PEDODONTI (DOKTORA)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: PDO102
Ders İsmi: Pedodontide Travma Olgularına Yaklaşım
Ders Yarıyılı: 1. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Doktora TYYÇ:8. Düzey QF-EHEA:3. Düzey EQF-LLL:8. Düzey
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Nevzat Eşber Çağlar, Dr.Öğr. Üyesi Elis Mutlu

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Travmatik yaralanmalarda dental acilleri kavramak. Fizik inceleme bulgularına dayanarak çocuk istismarını kuvvetli kuşku düzeyinde tanımlayabilmek, temel yaklaşımı bilmek.
Dersin Hedefi: Çocuk hastalarda diş travmalarına doğru tanı koyabilmek, tedavi planlaması yapabilmek, multidisipliner yaklaşımla hastayı takip edebilmek. Çocuk istismarını tanımlayabilmek, süreci yönetebilmek.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Çocuk diş hekimliğinde travmatik dental yaralanmalarda acil yaklaşımı ve süreç yönetimini tanımlar.
  2) Tedavi basamaklarını dişlerin dentisyonuna ve gelişim süreçlerine göre eksiksiz sıralar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Süt ve sürekli diş travmalarında IADT(International Academy of Dental Traumatology) tedavi rehberlerini uygular.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Çocuk hastalarda diş travmalarına doğru tanı, tedavi planlaması yapar. Dental travma yönetimini sorumluluk alarak gerçekleştirir, multidisipliner yaklaşımla hastayı takip eder.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Dental travma olgularında klinik muayene, pulpa canlılık testleri ve radyolojik muayene yöntemleri. Kırık ve lüksasyon olguları (EM)
2) Sürekli dişlerde avülsiyona yaklaşım (EM)
3) Kök ucu açık genç sürekli dişlerde avülsiyona yaklaşım ((EM)
4) Anestezik, sistemik antibiyotik, topikal antibiyotik, tetanoz aşısı (EM)
5) Hastaların bilgilendirilmesi, endodontik ayrıntılar ve klinik takip (EM)
6) Olumlu/olumsuz sonuçlar ve uzun dönem takip ve tedaviler (EM)
7) Splint tipleri (EM)
8) Süt diş dizisinde travmatik dental yaralanmalar (NEÇ)
9) Kasıtlı yaralanmalar/çocuk istismarı (NEÇ)
10) Orofasiyal travma ve süt dişi yaralanmalarının daimi dişlenme üzerindeki etkileri (NEÇ)
11) Dental travmada olgu tartışmaları (NEÇ)
12) Travma olgularını önlemeye yönelik yeni yaklaşımlar (NEÇ)
13) Olgu sunumları (NEÇ)
14) Literatür tartışmaları (NEÇ)
Diğer Kaynaklar: 1-Jens O. Andreasen, Frances M. Andreasen, Lars Andersson (2018). Textbook and Color Atlas of Traumatic Injuries to the Teeth, 5th Edition.Wiley-Blackwell.
2-Serpil Djemal (2021). Dental Trauma: A Practical Guide to Diagnosis and Management. JP Medical Ltd.
3-Louis H. Berman, Lucia Blanco, Stephen Cohen. (2007). A Clinical Guide to Dental Traumatology.Mosby.
4-Jens O. Andreasen, Leif K. Bakland, Maria Teresa Flores Traumatic Dental Injuries: A Manual-DENCYCLOPEDIA.(2020).3rd Edition.
5-Rebecca L. SlaytonElizabeth A. Palmer. (2020). Dental Injuries in Children
A Clinical Guide to Management and Prevention

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Kraniofasiyal yapıların büyüme ve gelişimini, anormal ve patolojik yapıları derinlemesine öğrenir.
2) Koruyucu Diş Hekimliği, Restoratif, Endodontik-Pedodontik uygulamalar, Pedodontik Cerrahi, Koruyucu ve Önleyici Ortodonti, Çocuk Psikolojisi ve Davranış Yönetim Tekniklerine ilişkin temel ve güncel bilgilere sahiptir. 3 3 3 3
3) Klinik aşamada çocuk diş hekimiliği kapsamındaki edindiği tüm bilgileri bütünleştirir. 3 3 3 3
4) Çocuk hastalarda bütüncül bir yaklaşımla dental tedavileri gerçekleştirir. 3 3
5) Çocuk hastalarda dental tedavilerde tek başına sorumluluk alır. 3 3
6) Bilgilerin doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini değerlendirebilir, alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir, bilgiyi paylaşır, ekip çalışması yapar. 3 3 3
7) Sağlık ve araştırma alanı ile ilgili bilgi teknolojilerini kullanır.
8) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak çocuk, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar.
9) Bebekler, çocuklar, adolesanlar ve özel bakım gereksinimi gösteren hastalarda ağız diş sağlığının sağlanmasına ilişkin tüm diş hekimliği uygulamalarını tek başına ve ekibin bir parçası olarak gerçekleştirir. 2 3
10) Çocuk Hastada sistemik hastalıklar, sendromlar, konjenital ve gelişimsel anomaliler ile ilişkili oral bulguları teşhis eder, tedavi eder ve ilgili ekibin içerisinde yer alır. 2
11) Çocuk hastalarda temel ve ileri davranış yönetim tekniklerini bilir ve uygular.
12) Mesleğin gerektirdiği etik kurallar ve yasal sorumlulukları bilir.
13) Ulusal ve uluslararası alanlarda yazılı ve sözlü sunum hazırlar ve sunar.
14) Bilimsel etik prensiplerine uygun olarak araştırma projesini yürütür, tamamlar ve yayına hazırlar.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 42
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik 7 14
Makale Yazma 14 28
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) 14 14
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma 7 14
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma 14 28
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 7 21
ARA SINAV (Vize) 1 3
Genel Sınava Hazırlanma 7 21
GENEL SINAV (Final) 1 3
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 188
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 6