DIŞ HEKIMLIĞI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: DIS4004
Ders İsmi: Endodontik Diş Tedavisi II
Ders Yarıyılı: 7. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 3 4 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: DIS 304 - Endodontik Diş Tedavisi I
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Mehmet Kemal Çalışkan, Öğr. Gör. Mert Gencer,Öğr. Gör.Berfin Yücel, Öğr. Gör. Ahmet Altunhan

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Pulpa dokularının sağlıklı ve hastalıklı durumlarını açıklamak, teşhis ve tedavi yöntemlerini belirlemek. Klinikte endodontik diş tedavilerini gerçekleştirmek.
Dersin Hedefi: Endodontide kullanılan anestezik ajanları kavramak, Kök kanal tedavisinin endikasyon ve kontraendikasyonlarını bilmek, Pulpa doku hastalıklarını ayırt etmek, vital pulpa tedavilerini bilmek. Endodontide acil tedavi yaklaşımlarını bilmek. Tedavinin başarı ve başarısızlığını değerlendirmek. Kanal tedavisi tekrarı endikasyonlarını bilmek.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Endodontide kullanılan anestezik ajanları bilir.
  2) Kök kanal tedavisinin endikasyon ve kontraendikasyonlarını bilir.
  3) Periapikal doku hastalıklarını tanımlar ve sınıflandırır; klinik, radyolojik ve histolojik özelliklerini bilir
  4) İç ve dış kök rezorpsiyonunun etyolojisini, klinik ve radyografik bulgularını, tedavi yöntemlerini bilir
  5) Periapikal dokulardaki iyileşme mekanizmasını bilir
  6) Endodontik tedavide başarı ve başarısızlığı değerlendirir, kök kanal tedavilerinin yeniden tedavisini kavrar
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Periapikal doku hastalıklarının tanısını koyar ve tedavi yöntemlerini uygular
  2) Pulpa doku hastalıklarının ayırımını yapar.
  3) Pulpanın vitalitesini saptar.
  4) Radyografik tanı koyar.
  5) Endodontik tedavide başarı ve başarısızlığı değerlendirir ve kök kanal tedavi yenilenmesi endikasyonunu koyar
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Pulpa hastalıklarını bilir ve endodontik tanı koyabilir, kök kanal tedavisini gerçekleştirir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) ENDODONTİK TANI YÖNTEMLERİ
2) Periapikal Doku Hastalıkları FİZYOLOJİ-HİSTOPATOLOJİ-ETİYOLOJİ
3) Periapikal Doku Hastalıkları MİKROBİYOLOJİ
4) Periapikal Doku Hastalıkları AKUT APİKAL PERİODONTİTİS-AKUT APİKAL APSE KRONİK APİAKAL APSE-KRONİK APİKAL PERİODONTİTİS
5) PERİAPİKAL VE RADİKÜLER KİSTLER VE TEDAVİSİ
6) TEK VE ÇOK SEANSLI KANAL TEDAVİSİ ENDİKASYON-UYGULAMA TEKNİKLERİ
7) KANAL TEDAVİSİ SONRASI PERİAPİKAL DOKULARDA İYİLEŞME KRİTERLERİ-(PERİAPİKAL LEZYONLU-LEZYONSUZ DİŞLERDE)
8) ENDODONTİK ACİL TEDAVİLER
9) ENDODONTİDE ANALJEZİK VE ANTİBİYOTİK KULLANIMI
10) INTERNAL KÖK REZORPSİYONU
11) EKSTERNAL KÖK REAKSİYONU
12) KANAL TEDAVİ SIRASINDA OLUŞAN KOMPLİKASYONLAR VE ÇÖZÜMLERİ-I
13) KANAL TEDAVİ SIRASINDA OLUŞAN KOMPLİKASYONLAR VE ÇÖZÜMLERİ-II
14) DÖNER ALETLER -KURS
15) ENDODONTİK TEDAVİNİN BAŞARISINA ETKİ EDEN FAKTÖRLER-I
16) ENDODONTİK TEDAVİNİN BAŞARISINA ETKİ EDEN FAKTÖRLER-II
17) DENTAL TRAVMA EPİDEMİYOLOJİ-ETİYOLOJİ-MEKANİZMA
18) KOMPLİKE OLMAYAN KRON-KÖK KIRIKLARI
19) TRAVMATİK PERİODONTAL DOKU YARALANMALARININ TEDAVİSİ (SARSINTI-SUBLÜKSASYON-LATERAL LÜKSASYON-EKSTTRÜZYON-INTRÜZYON-AVÜLSÜYON)
20) KÖK GELİŞİMİNİ TAMAMLANMAMIŞ DİŞLERDE ENDODONTİK TEDAVİLER - APEKSİFİKASYON
21) KANAL TEDAVİSİ TEKRARI-I
22) KANAL TEDAVİSİ TEKRARI -II
23) ENDODONTİK CERRAHİ-I
24) ENDODONTİK CERRAHİ-II
25) ENDO-PERİO LEZYONLARIN TANISI VE TEDAVİSİ
26) KURON VE KÖK ANOMALİSİ OLAN DİŞLERDE ENDODONTİK YAKLAŞIM
27) SİSTEMİK HASTALIKLARDA ENDODONTİK YAKLAŞIMLAR
28) GERİATRİK ENDODONTİ
Diğer Kaynaklar: ** Endodonti, Tayfun Alaçam, Nobel Tıp Kitabevi, 2012.
** Endontide Problemelr: Etyoloji, Tanı ve Tedavi. Micheal Hülsmann, Edgar Schafer. Quintessence Yayıncılık, 2014.
** Endodonti, Selmin Kaan Aşçı, Quintessence Publşishing Yatıncılık, 2014.
** Endodontide Tanı ve Tedaviler, Mehmet Kemal Çalışkan. ,Nobel Tıp Kitabevi

