve sürdürülebilir kalkınma kavramlarının irdelenmesi,
•Sürdürülebilirliğin sosyal, ekonomik, çevresel boyutlarının irdelenmesi ve kentsel mekan üzerindeki etkilerinin tartışılması,
•Küresel, bölgesel, kentsel ve yerel düzeylerde sürdürülebilir gelişmenin sağlanması adına atılan adımların incelenmesi,
•Sürdürülebilir kalkınmanın temel göstergelerinin kavranması,
•Birleşmiş Milletler Sürdülebilir Kalkınma Amaçlarının ve bu amaçların kent için öneminin ele alınması,
•Sürdürülebilir kentler için tasarlanan farklı kent modellerinin tartışılması,
•İklime duyarlı ve enerji verimli planlama ve tasarım ölçütlerinin ortaya konması
•Sürdürülebilirlik ve kent bağlamında ulusal yönetsel çerçeve ve uygulamaların tartışılması
•Sürdürülebilirlik ile küresel iklim değişikliği arasındaki ilişkini ortaya konması,
•Afetlere dayanıklı sürdürülebilir kentler için alınması gereken tedbirlerin araştırılması,
•Akıllı kent kavramının incelenmesi ve teknolojinin sürdürülebilir kentlerin planlanmasında ve tasarımında kullanımının değerlendirilmesi,
hedeflenmektedir.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Sürdürülebilirlik, sürdürülebilir kent, sürdürülebilir gelişme ve sürdürülebilir kalkınma kavramlarını bilir.
  2) Sürdülebilir kalkınma amaç ve ilkerini bilir.
  3) Sürdürülebilir kalkınma amaçlarının kentler için önemini kavrar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Kentsel tasarıma sürdürülebilirlik ve ekoloji temelli bakış açısıyla bakabilir.
  2) Sürdürülebilirlik kavramını farklı çevresel, sosyal ve ekonomik boyutlarıyla tartışır.
  3) Sürdürülebilirlik ile küresel iklim değişikliği arasındaki ilişkiyi ortaya koyabilir.
  4) Afetlere dayanıklı sürdürülebilir kentler için alınması gereken tedbirleri değerlendirebilir.
  5) Teknolojinin sürdürülebilir kentlerin planlanmasında ve tasarımında kullanımını araştırır.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Sürdürülebilirlik kavramını ve kentsel sürdürülebilirlik yaklaşımlarını tasarımlarında kullanabilir.
  2) Sürdürülebilir kentler için tasarlanan farklı kent modelleri ile ilgili değerlendirmeler yapar.
  3) Tasarım problemlerinde akıllı kent uygulamalarını içeren çözümler önerir.
  4) Tasarım sürecinde karşılaştığı sorunlara sürdürülebilirlik ilkeleri çerçevesinde çözümler geliştirir

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Sürdürülebilirlik Kavramı, İklim Adaptasyonu ve Dirençli Kentler
2) Doğal Afetler, Küresel İklim Değişikliği ve Kentsel Üzerine Etkisi
3) Kentsel Alanda Enerji Tüketimi ve Enerji Verimliliği Kavramı
4) Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları ve Kentsel Gündemler
5) Sürdürülebilir Kent Modelleri Üzerine: (Akıllı Kent Ekolojik Kent Vb.)
6) Dünya’da Standartlar ve Sertifikasyonlar
7) Türkiye’de Yasal ve Yönetsel Çerçeve
8) Enerji Etkin ve İklime Duyarlı Tasarım
9) Ara Sınav
10) Sürdürülebilir Kentsel Hareketlilik
11) Katılımcı Tasarım ve Toplum Merkezli Yaklaşımlar, Kültürel ve Sosyal Sürdürülebilirlik
12) Neoliberal politikalar, büyük ölçekli projeler ve kentlere etkileri / Kentsel Dönüşüm ve Yeniden Kullanım
13) Akıllı Şehir Teknolojileri ve Yapay Zeka, Geleceğin Şehirleri
14) Araştırma ödevlerinin sunumu
Diğer Kaynaklar: • Brenner, N. (2014). Implosions / Explosions Towards A Study Of Planetary Urbanization. Berlin, Germany: Jovis Verlag GmbH.
• Enders, J.C. and Reming, M. (2015). Theories of Sustainable Development. New York:Routledge.
• Gündoğan, F. (2022). Akıllı Şehirler Meselesi. Marmara Belediyeler Birliği Kültür Yayınları.
• Karakurt Tosun, E. (2010). 21. Yüzyıl Kentleri. Ekin Basım Yayın Dağıtım.
• Sachs, J. D. (2015). The Age of Sustainable Development, New York, NY, USA: Columbia University Press.
• Soja, E. (2000). Postmetropolis Critical Studies of Cities and Regions. Oxford, UK: Blackwell.
• UN Habitat (2010). Planning Sustainable Cities. UN-Habitat Practices and Perspectives.
• UN-Habitat, (2011). Cities And Climate Change: Policy Directions. Global Report on Human Settlements, London, Washington, DC: Earthscan.
Sınmaz, S. (2014). Enerji Verimliliği Temasının Türkiye Şehir Planlama Sistemine Entegrasyonu: Lapseki Kenti İçin Bir Yaklaşım. Doktora Tezi, Yıldız Teknik Ünversitesi FBE, İstanbul
• Oke, T.R., (2004). Initial Guidance to Obtain Representative Meteorological Observations at Urban Sites. IOM Report No. 81, WMO/TD No. 1250, Geneva.
• Olgyay, O. & V. (1963). Design With Climate Bioclimatic Approach to Architectural Regionalism. Princeton. New Jersey: Princeton University Press.
• Göksu, Ç. (1999). Güneş Kent. Göksu Yayınları No.3, Ankara, s: 88-134
• Lugaric, L. (2010). Smart City - Platform for Emergent Phenomena Power System Testbed Simulator. Innovative Smart Grid Technologies Conference Europe ISGT 291 Europe 2010, Zagreb.
• Ratti, C., Baker, N., Steemers K. (2005). Energy Consuption and Urban Texture. Energy Buildings 762-776.
• Salat, S. (2009). Energy Loads, CO2 Emissions and Building Stocks: Morphologie, Typologies, Energy Systems and Behaviour. Building Research & Information, 37:5-6, 598-609.
• Yüceer, N. S. (2015). Yapıda Çevre ve Enerji. Ankara: Nobel Yayıncılık.
• Zeren, L., (1978). Mimarlıkta Yapma Çevre Tasarımı ve Güneş Enerjisi, Güneş Enerjisi ve Çevre Dizaynı Ulusal Sempozyumu, İTÜ Mimarlık Fakültesi, İstanbul.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

Program Kazanımları

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar 2 % 20
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 40
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Katılım % 0
Tartışma % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 42
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) 12 24
Proje Hazırlama + Sunma 12 36
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma 1 6
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 1 5
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 1 5
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 120
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 4