SIYASET BILIMI VE KAMU YÖNETIMI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SBK706
Ders İsmi: Uluslararası Göç ve Nüfus Hareketleri
Ders Yarıyılı: 8. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Alan İçi Seçmeli
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Dr. Çağlar Özer

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Uluslararası Göç ve Nüfus Hareketlerinin devletlerin dış politikalarına etkileri ve uluslararası örgütlerin bu konulardaki politikaları hakkında bilgi sahibi olmak.

Teorik alt yapı (göç, tersine göç, göçmen, sığınma (iltica), sığınmacı, mülteci, kaynak ülke, hedef ülke, transit ülke vb kavramlar) oluşturmak,

Göç ve Nüfus Hareketlerine Yol Açan Sebepler, Göç Türleri, Göç teorileri
Göç çalışmaları yapan önde gelen Uluslararası Kuruluşlar hakkında bilgi sahibi olmak,

Başta Türkiye olmak üzere bazı devletlerin göç ve nüfus hareketleri ile Türkiye’nin AB üyelik süreci kapsamında tarafların göç politikalarını analiz etmek.
Dersin Hedefi: Göç hakkındaki farklı teorik yaklaşımları anlamak

Köle ticareti, Avrupa’dan Amerika kıtasına göç, Avrupa içi göçler, sömürgecilik sonrası Avrupa’ya yönelen emek göçlerinin özelliklerini bilmek

Türkiye’nin uluslararası göç sistemleri içindeki yerini öğrenmek

Mültecilik kavramını ve güncel mülteci hareketlerini bilmek
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Uluslararası göç konusundaki teorik yaklaşımları tanımak
  2) Modern çağdaki belli başlı göç hareketlerinin özelliklerini ayırt ederler
  3) Mültecilik konusundaki uluslararası hukuk ilkelerini tanırlar
  4) Türkiye’den kaynaklanan ve Türkiye’ye yönelik göç hareketlerini betimlerler
  5) Türkiye’nin uluslararası ilişkilerinde göçün önemini kavrarlar
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Temel Kavramlar ve Olgular
2) Temel Kavramlar ve Olgular
3) Türkiye Cumhuriyeti'nin Demografik Yapısı
4) Türkiye Cumhuriyeti'nin Demografik Yapısı
5) Osmanlı Döneminde ve Türkiye Cumhuriyeti’nde Göç ve Nüfus Hareketleri
6) Osmanlı Döneminde ve Türkiye Cumhuriyeti’nde Göç ve Nüfus Hareketleri
7) İşgücü Göçünün Tarihsel Gelişimi
8) Ara Sınav
9) İşgücü Göçünün Tarihsel Gelişimi
10) Türkiye'den Yurtdışına İşgücü Göçü (Federal Almanya Örneği)
11) Türkiye'den Yurtdışına İşgücü Göçü (Federal Almanya Örneği)
12) AB’nin Göç Politikası ve İstihdam Stratejisi Bağlamında Türkiye'nin Üyelik Süreci
13) AB’nin Göç Politikası ve İstihdam Stratejisi Bağlamında Türkiye'nin Üyelik Süreci
14) AB'nin Düzenli Göç Politikası’nın Türkiye'ye Etkileri
15) AB'nin Düzenli Göç Politikası’nın Türkiye'ye Etkileri
16) Final Sınavı
Diğer Kaynaklar: Stephen Castles ve Mark J. Miller. 2008. Göçler Çağı. Modern Dünyada Uluslararası Göç Hareketleri. İstanbul: İstanbul Bilgi Yayınları.

Gülfer Ihlamur Öner ve Aslı Şirin Öner, 2012. Küreselleşme Çağında Göç. Kavramlar, Tartışmalar. İstanbul: İletişim Yayınları.

Besim Can Zırh. 2021. “Almanya Türkiye arasındaki İşgücü Göçünün Altmışıncı Yılı Üzerine bir Değerlendirme: “İyi ki buradayız!” İstanbul: Göç Araştırmaları Derneği.

Nuray Ekşi. 2020. “6458 Sayılı Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu ile Bu Kanuna İlişkin İkincil Mevzuatta Yer Alan Temel Kavramlar” Songül Sallan Gül, Saniye Dedeoğlu ve Özlem Kahya Nizam (Der.) Türkiye’de Mültecilik, Zorunlu Göç ve Toplumsal Uyum. İstanbul: Bağlam Yayınları içinde.

Didem Danış. 2021. “DIŞSALLAŞTIRMA – ARAÇSALLAŞTIRMA SARKACINDA AB-TÜRKİYE MUTABAKATININ 5. YILI.” GAR (2021). 5. Yılında Avrupa Birliği - Türkiye Mutabakatı. GAR - Rapor No. 5. içinde.
Prof.Dr.Barış Özdal.2018."ULUSLARARASI GÖÇ VE NÜFUS HAREKETLERİ".Dora yayınları.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Siyaset, yönetim, siyasi tarih, ekonomi ve hukuk alanlarında kuramsal bilgiye sahiptir. Bunları karşılaştırabilmekte ve yazılı olarak ifade edebilmektedir. Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında, ulusal ve uluslararası düzeydeki gelişmeleri takip eder, temel sorunları bilir.
2) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak karşılaştığı verileri, olguları, sorunları analiz eder, karşılaştırır, tanımlar ve farklı çözüm önerileri sunabilir. Kalitatif ve kantitatif Sosyal Bilim araştırma yöntemlerini kullanabilmektedir.
3) Topluma, sosyal çevresine ve kendine karşı sorumlu birey olma duyarlılığını kazanır.
4) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanındaki konularda bireysel olarak çalışma yapar.
5) Alanıyla ilgili araştırma tekniklerini, analitik düşünme yeteneğini ve bilgisini kullanır.
6) Kavram, kuram ve küresel hususlara nesnel ve eleştirel bakabilir.
7) Vaka odaklı çalışmalarda stratejiler ve siyasalar geliştirebilmektedir.
8) Disiplinler arası ve çok-disiplinli yorum ve analiz yapabilme becerisine sahip olup, farklı sosyal bilim dalları arasında ilişki kurabilir. Mesleği itibariyle en az bir yabancı dili iletişim kurabilecek seviyede bilmektedir.
9) Analiz sonuçlarını ve araştırma bulgularını başta makale, rapor ve sunum olmak üzere çeşitli formatlarda ifade eder.
10) Profesyonel, akademik ve sivil topluma rahat adapte olmaya hazırdır.
11) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Katılım % 0
Tartışma % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 28
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) 1 2
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 7 7
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 14 14
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 53
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 1