KENTSEL TASARIM VE PEYZAJ MIMARLIĞI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: KTP202
Ders İsmi: Tasarım Stüdyosu-4*
Ders Yarıyılı: 4. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 6 5 8
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi G. Pelin Olcay, Öğr. Gör. Bengü Bilgiç

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dirençli kent paradigması çerçevesinde farklı ölçeklerde işlevsel, estetik ve sürdürülebilir kentsel mekân senaryo ve tasarımları oluşturulmasını amaçlanmaktadır.
Dersin Hedefi: Öncelikle doğal çevre, yapılaşmış çevre ve beşerî çevre verileri kullanılarak 1/1000 ölçekli analiz ve sentez çalışmaları yapılacaktır. Bu çalışmaların ışığında senaryo ve konseptler geliştirilecek, senaryolarla uyumlu olarak ihtiyaç programları ve tasarım ilkeleri oluşturulacaktır. Senaryo ve ihtiyaç programlarına bağlı olarak gerekli kentsel mekanlar ve yapılar ortaya konacaktır. Sonrasında, çalışma sahasının genel kullanım ve tasarım kurgusuna dair 1/1000 ve 1/500 ölçekli vaziyet planı hazırlanması, 1/200 ölçekte detay çalışmaları yapılması hedeflenmektedir.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Mekan, kentsel mekan ve kamusal mekan kavramlarını bilir.
  2) Kentsel mekanın sınırlarını ve bileşenlerini tanır.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Kentsel mekanın sosyal, ekonomik ve fiziksel niteliklerini doğru yöntemlerle analiz eder.
  2) Analiz verilerini kullanarak sentez yapar.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Kentsel mekanının gelişimine dair senaryolar oluşturur.
  2) Senaryolara göre, bölgenin karakteristiklerini ve kullanıcıları da göz önüne alarak, ihtiyaç programı ve tasarım ilkeleri ortaya koyar.
  3) Evrensel ve yerel tasarım ilkeleri çerçevesinde sürdürülebilir tasarımlar geliştirir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) • Derse Giriş: Stüdyonun temel kavramları, içeriği ve yöntemi • Saha Gezisi • Saha tespitleri- konum, ulaşım ve bağlantıları, arazi kullanımı, fotoğraflar vs.
2) 1/1000 Ölçekli Analiz ve Sentez Çalışması
3) Senaryo ve Konsept Çalışmaları
4) Senaryolar bağlamında ihtiyaç programlarının belirlenmesi
5) Senaryolar Bağlamında Tasarım İlkeleri Çalışmaları
6) Ara Jüri
7) 1/1000 Ölçekli Leke Çalışması
8) 1/1000 Ölçekli Vaziyet Planı Çalışması
9) 1/500 Vaziyet Planı
10) 1/500 Vaziyet Planı
11) Ara Jüri
12) 1/200 Detay Çalışması
13) 1/200 Detay Çalışması
14) 1/200 Detay Çalışması
15) Final Jürisi
Diğer Kaynaklar: • Alberti, M. Ve Marzluff, J. M. (2004). Ecological resilience in urban ecosystems: Linking urban patterns to human and ecological functions. Urban Ecosystems, 7, 241-265.
• Alkay, E. (2014). Şehir Planlamada Analiz ve Değerlendirme Teknikleri. Literatür Yayınları.
• Aydemir, Ş., Aydemir, S., Beyazlı, D., Ökten, N., Öksüz, A., Sancar, C., Özyaba, M., & Türk, Y. (2004). Kentsel Alanların Planlanması ve Tasarımı. Akademi Kitabevi.
• Bademli, R. (2013). Kentsel planlama ve tasarım öğrencilerine notlar. TMMOB Şehir Plancılar Odası.
• Carmona, M., Tiesdell, S., Heath, T., & Oc, T. (2003). Public Places Urban Spaces. Routledge.
• Chiara, J., Panero, J., & Zelnik, M. (1984). Time-Saver Standards for Housing and Residential Development. McGraw-Hill.
• Colding, J. (2006). Ecological landuse complementation for building resilience in urban ecosystems. Landscape and Urban Planning, 81, 46-55.
• Ersoy, M. (2015). Kentsel Planlamada Standartlar. Ninova.
• Gehl, J. (2013). Cities for People. Island Press.
• Giritlioğlu, C. (1991). Şehirsel Mekan Ögeleri ve Tasarımı. İTÜ Mimarlık Fakültesi Baskı Atölyesi.
• Holling, C. S. (1973). Resilience and stability of ecological systems. Annual Review of Ecology and Systematics, 4(1), 1-23.
• Hordijk, M., & Baud, I. (2011). Inclusive adaptation: Linking participatory learning and knowledge management to urban resilience. In K. Otto-Zimmermann (Ed.), Resilient Cities: Cities and Adaptation to Climate Change (pp. 111-121). Netherlands: Springer.
• Jacobs, J., & Doğan, B. (2011). Büyük Amerikan şehirlerinin ölümü ve yaşamı. Metis Yayınları.
• Kilinçaslan, T. (2012). Kentsel Ulaşım. Ninova Yayıncılık.
• Koramaz, T. K. (2019). Kentsel Planlamada Anlatım Teknikleri. Ninova Yayınları.
• Lynch, K., & Başaran, İ. (2010). Kent imgesi. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
• Meyer, H., Hoekstra, M., & Westrik, J. (2020). Urbanism: Fundamentals and Prospects. Boom.
• Mekansal Planlar Yapım Yönetmeliği.
• Neufert, E. (1979). Yapı tasarımı temel bilgileri. Güven Yayıncılık.
• Taşan-Kok, T. (2012). Dirençli (Esneyebilir) Bölgeler. In M. Ersoy (Ed.), Kentsel Planlama Ansiklopedik Sözlük (pp. 91-92). Ninova Yayınları.
• Teigão dos Santos, F., & Partidário, M. R. (2011). SPARK: Strategic planning approach for resilience keeping. European Planning Studies, 19(8), 1517-1536.
• Tezer, A. (2012). Kentsel Dirençlilik-Dayanıklılık. In M. Ersoy (Ed.), Kentsel Planlama Ansiklopedik Sözlük. Ninova Yayınları.
• Yenigül, S. B. (2016). Büyükşehirlerde tarımsal alanların korunmasında kentsel tarım ve yerel yönetimlerin rolü. Megaron, 11(2), 291-299.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

Program Kazanımları

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 2 % 60
Final 1 % 40
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Katılım % 0
Tartışma % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 11 88
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması 1 4
Sınıf Dışı Ders Çalışması 12 96
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) 12 24
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 2 16
ARA SINAV (Vize) 2 8
Genel Sınava Hazırlanma
GENEL SINAV (Final) 1 4
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 240
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 8