FIZYOTERAPI
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: FIZ702
Ders İsmi: Yaşlı Bakım İlkeleri
Ders Yarıyılı: 4. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Alan İçi Seçmeli
Dersin Düzeyi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersi Veren(ler): Öğr. Gör. Azize DİK

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilere yaşlı bireylerin bakımıyla ilgili temel prensipleri ve uygulamaları öğreterek, yaşlıların sağlık ve refahlarını desteklemek için gereken bilgi ve becerileri kazandırmaktır.
Dersin Hedefi: Yaşlı bireylerin fizyolojik ve psikososyal özelliklerini anlamak.
Yaşlı bakımında etik ilkeleri ve mesleki standartları kavramak.
Yaşlı bireyler için güvenli ve destekleyici bir çevre oluşturabilme becerisi geliştirmek.
Yaşlı bireylerin yaşam kalitesini artırmak için uygun egzersiz ve aktivite programları tasarlayabilme yeteneği kazanmak.
Yaşlı bakımıyla ilgili güncel araştırmaları takip ederek pratik uygulamalara entegre etme becerisi kazanmak.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Yaşlı bireylerin anatomik ve fizyolojik özelliklerini tanımlayabilme.
  2) Yaşlanma sürecinin fiziksel, psikososyal ve bilişsel boyutlarını açıklayabilme.
  3) Yaşlı bireylerde sık görülen sağlık sorunlarını ve hastalıklarını listeleyebilme.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Yaşlı bireyler için güvenli bir ortam sağlama becerisini geliştirebilme.
  2) Yaşlı bireylerin mobilizasyonunu destekleyen teknikleri uygulayabilme.
  3) Yaşlı bireylere yönelik temel bakım becerilerini kazanabilme.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Yaşlı bakımında profesyonel etik ve standartlara uygun davranışları sergileme yetkinliği kazanma.
  2) Yaşlı bireylere karşı empati kurabilme ve onlarla etkili iletişim kurabilme yeteneği geliştirme.
  3) Yaşlı bireylere bireysel ihtiyaçlarına uygun destek sağlayabilme ve bakım planlarını uygulayabilme.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Yaşlanmanın fizyolojik süreçleri
2) Etik prensipler ve yaşlı bakımı
3) Yaşlı Bireylerde Sağlık Sorunları ve Hastalıklar
4) Yaşlı Bakımında Beslenme
5) Yaşlı Bireylerde Psikososyal Destek
6) Yaşlı Bireylerde Hareket ve Egzersiz
7) Yaşlılarda Bakım Teknikleri
8) Vize Sınav Haftası
9) Yaşlı Bireylerde Düşme Riski ve Önleme
10) Yaşlı Bakımında İlaç Yönetimi
11) Yaşlı Bakımında Fiziksel ve Çevresel Uygunluk
12) Yaşlı Bireylerde Kognitif Yetenekler
13) Yaşlılarda Ruhsal Sağlık ve İyi Olma Hali
14) Yaşlı Bireylerde Sosyal Destek ve Toplumsal Katılım
15) Yaşlı Bireylere Yönelik Bakım Planlaması
16) Final Sınav Haftası
Diğer Kaynaklar: Geriatric Physical Therapy (Andrew A. Guccione, Rita A. Wong, Dale Avers)
Gerontological Nursing: Competencies for Care (Kristen L. Mauk)
Aging, the Individual, and Society (Susan M. Hillier, Georgia M. Barrow)
Occupational Therapy with Aging Adults: Promoting Quality of Life through Collaborative Practice (Karen Barney, Margaret Perkinson)
Evidence-Based Geriatric Nursing Protocols for Best Practice (Marie Boltz, Elizabeth Capezuti, Terry T. Fulmer, DeAnne Zwicker)

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Program Kazanımları
1) Fizyoterapi ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgileri edinir. 2 2 2 3 3 3 3 3 3
2) Fizyoterapi uygulamalarında etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. 3 3 3 3 3 3
3) Fizyoterapi kliniklerinde ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. 1 3 3 3 3 3 3
4) Fizyoterapi klinik uygulamalarında sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. 2 2 1 3 3 3 3 3 3
5) Fizyoterapide edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. 3 3 3 3 3 3 3 3
6) Fizyoterapide geliştirilen bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade ederler. 2 3 3 3 3 3 3 3 3
7) Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir. 2 3 3 3 3 3 3 3
8) Sağlıklı, engelli ve fizyoterapi gerektiren bireylere elektroterapi programını uygulama bilgisine sahiptir.
9) Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. 3 3 3 3 3 3

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 28
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası 14 28
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 7 14
ARA SINAV (Vize) 1 2
Genel Sınava Hazırlanma 13 26
GENEL SINAV (Final) 1 2
Katılım
Tartışma 13 13
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 113
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 3