DIŞ HEKIMLIĞI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: DIS2002
Ders İsmi: Protetik Diş Tedavisi II
Ders Yarıyılı: 3. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
1 6 4 10
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: DIS 101 - Protetik Diş Tedavisi I
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Gülbahar Işık Özkol, Doç Dr. Nazmiye Şen, Prof. Dr. Fatma Ünalan, Prof. Dr. Temel Köksal, Dr. Öğr. Üyesi Sinem Ok Tokaç, Öğr. Üyesi Pınar Şeşen, Dr. Öğr. Üyesi Mehmet Berk Kaffaf, Öğr. Gör. Berkay Atılgan, Öğr. Gör. Deniz Öztürk

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Tam ve hareketli bölümlü protezlerin yapım aşamalarını ve laboratuvar işlemlerini bilmek.
Dental arkın farklı bölgelerinde sabit protez restorasyonlar planlamak ve uygulamak .
Dersin Hedefi: Tam ve bölümlü protezleri taşıyan anatomik yapıları bilmek. Endikasyonları, yapım aşamalarını teşhis ve tedavavi planlamalarını kavramak. Laboratuvar aşamalarını uygulamak.
Diş preparasyon tekniklerini, sabit protezlerin laboratuvar prosedürlerini kavrayabilmek, preklinik laboratuvar ortamında kron-köprü restorasyonların laboratuvar yapım aşamalarını uygulayabilmek
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Tam ve kısmi hareketli protezlerle ilgili kavramları açıklar.
  2) Sabit protezlerin tanımı, sınıflandırması, tarihçesi, endikasyon, kontraendikasyonları ve yapım tekniklerini bilir.
  3) Tam ve kısmi dişsizliği tanımlar, çevre dokuların anatomisini bilir
  4) Diş preparasyon tekniklerini açıklar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Dental arkın farklı bölgelerinde diş preparasyonu yapar.
  2) Tam ve hareketli bölümlü protezlerin laboratuvar yapım tekniklerini uygular.
  3) Sabit protetezler için ölçü alır.
  4) Artikülatöre bağlar, die'lı model oluşturur.
  5) Geçici restorasyon yapar.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Protez alanına özel yetkinliğe sahiptir.
  2) Öğrendiği bilgi birikimi ve hareketli protezlerin laboratuvar yapım aşamaları hakkındaki becerileri sayesinde klinikte karşılaşabileceği sorunları çözer.
  3) Meslek hayatında diş protez teknikerliği uygulamalarında karşılaşabileceği sorunları çözer.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Tam dişsizlik ve tam protezler protezlere giriş / Uygulama: alt ve üst total protez bireysel kaşık yapımı .
2) Tam protezlerde kaide plağı ve mum duvarların yapımı, çeneler arası ilişkilerin tespiti / Uygulama: kaide plağı ve mum duvar yapımı.
3) Artikülatörler tanımlama, sınıflama, kullanım amaçları ve modellerin artikülatöre alnması / Uygulama: Modellerin artikülatöre bağlanması
4) Tam protezlerde yapay dişlerin seçimi ve diş dizimi / Uygulama: Laboratuvarda diş dizimi
5) Anterior ve posterior diş dizimi ve mum modelaj / Uygulama: Laboratuvarda diş dizimi ve modelaj
6) Tam protezlerin muflaya alınması,/ Uygulama: muflaya alma
7) Protezlerin tesviye , cila ve tamir işlemleri / Uygulama: tesviye cila ve tamir
8) Hareketli bölümlü protezlerde tanımlama, terminoloji, ölçü ve ölçü kaşıkları / Uygulama: Kaide plağı, mum duvar yapımı
9) Bölümlü dişsizlik sınıflaması, akrilik bölümlü protezlerde kaide plağı sınırları, kaide plağı ve mum duvar yapımı, çenelerin kapanışa getirilmesi, artikülatöre alma. Uygulama: modellerin artikülatöre alınması.
10) Hareketli bölümlü protezlerde diş dizimi, ajusteli diş dizimi, modelaj ve muflaya alma / Uygulama: Diş dizimi
11) İskelet döküm bölümlü protezlerin komponentleri / Uygulama: Kroşe bükümü
12) İskelet döküm bölümlü protezlerin komponentleri, paralelometre ve model analizi/ Uygulama: diş dizimi
13) İskelet döküm bölümlü protezlerin laboratuvar işlemleri/ Uygulama: kırık tamiri
14) Tesviye , cila ve tamir işlemleri / Uygulama: Muflaya alma işlemi.
15) Teorik: sabit protetik diş tedavisine giriş / Uygulama: silikon ve aljinat ölçü materyalleri
16) Teorik: sabit protetik diş tedavisinde sınıflandırma ve planlama / Uygulama: alçı model elde etme
17) Teorik: Diş preparasyon teknikleri I / Uygulama: maksiller sağ santral diş preparasyon, ölçü
18) Teorik: Diş preparasyon teknikleri II / Uygulama: die'lı model oluşturma
19) Teorik: Diş preparasyon teknikleri III / Uygulama: artikülatöre alma işlemi
20) Teorik: sabit protezlerde geçici restorasyon yapımı / Uygulama: mum modelaj (kron restorasyonu)
21) eorik: sabit protezlerde ölçü yöntemleri / Uygulama: geçici restorasyon yapımı
22) Teorik: sabit protezlerde laboratuvar işlemleri-die'lı model hazırlığı-modelaj / Uygulama: mandibular sol 2. premolar preparasyonu
23) Teorik: seramik restorasyonlar / Uygulama: mandibular sol 2. molar preparasyonu
24) Teorik: artikülatörler / Uygulama: artikülatöre alma işlemi, die'lı model oluşturma
25) Teorik: köprü gövde tasarımı / Uygulama: mum modelaj (köprü restorasyonu)
26) Teorik: sabit protezlerde oklüzyon kriterleri ve oklüzyon tipleri / Uygulama: geçici restorasyon yapımı (köprü)
27) Teorik: simantasyon / Uygulama: çok üyeli köprü preparasyonları ve geçici restorasyon yapımı
28) Teorik: genel tekrar / Uygulama: yarı yıl sınavı öncesi preklinik işlemleri telafi haftası
Diğer Kaynaklar: **Prof. Dr. Senih Çalıkkocaoğlu (2010) Dişsiz hastaların Protetik Tedavisi, Klasik Tam Protezler, Quintessence Books,
** Prof. Dr. Yasemin Özkan (2017)Tam Protezler: Problemler ve Çözüm Yolları, Quintessence Publishing Ltd. ,
**Zarb and Bolender (2004) Prosthodontic Treatments for Edentulous Patients, Mosby
**Deeapak Nallaswamy (2004) Text book of Proosthodontics , Jaypee Brothers Medical Publishers LTD New Delhi
**Guilio Preti, MD, DDS (2011) Rehabilitation Part II: Technical Procedures, Quintessence Publishing Ltd. ,
**Craig’s Restorative Dental Materials 13th edition
**Prof. Dr. Senih Çalıkkocaoğlu İstanbul (2000)Diş Hekimliğinde Maddeler Bilgisi ( Metal olmayan Maddeler)
** Prof. Dr. Bülent Kesim,Hareketli Bölümlü Protezlerde Temel İlkeler.Quintessence Yayıncılık, 2014.
**Shillingburg, HT. (2012). Fundamentals of fixed prosthodontics 4 ED. United States: Quintessence Publishing Co, Inc.
**Gürel, G. (2004). Porselen laminat venerler. İstanbul: Quintessence.
**Rosenstiel, SF. Land, MF. Fujimoto, J. (2018). Güncel sabit protezler (S. Atsü ve MA. Kılıçarslan, çev) İstanbul: Palmiye.
**Fradeani, M. (2004). Esthetic Rehabilitaion in Fixed Prosthodontics. (S. Pamuk ve B.B. Dabakoğlu, çev) Chicago: Quintessense.
**Murdoch-Kinch, CA. McLean, ME. (2003, Jan). Minimally invasive dentistry. J Am Dent Assoc, 134(1), 87-95.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

