DIŞ HEKIMLIĞI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: DIS3004
Ders İsmi: Endodontik Diş Tedavisi I
Ders Yarıyılı: 5. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 3 4 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Ertuğrul ERCAN

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Klinikte endodonti yapabilmek için gerekli teorik alt yapıyı oluşturmak.
Endodontik tedavide kullanılan şekillendirme yöntemlerini bilmek. Endodontide kullanılan kök kanalı yıkama doldurma yöntemlerini ve endodontide muayene ve teşhis yöntemlerini kavramak.
Dersin Hedefi: Tüm diş gruplarında endodontik giriş kavitesi hazırlamak. Kök kanallarının şekillendirmek ve irrigasyonunu sağlamak. Rubber-dam kullanımını kavramak.
Kök kanalı preparasyon tekniklerini bilmek. Medikasyon ve irrigasyon ajanlarının doğru yerde kullanımlarını ifade edebilmek.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Dişin anatomik yapılarını, pulpa ve periapikal dokuların histolojisini ve anatomisini kavrar.
  2) Endodontik tedavide kullanılan alet ve malzemelerine aşina olur.
  3) Endodontik tedavi aşamalarını kavrar.
  4) Muayene ve teşhis yöntemlerini açıklar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Endodontik tedavi endikasyonu koyabilir, endodontik tedavinin teşhisinin ve tedavisinin planlanması yapar.
  2) Endodontik tedavide giriş kavitelerini hazırlayabilir, kök kanallarını şekillendirilmesini yapabilir, kök kanal tedavisinde izolasyon kurallarını uygular.
  3) Kök kanallarının biyomekanik preparasyonlarını yapar.Kök kanallarının irrigasyonunu ve dezenfeksiyonunu bilir ve uygular.
  4) Döner aletler ve el aletleri kullanarak endodontik tedavi uygulamalarını gerçekleştirir.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Hastada pulpa hastalıkları ile ilgili sorunları çözerken bağımsız çalışabilir, sorumluluk alır.
  2) İdeal bir kök kanal dolgusunun nasıl yapılması gerektiğini eksiksiz bir şekilde bilir.
  3) Edindiği kök kanal tedavisi bilgi ve becerisi sayesinde klinikte endodontik tedavi sırasında karşısına çıkabilecek problemleri çözer.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Endodontinin Tanımı Ve Kapsamı
2) Dişin Anatomik Yapıları Kök Kanalı Anatomisi - Kök Kanalı Varyasyonları
3) Üst Kesici ve Kanin Dişlerin Anatomileri ve Endodontik Giriş Kavitelerinin Hazırlanması
4) Alt Kesici ve Kanin Dişlerin Kök Kanal Anatomileri ve Endodontik Giriş Kavitelerinin Hazırlanması
5) Üst Küçük Azı Dişlerinin Kök Kanal Anatomileri ve Endodontik Giriş Kavitelerinin Hazırlanması
6) Alt Küçük Azı Dişlerinin Kök Kanal Anatomileri ve Endodontik Giriş Kavitelerinin Hazırlanması
7) Üst Büyük Azı Dişlerinin Kök Kanal Anatomileri ve Endodontik Giriş Kavitelerinin Hazırlanması
8) Alt Büyük Azı Dişlerinin Kök Kanal Anatomileri ve Endodontik Giriş Kavitelerinin Hazırlanması
9) Kök Kanal Tedavisinde Kullanılan Aletler I
10) Kök Kanal Tedavisinde Kullanılan Aletler II
11) Endodontide Rubber-Dam Kullanımı
12) Kök Kanalında Çalışma Uzunluğunun Belirlenmesi
13) Kök Kanalı Şekillendirme Yöntemleri I
14) Kök Kanalı Şekillendirme Yöntemleri II
15) Kök Kanalı Yıkama Solüsyonları
16) Kök Kanalının Dezenfeksiyonu
17) Kök Kanalı Dolgu Materyalleri
18) Kök Kanalı Doldurma Yöntemleri I
19) Kök Kanalı Doldurma Yöntemleri II
20) Kök Kanal Tedavisi Sırasında Oluşan Problemler ve Çözümleri
21) Endodontide Radyografinin Önemi ve Endodontik Radyografi Teknikleri
22) Kök Kanalı Tedavisi Yapılmış Dişlerin Restorasyonu
23) Kök Kanalı Post Uygulamaları
24) Döner aletler ile Kök Kanalı Şekillendirme Yöntemleri
25) Kök Kanal Medikamentleri
26) Endodontide Çarpraz Enfeksiyon Kontrolü ve Sterilizasyon
27) Kliniğe Giriş - KLİNİK PROSEDÜRLER I
28) Kliniğe Giriş - KLİNİK PROSEDÜRLER II
Diğer Kaynaklar: ** Endodonti, Tayfun Alaçam, Nobel Tıp Kitabevi, 2012.
** Endontide Problemler: Etyoloji, Tanı ve Tedavi. Micheal Hülsmann, Edgar Schafer. Quintessence Yayıncılık, 2014.
** Endodonti, Selmin Kaan Aşçı, Quintessence Yayıncılık. ** Endodontide Tanı ve Tedaviler, Mehmet Kemal Çalışkan. ,Nobel Tıp Kitabevi
**The Principles of Endodontics, 2nd Edition. Shanon Patel, Justin J. Barnes, Oxford University Press,2013.
** Endodontics: Principles and Practice, 6th Edition.Torabinejad, Fouad & Shabahang.Elsevier,2020.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

