İLK VE ACIL YARDIM | |||||
---|---|---|---|---|---|
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | IKU-Z-214 | ||||||||
Ders İsmi: | Nefesle Gelen Sağlık ve Güzellik | ||||||||
Ders Yarıyılı: | 1. Yarıyıl / Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | Yok | ||||||||
Dersin Türü: | Üniversite Seçmeli | ||||||||
Dersin Düzeyi: |
|
||||||||
Dersi Veren(ler): | Meral YÜNCÜ |
Dersin Amacı: | Derin, kapsamlı, bütünsel nefes alış verişleri öğrenerek hücrelerin enerji ihtiyaçlarını yeterli düzeyde karşılamayı, duygusal, düşünsel, hareket bedenlerini ve potansiyellerini en üst düzeyde kullanmayı öğrenirler. Bilinçli nefes takibi, kendi içine doğru içsel bir yol oluşturmayı sağlar. Nefes, fiziksel, duygusal ve ruhsal iyileşmeyi sağlamak açısından yapabilecek en önemli aktivitedir. Birçok kişi nefes alışverişinin hiç farkında değildir. Nefesin farkında olmayı öğrenerek, kendi içsel bedendeki hareketi bilinçli olarak izlemeyi öğrenerek, nefesle iç ve dış hayat arasındaki ilişki konusunda birçok yeni iç görüler kazanılabilir. |
Dersin Hedefi: | Sağlıklı ve uzun yaşam, sevmek ve sevilmek, huzur ve mutluluk, bolluk ve bereket oluşturma. Nefes teknikleri sayesinde stresi yönetme, depresyon, uykusuzluk, fiziksel ve zihinsel detoks, metabolizmayı hızlandırmak, sindirim sistemini dengelemek. Bununla beraber fiziksel ve zihinsel enerjiyi yükseltme, odaklanma yeteneğini güçlendirme, konsantrasyonu arttırma. Ve beraberinde dengeli beslenme, uyku, spor gibi aktivitelere de dikkat ederek sağlıklı ve güzel fiziksel beden ve dingin bir ruhsal bedene sahip olmak. |
Dersin Veriliş Şekli: |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Diyafram nefesi ve burun nefesini öğrenerek beden ve ruhlara katkı sağlanacak. Nefes tekniklerini öğrenerek değişim ve dönüşüm başlatılacak. |
||
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) |
Hafta | Konu | ||
1) | Nefes Nedir? Doğru Nefes Nasıl Olmalı? Yetersiz Nefes Almanın Zararları, Nefes Alışkanlığımız Değişebilir mi? Fiziksel, Zihinsel, Duygusal ve Ruhsal Bedende Dönüşüm ve İyileşme nasıl Başlar? Diyafram Nefesinin Sağlığımıza Faydaları Nelerdir? | ||
2) | Sağlık Nedir? Kısıtlı Nefes Hücre Ölümüne Neden Olur Mu? Dünya Sağlık Örgütü Sağlığı Nasıl Tanımlıyor? Üç Top Triflo Cihazı Nedir? Nefes = Yaşam Spiritualistler, Mistikler, Sufiler Ve Yogilerin Nefese Bakış Açıları Nedir? Psikolojide Bilişsel-Davranışçı Yaklaşımlama Nefese Bakış Açısı Nedir? | ||
3) | Güzellik Nedir? Altın Oran Nedir? Cilt Sağlığını Korumak İçin Neler Yapmalıyız? Cilt (Deri) Nedir ve Ayrıntıları Nelerdir? Cildin (Derinin) Görevleri Nelerdir? Cildin Koruma Görevi Nedir? Cildin Depo Görevi Nedir? Cildin Isı Denetimi Nedir? Cildin Boşaltım Nedir? Cildin Emme Nedir? Cildin Duyu Nedir? Cildin D Vitamin Sentezi Nedir? Cildin Solunum Nedir? | ||
4) | Tarihten Günümüze Sağlığın ve Güzelliğin Sırları Nelerdir Tarih Boyunca Ülkelerin Güzelliğe Bakış Açısı Nedir? Kraliçeler İçin Yapılan Güzellik İksirleri Nelerdir? Yüz Yıllar İçinde Güzelliğe Bakış Açısı ve Yaşadığı Değişim Nelerdir? | ||
5) | Günümüzde Güzellik Sektörleri Güzellik Sektörlerinin Güzelliğe Bakış Açısı Kozmetik Sektörleri Kozmetik Sektörlerinin Bakış Açıları Estetik Sektörü Güzelliğe Bakış Açısı Nedir? Çevreye ve İnsana Zarar Veren Ürünler | ||
6) | Beslenme Nedir? Dengeli Beslenme Nedir Ve Çeşitleri Nelerdir? Süt Grubu Et-Yumurta-Kuru baklagil Grubu Sebze ve Meyve Grupları Ekmek ve Tahıl Grubu Yağlar ve Yağların Faydaları Nelerdir? Yeterli ve Dengeli Beslenmenin İlkeleri Nelerdir? Vitaminler, Enzimler ve Faydaları Hormonlar ve Faydaları | ||
7) | Doğru Nefes Programının Kuralları Nelerdir? Basit Nefes Egzersizleri Diyafram Nefesi Nedir? Diyafram Geliştirmek İçin Basit Bir Egzersizleri Temel Nefes Egzersizleri Nelerdir? Gerilimi Kontrol Etmenizi Sağlayacak Nefes Egzersizleri | ||
8) | Ara Sınav | ||
9) | Su ve Yaşantımızdaki Yeri Suyla Gelen Güzellik Spa Nedir? Spa’nın Faydaları Nelerdir? Spa Bakımları Nasıl Yapılır? Hamamlar, Saunalar, Buhar Banyoları Termal Sular ve Faydaları Nelerdir? | ||
10) | Solunum Sistemlerinin Yapı Organları Nelerdir? Burun, Yutak, Gırtlak, Akciğerler, Bronşlar Diyafram Kası, Diyafram Kasının Kullanımı | ||
11) | Nefes Teknikleri Nedir? Nefes Farkındalığı Doğru Nefes Programının Kuralları Nefes Boşlukları Odaklanma Nefesi Odaklanma Nefes Çalışmaları, Üç Nefes Bölgesi Kondisyon Nefesi Gülerek Mutluluk Oluşturmak | ||
