HEMŞIRELIK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HEM301
Ders İsmi: Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği-Uygulamalı Ders (Kd-UD)
Ders Yarıyılı: 5. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
4 8 10 10
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: HEM 126 - Hemşirelik Esasları-Uygulamalı Ders (Kd-UD)
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Öğr. Gör. Özge Şiir DAĞLAR

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencinin kadın yaşamının bütün dönemleri içeriside, üreme ve kadın sağlığının korunması, yükseltilmesi için gerekli bilgi ve beceriyi kavraması amaçlanmaktadır.
Dersin Hedefi: Dünya’da ve Türkiye’de üreme sağlığı sorunlarının ve etkileyen faktörlerin, kadının yaşam evrelerine göre sağlığının değerlendirilmesini, jinekolojik sorunlar ve doğum öncesi-doğum-doğum sonrası dönemlerde anne-fetus-yenidoğan sağlığının korunması, geliştirilmesi, sağlığın normalden saptığı durumlarda erken tanı, tedavi ve rehabilitasyonun sağlanmasına yönelik kanıt temelli yaklaşımlar çerçevesinde uygun hemşirelik bakımını planlanlayabilmesi hedeflenmektedir.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Kadının yaşam evrelerine göre karşılaşabileceği sağlık sorunlarını açıklayabilir.
  2) Gebelik, doğum ve doğum sonu dönemle ilgili ebelik bakımının öneminini açıklayabilir
  3) Anne sütünün ve emzirmenin anne-bebek açısından önemini ve faydalarını açıklayabilir.
  4) Jinekolojide ve Obstetride kullanılan tanı ve tedavi yöntemlerini açıklayabilir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Kadının tüm yaşam evrelerinde karşılaşabileceği sağlık sorunları ile ilgili hemşirelik tanılarını koyabilir ve gerekli olan bireyselleştirilmiş bakım planını oluşturabilir.
  2) Üreme siklus anomalileri, benign jinekolojik hastalıklar, jinekolojik kanserlerde , hastalığa özgü hemşirelik bakımı uygulayabilir.
  3) Bireyin ihtiyaçlarına uygun aile planlaması eğitim içeriğini planlayabilir ve oluşturabilir.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Gebelik, doğum ve doğum sonu dönem bakımı, anne sütü ve emzirme konularında farklı yöntem ve uygulama tekniklerini karşılaştırabilir.
  2) Jinekolojik ve obstetrik vakalarda ağrı ile baş etme konusunda uygulanabilecek nonfarmakolojik yöntemleri tartışabilir.
  3) Jinekolojik hastalıkarın tedavisi sırasında ortaya çıkabilecek komplikasyoları ve uygulanabilecek hemşirelik girişimlerini tartışabilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Kadın sağlığına giriş, kadın sağlığı hemşiresinin tarihten bugüne gelişimi
1) LEOPOLD MANEVRALARI ve EFM
1) Anne sütü ve emzirme
2) KADIN ve ERKEK ÜREME ORGANLARININ ANATOMİSİ
3) KADININ YAŞAM DÖNEMLERİ VE YAŞADIKLARI SORUNLAR
4) GEBELİK FİZYOLOJİSİ
5) GEBELİK BELİRTİLERİ VE TANIMLAMA
6) PRENATAL DÖNEM VE BAKIM
7) RİSKLİ GEBELİKLER
8) NORMAL DOĞUM EYLEMİ VE BAKIMI
9) DOĞUM SONU DÖNEM VE BAKIMI
10) AİLE PLANLAMASI
11) CİNSEL YOLLA BULAŞAN ENFEKSİYONLAR
12) ENDOMETRİOZİS VE PCOS
13) JİNEKOLOJK ONKOLOJİ HEMŞİRELİĞİ
14) MENOPOZ
Diğer Kaynaklar: 1) Coşkun, A. (Ed.). (2012). Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El kitabı. Koç Üniversitesi Yayınları. İstanbul.
2) Şirin A. ve Kavlak O. (Ed.). (2011). Kadın Sağlığı, Bedray Basın Yayıncılık, İstanbul.
3) Taşkın L. (Ed.). (2016). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. Akademi Kitapevi, Ankara.
4) Kızılkaya Beji, N. (Ed.). (2015). Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul
5) Prof. Dr. Hacer Karanisoğlu, Doç. Dr. Saadet Yazıcı ve Yrd. Doç. Dr. Tülay Yılmaz. (Ed.). (2020). Doğum Öncesi Dönem ve Bakım. Nobel Tıp Kitapevi, İstanbul.
6) 2018 Türkiye Nüfus ve Sağlık Araştırması (2018 TNSA)
7) Goossens, J., Van Den Branden, Y., Van der Sluys, L., Delbaere, I., Van Hecke, A., Verhaeghe, S., & Beeckman, D. (2016). The prevalence of unplanned pregnancy ending in birth, associated factors, and health outcomes. Human Reproduction, 1-13.
8) Dibaba, Y., Fantahun, M., & Hindin, M. J. (2013). The effects of pregnancy intention on the use of antenatal care services: systematic review and meta-analysis. Reproductive health, 10(1), 1-9.
9) Sayres, S., & Visentin, L. (2018). Breastfeeding: uncovering barriers and offering solutions. Current opinion in pediatrics, 30(4), 591-596.
10) Cohen, S. S., Alexander, D. D., Krebs, N. F., Young, B. E., Cabana, M. D., Erdmann, P., ... & Saavedra, J. M. (2018). Factors associated with breastfeeding initiation and continuation: a meta-analysis. The Journal of pediatrics, 203, 190-196.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

1

2

3

1

3

2

Program Kazanımları
1) Hemşireliğin temel alanının gerektirdiği ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir 3 3 3 3 3 3 3 3 3
2) Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür
3) Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
4) Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. 1 1 1 1 1 1
5) Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar 2 3
6) Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler. 1 1
7) Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır
8) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir.
9) Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar.
10) Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası toplantı ve eğitimlere katılır.
11) Sağlık ekibinin üyesi olarak disiplinler arası işbirliği yapar.
12) Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar
13) Toplumsal değerler ve yasal düzenlemelere uygun davranır
14) Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
15) Bütüncül Sağlık Bakım Felsefesine inanır 1

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev 1 % 15
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 56
Laboratuvar 2 8
Uygulama 14 112
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 42
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası 14 14
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) 14 28
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) 14 14
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma 14 14
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 7 14
ARA SINAV (Vize) 1 7
Genel Sınava Hazırlanma 14 28
GENEL SINAV (Final) 1 14
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 351
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 11