DIŞ HEKIMLIĞI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: DIS3001
Ders İsmi: Protetik Diş Tedavisi III
Ders Yarıyılı: 5. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 3 4 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: DIS2002 - Protetik Diş Tedavisi II | DIS 225 - Protetik Diş Tedavisi-II
DIS1001 - Protetik Diş Tedavisi I | DIS 123 - Diş Anatomisi ve Morfolojisi | DIS 213 - Protetik Diş Tedavisi-I
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Fatma Ünalan, Dr. Öğr. Üyesi Sinem Ok Tokaç, Dr. Öğr. Üyesi Pınar Şeşen, Dr. Öğr. Üyesi Berk Kaffaf, Öğr. Gör. Berkay Atılgan, Öğr. Gör. Deniz Öztürk

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Ağız içerisinde diş eksikliği olması durumunda hasta için doğru tedavi planlamasını yapmak,
Radyolojik ve klinik değerlendirme yapmak,
Yaşlanmayla birlikte ağızda ve vücutta gerek lokal gerekse sistemik olarak oluşabilecek değişiklikleri bilmek. Dişsiz hastalar için doğru tanı koymak, klinik değerlendirme yapmak, ve uygun tedavi planını yapmak.
Dersin Hedefi: Tam dişsiz hastalar için klinikte hareketli protez yapım aşamalarını uygulayabilmek.
Tam protez kullanan hastaların protez uygulanması sonrası şikayetlerini ve bunların nasıl düzeltileceğini bilebilmek.
Sabit protetik restorasyonların klinik yapım aşamalarını başarıyla tamamlayabilmek.
Tedavi aşamalarında karşılaşabilecekleri problemleri aşabilmek.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Sabit protezlerin tanımı, sınıflandırması, tarihçesi, endikasyon, kontraendikasyonları ve yapım tekniklerini bilir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Tam dişsiz bir hastanın ağzında protezlerin oturduğu alanın özelliklerini ve protezi etkileyen çevre kasların işlevlerini bilir. Tam protezlerin klinikteki yapım aşamalarını (ölçü almak, dikey boyut, sentrik ilişki, dişli prova gibi) bilir ve uygular.
  2) Sabit protezlerde farklı preparasyon türlerini açıklar ve güncel materyalleri kavrar.
  3) Aşırı madde kaybına uğramış dişlerde tedavi planlaması yapar, uygun restorasyon türlerini uygular.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Diş teknisyen laboratuvarı ile doğru ve eksiksiz iletişim kurabilir.
  2) Tam protez kullanan hastaların protez uygulanması sonrası şikayetlerini ve bunların nasıl düzeltileceğini bilir. Doku ile uyumu bozulmuş olan tam protezlerin tedavisini, astarlama ve kaide yenilenmesi işlemlerini yapar. Hareketli protezlerin yapımında kullanılan alet ve malzemeleri kullanır.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Diş preparasyon prensipleri
2) Parsiyel kuronlar
3) Porselen laminalar, post-core,güncel materyaller
4) Klinikte aşındırma prensipleri
5) Sabit protezlerde interokluzal kayıtlar
6) Ölçü maddeleri, ölçü alma yöntemleri, retraksiyon
7) Sabit protez tasarımları
8) Klinikte Metal prova ve Dentin prova aşamaları
9) Sabit geçici restorasyonlar
10) Sabit protezlerde simantasyon (adeziv ve konvansiyonel)
11) Periodontal olarak zayıf dişlerin restorasyonu ve çift kuron sistemleri
12) Madde kaybına uğramış dişlerin restorasyonu
13) Sabit protezlerde renk ve tespit yöntemleri
14) Sabit protezlerin laboratuvar işlemleri
15) Yaşla birlikte oluşan değişiklikler, üst ve alt çene destek dokuların makroskobik ve mikroskobik incelenmesi, ağız mukozasının fonksiyonel ve histolojik özelliklerine göre sınıflandırılması, tam protezleri etkileyen kaslar ve diğer yapılar.
16) Muayene, Anamnez, Tam protezlerde tanı ve tedavi planlaması
17) Klinik uygulamalar I: 1. ölçü ve 2. ölçüye hazırlık, ölçü kaşıkları, ölçü modelleri ve modellerin elde edilmesi Klinik uygulamalar II: 2. ölçü, 2. ölçüye hazırlık, kişisel ölçü kaşıkları, kaşığın ağızda kontrolü, ölçü teknikleri, ölçü materyalleri
18) Tam protezlerde retansiyon faktörleri: anatomik faktörler, fiziksel faktörler
19) Klinik uygulamalar III: mum duvar Klinik uygulamalar IV: dikey çene ilişkisinin belirlenmesi: oklüzal dikey boyutun belirlenmesi ve kaydedilmesi
20) Klinik uygulamalar V: horizontal çene ilişkisinin belirlenmesi: sentrik ve eksentrik ilişkilerin kaydedilmesi, bennett hareketi
21) Yüz Arkı ve artikülatörler
22) Klinik uygulamalar VI: diş seçimi, diş dizimi ve dişli prova
23) Klinik uygulamalar VII: protezin bitirilmesi, remounting ve ağızda kontrolü Klinik uygulamalar VIII: oklüzal aşındırma ve protezin hastaya teslimi
24) Tam protezlerde balans
25) Protez teslimi sonrası sorunlar
26) Yumuşak astar materyalleri ve doku düzenleyiciler
27) Tam protezlerde sistemik ve lokal faktörler
28) Tam protezlerde astarlama ve röbozaj
Diğer Kaynaklar: **Prof. Dr. Senih Çalıkkocaoğlu (2010) Dişsiz hastaların Protetik Tedavisi, Klasik Tam Protezler, Quintessence Books,
**Prof. Dr. Yasemin Özkan (2017)Tam Protezler: Problemler ve Çözüm Yolları, Quintessence Publishing Ltd..
**Zarb and Bolender (2004) Prosthodontic Treatments for Edentulous Patients, Mosby.
**Deeapak Nallaswamy (2004) Text book of Proosthodontics , Jaypee Brothers Medical Publishers LTD New Delhi .
** Guilio Preti, MD, DDS (2011) Prosthetic Rehabilitation Part II: Technical Procedures, Quintessence Publishing Ltd. . ÖĞR. GÖR. BERKAY ATILGAN
ÖĞR. GÖR. DENİZ ÖZTÜRK