12) | Masaj Nedir? Anatomi ve Fizyoloji Nedir? Masajın Faydaları Nelerdir? Kimler Masaj Yapabilir? Masaj ve Masaj Terapisi Hakkında Bilmemiz Gereken Şeyler Nelerdir? Masaj Çeşitleri | ||
13) | Basit Nefes Egzersizleri Nefesi İzleme ve İçe Doğru Yolculuk Diyafram Geliştirmek İçin Basit Bir Egzersiz Beyin Dalgaları ve Nefes Bilinçaltını Dönüştürmek İçin Nefes ve Niyet Çalışması Nefes Uygulamaları Temel Nefes Egzersizleri Meditasyon | ||
14) | Fiziksel Aktiviteler ve Spor Hareketleri Spor Türleri Fiziksel Aktiviteler ve Spor Hareketleri Arasındaki Farklar Spor Hareketleri Yapmadan Önce Bilinmesi Gerekenler Spor Hareketleri Nelerdir? Spor Hareketlerinin Faydaları Yaşlara Göre Evde Spor Hareketleri Fiziksel Aktivite Nedir? Fiziksel Aktivitelerin Faydaları | ||
15) | Pozitif Niyet Çalışması Nefesinizi İzleyin Nefes Açma Meditasyonu Otonom Sinir Sistemi Nedir? Parasempatik Sinir Sistemi Sempatik Sinir Sistemi ve Enterik Sinir Sistemidir. Kendinizi Sevmek Nedir? Ağlayın, Gülün, Bağırın. Affetme Nedir? Afetme Meditasyonu | ||
16) | Final Sınavı | ||
|
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1) İnsan vücudunun anatomik yapısını ve fizyolojik fonksiyonlarını bilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2) Çevresel acillerde bakım uygular. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3) İlk ve Acil Yardım alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak elde ettiği verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4) Türkçe dil bilgisine ve dili kullanma becerisine sahip, mesleki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisini kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5) EKG ritim analizi yapar, acil bakımı uygulama becerisine sahip olur. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6) Araç içerisindeki ekipmanlarının kullanım ve bakım becerisine sahip olur. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7) Acil aracının mekanik, teknik donanımı ve ambulans sürüş tekniklerini bilir ve uygular. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
8) Acil durumlarda kılavuza/yönergeye uygun ilkyardım ve acil bakım uygular. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
9) Asepsi ve antisepsi kurallarını bilir ve uygular. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10) Türkiye’de ve Dünyada acil sağlık hizmetlerinin durumu ve gelişimini bilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
11) Acil sağlık sistemi içerisindeki görev, yetki ve sorumluluklarını bilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
12) Hastane öncesi acil bakımdaki ilaç ve sıvıları uygular. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
13) Fiziksel ve ruhsal sağlığını koruyabilme yöntemlerini uygular. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
14) Acil durumlarda olay yeri güvenliği, hasta değerlendirmesi ve olay yeri güvenliğine dair alabileceği önlemleri bilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
15) Teknoloji ve bilimdeki gelişmeleri takip eder ve güncel yaklaşımları öğrenme bilincine sahip olur. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
16) Ekip arkadaşları, diğer sağlık çalışanları ve hasta ile etik çerçevede etkili bir iletişim kurabilme yetisi kazanır. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
17) Temel ve ileri yaşam desteği ile ilgili uygulamaları bilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
18) Hastane öncesi acil bakımı organizasyonu ve yönetimi konusunda bilgiye sahip olur. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
19) Olağan ve olağan dışı durumlarda sorumluluk alır. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
20) Alanı ile ilgili uygulamalarda hızlı ve doğru karar verir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
21) Hastane öncesi acil bakımda hasta taşıma tekniklerini, yöntemlerini bilir ve uygular. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
22) KBRN durumlarında acil bakım uygular. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
23) Hasta ve yaralı ile ilgili tıbbi girişim ve uygulamaları kayıtlarını usulüne uygun şekilde tutar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
24) Tıbbi terminolojiyi bilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
25) Temel ve ileri yaşam desteği uygulamalarını yapabilme becerisine sahip olur. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
26) Mesleki ve evrensel değerler doğrultusunda sürekli mesleki gelişim anlayışına sahipdir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
