KENTSEL TASARIM VE PEYZAJ MIMARLIĞI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: KTP317
Ders İsmi: Peyzaj Elemanları ve Malzeme
Ders Yarıyılı: 5. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 2 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Duygu ÖZGÜR

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Kentsel tasarım ve peyzaj mimarlığı kapsamında uygulanan konstrüksiyon elemanları ve malzeme seçimleri hakkında kullanım alanlarının, teknik özelliklerinin ve uygulama detaylarının verilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin Hedefi: Öğrencinin temel konstrüksiyon (çevreleyici, ayırıcı sistemler; yatay ve düşey yüzey elemanları; su, gölgeleme, bahçe ve kentsel donatı elemanları gibi) ve malzeme (sıkıştırılmış toprak, taş, agrega, ahşap, metal gibi doğal malzemeler ile beto, pişmiş toprak, mozaikler, blok, karo, büz, briketler, sentetik petrol ürünleri, jeotekstil gibi yapay malzemelerin) bilgisine sahip olması, standart teknik detayları benimsemesi hedeflenmektedir.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Bu dersi alan öğrenci; 1. Peyzaj elemanları ile alakalı standart çözümler hakkında bilgi sahibi olur. 2. Malzemenin üretim şekli, ham maddesi; fonksiyon, maaliyet, ekolojik değer ve kullanıcı ilişkisine göre değişen kullanım alanları hakkında bilgi sahibi olur. 3. Konstrüksiyon özelinde hangi malzeme seçimi yapılacağı ve bu ilişkiye bağlı hangi detay çözümüne başvurulacağı hakkında bilgi sahibi olur.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Bu dersi alan öğrenci; 1.Ders sonunda benimsenen detayları yorumlayarak özgün peyzaj elemanı tasarımı ile malzeme kullanımı konusunda beceri kazanır. 2. Peyzaj elemanı ve malzeme seçimini tasarım süreci içerisinde değerlendirme becerisi kazanır. 3. Geleneksel konstrüksiyon ve malzeme kullanımları hakkında bilgi sahibi olurken; yeni ve yaratıcı konstrüktif çözümler veya sürdürülebilir inovatif gelişmelerden haberdar olur.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Bu dersi alan öğrenci; 1. Peyzaj elemanı ve malzeme seçimi/ tasarımı söz konusu olduğunda doğal çevreyi koruma ve/veya iyileştirme ilkesiyle uyumlu, sürdürülebilir çevreler oluşturma yetkinliği kazanır. 2. Peyzaj elemanı ve malzeme seçimini fiziksel ve sosyal sağlığı sağlama ilkesi ile hareket ederek herkes için kapsayıcı çözümler sunma yeteneği kazanır. 3. Peyzaj elemanı tasarımı ve malzeme kullanımında seçimlerini çeşitlendirme yetisi kazanır.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Tasarım ve konstrüksiyon-malzeme ilişkisi, temel kavramlar
2) Zemin elemanları: Yüzey kaplamaları, döşeme detayları, drenaj elemanları, bordürler
3) Yaya sirkülasyonu: Eğimler ve seviye değişimleri, basamaklar, rampalar, eğimlerde döşeme
4) Araç sirkülasyonu: Yol ve otoparklar, bisiklet parkı, otoparklarda drenaj
5) Çevreleme elemanları: Duvarlar
6) Teknik gezi
7) Ara Sınav
8) Çevreleme elemanları ve girişler: Parmaklık, korkuluk ve çitler; giriş kapıları, danışma, bariyerler
9) Çatılar ve çatı elemanları
10) Gölgeleme elemanları
11) Su elemanları: yüzme havuzları, süs havuzları, kaskatlı havuzlar, bitkisel havuzlar, yanıma havuzları
12) Donatı elemanları I
13) Donatı elemanları II
14) Final Sınavı
Diğer Kaynaklar: Uzun, G., 1999. Peyzaj Konstrüksiyonu. Çukurova Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayın No: 125, Kitap Yayın No: 37, Adana.
Dines, N. T. and Brown K. D., 1999. Time Saver Standards Site Construction Details Manual, Mc-Graw Hill Publishing Company.
Ryan T. R., Allen E., Rand P. J., 2011. Detailing for Landscape Architects: Aesthetics, Function and Constructability.
Sovinski, R.W., 2009. Materials and Their Applications in Landscape Design, Wiley.
Blanc, A., 1996.Landscape Construction and Detailing, McGraw-Hill,
Giles, F., 1999. Landscape Construction, Stipes Publishing.
Landphair H. and Klatt F., 1998.Landscape Architecture Construction, Prentice Hall PTR.
Sauter, D., 2004. Landscape Construction, Delmar Cengage Learning.
Thallon, R., 2003. Graphic Guide to Site Construction, Taunton.
Littlewood M., 2001. Landscape Detailing, Architectural Press.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar % 0
Final % 0
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Katılım % 0
Tartışma % 0
Toplam % 0
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 0
Toplam % 0