PATOLOJI LABARATUVAR TEKNIKLERI | |||||
---|---|---|---|---|---|
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | PLT101 | ||||||||
Ders İsmi: | Genel Histoteknoloji | ||||||||
Ders Yarıyılı: | 1. Yarıyıl / Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | Yok | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Düzeyi: |
|
||||||||
Dersi Veren(ler): | Öğr. Gör. Kubilay GÖÇÜCÜ |
Dersin Amacı: | Patoloji laboratuvarının iş akışı ve çalışma prensiplerini kavramak, laboratuvarda kullanılan makine ve teçhizatı tanımak, rutin çalışma esaslarının kavramak, patoloji laboratuvarında analitik yaklaşım sürecini kavramak. |
Dersin Hedefi: | Dokuların fiksasyonu, doku takibi ve dokuların bloklanmasının prensip ve yöntemlerinin kavramak, uygulamak. Kesit hazırlığı ve mikrotom kullanımının esaslarını kavramak ve uygulamak. Frozen kesit uygulamalarını bilmek. Rutin doku boya işlem ve basamaklarını kavramak ve uygulamak. Işık mikroskobunun çalışma prensibini kavramak ve kullanmak. |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Patoloji laboratuvarının temel birimlerini bilir ve numune iş akışına hakim olur. |
||
2) Patoloji laboratuvarına gelen tüm doku numunelerinin fiksasyonu, doku takibi ve preparat hazırlama işlemlerini teorik olarak temel prensiplerini bilir, her aşamanın benzerlik ve/veya farklılıklarını tanımlar. |
||
3) Patoloji laboratuvarında uygulanan konvansiyonel yöntemler esnasında ortaya gelebilecek hatalara karşı önlemler alır, hata varsa sorunu saptamak ve çözemekte kullanacak gerekli bilgiye sahip olur. |
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Çeşitli doku numunelerinin fiksasyon esaslarını bilir. |
||
2) Manuel ve/veya otomatik doku takip sistemlerinin temel prensiplerini bilir ve manuel doku takip sistemini uygular. Takip işlemi görmüş dokulardan doku bloğu oluşturur. |
||
3) Rotary mikrotomdan güvenlik kurallarına uyarak istenilen özellikte ve kalınlıkta kesit alır. |
||
4) Konvansiyonel histokimya yöntemlerinde kullanılan boya çözeltilerini hazırlar ve uygular. Boyanmış kesitleri uygun kapama maddesi ile kapatır. Mikroskopta boyama kontrolü yapar. |
||
5) Fiksasyon, doku takibi, boyama ve/veya kapama uygulamalarında oluşmuş hataları saptar ve düzeltir. |
||
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Patoloji laboratuvarına gelen doku numunesnin hematoksilen&eozin (H&E) boya sistemi ile boyanmasına kadar olan sürece hakim olur. |
||
2) Patoloji laboratuvarına gelen cerrahi doku numunelerinin temel analitik süreçlerine hakim olur. |
||
3) Patoloji laboratuvarında rutin tanı teknikleri esnasında ortaya çıkabilecek sorunlara kalite ve standartlarına uygun çözümler üretir. |
Hafta | Konu | ||
1) | Patoloji Laboratuvarında iş akışı | ||
2) | Dokuların histopatolojik incelemeye hazırlanması | ||
3) | Fiksasyonun temel prensipleri | ||
4) | Dokuların fiksasyonu-I | ||
5) | Dokuların fiksasyonu-II | ||
6) | Özgün dokuların fiksasyonu | ||
7) | Doku takibinin genel prensipleri | ||
8) | Mikrotomlar ve mikrotomi işlemi | ||
9) | Hematoksilen ve eosin boyama yöntemi | ||
10) | Dokuların boyanma teorileri-I | ||
11) | Dokuların boyanma teorileri-II | ||
12) | Dokuların boyanma teorileri-III | ||
13) | Rutin histopatolojik çalışmalarda hatalar ve çözümler | ||
14) | İntraoperatif işlemler | ||
|
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1) Kimya, Organik Kimya ve Biyoloji konularında hakkında bilgi sahibi olur. | 1 | 3 | 2 | 2 | 1 | 2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
2) Mesleki uygulamalarını desteklemesi için insan vücudu ve işleyişi hakkında bilgi edinir. | 2 | 1 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3) Temel düzeyde makroskopik örnekleme tekniklerini bilir. | 1 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
4) Temel ve ileri patoloji laboratuvar tanı tekniklerini bilir. | 3 | 2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5) Patoloji tekniklerindeki güncel gelişmeleri takip edebilmek için gerekli terminolojiye hakim olur. | 2 | 3 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6) Patoloji laboratuvarında kullanılan cihaz ve ekipmanların etkin kullanımı hakkında bilgi sahibi olur. | 2 | 3 | 1 | 3 | 1 | 2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
7) Patoloji laboratuvarlarının kalite standartları ve güvenlik prosedürlerini bilir. | 3 | 3 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