** Craig’s Restorative Dental Materials 13th edition
** Prof. Dr. Senih Çalıkkocaoğlu (2000)Diş Hekimliğinde Maddeler Bilgisi ( Metal olmayan Maddeler) İstanbul.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Ağız ve diş sağlığına ilişkin normal, anormal ve patolojik yapıları ve işlevi derinlemesine öğrenir.
2) Diş hekimliği mesleğinin gerektirdiği temel ve güncel bilgilere sahiptir. 3
3) Klinik aşamasında bu bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirir. 2
4) Öğrendiklerini bütüncül bir yaklaşımla meslek pratiğinde uygular. 3 3 3
5) Bilgilerin doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini değerlendirebilir. 3 3 3
6) Teşhise sistematik yaklaşım gösterebilir. 3 2 2
7) Doğru teşhis ve tedavi planı ile hastalar için optimum bakım uygular. 2 2 2
8) Diş hekimliği ile ilgili klinik ve araştırmaları bağımsız yürütür. 3 2 2
9) Dental tedavide kullanılan tüm teknolojik araçların kullanılmasın da sorumluluk alır. 1 1
10) Rutin uygulamalarda ya da olağanüstü durumlarda tek başına sorumluluk alır, planlar ve yönetir. 1 1
11) Yaşam boyu öğrenme ilkesini benimseyerek; sürekli profesyonel gelişimine katkı sağlayacak ulusal ve uluslararası akademik çalışmalara katılır, yazılı, sözlü ve görsel olarak meslektaşları ile bilgi alışverişinde bulunur. 1 1
12) Kanıta dayalı diş hekimliği bilgilerini takip eder ve edindiği güncel bilgileri ulusal değerler ve ülke gerçekleri çerçevesinde toplumun yararına olacak şekilde meslek pratiğinde kullanır. 1 1
13) Diş hekimliği alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 2 2
14) Toplumsal düzeyde koruyucu programlarda görev ve sorumluluk alır, hasta odaklı, insan haklarına uygun, sağlık ekonomisi ile uyumlu bir yaklaşımla çağdaş tedavi yöntemlerini uygulayarak sağlığın korunmasını ve geliştirilmesini sağlar. 1 1
15) Toplumsal sorumluluk proje ve etkinlikleri düzenleyebilir ve bunları uygulayabilir.
16) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1) kullanarak alanındaki bilgileri takip eder, sözlü ve yazılı iletişim kurar. 1 1
17) Diş hekimliğinde girişimcilik, iş uygulamaları ve süreçleri ile yenilikçi teknoloji ilkesini uygular. 1 1
18) Mesleğinin gerektirdiği etik kurallar ve yasal sorumluluklarını bilir. 3 3
19) Ağız ve diş sağlığı hizmetlerinin sunumu ve yönetiminde; ekip çalışması, liderlik, risk yönetimi, hasta güvenliği, sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite süreç yönetimi, kişisel gelişim, çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, konularında bilgi sahibidir. 3 3
20) Klinik yönetimi, yardımcı personel eğitimi, mesleki hastalıklardan korunma yöntemleri konularında gerekli uygulamaları yapar. 3 3

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev 2 % 10
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 2 % 30
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 26 54
Laboratuvar 14 42
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj 14 42
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması 26 26
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 26 26
ARA SINAV (Vize) 1 3
Genel Sınava Hazırlanma 13 14
GENEL SINAV (Final) 1 3
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 210
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 7