KENTSEL TASARIM VE PEYZAJ MIMARLIĞI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: KTP114
Ders İsmi: Sürdürülebilirlik ve Kent
Ders Yarıyılı: 2. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi G.Pelin OLCAY

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı, sürdürülebilirlik ve sürdürülebilir kent kavramının incelenmesi, kentlerin sürdürülebilir gelişiminin farklı boyutları ile ele alınmasıdır.
Bu bağlamda derste kent, kentleşme, sürdürülebilir kent kavramları tartışılacak, sürdürülebilirliğin sosyal, ekonomik ve çevresel boyutları ele alınacak, sürdürülebilir gelişmenin sağlanması için ulusal ve uluslararası düzeyde atılan adımlar ve Birleşmiş Milletlerin Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları incelenecek, dirençli kentler için iklim değişikliğine ve afetlere karşı alınması gereken tedbirler tartışılacak, sürdürülebilir kentler için ortaya atılan kent modelleri irdelenecek, tarım ve gıda güvenliği konuları kentsel sürdürülebilirlik bağlamında masaya yatırılacaktır.
Dersin Hedefi: Ders kapsamında;
•Sürdürülebilirlik, sürdürülebilir kent, sürdürülebilir gelişme ve sürdürülebilir kalkınma kavramlarının irdelenmesi,
•Sürdürülebilirliğin sosyal, ekonomik, çevresel boyutlarının irdelenmesi ve kentsel mekan üzerindeki etkilerinin tartışılması,
•Küresel, bölgesel, kentsel ve yerel düzeylerde sürdürülebilir gelişmenin sağlanması adına atılan adımların incelenmesi,
•Sürdürülebilir kalkınmanın temel göstergelerinin kavranması,
•Birleşmiş Milletler Sürdülebilir Kalkınma Amaçlarının ve bu amaçların kent için öneminin ele alınması,
•Sürdürülebilir kentler için tasarlanan farklı kent modellerinin tartışılması,
•Sürdürülebilirlik ile küresel iklim değişikliği arasındaki ilişkini ortaya konması,
•Afetlere dayanıklı sürdürülebilir kentler için alınması gereken tedbirlerin araştırılması,
•Akıllı kent kavramının incelenmesi ve teknolojinin sürdürülebilir kentlerin planlanmasında ve tasarımında kullanımının değerlendirilmesi,
•Tarım ve gıda güvenliğinin sürdürülebilirlik bağlamında ele alınması
hedeflenmektedir.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Bu dersi alan öğrenci; 1. Sürdürülebilirlik, sürdürülebilir kent, sürdürülebilir gelişme ve sürdürülebilir kalkınma kavramlarını bilir. 2. Sürdülebilir kalkınma amaç ve ilkerini bilir. 3. Sürdürülebilir kalkınma amaçlarının kentler için önemini kavrar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Bu dersi alan öğrenci; 1. Kentsel tasarıma sürdürülebilirlik ve ekoloji temelli bakış açısıyla bakabilir. 2. Sürdürülebilirlik kavramını farklı çevresel, sosyal ve ekonomik boyutlarıyla tartışır. 3.Sürdürülebilirlik ile küresel iklim değişikliği arasındaki ilişkiyi ortaya koyabilir. 4. Afetlere dayanıklı sürdürülebilir kentler için alınması gereken tedbirleri değerlendirebilir. 5. Teknolojinin sürdürülebilir kentlerin planlanmasında ve tasarımında kullanımını araştırır.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Bu dersi alan öğrenci; 1. Sürdürülebilirlik kavramını ve kentsel sürdürülebilirlik yaklaşımlarını tasarımlarında kullanabilir. 2. Sürdürülebilir kentler için tasarlanan farklı kent modelleri ile ilgili değerlendirmeler yapar. 3. Tasarım problemlerinde akıllı kent uygulamalarını içeren çözümler önerir. 4. Tasarım sürecinde karşılaştığı sorunlara sürdürülebilirlik ilkeleri çerçevesinde çözümler geliştirir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Temel kavramlar: Kent, kentleşme ve sürdürülebilirlik kavramları