27) Entellektüel ve sosyal açıdan kendisini geliştirmeye yönelik ulusal ve evrensel değerleri ilke edinir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
28) Hasta transportu esnasında hasta veya yaralıya uygun malzeme kullanma ve pozisyon verebilme becerisine sahip olur. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
29) Enfeksiyon kontrol yöntemlerini bilir, kişisel koruyucu önlemler alır. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
30) Alanına özgü temel düzeyde bilişim ve iletişim teknolojisini kullanır. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
31) Acil durumlarda olay yerine hızla ulaşarak, olay yerini ve hastayı değerlendirir, ilk müdahaleyi yapar ve hastanın uygun hastaneye transportunu sağlar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
32) İlk ve Acil Yardım alanındaki bilgileri içeren ders kitaplarından, uygulama araç-gereçlerinden ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı derslerden edindiği bilgileri meslek hayatında değerlendirir ve uygular. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
33) Trafik kazalarında basit kurtarma/çıkarma tekniklerini bilir ve uygular. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
34) Acil bakım ile ilgili ilaçların kullanımı konusunda bilgiye sahip olur. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
35) Afetlerde acil bakımı uygular. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
36) Acil bakım ile ilgili tıbbi girişimler konusunda bilgiye sahip olur. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
37) Atatürk İlkeleri ve inkılâp tarihi konusunda bilgi sahibi olur. |
Soru-Cevap | |
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi | |
Laboratuvar | |
Sayısal Problem Çözme | |
Alan çalışması | |
Grup Çalışması / Ödevi | |
Bireysel Ödev | |
WEB Tabanlı Öğrenme | |
Staj | |
Yerinde Uygulama | |
Proje Hazırlama | |
Rapor Yazma | |
Seminer | |
Süpervizyon | |
Sosyal Faaliyet | |
Mesleki Faaliyet | |
Mesleki Gezi | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) | |
Okuma | |
Tez Hazırlama | |
Arazi Çalışması | |
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri | |
Diğer | |
Logbook | |
Röportaj ve sözlü görüşme | |
Araştırma | |
Film izleme | |
Kaynakça oluşturma | |
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme | |
Fotoğraf çekimi | |
Eskiz çizimi | |
Harita üzerinde işaretleme | |
Harita okuma | |
Doku örneği alma | |
Malzeme arşivi oluşturma | |
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Uygulama Sınavı | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | % 0 | |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Alan Çalışması | % 0 | |
Makale Kritik | % 0 | |
Makale Yazma | % 0 | |
Modül Grup Çalışması | % 0 | |
Beyin Fırtınası | % 0 | |
Rol Oynama + Dramatize Etme | % 0 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışma | % 0 | |
Ön Çalışma, Pekiştirme | % 0 | |
Uygulama Tekrarı vb. | % 0 | |
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | % 0 | |
Proje Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Rapor Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sözlü Sınav | % 0 | |
Ara Sınavlar | % 0 | |
Final | % 0 | |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Kanaat Notu | % 0 | |
Kurul-Committee | % 0 | |
Yazma Ödev Dosyası | % 0 | |
Portfolyo | % 0 | |
Take-Home Sınav | % 0 | |
Seyir Defteri | % 0 | |
Tartışma | % 0 | |
Katılım | % 0 | |
Toplam | % 0 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 0 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 0 | |
Toplam | % 0 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Süresi | 14 | 14 |
Laboratuvar | ||
Uygulama | ||
Uygulama Sınavı | ||
Derse Özgü Staj | ||
Alan Çalışması | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 42 |
Makale Kritik | ||
Makale Yazma | ||
Modül Grup Çalışması | ||
Beyin Fırtınası | ||
Rol Oynama + Dramatize Etme | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) | ||
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | ||
Proje Hazırlama + Sunma | ||
Rapor Hazırlama + Sunma | ||
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınavlara Hazırlanma | 3 | 9 |
ARA SINAV (Vize) | 1 | 1 |
Genel Sınava Hazırlanma | 3 | 9 |
GENEL SINAV (Final) | 1 | 1 |
Katılım | ||
Tartışma | ||
Portfolyo | ||
Take-Home Sınav | ||
Seyir Defteri | ||
Toplam İş Yükü | 76 | |
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) | 2 |