PEDODONTI (DOKTORA)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: PDO113
Ders İsmi: Pediatrik Farmakoloji
Ders Yarıyılı: 2. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Alan İçi Seçmeli
Dersin Düzeyi:
Doktora TYYÇ:8. Düzey QF-EHEA:3. Düzey EQF-LLL:8. Düzey
Dersi Veren(ler): Dr. Reyhan Özçelik

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Çocuk hastalar tarafından kullanılan ilaçlar için öğretici bir temel oluşmasını sağlamak, çocuk hastalarda ilaç kullanımında dikkate alınması gereken temel prensipleri kavramak.
Dersin Hedefi: Çocuk Diş hekimliğinde yaygın olarak kullanılan ilaçların advers reaksiyonları ve ilaç etkileşimlerini tanımak, diş hekimliği pratiğinde kullanılmakta olan preparatlarının klinik farmakolojisini yorumlayabilmek, ilaç-ilaç etkileşimlerini değerlendirmek ve ilaç etkileşimlerinin hasta yönetimindeki etkisini incelemek.
Dersin Veriliş Şekli:

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Diş hekimliğinde hastalarca kullanılan ilaçların klinik pratiğinde etkilerini bilmek, advers etkileşimler konusunda bilgi sahibi olmak, diş hekimliği klinik preparatlarının içeriği konusunda bilgi sahibi olmak
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Diş hekimliğinde kullanılan ilaçların advers reaksiyonlarını ve ilaç etkileşimlerini tanımak, diş hekimliği preparatlarının klinik farmakolojisini yorumlayabilmek, önemli ilaç-ilaç etkileşimlerini değerlendirmek
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Çocuk Diş hekimliğinde kullanılan ilaçların içeriklerini, advers etkilerini, ilaç-ilaç etkileşimlerini bilir ve çocuk hastada dental infeksiyon kontrolunu gerçekleştirir, acil ilaç allerjilerine karşı önlem alır.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Yaygın dental problemler veya prosedürlerde kullanılan ilaçların reçetelendirilmesi
2) Non-streroidal anti inflamatuar ilaçların farmakolojisi ve diş hekimliğinde klinik uygulanması
3) Opioid analjezikler ve kortikosteroidlerin diş hekimliğinde klinik uygulanması
4) Lokal anestezikler ve diş hekimliğinde klinik uygulanması
5) Genel anestezikler ve diş hekimliğinde klinik uygulanması
6) Kanama hastalıklarının kontrolünde kullanılan ilaçlar ve diş hekimliğinde klinik uygulanması
7) antibiyotik proflaksisi
8) Solunum Sistemine etkili ilaçlar, Astım, KOAH – Kistik Fibrozis ve dental etkileri
9) Antikoagülan ve antiplatelet kullanan hastalara dental yaklaşım
10) Antihistaminikler ve diş hekimliğinde çeşitli alerjik reaksiyonlara yaklaşım
11) Antidepresan ilaçlar, sedatif/hipnotikler, antikonvulzanların dental etkileri
12) Bitkilerin ve bitkisel destek ürünlerinin diş hekimliğinde kullanımı
13) Diş hekimliği pratiğinde acil müdahalede kullanılan preparatlar ve dikkat edilecek noktalar
14) Genel değerlendirme, pratikte öncelikli öneriler
Diğer Kaynaklar: 1-Olson. Klinik Farmakoloji Mizahi Biçimde Basitleştirilmiş.(Çeviri ditörleri: Mutlu O, Özkan Ö, Erden BF, 2018, Marmara Nobel Tıp Kitabevleri.
2-Kester, Vrana, Karpa. Elsevier'in Gözden Geçirilmiş Entegre Farmakolojisi.( Çeviri Editörleri: Küçükhüseyin C, küçükhüseyin Ö) 2015, Nobel Tıp Kitabevleri.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Kraniofasiyal yapıların büyüme ve gelişimini, anormal ve patolojik yapıları derinlemesine öğrenir.
2) Koruyucu Diş Hekimliği, Restoratif, Endodontik-Pedodontik uygulamalar, Pedodontik Cerrahi, Koruyucu ve Önleyici Ortodonti, Çocuk Psikolojisi ve Davranış Yönetim Tekniklerine ilişkin temel ve güncel bilgilere sahiptir. 3 3 3
3) Klinik aşamada çocuk diş hekimiliği kapsamındaki edindiği tüm bilgileri bütünleştirir. 3
4) Çocuk hastalarda bütüncül bir yaklaşımla dental tedavileri gerçekleştirir. 3
5) Çocuk hastalarda dental tedavilerde tek başına sorumluluk alır.
6) Bilgilerin doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini değerlendirebilir, alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir, bilgiyi paylaşır, ekip çalışması yapar. 3
7) Sağlık ve araştırma alanı ile ilgili bilgi teknolojilerini kullanır.
8) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak çocuk, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar.
9) Bebekler, çocuklar, adolesanlar ve özel bakım gereksinimi gösteren hastalarda ağız diş sağlığının sağlanmasına ilişkin tüm diş hekimliği uygulamalarını tek başına ve ekibin bir parçası olarak gerçekleştirir.
10) Çocuk Hastada sistemik hastalıklar, sendromlar, konjenital ve gelişimsel anomaliler ile ilişkili oral bulguları teşhis eder, tedavi eder ve ilgili ekibin içerisinde yer alır.
11) Çocuk hastalarda temel ve ileri davranış yönetim tekniklerini bilir ve uygular.
12) Mesleğin gerektirdiği etik kurallar ve yasal sorumlulukları bilir. 3
13) Ulusal ve uluslararası alanlarda yazılı ve sözlü sunum hazırlar ve sunar.
14) Bilimsel etik prensiplerine uygun olarak araştırma projesini yürütür, tamamlar ve yayına hazırlar.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar % 0
Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 0
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 0
Toplam % 0

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 42
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 28
Makale Kritik 14 28
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma 14 28
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 7 14
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 14 42
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 184
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 6