8) Patoloji Laboratuvarına gelen tüm histopatolojik ve sitopatolojik örneklerin kayıt ve kabulünü yapacak bilgiye sahiptir. | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
9) Tüm doku ve sitolojik örneklerin fiksatiflerini hazırlar, fiksasyonunu sağlar. | 3 | 3 | 2 | 3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10) Histopatolojik örneklerin makroskopik örneklenmesini ve tanımlamasını temel düzeyde kendisi, ileri düzeyde uzman patolog ile yapar. | 3 | 2 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
11) Çeşitli doku örneklerini manuel ve/veya otomatik takip sisteminde doku takibini yapar. | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
12) Doku takibinden çıkan dokuları anatomik özelliklerine göre; doğru kodlama ve yönlendirmelerle parafine gömer. | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
13) Güvenlik kuralları çerçevesinde mikrotom kullanır, istenen özellik ve kalınlıkta parafin bloktan kesit alır. | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
14) Rutin Hematoksilen-Eosin boyama sisteminde kullanılan tüm boya ve yardımcı çözeltileri hazırlar, tüm histopatolojik kesitlere manuel boyama işlemini uygular, mikroskopta boyama kontrolünü yapar, hata varsa kaynağını saptar ve sorunu çözer. | 3 | 3 | 1 | 3 | 3 | 3 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
15) İntraoperatif süreçte güvenli çalışma ortamı sağlayarak biyopsi örneklerinden preparat hazırlar ve mikroskopta incelemeye hazır hale getirir. | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
16) Dokuların çeşitli makro moleküllerini göstermek üzere konvansiyonel histokimyasal boyama yöntemleri arasında uygun seçimi yapar. | 2 | 3 | 1 | 2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
17) Konvansiyonel histokimya yöntemlerinde kullanılacak boya çözeltilerini hazırlar ve yöntemleri uygular, mikroskopta boyanma kontrolünü yapar, hata varsa kaynağını saptar ve sorunu çözer. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
18) İmmunhistokimya, FISH, SISH, CISH yöntemlerini manuel olarak uygular. Uygulama sonucunda oluşabilecek sorunları, bağımsız veya uzman patologla birlikte sorunu çözer, kayıt altına alır. | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
19) Konvansiyonel pap smear ve sıvı bazlı servikal sitoloji örneklerinin fiksasyonunu sağlar. Boyama sürecini başlatır, uygular. | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
20) Jinekoloji dışı sitolojik örneklerin makroskopik tanımlarını yapar, preparat hazırlar ve fiksasyonunu gerçekleştirir. Hücre bloğu hazırlar ve preparasyonunu gerçekleştirir. Boyama sürecini başlatır ve uygular. | 3 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
21) Parafine gömülü doku ve diğer biyolojik materyallerden DNA izolasyonu yapar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
22) Polimeraz zincir reaksiyon (PCR) tepkimesi yöntemi ile optimize edilmiş gen bölgenin amplifikasyonunun gerçekleştirir ve jel elektroforez yöntemi ile amplifikasyon sonucu gösterir. Uygulama sonucunda oluşabilecek sorunları, bağımsız veya uzman birlikte sorunu çözer, kayıt altına alır. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
23) Patoloji laboratuvarlarında kullanılan cihazlar ve ekipmanların kullanımı ve bakımını yapar ve işlerliğini sağlar. | 2 | 3 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
24) Çeşitli fiksatifleri hazırlama ve tüm organların fiksasyonunu yapabilme, manuel ve/veya otomatik sistemde doku takibi yapabilme, doku gömme ve istenilen kalınlıkta mikrotomda kesit alma becerilerini kazanır. | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
25) Hematoksilen-Eozin boya çözeltileri hazırlama ve boyama becerisine sahip olur. | 3 | 2 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
26) Histokimya boya çözeltilerini hazırlama ve çeşitli boya teknikleri uygulama becerisine sahip olur. | 3 | 3 | 2 | 3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
27) İmmünohistokimya ve Moleküler Patoloji Tekniklerini uygulama becerisine sahip olur. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
28) Jinekolojik ve jinekoloji dışı sitoloji örneklerinin sitopreparasyonunu yapabilme ve tarama becerisine sahip olur. | 3 | 2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
29) Patoloji laboratuvarında meydana gelebilecek sorunları bilimsel veriler/kanıtlar ışığında tespit edip çözüm üretme becerisine sahip olur. | 2 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