2) Kar Tatili
3) Sürdürülebilirlik, Sürdürülebilir Kalkınma ve Birleşmiş Milletlerin Sürdürülebilir Kalkınmadaki Rolü
4) Sürdürülebilir Kalkınmanın Tarihçesi, Kalkınmaya Yönelik Konferanslar ve Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
5) Sosyal Sürdürülebilirlik ve Güncel Tartışmalar
6) Ekonomik Sürdürülebilirlik: Sanayi, Üretim ve Bilişim Teknolojileri
7) Çevresel Sürdürülebilirlik ve Geçmişten Günümüzde Sürdürülebilir Kent Modelleri
8) Ara Sınav
9) Sürdürülebilir yaşanabilir erişilebilir konut ve yaşam çevreleri
10) Neoliberal politikalar, büyük ölçekli projeler ve kentlere etkileri
11) RESMİ TATİL
12) İklim değişikliği ve Doğal Afetler
13) Araştırma ödevlerinin sunumu
14) Araştırma ödevlerinin sunumu
15) Araştırma ödevlerinin sunumu
Diğer Kaynaklar: Akın, N. (1998). 19. Yüzyılın İkinci Yarısında Galata ve Pera. İstanbul: Literatür Yayıncılık.
Alkan Meşhur., F., Ertuğay, K., Eren, F., Korkmaz, C. (2019). İstanbul’da Büyük Ölçekli Projeler ve Planlama Süreçleri. Nobel Kitap
Behar, C. (2019). Bir Mahallenin Doğumu ve Ölümü. Osmanlı İstanbulu’nda Kasap İlyas Mahallesi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
Bulut, Y., Aslan, M. M. (- Doğal Afetlere Karşı Dirençli Kentler Oluşturmaya İlişkin Yenilikçi Yaklaşımlar: Akıllı Kent Uygulamaları Üzerine Bir İnceleme. Dirençli Şehirler İçin Vizyoner Yönetim içinde (ed. Hamza Ateş). Kocaeli Büyükşehir Belediyesi Yayını.
Cowan, R., Sezgin, S. (2021). Sürdürülebilir Kentler. Farklı Boyutlarıyla Kent ve Kentleşme İçinde (ed. Dr. Emrah Akyüz).
Davis, M. (2018). Gecekondu Gezegeni. Metis Yayınları.
Değerliyurt, M. (2015). Kent ve Afet Kent Çalışmaları II İçinde (ed. Mehmet Karakuyu, Arif Keçeli, Şaban Çelikoğlu). Pegem Akademi Yayınları.
Harvey, D. (2001). Sermayenin Mekânları - Eleştirel Bir Coğrafyaya Doğru. Metis Yayınları.
Harvey, D. (2013). Asi Şehirler: Kentsel Devrimi Yeniden Düşünmek. Metis Yayınları.
Klein, N. (2016). İşte Bu Her Şeyi Değiştirir: Kapitalizm ve İklim Krizi. Agora Kitaplığı.
Kuban, D. (1996). İstanbul: Bir Kent Tarihi. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
Mantran, R. (2020). İstanbul Tarihi. İstanbul: İletişim Yayınları.
Müller-Wiener, W. (2001). İstanbul'un Tarihsel Topoğrafyası. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları
Lefebvre, H. (2015). Şehir Hakkı. Sel Yayıncılık.
Marmara Belediyeler Birliği (2022). Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarının Yerelleşmesi Marmara Bölgesi Örneği. Marmara Belediyeler Birliği Kültür Yayınları
Ortaylı, İlber. (2019). İstanbul'dan Sayfalar. İstanbul: Kronik Kitap.Prashad, V. (2021). Esmer Milletler: Üçüncü Dünya’nın Küresel Tarihi. Yordam Kitap.
Öncel, A. D. (2014). Apartman. Galata'da Yeni Bir Konut Tipi. Kitap Yayınevi

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum 1 % 20
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Katılım % 0
Tartışma % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 42
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) 12 24
Proje Hazırlama + Sunma 12 36
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma 1 6
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 1 5
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 1 5
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 120
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 4