TIBBI GÖRÜNTÜLEME TEKNIKLERI
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: IKU-G-311
Ders İsmi: Sağlıkta Biyoloji
Ders Yarıyılı: 3. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Alan Dışı Seçmeli
Dersin Düzeyi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersi Veren(ler): Öğr. Gör. Nur korkmaz

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Sağlık biyolojinin temel kavramlarını ve hücresel işleyişin mekanizmalarını bilmek.
Dersin Hedefi: Sağlık alanındaki çalışmalara temel oluşturacak biyolojik kavramları bilmek.
Hücresel işleyişin mekanizmalarını ve bu mekanizmaların bozulması durumunda hastalıklar ile ilişkisini kavramak.
Dersin Veriliş Şekli:

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Sağlığın biyolojisi ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgiye dayalı kavramları bilir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) 1. Hastalıkların ve kanserin altında yatan biyolojik mekanizmaları birleştirerek açıklar. 2. Gen ve kromozom mutasyonlarının neden olduğu hastalıklara örnek verir.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) 1. Hücrenin doğumu, yaşlanması, ölümü ile bu süreçlerin altında yatan mekanizmaların hastalıklarla ilişkisinden elde edilen verileri ve tedavi yaklaşımlarını etik değerlere uygun olarak açıklar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Hücre- Yapısı ve Organelleri
2) Hücre Döngüsü-Mitoz- Mayoz
3) Kök Hücreler
4) Kök Hücrelerin Hastalıklarda Kullanımı
5) Embriyonel Dönemde Teratojen Etkiler
6) Hücresel yaşlanma-Apoptoz-Nekroz
7) Adezyon Molekülleri
8) Mutasyonlar
9) Kanser Gelişim Mekanizmaları
10) Kanser ve Çevre Faktörleri
11) Kansere Yönelik Güncel Tedavi Yaklaşımları
12) Nörolojik Hastalıklar ve İlişkili Genler
13) Kan Grupları Genetiği-Kan Transfüzyon Ürünleri
14) Otozomal ve Eşey Kromozomlarına Bağlı Hastalıklar
Diğer Kaynaklar: Klug, W. S., Cummings, M. R., Spencer, C. A., Palladino, M.A., Sümer, S. Editör, Açık, L. Editör, & Tuncer, M. Editör (2018). Genetik kavramlar (11. baskı). Ankara: Palme Yayıncılık.
Cihandar, N., Viselli, S., Harvey, R.A. Editör, (B. Yanık, Çev.). (2012). Lippincott’s IIIustrated Reviews Serisinden: Hücre ve Moleküler Hücre Biyolojisi. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevi.
Jane B. Reece, Lisa A. Urry, Michael L. Cain, Stewen A. Wasserman, Peter W.Minorsky, Robert B.Jackson. (E. Gündüz ve İ. Türkan, Çev.) (2015). Campbell Biyoloji (9. basım). Ankara: Palme Yayınevi.
Lodish, H., Berk, A., Kaiser, C. A., Krieger, M., Scott, M. P., Bretscher, A., Ploegh, H., Matsudaira, P. (Geçkil, H., Özmen, M., Yeşilada, Ö. Çev. Ed.)(2020). Moleküler Hücre Biyolojisi (Altıncı Baskıdan Çeviri). Ankara: Palme Yayınevi.
Hardin. J., Bertoni. G.(Beldüz, A. O. Çev. Ed.) (2019). Becker'in Hücre Dünyası (9. Baskıdan Çeviri). Ankara: Palme Yayınevi.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

1

3

Program Kazanımları
1) Mesleğini uygulaması için gerekli insan vücudu ve işleyişine ait temel bilgileri edinir.
2) Tıbbi görüntüleme amacıyla kullanılan cihazları hekim kontrolü altında tanı ve tedavi amacıyla kullanır.
3) Röntgen, Bilgisayarlı Tomografi, Manyetik Rezonans, Mamografi, Ultrasonografi gibi cihazlarının hazırlanmasında ve uygulanmasında ve Nükleer Tıp bölümünün çeşitli ünitelerinde kullanılan yöntemler hakkında bilgiye sahiptir.
4) Tanı ve tedavi hizmeti verilmesi sürecindeki fizyolojik, fiziksel ve kimyasal etkileşimleri ve mekanizmaları bilir.
5) Tıbbi Görüntüleme Teknikleri ile ilgili yöntemleri uygular.
6) Tanı ve tedavi hizmeti alan bireylerin kişisel haklarına saygılı olacak şekilde hizmet almasını sağlayacak ortamı hazırlar.
7) Temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip öğrenme gereksinimlerini bilir ve karşılar.
8) Tanı ve tedavi alanında kullanılan radyolojik cihazların etkin kullanımı için gerekli anatomiyi ve cihazlara bağlı riskleri göz önüne alarak uygulama sırasında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
9) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
10) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip, öğrenme gereksinimlerini belirler ve karşılar.
11) Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır.
12) Alanı ile ilgili verilerin toplanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olur.
13) Radyolojik uygulamaları sırasında hasta-teknisyen/tekniker-hekim iletişiminde sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişimi doğru ve etkili kullanır.
14) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularına yeterli bilince sahip olur.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 28
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) 9 18
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 14 28
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 7 14
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım 13 26
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 116
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 3