DIŞ HEKIMLIĞI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: DIS4007
Ders İsmi: Ortodonti II
Ders Yarıyılı: 7. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 3 4 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: DIS 3112 - Ortodonti I | DIS 331 - Ortodonti-I
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Sibel Biren, Prof. Dr. Süleyman Evren Öztaş, Dr. Öğr. Üyesi İpek Şavkan, Dr. Öğr Üyesi Merve Kurnaz

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrenciye ortodontik tedavi gerekliliği ve ihtiyacı, basit aygıtlarla yapılacak hareketli tedavi endikasyonu ve planlaması için bilgi vermek, öğrenciyi gerekli olduğunda hastaya güncel ortodontik tedavi teknikleri hakkında bilgi verebilmesi için yeterli ortodontik bilgi ile donatmak.
Dersin Hedefi: Öğrencinin ortodontik tedavilerin gerekliliğini kavraması ve basit aygıtlar ile yapılacak tedaviler hakkında bilgi sahibi olmasını sağlayarak, gerekli durumlarda hastaya ortodontide güncel tedavi teknikleri ile ilgili bilgi verebilme becerisini kazandırmak.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Ortodontik tedavide kullanılan materyallerin özelliklerini bilir.
  2) Diş hareketinin biyolojik ve mekanik temellerini tanımlar.
  3) Düzeltici ortodontik tedavinin güncel kullanımı ile ilgili bilgi sahibi olur.
  4) Diğer dallarla beraber takip edilen hasta örneklerini gözlemleyerek interdisipliner yaklaşımı anlar.
  5) Ortodontik tedavinin iatrojenik etkilerini bilir.
  6) Ortodontik tedavi sonrası retansiyonun gerekliliğini kavrama ve retansiyon yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur.
  7) Ortodontide güncel uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur.
  8) Ortodontik aygıtların özelliklerini, endikasyonlarını ve etki şekillerini bilir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Hastayı tedavi seçenekleri ile ilgili olarak etkin bir şekilde bilgilendirir.
  2) Karma dişlenme döneminde koruyucu ve önleyici ortodontik tedavi planlar ve yürütür.
  3) Hareketli bir apareyin tutucu ve aktif elemanlarını uygun şekilde büker ve teknisyenin yaptığı işlerin kalitesini tanır.
  4) Basit hareketli aygıtları tasarlar ve yapar.
  5) Dudak damak yarıklarını sınıflar, obstrüktif uyku apnesi teşhisini koyar, tedavi seçenekleri hakkında hastayı bilgilendirip uzmana yönlendirir.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Ortodontik sorun kendi bilgi ve beceri sınırlarını aşıyorsa hastayı bir ortodontiste gönderir.
  2) Ortodontik olguların tedavisinde biyomateryal ve biyomedikal bilimleri birleştirir ve kullanır.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) 1.Teorik:Ortodontik Materyaller / Uygulama: Topuz Kroşe bükümü 2.Teorik: Sürme Rehberliği / Uygulama: Topuz Kroşe bükümü 3.Teorik:Seri Çekim / Uygulama: Kanin retraktörü bükümü 4.Teorik:Hareketli Apareylerle Koruyucu Ortodontik Tedavi /Uygulama: Kanin retraktörü bükümü 5.Teorik: Hareketli Apareylerle Durdurucu Ortodontik Tedavi / Uygulama:Adams Kroşe Bükümü
2) 6.Teorik:Fonksiyonel Tedavinin Felsefesi /Uygulama:Adams Kroşe Bükümü 7.Teorik: Fonksiyonel Tedavi Apareyleri /Uygulama:Adams Kroşe Bükümü 8.Teorik:Ortodontik Diş Hareketinin Biyomekanik Prensipleri / Uygulama: Vestibül Ark bükümü 9.Teorik:Orotodontik Diş Hareketinin Histolojisi / Uygulama: Vestibül Ark Bükümü 10.Teorik:Maksiller Darlık ve Transvers Anomaliler / Uygulama: Geri Dönen Vestibül Ark Bükümü
3) 11.Teorik:Yavaş ve Hızlı Palatal Ekspansiyon / Uygulama: Geri Dönen Vestibül Ark Bükümü 12.Teorik: Sabit Ortodontik Tedavi Teknikleri / Z zemberek bükümü 13.Teorik:Açık Kapanış ve Vertikal Anomaliler/ Z zemberek bükümü 14.Molar Distalizasyon Yöntemleri / Uygulama: Telafi
4) 15.Teorik:Ortodontide Ankraj / Uygulama: Topuz Kroşe bükümü 16.Teorik: Ekstraoral apareyler / Uygulama: Topuz Kroşe bükümü 17.Teorik:Retansiyon ve Stabilite / Uygulama: Kanin retraktörü bükümü 18.Teorik:Ortodontide İnterdisipliner Tedaviler /Uygulama: Kanin retraktörü bükümü 19.Teorik: Yetişkin Ortodontisi / Uygulama:Adams Kroşe Bükümü
5) 20.Teorik: Dudak Damak Yarığı tedavisi /Uygulama:Adams Kroşe Bükümü 21.Teorik: Ortognatik Cerrahi Vakalarının Ortodontik Tedavisi /Uygulama:Adams Kroşe Bükümü 22.Teorik:Ortognatik cerrahi vakalarının ameliyat planlaması / Uygulama: Vestibül Ark bükümü 23.Teorik:Obstrüktif Uyku Apnesi ve Etiyolojisi / Uygulama: Vestibül Ark Bükümü 24.Teorik: Obstrüktif Uyku Apnesinin tedavisi / Uygulama: Geri Dönen Vestibül Ark Bükümü
6) 25.Teorik: Ortodontik Tedavi Planlaması / Uygulama: Geri Dönen Vestibül Ark Bükümü 26.Teorik: Ortodontik Tedavi Komplikasyonları / Z zemberek bükümü 27.Teorik: Ortodontide Şeffaf Plaklar / Z zemberek bükümü 28.Teorik: Digital Ortodonti / Uygulama: Telafi
Diğer Kaynaklar: **Prof. Dr. İlter UZEL, Prof. Dr. Ayhan ENACAR, Ortodontide Sefalometri; Çukurova Üniversitesi Basımevi, Basım yılı, Adana 2000
**Prof. Dr. Yahya TOSUN Sabit Ortodontik Apareylerin Mekanik Prensipleri Ege Üniversitesi Basımevi, İzmir 1993
**Prof. Dr. Yahya TOSUN, Serbest Diş Hekimliğinde Ortodonti, Titizler Grafik Ofset Baskı Hizmetleri, 2003
**Contemporary orthodontics. 3rd Ed.,Proffit,William and Fields, Henry, The Mosby Co.
**Laura Mitchell, An introduction to Orthodontics (Oxford Medical Publications) (paperback) Oxford University Pres,USA; 2nd Edition (June 7, 2001) ISBN-10:0192631845 ISBN-13:978-0192631848
**Textbook of Orthodontics. Samir E. Bishara, Saunders Co. ISBN 0-7216-8289-8
**Orthodontics, 4th Edition - Current Principles and Techniques, Thomas M. Graber, DMD, MSD, PhD, OdontDr, DSc, ScD, MD, FDSRCS(Eng), Robert L. Vanarsdall, Jr., DDS and Katherine W. L. Vig, BDS, MS, FDS(RCS), DOrth ISBN: 0323026214 ISBN-13: 9780323026215
**Erken Ortodontik Tedavi, Türkçeye çeviri editörü:Prof.Dr.Tülin Taner, Doç.Dr.Banu Sağlam Aydınatay, ISBN: 978525235205
**Ortodontik Tedavi: Kavramlar ve Stratejiler, Frans P.G.M. van der Linden, Çeviri Editörü: Prof. Dr. Tülin ARUN, ISBN : 978-605-88563-0-1

