AMELIYATHANE HIZMETLERI | |||||
---|---|---|---|---|---|
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | SMY103 | ||||||||
Ders İsmi: | Farmakoloji | ||||||||
Ders Yarıyılı: | 3. Yarıyıl / Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | Yok | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Düzeyi: |
|
||||||||
Dersi Veren(ler): | Öğr.Gör. Reyhan ÖZÇELİK |
Dersin Amacı: | Dersin amacı Öğrencilerin; Farmakoloji ve ilaç kavramlarını yorumlayabilmelerini, ilaç ruhsatlandırması ile ilgili genel kavramları öğrenmelerini, farmakodinamik, farmakokinetik, ilaç mekanizmaları, ilaç etkileşmeleri, ilaç uygulama yolları, ilaç güvenliği, farmakogenetik ve ilaç tedavisi yönetimi gibi temel kavramları yorumlayabilmelerini, antibiyotikler, antifungal ve antiviral ilaçları sınıflandırabilmeyi, SSS hakkında genel kavramları ve santral sinir sinir sistemi ile ilişkili hastalıkları tanımayı, genel anestezikler, lokal anestezikler, SSS stimülanları, ağrı yönetiminde ve alkolizm tedavisinde kullanılan ilaçları sınıflandırabilmeyi, antipsikotik, antiepileptik, antidepresan, sedatif-hipnotik, anksiyolitik , parkinson ve demans tedavisinde kullanılan ilaçları sınıflandırmayı ve yorumlayabilmeyi, solunum, renal ve gastrointestinal sistem hastalıkları ve bu hastalıkların tedavisinde kullanılan ilaçları sınıflandırabilmeyi ve sigaranın zararları ve sigarayı bıraktırma tedavileri konusunu yorumlayabilmelerini sağlamaktır. |
Dersin Hedefi: | Farmakoloji ve ilaç kavramlarını yorumlama Farmakodinami, farmakokinetik, farmakogenetik ve ilaç etki mekanizmaları, ilaç tedavisi yönetimi, reçete kavramı ve ilaç uygulama yollarını yorumlar Antibakteriyel tedavinin genel ilkelerini yorumlayabilme ve antibiyotikleri sınıflandırma Antiviral ve antifungal ilaçları sınıflandırma, Santral sinir sistemi ile ilgili temel kavramları ve hastalıkları yorumlar Santral sinir sistemi üzerine etki gösteren ilaçları yorumlama (Anestezikler, anksiyolitikler, antidepresanlar, antipsikotikler, antiepileptikler, opioid analjezikler, Parkinson tedavisinde kullanılan ilaçlar, demans tedavisinde kullanılan ilaçlar, uygu bozukluğunda kullanılan ilaçlar, santral sinir sistemi stimülanları ve psikomimetikler) Solunum sistemi hastalıkları ve tedavisinde kullanılan ilaçları yorumlama Gastrointestinal sistem hastalıkları ve tedavisinde kullanılan ilaçları yorumlama |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Akılcı ilaç kullanımı bilgisine sahip olma |
||
2) Genel ilaç etkileri bilgilerine sahip olma |
||
3) Genel ilaç etkileşimleri bilgisine sahip olma |
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Akılcı ilaç kullanımına dayalı davranış geliştirme |
||
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Alanda kullanılan ilaçlarla ilgili yetkinliğe sahip olma |
||
2) Sağlık personelleri ve hastalarla doğru iletişim kurabilme |
||
3) Alanda karşılaştıkları ilaç etkilerinin bilgisine sahip olma |
Hafta | Konu | ||
1) | Farmakolojiye giriş ve ilaç kavramları, ilacın kısa tarihçesi | ||
2) | Farmakodinamik, farmakokinetik, ilaç etkileşmelerinin temel mekanizmaları ve ilaçların etki mekanizmaları | ||
3) | Otonom Sinir Sistemi Farmakolojisi | ||
4) | Genel Anestezikler | ||
5) | Nöromüsküler Bloke Edici İlaçlar | ||
6) | Lokal Anestezikler | ||
7) | Merkezi Sinir Sistemi İlaçları | ||
8) | Kardiyovasküler Sistem Üzerine Etkili İlaçlar | ||
9) | Analjezikler | ||
10) | Antikoagülan ilaçlar | ||
11) | Endokrin Farmakoloji | ||
12) | Sindirim sistemi ilaçları | ||
13) | Solunum Sistemi İlaçları | ||
14) | Kemoterapötikler | ||
|
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
|||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||||||||
1) Ameliyat öncesi ameliyat masasını ve aletlerini hazırlar | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||
2) Ameliyat sırasında ameliyat ekibine yardımcı olur | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||
3) Ameliyat sonrasında kullanılan aletlerin sterilizasyonunu (mikroptan arındırma) yaparak muhafazasını sağlar. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 | |||||||||||||
4) Ameliyathanedeki bütün cihaz ve aletlerin bakımını, temizliğini, muhafazasını ve tedarik edilmesini sağlar. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 | |||||||||||||
5) Ameliyathane sterilizasyonunun korunmasını sağlar. | 2 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||
6) Modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini seçip uygulamalar için mesleki ortam da etkin olarak kullanır. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||
7) Temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip öğrenme gereksinimlerini bilir ve karşılar. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 | |||||||||||||
8) Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 | |||||||||||||
9) Alanı ile ilgili uygulamalarda hızlı ve doğru karar verir | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | |||||||||||||
10) Olağan ve olağan dışı durumlarda sorumluluk alır | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | |||||||||||||
11) Kişisel ve çevresel güvenlik sağlamada yetkindir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||
12) Mesleki ve evrensel değerler doğrultusunda sürekli mesleki gelişim anlayışına sahiptir. | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | |||||||||||||
13) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | |||||||||||||
14) Entellektüel ve sosyal açıdan kendisini geliştirmeye yönelik ulusal ve evrensel değerleri ilke edinir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||
15) Kendini sosyal ve kültürel anlamda geliştirir. | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 1 | |||||||||||||
16) Hasta, hasta yakınları ve diğer sağlık profesyonelleri ile sözlü ve yazılı iletişim kurar. | 3 | 1 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | |||||||||||||
17) Alanı ile ilgili verilerin toplanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olur. | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | |||||||||||||
18) Tekniker-hekim iletişiminde sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişimi doğru ve etkili kullanır. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||||||||
19) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularına yeterli bilince sahip olur. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||||||||
20) Hastalara haklarına uyar ve meslektaşları ile hastalara etik kurallar çerçevesinde yaklaşır ve davranır. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Soru-Cevap | |
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi | |
Laboratuvar | |
Sayısal Problem Çözme | |
Alan çalışması | |
Grup Çalışması / Ödevi | |
Bireysel Ödev | |
WEB Tabanlı Öğrenme | |
Staj | |
Yerinde Uygulama | |
Proje Hazırlama | |
Rapor Yazma | |
Seminer | |
Süpervizyon | |
Sosyal Faaliyet | |
Mesleki Faaliyet | |
Mesleki Gezi | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) | |
Okuma | |
Tez Hazırlama | |
Arazi Çalışması | |
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri | |
Diğer | |
Logbook | |
Röportaj ve sözlü görüşme | |
Araştırma | |
Film izleme | |
Kaynakça oluşturma | |
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme | |
Fotoğraf çekimi | |
Eskiz çizimi | |
Harita üzerinde işaretleme | |
Harita okuma | |
Doku örneği alma | |
Malzeme arşivi oluşturma | |
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Uygulama Sınavı | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | % 0 | |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Alan Çalışması | % 0 | |
Makale Kritik | % 0 | |
Makale Yazma | % 0 | |
Modül Grup Çalışması | % 0 | |
Beyin Fırtınası | % 0 | |
Rol Oynama + Dramatize Etme | % 0 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışma | % 0 | |
Ön Çalışma, Pekiştirme | % 0 | |
Uygulama Tekrarı vb. | % 0 | |
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | % 0 | |
Proje Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Rapor Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sözlü Sınav | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Kanaat Notu | % 0 | |
Kurul-Committee | % 0 | |
Yazma Ödev Dosyası | % 0 | |
Portfolyo | % 0 | |
Take-Home Sınav | % 0 | |
Seyir Defteri | % 0 | |
Tartışma | % 0 | |
Katılım | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Süresi | 14 | 28 |
Laboratuvar | ||
Uygulama | ||
Uygulama Sınavı | ||
Derse Özgü Staj | ||
Alan Çalışması | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | ||
Makale Kritik | ||
Makale Yazma | ||
Modül Grup Çalışması | ||
Beyin Fırtınası | ||
Rol Oynama + Dramatize Etme | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) | ||
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | ||
Proje Hazırlama + Sunma | ||
Rapor Hazırlama + Sunma | ||
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınavlara Hazırlanma | ||
ARA SINAV (Vize) | ||
Genel Sınava Hazırlanma | ||
GENEL SINAV (Final) | ||
Katılım | ||
Tartışma | ||
Portfolyo | ||
Take-Home Sınav | ||
Seyir Defteri | ||
Toplam İş Yükü | 28 | |
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) | 0 |