Program Kazanımları
1) Ağız ve diş sağlığına ilişkin normal, anormal ve patolojik yapıları ve işlevi derinlemesine öğrenir. 3 3 3
2) Diş hekimliği mesleğinin gerektirdiği temel ve güncel bilgilere sahiptir. 3 3 3 3
3) Klinik aşamasında bu bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirir. 3 3 3 3
4) Öğrendiklerini bütüncül bir yaklaşımla meslek pratiğinde uygular. 3 3 3 3 3
5) Bilgilerin doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini değerlendirebilir. 3 3 3 3 3
6) Teşhise sistematik yaklaşım gösterebilir.
7) Doğru teşhis ve tedavi planı ile hastalar için optimum bakım uygular.
8) Diş hekimliği ile ilgili klinik ve araştırmaları bağımsız yürütür.
9) Dental tedavide kullanılan tüm teknolojik araçların kullanılmasın da sorumluluk alır. 3 3 3
10) Rutin uygulamalarda ya da olağanüstü durumlarda tek başına sorumluluk alır, planlar ve yönetir. 3 3
11) Yaşam boyu öğrenme ilkesini benimseyerek; sürekli profesyonel gelişimine katkı sağlayacak ulusal ve uluslararası akademik çalışmalara katılır, yazılı, sözlü ve görsel olarak meslektaşları ile bilgi alışverişinde bulunur. 1
12) Kanıta dayalı diş hekimliği bilgilerini takip eder ve edindiği güncel bilgileri ulusal değerler ve ülke gerçekleri çerçevesinde toplumun yararına olacak şekilde meslek pratiğinde kullanır. 3 3
13) Diş hekimliği alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
14) Toplumsal düzeyde koruyucu programlarda görev ve sorumluluk alır, hasta odaklı, insan haklarına uygun, sağlık ekonomisi ile uyumlu bir yaklaşımla çağdaş tedavi yöntemlerini uygulayarak sağlığın korunmasını ve geliştirilmesini sağlar.
15) Toplumsal sorumluluk proje ve etkinlikleri düzenleyebilir ve bunları uygulayabilir.
16) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1) kullanarak alanındaki bilgileri takip eder, sözlü ve yazılı iletişim kurar.
17) Diş hekimliğinde girişimcilik, iş uygulamaları ve süreçleri ile yenilikçi teknoloji ilkesini uygular.
18) Mesleğinin gerektirdiği etik kurallar ve yasal sorumluluklarını bilir. 3
19) Ağız ve diş sağlığı hizmetlerinin sunumu ve yönetiminde; ekip çalışması, liderlik, risk yönetimi, hasta güvenliği, sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite süreç yönetimi, kişisel gelişim, çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, konularında bilgi sahibidir. 3 3 3
20) Klinik yönetimi, yardımcı personel eğitimi, mesleki hastalıklardan korunma yöntemleri konularında gerekli uygulamaları yapar. 3 3

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev 2 % 10
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 2 % 30
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100