11

10

Program Kazanımları
1) Ağız ve diş sağlığına ilişkin normal, anormal ve patolojik yapıları ve işlevi derinlemesine öğrenir. 3 1 3
2) Diş hekimliği mesleğinin gerektirdiği temel ve güncel bilgilere sahiptir. 3 2 2 3
3) Klinik aşamasında bu bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirir. 3 2 2 3
4) Öğrendiklerini bütüncül bir yaklaşımla meslek pratiğinde uygular. 3 3 3 3
5) Bilgilerin doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini değerlendirebilir. 2 3 3 3
6) Teşhise sistematik yaklaşım gösterebilir. 2 2 2 2
7) Doğru teşhis ve tedavi planı ile hastalar için optimum bakım uygular. 3 3 3 3
8) Diş hekimliği ile ilgili klinik ve araştırmaları bağımsız yürütür. 2 2 2 2
9) Dental tedavide kullanılan tüm teknolojik araçların kullanılmasın da sorumluluk alır. 2 2
10) Rutin uygulamalarda ya da olağanüstü durumlarda tek başına sorumluluk alır, planlar ve yönetir. 3 3 3
11) Yaşam boyu öğrenme ilkesini benimseyerek; sürekli profesyonel gelişimine katkı sağlayacak ulusal ve uluslararası akademik çalışmalara katılır, yazılı, sözlü ve görsel olarak meslektaşları ile bilgi alışverişinde bulunur. 1 1 1
12) Kanıta dayalı diş hekimliği bilgilerini takip eder ve edindiği güncel bilgileri ulusal değerler ve ülke gerçekleri çerçevesinde toplumun yararına olacak şekilde meslek pratiğinde kullanır. 2 2 2
13) Diş hekimliği alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 1 1 1
14) Toplumsal düzeyde koruyucu programlarda görev ve sorumluluk alır, hasta odaklı, insan haklarına uygun, sağlık ekonomisi ile uyumlu bir yaklaşımla çağdaş tedavi yöntemlerini uygulayarak sağlığın korunmasını ve geliştirilmesini sağlar.
15) Toplumsal sorumluluk proje ve etkinlikleri düzenleyebilir ve bunları uygulayabilir.
16) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1) kullanarak alanındaki bilgileri takip eder, sözlü ve yazılı iletişim kurar. 1 1 1
17) Diş hekimliğinde girişimcilik, iş uygulamaları ve süreçleri ile yenilikçi teknoloji ilkesini uygular. 1 1 1
18) Mesleğinin gerektirdiği etik kurallar ve yasal sorumluluklarını bilir. 3 3 3
19) Ağız ve diş sağlığı hizmetlerinin sunumu ve yönetiminde; ekip çalışması, liderlik, risk yönetimi, hasta güvenliği, sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite süreç yönetimi, kişisel gelişim, çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, konularında bilgi sahibidir. 3 3 3
20) Klinik yönetimi, yardımcı personel eğitimi, mesleki hastalıklardan korunma yöntemleri konularında gerekli uygulamaları yapar. 3 3 3

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 2 % 40
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 42
Laboratuvar 14 84
Uygulama
Uygulama Sınavı 1 6
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 28
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 7 14
ARA SINAV (Vize) 1 4
Genel Sınava Hazırlanma 7 14
GENEL SINAV (Final) 1 4
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 196
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 6