DIŞ HEKIMLIĞI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: DIS5001
Ders İsmi: Toplum, Ağız ve Diş Sağlığı
Ders Yarıyılı: 9. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
1 2 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Dr. Öğretim Üyesi Sibel Emiroğlu

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Halk sağlığının belirleyicilerini tanımak, ağız-diş sağlığının halk sağlığı alanındaki önemini kavramak, toplumun ağız-diş sağlığı düzeyinin geliştirilmesine yönelik araştırmaları planlama, gerçekleştirme ve değerlendirme becerilerini geliştirmek.
Dersin Hedefi: Ağız diş sağlığının iyileştirilmesine yönelik bireye ve topluma yönelik tüm programları uygulayabilmek. Okul ortamında çocukların ve ebeveynlerin ağız sağlığı bilgi düzeylerini artırmaya yönelik çalışmalarda kullanılmak üzere eğitim materyalleri hazırlanmak ve bu çalışmaların sonuçlarını raporlamak.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Sağlığın belirleyicilerini sınıflandırır ve toplum sağlığı üzerindeki etkilerini açıklar
  2) Toplum ağız ve diş sağlığı araştırmalarının temel ilkelerini ve metodolojilerini tanımlar.
  3) Sağlık eğitimi ve özel gereksinimi olan hastalarda ağız bakım protokolleri konularında temel düzeyde bilgi sahibi olur.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Klinik indeksleri ve anketleri uygulayarak toplumun ağız-diş sağlığını analiz eder.
  2) Ağız sağlığı eğitim materyalleri hazırlama becerisi kazanır.
  3) Bilimsel raporlar hazırlamak için gerekli bilgi ve becerileri kazanır.
  4) Özel gereksinimi olan hastalarda ağız bakım protokollerini uygular.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Sağlığın korunmasını ve geliştirilmesi için toplumsal düzeyde koruyucu programlarda görev ve sorumluluk alır.
  2) Ağız diş sağlığı eğitimi programlarını planlama ve uygulama becerisine sahip olur.
  3) Sağlık sistemi ile ilgili faktörleri ve sosyal belirleyicileri analiz eder ve çözüm önerileri getirir.
  4) Ağız ve diş sağlığı programlarının yönetiminde; sosyal adaleti ve sağlıkta eşitliği önemser.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Halk Sağlığı Biliminin Doğuşu ve Tarihçesi
2) Toplum Ağız Diş Sağlığı-Toplum Sağlığı İlişkisi-I
3) Toplum Ağız Diş Sağlığı-Toplum Sağlığı İlişkisi-II
4) Bebekler, Çocuklar ve Hamile Kadınlarda Ağız Sağlığı
5) Çürük Epidemiyolojisi ve Ağız Diş Sağlığı İndeksleri-I
6) Çürük Epidemiyolojisi ve Ağız Diş Sağlığı İndeksleri-II
7) Geriatrik Popülasyonda Ağız ve Diş Sağlığı-I
8) Geriatrik Popülasyonda Ağız ve Diş Sağlığı-II
9) Ağız Bakım Protokolleri-I
10) Ağız Bakım Protokolleri-II
11) Sağlık Okuryazarlığı ve Sağlık Eğitimi
12) Sağlık Hizmetlerinde Kalite ve Akreditasyon
13) Dişhekimliğinde Sağlık Ekonomisi
14) Sağlık Çalışanlarının Fiziksel, Kimyasal , Psikososyal Riskleri ve Korunması
15) 17-24. Haftalar: SAHA ÇALIŞMALARI (AĞIZ SAĞLIĞINI GELİŞTİRME ve SAĞLIK EĞİTİMİ UYGULAMALARI)
16) 25-28. Haftalar: Çalışmaların bilimsel formatta hazırlanması ve sunumu
Diğer Kaynaklar: **Essential Dental Public Health.Blánaid Daly,Paul Batchelor,Elizabeth Treasure,Richard Watt . 2 nd edition. U.K., Oxford University Press, 2013.
**Türkiye Ağız-Diş Sağlığı Profili, Gökalp S, Güçiz Doğan B.2004. T.C. Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Basımevi, 2006.
**A Textbook of Public Health Dentistry. CM Marya. Jaypee Brothers Medical Publishers Ltd, 2011
**World Health Organization, Oral Health Surveys: Basic Methods, 5th ed. Geneva: 2013.
**Türkiye’de Ağız-Diş Sağlığı Hizmetlerinin Strateji Değerlendirmesi. Çetin Akar.2014. Türk Dişhekimleri Birliği Yayınları : 9, Ankara.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

Program Kazanımları
1) Ağız ve diş sağlığına ilişkin normal, anormal ve patolojik yapıları ve işlevi derinlemesine öğrenir. 2 3 2
2) Diş hekimliği mesleğinin gerektirdiği temel ve güncel bilgilere sahiptir. 3 3 3
3) Klinik aşamasında bu bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirir. 2 2 3
4) Öğrendiklerini bütüncül bir yaklaşımla meslek pratiğinde uygular. 3 1 3 3
5) Bilgilerin doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini değerlendirebilir. 3 3 3
6) Teşhise sistematik yaklaşım gösterebilir. 3 3 3
7) Doğru teşhis ve tedavi planı ile hastalar için optimum bakım uygular. 3 2 3
8) Diş hekimliği ile ilgili klinik ve araştırmaları bağımsız yürütür. 1 1
9) Dental tedavide kullanılan tüm teknolojik araçların kullanılmasın da sorumluluk alır. 2 3 1 1
10) Rutin uygulamalarda ya da olağanüstü durumlarda tek başına sorumluluk alır, planlar ve yönetir. 1 3 1 2
11) Yaşam boyu öğrenme ilkesini benimseyerek; sürekli profesyonel gelişimine katkı sağlayacak ulusal ve uluslararası akademik çalışmalara katılır, yazılı, sözlü ve görsel olarak meslektaşları ile bilgi alışverişinde bulunur.
12) Kanıta dayalı diş hekimliği bilgilerini takip eder ve edindiği güncel bilgileri ulusal değerler ve ülke gerçekleri çerçevesinde toplumun yararına olacak şekilde meslek pratiğinde kullanır. 3 3 3 3
13) Diş hekimliği alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 1 2 1
14) Toplumsal düzeyde koruyucu programlarda görev ve sorumluluk alır, hasta odaklı, insan haklarına uygun, sağlık ekonomisi ile uyumlu bir yaklaşımla çağdaş tedavi yöntemlerini uygulayarak sağlığın korunmasını ve geliştirilmesini sağlar. 3 3 3 3
15) Toplumsal sorumluluk proje ve etkinlikleri düzenleyebilir ve bunları uygulayabilir. 3 3 3 3
16) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1) kullanarak alanındaki bilgileri takip eder, sözlü ve yazılı iletişim kurar. 2
17) Diş hekimliğinde girişimcilik, iş uygulamaları ve süreçleri ile yenilikçi teknoloji ilkesini uygular. 1
18) Mesleğinin gerektirdiği etik kurallar ve yasal sorumluluklarını bilir. 3 2 3 3
19) Ağız ve diş sağlığı hizmetlerinin sunumu ve yönetiminde; ekip çalışması, liderlik, risk yönetimi, hasta güvenliği, sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite süreç yönetimi, kişisel gelişim, çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, konularında bilgi sahibidir. 3 3 3 3
20) Klinik yönetimi, yardımcı personel eğitimi, mesleki hastalıklardan korunma yöntemleri konularında gerekli uygulamaları yapar. 3

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması 10 % 10
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 2 % 30
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 14
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma 7 14
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 7 7
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 14 14
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 93
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 3