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

Program Kazanımları
1) Ağız ve diş sağlığına ilişkin normal, anormal ve patolojik yapıları ve işlevi derinlemesine öğrenir. 3 3 3 3 3 3
2) Diş hekimliği mesleğinin gerektirdiği temel ve güncel bilgilere sahiptir. 3 3 3 3 3 3 3 3
3) Klinik aşamasında bu bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirir. 3 3 2 3 3 3 3 3
4) Öğrendiklerini bütüncül bir yaklaşımla meslek pratiğinde uygular. 3 3 3 3 3
5) Bilgilerin doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini değerlendirebilir. 3 3 3 3 3
6) Teşhise sistematik yaklaşım gösterebilir. 3 3 1 3
7) Doğru teşhis ve tedavi planı ile hastalar için optimum bakım uygular. 1 3 1
8) Diş hekimliği ile ilgili klinik ve araştırmaları bağımsız yürütür. 1 3
9) Dental tedavide kullanılan tüm teknolojik araçların kullanılmasın da sorumluluk alır.
10) Rutin uygulamalarda ya da olağanüstü durumlarda tek başına sorumluluk alır, planlar ve yönetir.
11) Yaşam boyu öğrenme ilkesini benimseyerek; sürekli profesyonel gelişimine katkı sağlayacak ulusal ve uluslararası akademik çalışmalara katılır, yazılı, sözlü ve görsel olarak meslektaşları ile bilgi alışverişinde bulunur. 3 3
12) Kanıta dayalı diş hekimliği bilgilerini takip eder ve edindiği güncel bilgileri ulusal değerler ve ülke gerçekleri çerçevesinde toplumun yararına olacak şekilde meslek pratiğinde kullanır. 3 3
13) Diş hekimliği alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 3
14) Toplumsal düzeyde koruyucu programlarda görev ve sorumluluk alır, hasta odaklı, insan haklarına uygun, sağlık ekonomisi ile uyumlu bir yaklaşımla çağdaş tedavi yöntemlerini uygulayarak sağlığın korunmasını ve geliştirilmesini sağlar. 1 1
15) Toplumsal sorumluluk proje ve etkinlikleri düzenleyebilir ve bunları uygulayabilir.
16) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1) kullanarak alanındaki bilgileri takip eder, sözlü ve yazılı iletişim kurar. 1 1
17) Diş hekimliğinde girişimcilik, iş uygulamaları ve süreçleri ile yenilikçi teknoloji ilkesini uygular. 1 1
18) Mesleğinin gerektirdiği etik kurallar ve yasal sorumluluklarını bilir. 3 3
19) Ağız ve diş sağlığı hizmetlerinin sunumu ve yönetiminde; ekip çalışması, liderlik, risk yönetimi, hasta güvenliği, sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite süreç yönetimi, kişisel gelişim, çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, konularında bilgi sahibidir. 2 2
20) Klinik yönetimi, yardımcı personel eğitimi, mesleki hastalıklardan korunma yöntemleri konularında gerekli uygulamaları yapar. 3 3

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 2 % 40
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 56
Laboratuvar
Uygulama 14 84
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) 14 28
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 14 28
ARA SINAV (Vize) 2 2
Genel Sınava Hazırlanma 14 28
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 227
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 7