HEMŞIRELIK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HEM304
Ders İsmi: Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliği-Uygulamalı Ders (Kd-UD)
Ders Yarıyılı: 6. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
4 8 10 10
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: HEM 126 - Hemşirelik Esasları-Uygulamalı Ders (Kd-UD)
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Gör. Çağlar Şimşek

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliğinin temel ilke, kavram, işlev ve sürecinine aşina olmak, Ruh Sağlığı ve Hastalıklarının etiyoloji ve epidemiyolojisini kavramak, insan ilişkilerini geliştirme yollarını bilerek bu alanda kazanılan bilgi, beceri ve anlayışlarla en etkin hasta bakımı vermeyi bilmek.
Dersin Hedefi: Ruh sağlığının korunması, geliştirilmesi ve ruhsal bozuklukların bakımınına yönelik bilgi edinme ve bu bilgileri uygulama becerisi kazandırma. Ruhsal Hastalıkların tedavisi ve rehabilitasyonunsa çağdaş bilgi ve teknolojiyi kullanma becerisi kazandırma. Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliği alanı ile ilgili kazanımlarını, disiplinler arası çalışmalarda kullanma gücü kazandırma.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) 1)Ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliği alanındaki güncel literatür, uygulama araç gereçleri ve alana özgü ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) 1)Ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliği alanı ile ilgili uygulamalarda ki sorunların çözümünü teşhis eder 2)Sık görülen ruhsal bozuklukların belirti ve bulgularını ayırt eder 3)Ruhsal rahatsızlığı olan bireylerin bakımını planlama, uygulama ve değerlendirmede hastayı bakıma katmak için terapötik iletişimi başlatma, sürdürme ve sonlandırma becerisini gösterir 4)Ruhsal rahatsızlığı olan bireylere bütüncül bakım verirken psikiyatri ve hemşirelikle ilgili kavramları tercih eder 5) Hemşirelik sürecini uygularken bireye özgü gereksinimleri belirleyip ona uygun bakım verir 6) Hemşirelik sürecinin bütün basamaklarında bilimsel temelli klinik karar verme becerisini gösterir 7)Ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliği alanı ile ilgili profesyonel standart ve politikaların geliştirilmesine, uygulanmasına ve değerlendirilmesine etkin olarak yaratıcı çözüm geliştirir 8)Ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliği alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme ve geliştirebilme yetkinliğine sahiptir
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) 1)Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme- 2)Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme- 3)Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme- 4)Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket edebilme- 5)Sosyal hakların evrenselliği sosyal adalet, klite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireğine Giriş
2) Ruh Sağlığını Ve Ruhsal Hastalıkları Anlamada Nörobiyolojik Temeller
3) Depresyon Bozuklukları
4) İkiuçlu (Bipolar) Ve İlişkili Bozukluklar
5) Şizofreni Kapsamında Ve Psikozla Giden Diğer Bozukluklar
6) Kişilik Bozuklukları
7) Ara Sınav
8) Kaygı (Anksiyete) Bozuklukları
9) Madde İle İlişkili Bozukluklar Ve Bağımlılık Bozuklukları
10) Nörogelişimsel Bozukluklar - Çocuk Ve Ergenlerde Sık Görülen Ruhsal Bozukluklar
11) Nörobilişsel Bozukluklar
12) Psikofizyolojik Bozukluklar
13) Bedensel Belirti Bozuklukları ve İlişkili Bozukluklar / Çözümle Bozuklukları
14) Toplum Ruh Sağlığı/ Konsültasyon Liyezon Psikiyatrisi Hemşireliği (Klph)
15) Final Sınavı
Diğer Kaynaklar: 1)Çam O, Engin E Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Bakım Sanatı 1. Basım, İstanbul Tıp Kitabevi, 2014.
2)Gürhan N. Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği 1. Basım, Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara, 2016.
3)Öztürk MÖ, Ruh Sağlığı ve Bozuklukları 10. Basım, Nobel Tıp Kitapevleri, Ankara, 2014.
4) Babaoğlu, A. (2002). Psikiyatri tarihi. Okuyan Us Yayınları.
5) Kum N. ve Arkadaşları (2000) Psikiyatri Hemşireliğinin El Kitabı. Vehbi Koç Yayınları, İstanbul

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Hemşireliğin temel alanının gerektirdiği ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir 3 3 3
2) Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür 3 2 3
3) Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. 3 2 3
4) Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. 1 2 3
5) Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar 3 3 3
6) Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler. 1 3 3
7) Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır 2 3 3
8) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir.
9) Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar.
10) Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası toplantı ve eğitimlere katılır.
11) Sağlık ekibinin üyesi olarak disiplinler arası işbirliği yapar.
12) Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar
13) Toplumsal değerler ve yasal düzenlemelere uygun davranır
14) Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
15) Bütüncül Sağlık Bakım Felsefesine inanır

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama 1 % 10
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev 1 % 20
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 110
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 110

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 13 52
Laboratuvar 13 52
Uygulama 12 96
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) 12 36
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma 12 36
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 6 18
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 7 21
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 313
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 10