PATOLOJI LABARATUVAR TEKNIKLERI | |||||
---|---|---|---|---|---|
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | IKU-Z-214 | ||||||||
Ders İsmi: | Nefesle Gelen Sağlık ve Güzellik | ||||||||
Ders Yarıyılı: | 1. Yarıyıl / Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | Yok | ||||||||
Dersin Türü: | Üniversite Seçmeli | ||||||||
Dersin Düzeyi: |
|
||||||||
Dersi Veren(ler): | Meral YÜNCÜ |
Dersin Amacı: | Derin, kapsamlı, bütünsel nefes alış verişleri öğrenerek hücrelerin enerji ihtiyaçlarını yeterli düzeyde karşılamayı, duygusal, düşünsel, hareket bedenlerini ve potansiyellerini en üst düzeyde kullanmayı öğrenirler. Bilinçli nefes takibi, kendi içine doğru içsel bir yol oluşturmayı sağlar. Nefes, fiziksel, duygusal ve ruhsal iyileşmeyi sağlamak açısından yapabilecek en önemli aktivitedir. Birçok kişi nefes alışverişinin hiç farkında değildir. Nefesin farkında olmayı öğrenerek, kendi içsel bedendeki hareketi bilinçli olarak izlemeyi öğrenerek, nefesle iç ve dış hayat arasındaki ilişki konusunda birçok yeni iç görüler kazanılabilir. |
Dersin Hedefi: | Sağlıklı ve uzun yaşam, sevmek ve sevilmek, huzur ve mutluluk, bolluk ve bereket oluşturma. Nefes teknikleri sayesinde stresi yönetme, depresyon, uykusuzluk, fiziksel ve zihinsel detoks, metabolizmayı hızlandırmak, sindirim sistemini dengelemek. Bununla beraber fiziksel ve zihinsel enerjiyi yükseltme, odaklanma yeteneğini güçlendirme, konsantrasyonu arttırma. Ve beraberinde dengeli beslenme, uyku, spor gibi aktivitelere de dikkat ederek sağlıklı ve güzel fiziksel beden ve dingin bir ruhsal bedene sahip olmak. |
Dersin Veriliş Şekli: |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Diyafram nefesi ve burun nefesini öğrenerek beden ve ruhlara katkı sağlanacak. Nefes tekniklerini öğrenerek değişim ve dönüşüm başlatılacak. |
||
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) |
Hafta | Konu | ||
1) | Nefes Nedir? Doğru Nefes Nasıl Olmalı? Yetersiz Nefes Almanın Zararları, Nefes Alışkanlığımız Değişebilir mi? Fiziksel, Zihinsel, Duygusal ve Ruhsal Bedende Dönüşüm ve İyileşme nasıl Başlar? Diyafram Nefesinin Sağlığımıza Faydaları Nelerdir? | ||
2) | Sağlık Nedir? Kısıtlı Nefes Hücre Ölümüne Neden Olur Mu? Dünya Sağlık Örgütü Sağlığı Nasıl Tanımlıyor? Üç Top Triflo Cihazı Nedir? Nefes = Yaşam Spiritualistler, Mistikler, Sufiler Ve Yogilerin Nefese Bakış Açıları Nedir? Psikolojide Bilişsel-Davranışçı Yaklaşımlama Nefese Bakış Açısı Nedir? | ||
3) | Güzellik Nedir? Altın Oran Nedir? Cilt Sağlığını Korumak İçin Neler Yapmalıyız? Cilt (Deri) Nedir ve Ayrıntıları Nelerdir? Cildin (Derinin) Görevleri Nelerdir? Cildin Koruma Görevi Nedir? Cildin Depo Görevi Nedir? Cildin Isı Denetimi Nedir? Cildin Boşaltım Nedir? Cildin Emme Nedir? Cildin Duyu Nedir? Cildin D Vitamin Sentezi Nedir? Cildin Solunum Nedir? | ||
4) | Tarihten Günümüze Sağlığın ve Güzelliğin Sırları Nelerdir Tarih Boyunca Ülkelerin Güzelliğe Bakış Açısı Nedir? Kraliçeler İçin Yapılan Güzellik İksirleri Nelerdir? Yüz Yıllar İçinde Güzelliğe Bakış Açısı ve Yaşadığı Değişim Nelerdir? | ||
5) | Günümüzde Güzellik Sektörleri Güzellik Sektörlerinin Güzelliğe Bakış Açısı Kozmetik Sektörleri Kozmetik Sektörlerinin Bakış Açıları Estetik Sektörü Güzelliğe Bakış Açısı Nedir? Çevreye ve İnsana Zarar Veren Ürünler | ||
6) | Beslenme Nedir? Dengeli Beslenme Nedir Ve Çeşitleri Nelerdir? Süt Grubu Et-Yumurta-Kuru baklagil Grubu Sebze ve Meyve Grupları Ekmek ve Tahıl Grubu Yağlar ve Yağların Faydaları Nelerdir? Yeterli ve Dengeli Beslenmenin İlkeleri Nelerdir? Vitaminler, Enzimler ve Faydaları Hormonlar ve Faydaları | ||
7) | Doğru Nefes Programının Kuralları Nelerdir? Basit Nefes Egzersizleri Diyafram Nefesi Nedir? Diyafram Geliştirmek İçin Basit Bir Egzersizleri Temel Nefes Egzersizleri Nelerdir? Gerilimi Kontrol Etmenizi Sağlayacak Nefes Egzersizleri | ||
8) | Ara Sınav | ||
