ADALET
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: IKU-G-313
Ders İsmi: Yaşlı Bakımı
Ders Yarıyılı: 3. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Alan Dışı Seçmeli
Dersin Düzeyi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersi Veren(ler): ÖĞRETİM ÜYESİ ELİF KAYA AYDOĞDU

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Yaşlılığı anlamak.
Yaşlı Bakımının ilke ve uygulamalarını öğrenmek
Yaşlı bireylerin bakımını ve özel bakım gerektiren durumları öğrenmek
Dersin Hedefi: Öğrencilerin ders sonunda;
Yaşlılık kavramını öğrenebilmeleri,
Yaşlı Bireylerin ihtiyaçlarını saptayabilmeleri,
Yaşlılığın getirdiği ihtiyaç ve özel bakım gerektiren durumları anlayabilmeleri hedeflenmiştir.
Dersin Veriliş Şekli:

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) YAŞLILIK İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR: YAŞLILIK SÜRECİNE İLİŞKİN TEORİLER Yaşlılık sürecine ilişkin teorileri öğrenmek, Süreç hakkında farkındalık oluşturabilmektir.
  2) YAŞLILIĞA İLİŞKİN FİZYOLOJİK VE PSİKOLOJİK DEĞİŞİKLİKLER / YAŞLI BİREYİN BÜTÜNCÜL DEĞERLENDİRİLMESİ Yaşlılığa ilişkin meydana gelen fizyolojik ve psikolojik değişimlerin öğrenilmesi​ Yaşlı bireyin bütüncül değerlendirmesinin öğrenilmesi​ Öğrenilen bilgiler doğrultusunda yaşlı bireylere verilen bakım yönetiminin etkin sağlanması​
  3) ULUSAL VE ULUSLARARASI YAŞLILIK POLİTİKALARI YAŞLI BİREYLERDE SAĞLIĞIN KORUNMASI VE GELİŞTİRİLMESİ​ Yaşlılık ile ilgili uluslararası ve ulusal politikaların gelişimini öğrenmek Yaşlılık ile ilgili politika gereksinimlerinin farkına varmak. Yaşlılık ile ilgili politika ihtiyaçlarını belirleyebiilmek
  4) YAŞ AYRIMCILIĞI, YAŞLILARIN İHMALİ VE İSTİSMARINA YÖNELİK STRATEJİLER, YAŞILIK VE İLETİŞİMYaşlı ihmalini tanıyabilmek Yaşlı ayrımcılığını ayırt edebilmek Yaşlı istismarını tanıyabilmek Yaşlı bireylere karşı uygulanan ayrımcılık, ihmal ve istimarın önüne geçmek için yapılabilecekleri öğrenmek
  5) YAŞLI BİREYLERDE ÖZ BAKIMIN GELİŞTİRİLMESİ​ Yaşlı bireylerin sağlıklarının korunması, sürdürülmesi ve öz bakımları hakkında bilgi sahibi olmak.​ Yaşlıların öz bakım gereksinimlerini öğrenmek, Yaşlıların öz bakımının geliştirilmesine yönelik günlük yaşam aktivitelerinin yerine getirilmesini sağlamak.
  6) YAŞLILIKTA KRONİK HASTALIKLARIN YÖNETİMİ​ Yaşlılarda kronik hastalıkların yönetimi hakkında farkındalık oluşturmaktır.​ Yaşlılarda kronik hastalıklara neden olan faktörlerin açıklanabilmesi​ Kronik hastalıkların yönetimi hakkında bilgi verebilmek​
  7) YAŞLI BİREYLERDE DEMANS VE BAKIM​ YAŞLI BİREYLERDE DEPRESYON VE BAKIM​ Yaşlı bireylerde demans ve depresyon hakkında bilgi sahibi olmak Yaşlı bireylerde demansı tanımlayabilmek Demans türlerini ifade edebilmek Alzheimer hastalığına ilişkin bilgi sahibi olmak Yaşlı bireylerde depresyonu tanımlayabilmek Bu alanlarda yapabilecek bakımları analiz etmek ve geliştirmek​
  8) YAŞLI BİREYLERDE AĞRI YÖNETİMİ Ağrı yönetimini kavramak​ Yaşlı bireylerde ağrı yönetimini etkili bir şekilde yapabilmek​
  9) YAŞLI BİREYLERDE DELİRYUM VE BAKIM Deliryumun yönetimini kavramak​ Yaşlı bireylerde deliryumu ve yönetimini sağlayabilmek​ Deliryumlu yaşlı bireye etkili bakımı verebilmek​
  10) YAŞLI BİREYLERDE DÜŞMELERİN ÖNLENMESİ Yaşlı bireylerde düşme hakkında bilgi vermek​ Yaşlı bireylerde düşmelere yönelik risk faktörlerinin kavranması.​
  11) YAŞLI BİREYLERDE EV KAZALARININ ÖNLENMESİ​ Yaşlı bireylerde ev kazaları hakkında bilgi vermek​ Yaşlı bireylerde kazalarına yönelik risk faktörlerinin kavranması.​ Yaşlı bireylerde ev kazalarını önlemeye yönelik girişimlerin kavranması.​
  12) YAŞLI BİREYLERDE YARA BAKIMI VE BASINÇ YARALARININ YÖNETİMİ Yara kavramını ve yara bakımını öğrenmek Yaşlı bireylerde oluşabilecek basınç yaralanmalarını önleyebilmek
  13) YAŞLILARDA TEMEL BAKIM UYGULAMA KURALLARI Yaşlılarda Temel Bakım Uygulamalarını öğrenmek Yaşlılarda Temel Bakım Uygulamalarını Kavramak
  14) Final sınavı öncesi genel bir tekrar yapmak. Öğrencilerin takıldığı noktaları açıklamak Yeni fikir oluşumlarını desteklemek.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Yaşlılık ile İlgili Temel Kavramlar Yaşlılık Sürecine İlişkin Teoriler
2) Yaşlılığa İlişkin Fizyolojik ve Psikolojik Değişiklikler Yaşlı Bireyin Bütüncül Değerlendirilmesi
3) Ulusal Ve Uluslararası Yaşlılık Politikaları Yaşlı Bireylerde Sağlığın Korunması Ve Geliştirilmesi
4) YAŞ AYRIMCILIĞI, YAŞLILARIN İHMALİ VE İSTİSMARINA YÖNELİK STRATEJİLER
5) YAŞLI BİREYLERDE ÖZ BAKIMIN GELİŞTİRİLMESİ
6) Yaşlılıkta Kronik Hastalıkların Yönetimi
7) Yaşlı Bireylerde Demans ve Bakım
8) Yaşlı Bireylerde Ağrı Yönetimi
9) Yaşlı Bireylerde Deliryum ve Bakım
10) YAŞLI BİREYLERDE DÜŞMELERİN ÖNLENMESİ
11) Yaşlılarda Ev Kazaları
12) YAŞLI BİREYLERDE YARA BAKIMI VE BASINÇ YARALARININ YÖNETİMİ
13) YAŞLILARDA TEMEL BAKIM UYGULAMA KURALLARI
14) FİNAL ÖNCESİ GENEL TEKRAR
Diğer Kaynaklar:

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

Program Kazanımları
1) Hukukun temel ilkeleri, hukuk teorileri, hukuk terminolojisi ve temel hukuk metodolojisine dair bilgiye sahiptir.
2) İktisadi, siyasi ve sosyolojik konular dahil disiplinler arası analiz becerisi vardır.
3) Temel mevzuatı, öğretiyi ve içtihatları bilir.
4) Yeterli düzeyde İngilizce yabancı dil bilgisine sahiptir
5) Mesleki iletişim becerileri vardır.
6) Somut uyuşmazlığın çözümüne ilişkin hukuk kuralını tespit eder ve uygular.
7) Mevzuat, içtihat ve öğreti araştırma tekniklerini kullanır.
8) Hukuki ihtilafları ekonomik, sosyal ve psikolojik açılardan değerlendirir.
9) Uyuşmazlığın çözümü sürecinde taraflarının ihtiyaçlarını dikkate alır.
10) Zaman baskısı altında çalışma yeteneğini geliştirir.
11) Karşılaşılan sorunları çözmek için sorumluluk alır.
12) Hakkaniyet bilinciyle mesleğini hiç kimsenin denetimi gerekmeksizin özveriyle yapar.
13) Mevzuat, içtihat ve öğreti taraması yapmayı bilir.
14) Mevzuat, içtihat ve öğretiyi düzenli olarak takip eder.
15) Güncel gelişmeleri izleyerek bunları etkin bir biçimde mesleğinde kullanır.
16) Türkçeyi doğru, etkili ve güzel kullanır.
17) Mesleğini adalet hizmetlerinin geliştirilmesi ve toplumsal ihtiyaçların karşılanması bilinciyle yapar.
18) Yaşam boyu öğrenen bir birey olarak, mesleğinde düzenli olarak takip ettiği güncel gelişmeleri uygular.
19) Hukuk terminolojisini etkili ve güzel kullanır.
20) Sosyal ilişkilerinde hukuk düzenine, etik ilkelere ve toplumsal değerlere uygun davranır
21) Mesleki bilgisini gerektiğinde gündelik dilde ifade ederek toplumun her kesimiyle iletişim kurar

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 28
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma
ARA SINAV (Vize) 1 2
Genel Sınava Hazırlanma
GENEL SINAV (Final) 1 2
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 32
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 1