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

Program Kazanımları
1) Ağız ve diş sağlığına ilişkin normal, anormal ve patolojik yapıları ve işlevi derinlemesine öğrenir. 3 3 3 3 3 3
2) Diş hekimliği mesleğinin gerektirdiği temel ve güncel bilgilere sahiptir. 3 3 3 3 3 3
3) Klinik aşamasında bu bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirir. 3 3 3 3 3 3
4) Öğrendiklerini bütüncül bir yaklaşımla meslek pratiğinde uygular. 3 3 3 3 3
5) Bilgilerin doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini değerlendirebilir. 3 3 3 3 3
6) Teşhise sistematik yaklaşım gösterebilir. 3 3 3 3 3
7) Doğru teşhis ve tedavi planı ile hastalar için optimum bakım uygular. 3 3 3 3 3
8) Diş hekimliği ile ilgili klinik ve araştırmaları bağımsız yürütür. 3 3 3 3 3
9) Dental tedavide kullanılan tüm teknolojik araçların kullanılmasın da sorumluluk alır.
10) Rutin uygulamalarda ya da olağanüstü durumlarda tek başına sorumluluk alır, planlar ve yönetir. 3
11) Yaşam boyu öğrenme ilkesini benimseyerek; sürekli profesyonel gelişimine katkı sağlayacak ulusal ve uluslararası akademik çalışmalara katılır, yazılı, sözlü ve görsel olarak meslektaşları ile bilgi alışverişinde bulunur. 2
12) Kanıta dayalı diş hekimliği bilgilerini takip eder ve edindiği güncel bilgileri ulusal değerler ve ülke gerçekleri çerçevesinde toplumun yararına olacak şekilde meslek pratiğinde kullanır. 3
13) Diş hekimliği alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 3
14) Toplumsal düzeyde koruyucu programlarda görev ve sorumluluk alır, hasta odaklı, insan haklarına uygun, sağlık ekonomisi ile uyumlu bir yaklaşımla çağdaş tedavi yöntemlerini uygulayarak sağlığın korunmasını ve geliştirilmesini sağlar. 1
15) Toplumsal sorumluluk proje ve etkinlikleri düzenleyebilir ve bunları uygulayabilir.
16) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1) kullanarak alanındaki bilgileri takip eder, sözlü ve yazılı iletişim kurar. 1
17) Diş hekimliğinde girişimcilik, iş uygulamaları ve süreçleri ile yenilikçi teknoloji ilkesini uygular. 3
18) Mesleğinin gerektirdiği etik kurallar ve yasal sorumluluklarını bilir. 3
19) Ağız ve diş sağlığı hizmetlerinin sunumu ve yönetiminde; ekip çalışması, liderlik, risk yönetimi, hasta güvenliği, sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite süreç yönetimi, kişisel gelişim, çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, konularında bilgi sahibidir. 3
20) Klinik yönetimi, yardımcı personel eğitimi, mesleki hastalıklardan korunma yöntemleri konularında gerekli uygulamaları yapar. 3

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 2 % 40
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 56
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj 7 42
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 14
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 14 14
ARA SINAV (Vize) 2 2
Genel Sınava Hazırlanma 14 14
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 143
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 4