Dersin Amacı: |
Dersin amacı, sürdürülebilirlik ve sürdürülebilir kent kavramının incelenmesi, kentlerin sürdürülebilir gelişiminin farklı boyutları ile ele alınmasıdır.
Bu bağlamda derste kent, kentleşme, sürdürülebilir kent kavramları tartışılacak, sürdürülebilirliğin sosyal, ekonomik ve çevresel boyutları ele alınacak, sürdürülebilir gelişmenin sağlanması için ulusal ve uluslararası düzeyde atılan adımlar ve Birleşmiş Milletlerin Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları incelenecek, dirençli kentler için iklim değişikliğine ve afetlere karşı alınması gereken tedbirler tartışılacak, sürdürülebilir kentler için ortaya atılan kent modelleri irdelenecek, tarım ve gıda güvenliği konuları kentsel sürdürülebilirlik bağlamında masaya yatırılacaktır. |
Dersin Hedefi: |
Ders kapsamında;
•Sürdürülebilirlik, sürdürülebilir kent, sürdürülebilir gelişme ve sürdürülebilir kalkınma kavramlarının irdelenmesi,
•Sürdürülebilirliğin sosyal, ekonomik, çevresel boyutlarının irdelenmesi ve kentsel mekan üzerindeki etkilerinin tartışılması,
•Küresel, bölgesel, kentsel ve yerel düzeylerde sürdürülebilir gelişmenin sağlanması adına atılan adımların incelenmesi,
•Sürdürülebilir kalkınmanın temel göstergelerinin kavranması,
•Birleşmiş Milletler Sürdülebilir Kalkınma Amaçlarının ve bu amaçların kent için öneminin ele alınması,
•Sürdürülebilir kentler için tasarlanan farklı kent modellerinin tartışılması,
•Sürdürülebilirlik ile küresel iklim değişikliği arasındaki ilişkini ortaya konması,
•Afetlere dayanıklı sürdürülebilir kentler için alınması gereken tedbirlerin araştırılması,
•Akıllı kent kavramının incelenmesi ve teknolojinin sürdürülebilir kentlerin planlanmasında ve tasarımında kullanımının değerlendirilmesi,
•Tarım ve gıda güvenliğinin sürdürülebilirlik bağlamında ele alınması
hedeflenmektedir. |
Dersin Veriliş Şekli: |
Yüz yüze
|
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Bu dersi alan öğrenci;
1. Sürdürülebilirlik, sürdürülebilir kent, sürdürülebilir gelişme ve sürdürülebilir kalkınma kavramlarını bilir.
2. Sürdülebilir kalkınma amaç ve ilkerini bilir.
3. Sürdürülebilir kalkınma amaçlarının kentler için önemini kavrar.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Bu dersi alan öğrenci;
1. Kentsel tasarıma sürdürülebilirlik ve ekoloji temelli bakış açısıyla bakabilir.
2. Sürdürülebilirlik kavramını farklı çevresel, sosyal ve ekonomik boyutlarıyla tartışır.
3.Sürdürülebilirlik ile küresel iklim değişikliği arasındaki ilişkiyi ortaya koyabilir.
4. Afetlere dayanıklı sürdürülebilir kentler için alınması gereken tedbirleri değerlendirebilir.
5. Teknolojinin sürdürülebilir kentlerin planlanmasında ve tasarımında kullanımını araştırır.
|
Yetkinlikler
(Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Bu dersi alan öğrenci;
