KENTSEL TASARIM VE PEYZAJ MIMARLIĞI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: KTP201
Ders İsmi: Tasarım Stüdyosu-3*
Ders Yarıyılı: 3. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 6 5 8
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi. G. Pelin OLCAY

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dirençlilik ve sürdürülebilirlik teması etrafında mahalle-semt ölçeğinde 1/5000 ve 1/1000 ölçeklerinde anlamlı analiz ve sentezlerle veri üreterek, ihtiyaca uygun senaryolar geliştirmek.
Yapılı çevre ve beşeri çevre verileri doğrultusunda, sosyal, demografik, ekonomik ve kültürel faktörleri göz önünde bulundurduğu konut ve donatı alanlarını belirleyerek yerleşme alanları planlamak ve tasarlamak.
Dersin Hedefi: Dirençlilik ve sürdürülebilirlik kavramları ve ilişkili (dayanıklılık, esneklik) kavramlarını kent bağlamında anlamak.
Kavramsal şema ve senaryolar oluşturarak kentsel sorunların çözülmesinde yöntem ve strateji geliştirme becerisi kazanmak.
Yapılı ve beşeri çevre verilerini Analiz - Sentez ile Senaryo -Tasarımın arasındaki uyumu sağlama becerisi kazanmak.
Ölçekler arası çözüm üretme becerisi kazanmak.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) 1. Kentsel planlama ve tasarıma ilişkin temel kavramları ve prensipleri tanımlar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) 1. Yer seçimi kararları verirken ve konut alanlarını planlarken doğal, kültürel, sosyal, demografik ve ekonomik faktörleri analiz eder. 2.Toplum ve mekan ilişkisini kurgulama becerisi geliştirir. 3. Tasarım sürecinde sürdürülebilirlik ve dirençlilik gibi evrensel tasarım ilkeleri doğrultusunda çözümler geliştirir.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) 1. Tarihsel/kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma ve yaşam kalitesini yükseltme konusundaki sorumluluğunu anlar 2. Topoğrafya, bitki örtüsü, doğal afet riski vb. doğal özelliklerinin yanı sıra; kültürel, ekonomik, toplumsal özellikleri de dikkate alan yer yerleşme ve bina tasarımı ilişkilerini anlar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Tanışma, Saha Gezisi (Büyükçekmece), Belediye Ziyareti Belediye Tarımsal Hizmetler Müdürlüğü
2) • Saha Gezisi: 9.00-16.00 / Büyükçekmece, İstanbul • Saha tespitleri-konum, ulaşım ve bağlantıları, arazi kullanımı, fotoğraflar vs. • Kent bostanı ziyareti – 14.00-15.00 • Ödev: Büyükçekmece ile ilgili araştırma
3) • Workshop1: Dirençli Kentler • Büyükçekmece’yi anlama ve anlatma – kelime oyunu • SWOT • Poster Çalışması: Dirençli Büyükçekmece - (2KGrup) • Malzemeler: 50*70 Kartonlar, boyalar, yapıştırıcı, makas, tel vs • Ödev 1: Analiz Çalışması – (2KGrup) Altlık: 50*70 Pafta; Saha tespitleri, literatür taraması, çalıştay bulguları: Çalışma alanının kent içindeki konumu ve önemli kentsel kullanımlarla ve ulaşım bağlantıları ile ilişkileri, kent için önemi. Çalışma alanına dair saha tespitleri, görseller vs.
4) • Seminer 1: Kentsel Analizi - Dr. Öğr. Üyesi G. Pelin OLCAY Doğal çevre, yapılaşmış çevre ve sosyal çevre analizi (eğim, rüzgar, yönlenme, ulaşım, arazi kullanımı, nüfus ve demografik yapı vs.) • Analizleri Çalışması – (2KGrup) Altlık: 50*70 halihazır haritalar - 25ha • Ödev 2: Analiz ve Sentez Çalışması
5) •Sentez Çalışması – (2KGrup) Altlık: 50*70 halihazır haritalar - 25ha •Ödev 3: Analiz ve Sentez Çalışması
6) Senaryo Oluşturulması (bireysel) (Nüfus Senaryoları, Senaryoya uygun ihtiyaçlar)
7) 1. Ara Jüri
8) Vaziyet Planı - (1/5000-1/1000)- Konut ve donatı alanları (Konut Planlaması ve Tasarımı Seminerleri)
9) Vaziyet Planı - (1/5000-1/1000)- Konut ve donatı alanları (Konut Planlaması ve Tasarımı Seminerleri)
10) Vaziyet Planı - (1/5000-1/1000)- Konut ve donatı alanları (Konut Planlaması ve Tasarımı Seminerleri)
11) 2. Ara Jüri
12) Vaziyet Planı - 1/1000 ve 1/500 -bireysel alan – konut – 4 / bireysel alanlar 5-6 ha
13) Vaziyet Planı - 1/1000 ve 1/500 -bireysel alan – konut – 4 / bireysel alanlar 5-6 ha
14) Vaziyet Planı - 1/1000 ve 1/500 -bireysel alan – konut – 4 / bireysel alanlar 5-6 ha
15) Jürilere Hazırlık Haftası
16) Final Jürisi
Diğer Kaynaklar: •Bademli,R. (2013) Kentsel planlama ve tasarım öğrencilerine notlar. TMMOB Şehir Plancılar Odası
•Koramaz, T.K (2019) Kentsel Planlamada Anlatım Teknikleri. Ninova Yayınları
•Güleç, G. (2021). Mimarlıkta Temsil ve Tasarım Araçları Olarak Haritalar. GRID- Architecture Planning and Design Journal , 4 (1) , 53-73 .
•Bielefeld, B. & El Khouli, S. (2007) Adım adım/ Tasarım Fikirleri. Yem yayınları
•Jormakka, K. (2008) Adım adım/ Tasarım Yöntemleri. Yem yayınları
•Neufert, E. 1979. “Yapı tasarımı temel bilgileri”. Güven yayıncılık.
•C. GİRİTLİOĞLU, Şehirsel Mekan Ögeleri ve Tasarımı, İTÜ Mimarlık Fakültesi Baskı Atölyesi, 1991
•E. ALKAY, Şehir Planlamada Analiz ve Değerlendirme Teknikleri, Literatür Yayınları, 2014
•J. CHIARA, J. PANERO, M. ZELNIK, Time-Saver Standards for Housing and Residential Development, McGraw-Hill, 1984
•M. CARMONA, S. TIESDELL, T. HEATH, T. OC, Public Places Urban Spaces, Routledge, 2003
•M. ERSOY, Kentsel Planlamada Standartlar, Ninova, 2015
•Ş. AYDEMİR, S. AYDEMİR, D. BEYAZLI, N. ÖKTEN, A. ÖKSÜZ, C.SANCAR, M. ÖZYABA, Y. TÜRK, Kentsel Alanların Planlanması ve Tasarımı, Akademi Kitabevi, 2004
•T. KILINÇASLAN, Kentsel Ulaşım, Ninova Yayıncılık,2012

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) 1 % 5
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 2 % 65
Final 1 % 30
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Katılım % 0
Tartışma % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 70
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 30
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 16 128
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma 16 64
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma
ARA SINAV (Vize)
Genel Sınava Hazırlanma
GENEL SINAV (Final)
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 192
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 6