9) | Su ve Yaşantımızdaki Yeri Suyla Gelen Güzellik Spa Nedir? Spa’nın Faydaları Nelerdir? Spa Bakımları Nasıl Yapılır? Hamamlar, Saunalar, Buhar Banyoları Termal Sular ve Faydaları Nelerdir? | ||
10) | Solunum Sistemlerinin Yapı Organları Nelerdir? Burun, Yutak, Gırtlak, Akciğerler, Bronşlar Diyafram Kası, Diyafram Kasının Kullanımı | ||
11) | Nefes Teknikleri Nedir? Nefes Farkındalığı Doğru Nefes Programının Kuralları Nefes Boşlukları Odaklanma Nefesi Odaklanma Nefes Çalışmaları, Üç Nefes Bölgesi Kondisyon Nefesi Gülerek Mutluluk Oluşturmak | ||
12) | Masaj Nedir? Anatomi ve Fizyoloji Nedir? Masajın Faydaları Nelerdir? Kimler Masaj Yapabilir? Masaj ve Masaj Terapisi Hakkında Bilmemiz Gereken Şeyler Nelerdir? Masaj Çeşitleri | ||
13) | Basit Nefes Egzersizleri Nefesi İzleme ve İçe Doğru Yolculuk Diyafram Geliştirmek İçin Basit Bir Egzersiz Beyin Dalgaları ve Nefes Bilinçaltını Dönüştürmek İçin Nefes ve Niyet Çalışması Nefes Uygulamaları Temel Nefes Egzersizleri Meditasyon | ||
14) | Fiziksel Aktiviteler ve Spor Hareketleri Spor Türleri Fiziksel Aktiviteler ve Spor Hareketleri Arasındaki Farklar Spor Hareketleri Yapmadan Önce Bilinmesi Gerekenler Spor Hareketleri Nelerdir? Spor Hareketlerinin Faydaları Yaşlara Göre Evde Spor Hareketleri Fiziksel Aktivite Nedir? Fiziksel Aktivitelerin Faydaları | ||
15) | Pozitif Niyet Çalışması Nefesinizi İzleyin Nefes Açma Meditasyonu Otonom Sinir Sistemi Nedir? Parasempatik Sinir Sistemi Sempatik Sinir Sistemi ve Enterik Sinir Sistemidir. Kendinizi Sevmek Nedir? Ağlayın, Gülün, Bağırın. Affetme Nedir? Afetme Meditasyonu | ||
16) | Final Sınavı | ||
|
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1) Kimya, Organik Kimya ve Biyoloji konularında hakkında bilgi sahibi olur. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2) Mesleki uygulamalarını desteklemesi için insan vücudu ve işleyişi hakkında bilgi edinir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3) Temel düzeyde makroskopik örnekleme tekniklerini bilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4) Temel ve ileri patoloji laboratuvar tanı tekniklerini bilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5) Patoloji tekniklerindeki güncel gelişmeleri takip edebilmek için gerekli terminolojiye hakim olur. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6) Patoloji laboratuvarında kullanılan cihaz ve ekipmanların etkin kullanımı hakkında bilgi sahibi olur. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7) Patoloji laboratuvarlarının kalite standartları ve güvenlik prosedürlerini bilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
8) Patoloji Laboratuvarına gelen tüm histopatolojik ve sitopatolojik örneklerin kayıt ve kabulünü yapacak bilgiye sahiptir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
9) Tüm doku ve sitolojik örneklerin fiksatiflerini hazırlar, fiksasyonunu sağlar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10) Histopatolojik örneklerin makroskopik örneklenmesini ve tanımlamasını temel düzeyde kendisi, ileri düzeyde uzman patolog ile yapar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
11) Çeşitli doku örneklerini manuel ve/veya otomatik takip sisteminde doku takibini yapar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
12) Doku takibinden çıkan dokuları anatomik özelliklerine göre; doğru kodlama ve yönlendirmelerle parafine gömer. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
13) Güvenlik kuralları çerçevesinde mikrotom kullanır, istenen özellik ve kalınlıkta parafin bloktan kesit alır. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
14) Rutin Hematoksilen-Eosin boyama sisteminde kullanılan tüm boya ve yardımcı çözeltileri hazırlar, tüm histopatolojik kesitlere manuel boyama işlemini uygular, mikroskopta boyama kontrolünü yapar, hata varsa kaynağını saptar ve sorunu çözer. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
