HEMŞIRELIK | |||||
---|---|---|---|---|---|
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | HEM101 | ||||||||
Ders İsmi: | Hemşirelik Tarihi, Deontolojisi ve Etik | ||||||||
Ders Yarıyılı: | 1. Yarıyıl / Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | Yok | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Düzeyi: |
|
||||||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Üyesi Gizem Açıkgöz |
Dersin Amacı: | Sağlıklı/hasta bireyin bakımı ile ilgili temel kavramları bilmek, hemşireliğin felsefesini, rol ve işlevlerini kavramak, deontoloji ve etiği bilmek. |
Dersin Hedefi: | İnsan, Çevre, Sağlık ve Hastalık kavramlarını bilmek ve bu kavramaların hemşirelik ile ilişkisini açıklamak. Hemşirelik felsefesini bilmek ve benimsemek.Hemşirelik Kuram ve Kuramcıları bilmek. Hemşirenin rol ve sorumluluklarını ve meslekleşme sürecini bilmek. Kanıta dayalı hemşirelik girişimlerini bilmek. İnsan hakları, deontoloji ve etği bilmek. |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Hemşirelik mesleğinin ve hemşirelik eğitiminin tarihsel gelişimini bilir.
İnsan, sağlık/hastalık, çevre hemşirelik gibi temel kavramları tanımlar.
Hemşirenin sağlık bakım sistemi içindeki yeri, rol ve işlevlerini ifade eder.
Hemşirelik model/kuramlarını bilir ve önemini açıklar.
Hemşirelik mesleğinin ve hemşirelik eğitiminin tarihsel gelişimini bilir. |
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Felsefe ile hemşirelik bilimini ilişkilendirir.
İnsan, sağlık/hastalık, çevre kavramlarının hemşirelik bilimi ile ilişkilendirir.
Kanıt temelli hemşirelik bakımını sunar.
Hemşirelik kuram/modelleri temel alarak etkili bir hemşirelik bakımını sunar. |
||
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Yaşam boyu öğrenme ilkesini benimser.
Hasta güvenliğinin önemini kavrar.
Güncellemeleri takip ederek, araştırmalar yaparak hemşirelik biliminin gelişimine katkı sağlar. |
Hafta | Konu | ||
1) | Bir meslek olarak hemşirelik | ||
2) | Hemşireliğin tarihsel gelişimi | ||
3) | Florance nightingale’ in hemşireliğe etkisi | ||
4) | Hemşirelik felsefesi ve temel kavramlar | ||
5) | Temel hemşirelik kuramları | ||
6) | Hemşirenin rol ve sorumlulukları | ||
7) | Hemşirelikle ilgili yasal düzenlemeler | ||
8) | Vize Sınavı | ||
9) | İnsan hakları | ||
10) | Deontoloji ve etik | ||
11) | Deontoloji ve etiğin tarihsel gelişimi | ||
12) | Hemşirelikte deontoloji ve etik | ||
13) | Hemşirelikte etik ilke ve uygulamalar | ||
14) | Hasta ve çalışan hakları | ||
15) | Genel değerlendirme | ||
|
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Hemşireliğin temel alanının gerektirdiği ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||
2) Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||
3) Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||
4) Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | 2 | 2 | 2 | ||||||||||||
5) Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||
6) Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler. | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||
7) Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||
8) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | 2 | 2 | 2 | ||||||||||||
9) Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar. | |||||||||||||||
10) Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası toplantı ve eğitimlere katılır. | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||
11) Sağlık ekibinin üyesi olarak disiplinler arası işbirliği yapar. | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||
12) Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||
13) Toplumsal değerler ve yasal düzenlemelere uygun davranır | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||
14) Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||
15) Bütüncül Sağlık Bakım Felsefesine inanır | 3 | 3 | 3 |
Soru-Cevap | |
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi | |
Laboratuvar | |
Sayısal Problem Çözme | |
Alan çalışması | |
Grup Çalışması / Ödevi | |
Bireysel Ödev | |
WEB Tabanlı Öğrenme | |
Staj | |
Yerinde Uygulama | |
Proje Hazırlama | |
Rapor Yazma | |
Seminer | |
Süpervizyon | |
Sosyal Faaliyet | |
Mesleki Faaliyet | |
Mesleki Gezi | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) | |
Okuma | |
Tez Hazırlama | |
Arazi Çalışması | |
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri | |
Diğer | |
Logbook | |
Röportaj ve sözlü görüşme | |
Araştırma | |
Film izleme | |
Kaynakça oluşturma | |
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme | |
Fotoğraf çekimi | |
Eskiz çizimi | |
Harita üzerinde işaretleme | |
Harita okuma | |
Doku örneği alma | |
Malzeme arşivi oluşturma | |
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Uygulama Sınavı | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | % 0 | |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Alan Çalışması | % 0 | |
Makale Kritik | % 0 | |
Makale Yazma | % 0 | |
Modül Grup Çalışması | % 0 | |
Beyin Fırtınası | % 0 | |
Rol Oynama + Dramatize Etme | % 0 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışma | % 0 | |
Ön Çalışma, Pekiştirme | % 0 | |
Uygulama Tekrarı vb. | % 0 | |
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | % 0 | |
Proje Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Rapor Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sözlü Sınav | % 0 | |
Ara Sınavlar | % 0 | |
Final | % 0 | |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Kanaat Notu | % 0 | |
Kurul-Committee | % 0 | |
Yazma Ödev Dosyası | % 0 | |
Portfolyo | % 0 | |
Take-Home Sınav | % 0 | |
Seyir Defteri | % 0 | |
Tartışma | % 0 | |
Katılım | % 0 | |
Toplam | % 0 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 0 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 0 | |
Toplam | % 0 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Süresi | 15 | 43 |
Laboratuvar | ||
Uygulama | ||
Uygulama Sınavı | ||
Derse Özgü Staj | ||
Alan Çalışması | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 30 |
Makale Kritik | ||
Makale Yazma | ||
Modül Grup Çalışması | ||
Beyin Fırtınası | 15 | 30 |
Rol Oynama + Dramatize Etme | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) | 15 | 30 |
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | ||
Proje Hazırlama + Sunma | ||
Rapor Hazırlama + Sunma | ||
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınavlara Hazırlanma | 8 | 11 |
ARA SINAV (Vize) | 1 | 1 |
Genel Sınava Hazırlanma | 15 | 18 |
GENEL SINAV (Final) | 1 | 1 |
Katılım | ||
Tartışma | ||
Portfolyo | ||
Take-Home Sınav | ||
Seyir Defteri | ||
Toplam İş Yükü | 164 | |
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) | 5 |