1. Sürdürülebilirlik kavramını ve kentsel sürdürülebilirlik yaklaşımlarını tasarımlarında kullanabilir.
2. Sürdürülebilir kentler için tasarlanan farklı kent modelleri ile ilgili değerlendirmeler yapar.
3. Tasarım problemlerinde akıllı kent uygulamalarını içeren çözümler önerir.
4. Tasarım sürecinde karşılaştığı sorunlara sürdürülebilirlik ilkeleri çerçevesinde çözümler geliştirir.
|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Temel kavramlar: Kent, kentleşme ve sürdürülebilirlik kavramları |
2) |
Kar Tatili |
3) |
Sürdürülebilirlik, Sürdürülebilir Kalkınma ve Birleşmiş Milletlerin Sürdürülebilir Kalkınmadaki Rolü |
4) |
Sürdürülebilir Kalkınmanın Tarihçesi, Kalkınmaya Yönelik Konferanslar ve Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
5) |
Sosyal Sürdürülebilirlik ve Güncel Tartışmalar |
6) |
Ekonomik Sürdürülebilirlik: Sanayi, Üretim ve Bilişim Teknolojileri |
7) |
Çevresel Sürdürülebilirlik ve Geçmişten Günümüzde Sürdürülebilir Kent Modelleri |
8) |
Ara Sınav |
9) |
Sürdürülebilir yaşanabilir erişilebilir konut ve yaşam çevreleri |
10) |
Neoliberal politikalar, büyük ölçekli projeler ve kentlere etkileri |
11) |
RESMİ TATİL |
12) |
İklim değişikliği ve Doğal Afetler |
13) |
Araştırma ödevlerinin sunumu |
14) |
Araştırma ödevlerinin sunumu |
15) |
Araştırma ödevlerinin sunumu |
Diğer Kaynaklar: |
Akın, N. (1998). 19. Yüzyılın İkinci Yarısında Galata ve Pera. İstanbul: Literatür Yayıncılık.
Alkan Meşhur., F., Ertuğay, K., Eren, F., Korkmaz, C. (2019). İstanbul’da Büyük Ölçekli Projeler ve Planlama Süreçleri. Nobel Kitap
Behar, C. (2019). Bir Mahallenin Doğumu ve Ölümü. Osmanlı İstanbulu’nda Kasap İlyas Mahallesi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
Bulut, Y., Aslan, M. M. (- Doğal Afetlere Karşı Dirençli Kentler Oluşturmaya İlişkin Yenilikçi Yaklaşımlar: Akıllı Kent Uygulamaları Üzerine Bir İnceleme. Dirençli Şehirler İçin Vizyoner Yönetim içinde (ed. Hamza Ateş). Kocaeli Büyükşehir Belediyesi Yayını.
Cowan, R., Sezgin, S. (2021). Sürdürülebilir Kentler. Farklı Boyutlarıyla Kent ve Kentleşme İçinde (ed. Dr. Emrah Akyüz).
Davis, M. (2018). Gecekondu Gezegeni. Metis Yayınları.
Değerliyurt, M. (2015). Kent ve Afet Kent Çalışmaları II İçinde (ed. Mehmet Karakuyu, Arif Keçeli, Şaban Çelikoğlu). Pegem Akademi Yayınları.
Harvey, D. (2001). Sermayenin Mekânları - Eleştirel Bir Coğrafyaya Doğru. Metis Yayınları.
Harvey, D. (2013). Asi Şehirler: Kentsel Devrimi Yeniden Düşünmek. Metis Yayınları.
Klein, N. (2016). İşte Bu Her Şeyi Değiştirir: Kapitalizm ve İklim Krizi. Agora Kitaplığı.
Kuban, D. (1996). İstanbul: Bir Kent Tarihi. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
Mantran, R. (2020). İstanbul Tarihi. İstanbul: İletişim Yayınları.
Müller-Wiener, W. (2001). İstanbul'un Tarihsel Topoğrafyası. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları
Lefebvre, H. (2015). Şehir Hakkı. Sel Yayıncılık.
Marmara Belediyeler Birliği (2022). Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarının Yerelleşmesi Marmara Bölgesi Örneği. Marmara Belediyeler Birliği Kültür Yayınları
Ortaylı, İlber. (2019). İstanbul'dan Sayfalar. İstanbul: Kronik Kitap.Prashad, V. (2021). Esmer Milletler: Üçüncü Dünya’nın Küresel Tarihi. Yordam Kitap.
Öncel, A. D. (2014). Apartman. Galata'da Yeni Bir Konut Tipi. Kitap Yayınevi |
|
Soru-Cevap |
|
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi |
|
Laboratuvar |
|
Sayısal Problem Çözme |
|
Alan çalışması |
|
Grup Çalışması / Ödevi |
|
Bireysel Ödev |
|
WEB Tabanlı Öğrenme |
|
Staj |
|
Yerinde Uygulama |
|
Proje Hazırlama |
|
Rapor Yazma |
|
Seminer |
|
Süpervizyon |
|
Sosyal Faaliyet |
|
Mesleki Faaliyet |
|
Mesleki Gezi |
|
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) |
|
Okuma |
|
Tez Hazırlama |
|
Arazi Çalışması |
|
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri |
|
Diğer |
|
Logbook |
|
Röportaj ve sözlü görüşme |
|
Araştırma |
|
Film izleme |
|
Kaynakça oluşturma |
|
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme |
|
Fotoğraf çekimi |
|
Eskiz çizimi |
|
Harita üzerinde işaretleme |
|
Harita okuma |
|
Doku örneği alma |
|
Malzeme arşivi oluşturma |
|
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme |
|