30) Patoloji Laboratuvar Teknikleri meslek uygulamaları ile ilgili güncel yöntem ve teknolojileri takip edebilme yetisine sahip olur. | 1 | 2 | 1 | 2 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
31) Patoloji Laboratuvarında gelişen kalite süreçlerini takip edebilme ve mesleki yaşamına dahil edebilme yetisine sahip olur. | 3 | 2 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
32) Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
33) Hastanın ihtiyacına bağlı olarak yürütülen hizmete ilişkin bilgi verir. | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
34) İş organizasyonu yapar, ekip çalışmasının sorumluluk bilincinde mesleki görevlerini yerine getirirken gerektiğinde bireysel sorumluluk üstlenir | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
35) Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır. | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
36) Tüm doku, jinekolojik ve jinekoloji dışı sitoloji örneklerin preparasyonunu gerçekleştirir, meydana gelebilecek sorunları tespit edip çözüm üretir. | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
37) Patoloji laboratuvarındaki tüm doku blokları ve preparatların uzun süreli saklama koşullarını sağlayarak düzenli arşivini yapar. | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
38) Güvenli kullanım ilkeleriyle patoloji laboratuvarında bulunan konvansiyonel ve gelişmiş cihazları kullanır, mevcut talimatlar ışığında bakımlarını yapar. | 1 | 2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
39) Patoloji Laboratuvarının işleyişi için gerekli donanım ve sarf malzemeleri bilir, laboratuvar deposunun takibini yapar. | 3 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
40) Patoloji laboratuvarında karşılaşılabilecek biyolojik, fiziksel ve kimyasal tehlikelerden korunma ve ilkyardım konularında bilgi ve beceriye sahip olur. | 2 | 3 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
41) Temel ilk yardım uygulaması yapabilir. |
Soru-Cevap | |
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi | |
Laboratuvar | |
Sayısal Problem Çözme | |
Alan çalışması | |
Grup Çalışması / Ödevi | |
Bireysel Ödev | |
WEB Tabanlı Öğrenme | |
Staj | |
Yerinde Uygulama | |
Proje Hazırlama | |
Rapor Yazma | |
Seminer | |
Süpervizyon | |
Sosyal Faaliyet | |
Mesleki Faaliyet | |
Mesleki Gezi | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) | |
Okuma | |
Tez Hazırlama | |
Arazi Çalışması | |
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri | |
Diğer | |
Logbook | |
Röportaj ve sözlü görüşme | |
Araştırma | |
Film izleme | |
Kaynakça oluşturma | |
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme | |
Fotoğraf çekimi | |
Eskiz çizimi | |
Harita üzerinde işaretleme | |
Harita okuma | |
Doku örneği alma | |
Malzeme arşivi oluşturma | |
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Uygulama Sınavı | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | % 0 | |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Alan Çalışması | % 0 | |
Makale Kritik | % 0 | |
Makale Yazma | % 0 | |
Modül Grup Çalışması | % 0 | |
Beyin Fırtınası | % 0 | |
Rol Oynama + Dramatize Etme | % 0 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışma | % 0 | |
Ön Çalışma, Pekiştirme | % 0 | |
Uygulama Tekrarı vb. | % 0 | |
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | % 0 | |
Proje Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Rapor Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sözlü Sınav | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Kanaat Notu | % 0 | |
Kurul-Committee | % 0 | |
Yazma Ödev Dosyası | % 0 | |
Portfolyo | % 0 | |
Take-Home Sınav | % 0 | |
Seyir Defteri | % 0 | |
Tartışma | % 0 | |
Katılım | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Süresi | 14 | 28 |
Laboratuvar | ||
Uygulama | ||
Uygulama Sınavı | ||
Derse Özgü Staj | ||
Alan Çalışması | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 14 |
Makale Kritik | ||
Makale Yazma | ||
Modül Grup Çalışması | 1 | 2 |
Beyin Fırtınası | 7 | 7 |
Rol Oynama + Dramatize Etme | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) | ||
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | 7 | 7 |
Proje Hazırlama + Sunma | ||
Rapor Hazırlama + Sunma | ||
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınavlara Hazırlanma | ||
ARA SINAV (Vize) | 1 | 1 |
Genel Sınava Hazırlanma | ||
GENEL SINAV (Final) | 1 | 1 |
Katılım | ||
Tartışma | 2 | 2 |
Portfolyo | ||
Take-Home Sınav | ||
Seyir Defteri | ||
Toplam İş Yükü | 62 | |
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) | 2 |