15) İntraoperatif süreçte güvenli çalışma ortamı sağlayarak biyopsi örneklerinden preparat hazırlar ve mikroskopta incelemeye hazır hale getirir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
16) Dokuların çeşitli makro moleküllerini göstermek üzere konvansiyonel histokimyasal boyama yöntemleri arasında uygun seçimi yapar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
17) Konvansiyonel histokimya yöntemlerinde kullanılacak boya çözeltilerini hazırlar ve yöntemleri uygular, mikroskopta boyanma kontrolünü yapar, hata varsa kaynağını saptar ve sorunu çözer. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
18) İmmunhistokimya, FISH, SISH, CISH yöntemlerini manuel olarak uygular. Uygulama sonucunda oluşabilecek sorunları, bağımsız veya uzman patologla birlikte sorunu çözer, kayıt altına alır. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
19) Konvansiyonel pap smear ve sıvı bazlı servikal sitoloji örneklerinin fiksasyonunu sağlar. Boyama sürecini başlatır, uygular. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
20) Jinekoloji dışı sitolojik örneklerin makroskopik tanımlarını yapar, preparat hazırlar ve fiksasyonunu gerçekleştirir. Hücre bloğu hazırlar ve preparasyonunu gerçekleştirir. Boyama sürecini başlatır ve uygular. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
21) Parafine gömülü doku ve diğer biyolojik materyallerden DNA izolasyonu yapar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
22) Polimeraz zincir reaksiyon (PCR) tepkimesi yöntemi ile optimize edilmiş gen bölgenin amplifikasyonunun gerçekleştirir ve jel elektroforez yöntemi ile amplifikasyon sonucu gösterir. Uygulama sonucunda oluşabilecek sorunları, bağımsız veya uzman birlikte sorunu çözer, kayıt altına alır. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
23) Patoloji laboratuvarlarında kullanılan cihazlar ve ekipmanların kullanımı ve bakımını yapar ve işlerliğini sağlar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
24) Çeşitli fiksatifleri hazırlama ve tüm organların fiksasyonunu yapabilme, manuel ve/veya otomatik sistemde doku takibi yapabilme, doku gömme ve istenilen kalınlıkta mikrotomda kesit alma becerilerini kazanır. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
25) Hematoksilen-Eozin boya çözeltileri hazırlama ve boyama becerisine sahip olur. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
26) Histokimya boya çözeltilerini hazırlama ve çeşitli boya teknikleri uygulama becerisine sahip olur. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
27) İmmünohistokimya ve Moleküler Patoloji Tekniklerini uygulama becerisine sahip olur. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
28) Jinekolojik ve jinekoloji dışı sitoloji örneklerinin sitopreparasyonunu yapabilme ve tarama becerisine sahip olur. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
29) Patoloji laboratuvarında meydana gelebilecek sorunları bilimsel veriler/kanıtlar ışığında tespit edip çözüm üretme becerisine sahip olur. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
30) Patoloji Laboratuvar Teknikleri meslek uygulamaları ile ilgili güncel yöntem ve teknolojileri takip edebilme yetisine sahip olur. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
31) Patoloji Laboratuvarında gelişen kalite süreçlerini takip edebilme ve mesleki yaşamına dahil edebilme yetisine sahip olur. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
32) Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
33) Hastanın ihtiyacına bağlı olarak yürütülen hizmete ilişkin bilgi verir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
34) İş organizasyonu yapar, ekip çalışmasının sorumluluk bilincinde mesleki görevlerini yerine getirirken gerektiğinde bireysel sorumluluk üstlenir | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
35) Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
36) Tüm doku, jinekolojik ve jinekoloji dışı sitoloji örneklerin preparasyonunu gerçekleştirir, meydana gelebilecek sorunları tespit edip çözüm üretir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
37) Patoloji laboratuvarındaki tüm doku blokları ve preparatların uzun süreli saklama koşullarını sağlayarak düzenli arşivini yapar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
38) Güvenli kullanım ilkeleriyle patoloji laboratuvarında bulunan konvansiyonel ve gelişmiş cihazları kullanır, mevcut talimatlar ışığında bakımlarını yapar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
39) Patoloji Laboratuvarının işleyişi için gerekli donanım ve sarf malzemeleri bilir, laboratuvar deposunun takibini yapar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
40) Patoloji laboratuvarında karşılaşılabilecek biyolojik, fiziksel ve kimyasal tehlikelerden korunma ve ilkyardım konularında bilgi ve beceriye sahip olur. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
41) Temel ilk yardım uygulaması yapabilir. |
Soru-Cevap | |
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi | |
Laboratuvar | |
Sayısal Problem Çözme | |
Alan çalışması | |
Grup Çalışması / Ödevi | |
Bireysel Ödev | |
WEB Tabanlı Öğrenme | |
Staj | |
Yerinde Uygulama | |
Proje Hazırlama | |
Rapor Yazma | |
Seminer | |
Süpervizyon | |
Sosyal Faaliyet | |
Mesleki Faaliyet | |
Mesleki Gezi | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) | |
Okuma | |
Tez Hazırlama | |
Arazi Çalışması | |
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri | |
Diğer | |
Logbook | |
Röportaj ve sözlü görüşme | |
Araştırma | |
Film izleme | |
Kaynakça oluşturma | |
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme | |
Fotoğraf çekimi | |
Eskiz çizimi | |
Harita üzerinde işaretleme | |
Harita okuma | |
Doku örneği alma | |
Malzeme arşivi oluşturma | |
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Uygulama Sınavı | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | % 0 | |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Alan Çalışması | % 0 | |
Makale Kritik | % 0 | |
Makale Yazma | % 0 | |
Modül Grup Çalışması | % 0 | |
Beyin Fırtınası | % 0 | |
Rol Oynama + Dramatize Etme | % 0 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışma | % 0 | |
Ön Çalışma, Pekiştirme | % 0 | |
Uygulama Tekrarı vb. | % 0 | |
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | % 0 | |
Proje Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Rapor Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sözlü Sınav | % 0 | |
Ara Sınavlar | % 0 | |
Final | % 0 | |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Kanaat Notu | % 0 | |
Kurul-Committee | % 0 | |
Yazma Ödev Dosyası | % 0 | |
Portfolyo | % 0 | |
Take-Home Sınav | % 0 | |
Seyir Defteri | % 0 | |
Tartışma | % 0 | |
Katılım | % 0 | |
Toplam | % 0 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 0 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 0 | |
Toplam | % 0 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Süresi | 14 | 14 |
Laboratuvar | ||
Uygulama | ||
Uygulama Sınavı | ||
Derse Özgü Staj | ||
Alan Çalışması | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 42 |
Makale Kritik | ||
Makale Yazma | ||
Modül Grup Çalışması | ||
Beyin Fırtınası | ||
Rol Oynama + Dramatize Etme | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) | ||
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | ||
Proje Hazırlama + Sunma | ||
Rapor Hazırlama + Sunma | ||
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınavlara Hazırlanma | 3 | 9 |
ARA SINAV (Vize) | 1 | 1 |
Genel Sınava Hazırlanma | 3 | 9 |
GENEL SINAV (Final) | 1 | 1 |
Katılım | ||
Tartışma | ||
Portfolyo | ||
Take-Home Sınav | ||
Seyir Defteri | ||
Toplam İş Yükü | 76 | |
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) | 2 |