İÇ MIMARLIK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ICM106
Ders İsmi: İstanbul - Metropolü Tanımak-II: Diyakronik Kesitler
Ders Yarıyılı: 2. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 2 3 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Öğretim Görevlisi Murat Akan

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: İstanbul - Metropolü Tanımak II: Diyakronik Kesitler, İstanbul'un Bizans'tan metropole fiziki-tarihsel katmanlarının keşif gezileriyle kronolojik bir okumasını ve yorumlamasını amaçlar. İstanbul'un diyakronik katmanları, alt alta durmaz; topografya ile birlikte süreklilikler veya kopuşlar olarak yanyana, bir arada durur, farklı dönemlerin ve bugünün kentsel dinamiklerinin de parçasıdır. Ders, kentin tarihini sadece görünür, donmuş katmanlar ile bir haritadan okumak yerine kent ile canlı olarak, bir beden olarak karşılaşmayı öngörür. Kenti yürüyerek, görünmez kılınan katmanlarıyla da birlikte, gündelik akış içerisinde, gövde ile deneyimlemek, farklı dönemlerin izleriyle yerinde gözlemlemek, gözlemlerin ve bedensel deneyimlerin kaydını otobiyografik anlatılar olarak tutmak ister. Keşif gezileri, üç ana eksende gerçekleşir: Bizans ve Constantinopolis, erken ve geç Osmanlı, erken modern ve modern. Ders, İstanbul'un makroformuna ilişkin genel bir okumayı içeren giriş seminerleri ile başlar. Giriş seminerlerini derse davet edilecek farklı dönem uzmanlarının seminerleriyle birlikte İstanbul Yürüyüşleri olarak bir dizi keşif gezisi izler.
Dersin Hedefi: • İstanbul kentinin çoğulcu karakterini fark etmek
• İstanbul’un fiziki-tarihsel katmanlarını yerinde, bağlamı içerisinde okumak
• Kentsel dönüşümleri ve müdahaleleri mimari, kültürel ve sosyal kapsamla ilişkilendirmek
• Büyümenin kent üzerindeki etkisini irdelemek
• Kentin tarihi katmanlarına dair görsel bir hafıza oluşturmak
• Kent ve mimarlık kültürüne dair görgüyü derinleştirmek
• İstanbul’u kavramak kadar ilk karşılaştıkları bir kenti hızlıca okuma ve yorumlama becerisi kazanmak
• Bir kenti fiziksel, duyusal ve tensel olarak kavramak
• Kenti yürüyen bir beden olarak deneyimlemek
• Kentsel gözlem ve deneyimin kaydını farklı temsil araçlarıyla tutmak, konumlu bilgi üretmek
• Kenti farklı anlatım araçlarıyla birlikte keşfetmek
• Kentsel gözlem ve deneyimin kaydıyla bir anlatı kurmak
• Kentte çoğul okumalar yapabilmek
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) İstanbul’un kentsel biçim ve mimari tipoloji açısından önemli veya tipik yapıları/yapılı çevreleri hakkında bilgi edinir.
  2) İstanbul’un tarihsel topografyası ve geçirdiği dönüşümler hakkında bilgi edinir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Metropolü tanıma ve alımlama pratiklerini kazanır.
  2) Kenti okumak için farklı anlatı araçlarını ve yöntemlerini kullanma becerisi kazanır.
  3) Kendi yer kavrayışını inşa etme becerisi kazanır.
  4) Kentte yer değiştirmeyi bir zihin-beden-mekan yolculuğuna çevirebilme becerisi kazanır.
  5) Mimarlığın kent ile ilişkisini anlama, bilgiyi bağlama taşıyabilme ve halihazırı dönüştürebilme ve kendi tavrını geliştirebilme yetilerini kazanır.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) İstanbul’un fiziki-tarihsel katmanlarını okuma yetkinliği kazanır.
  2) İstanbul’da seçili yapı veya kentsel alanları yorumlayabilir bağlamıyla ilişkilendirerek sunabilir.
  3) İstanbul’un farklı dönemlerini mimari karakterler üzerinden ayırt etme yetkinliği kazanır.
  4) İlk defa karşılaştığı bir kenti okuma, anlama ve yorumlama yetkinliği kazanır.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Giriş, Seminer I
2) Seminer II
3) Seminer III
4) Seminer IV
5) İstanbul Yürüyüşü I: Bizans ve Constantinopolis
6) İstanbul Yürüyüşü II: Bizans ve Constantinopolis
7) İstanbul Yürüyüşü III: Bizans ve Constantinopolis
8) İstanbul Yürüyüşü IV: Bizans ve Constantinopolis
9) İstanbul Yürüyüşü V: Erken ve Geç Osmanlı
10) İstanbul Yürüyüşü VI: Erken ve Geç Osmanlı
11) İstanbul Yürüyüşü VII: Erken ve Geç Osmanlı
12) İstanbul Yürüyüşü VIII: Erken Modern ve Modern
13) İstanbul Yürüyüşü IX: Erken Modern ve Modern
14) İstanbul Yürüyüşü X: Erken Modern ve Modern
15) Tartışma ve Final Teslimine Hazırlık
16) Final
Diğer Kaynaklar: Akın, N. (1998). 19. Yüzyılın İkinci Yarısında Galata ve Pera. İstanbul: Literatür Yayıncılık.
Ataman, A.. (2000). Bir Göz Yapıdan Külliyeye. İstanbul: Mimarlar Tasarım Yayını.
Burns, C., & Kahn, A. (2004). Site Matters. London: Routledge.
Careri, F. (2017). Walkscapes Walking As An Aesthetic Practice . Ames: Culicidae Architectural Press.
Çelik, Z. (1996). 19. Yüzyılda Osmanlı Başkenti Değişen İstanbul. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
De Certeau, M. (2008). Gündelik Hayatın Keşfi I-II. Ankara: Dost Kitabevi.
Gros, F. (2017). Yürümenin Felsefesi. İstanbul: Kolektif Kitap.
Kuban, D. (1996). İstanbul: Bir Kent Tarihi. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
Ingold, T. (2011). Being Alive, Essays on Movement, Knowledge and Description. London, New York: Routledge.
Le Breton, D. (2003). Yürümeye Övgü. İstanbul: Sel Yayıncılık.
Le Corbusier (2018). Şark Seyahati: İstanbul 1911. İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
Müller-Wiener, W. (2001). İstanbul'un Tarihsel Topoğrafyası. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
Müller-Wiener,W. (1998). Bizans'tan Osmanlı'ya İstanbul'un Limanı, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
Paquot, T. (2011). Şehirsel Bedenler. İstanbul: Everest Yayınları.
Merleau-Ponty, M. (2005). Algılanan Dünya.İstanbul: Metis Yayınları.
Siza, A. (2015). Apaçıklığı İmgelemek. İstanbul: Janus Yayıncılık.
Solnit, R. (2001). Wanderlust: A History of Walking. New York: Penguin Books.
Tekeli, İ. (1994). The Development of the İstanbul Metropolitan Area. İstanbul: IULA-EMME Yayını.
Thoreau, H. D. (2019). Yürümek. İstanbul: Can Yayınları.
Vergunst, J.L. & Ingold, T. (2008). Ways of Walking, Ethnography and Practice on Foot. London, New York: Routledge.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

1

2

3

4

5

1

2

3

4

Program Kazanımları

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar % 0
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri 12 % 40
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 15 45
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma
ARA SINAV (Vize)
Genel Sınava Hazırlanma 1 15
GENEL SINAV (Final) 1 4
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri 13 26
Toplam İş Yükü 90
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 3