AMELIYATHANE HIZMETLERI
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SMY103
Ders İsmi: Farmakoloji
Ders Yarıyılı: 3. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. Reyhan ÖZÇELİK

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı Öğrencilerin; Farmakoloji ve ilaç kavramlarını yorumlayabilmelerini, ilaç ruhsatlandırması ile ilgili genel kavramları öğrenmelerini, farmakodinamik, farmakokinetik, ilaç mekanizmaları, ilaç etkileşmeleri, ilaç uygulama yolları, ilaç güvenliği, farmakogenetik ve ilaç tedavisi yönetimi gibi temel kavramları yorumlayabilmelerini, antibiyotikler, antifungal ve antiviral ilaçları sınıflandırabilmeyi, SSS hakkında genel kavramları ve santral sinir sinir sistemi ile ilişkili hastalıkları tanımayı, genel anestezikler, lokal anestezikler, SSS stimülanları, ağrı yönetiminde ve alkolizm tedavisinde kullanılan ilaçları sınıflandırabilmeyi, antipsikotik, antiepileptik, antidepresan, sedatif-hipnotik, anksiyolitik , parkinson ve demans tedavisinde kullanılan ilaçları sınıflandırmayı ve yorumlayabilmeyi, solunum, renal ve gastrointestinal sistem hastalıkları ve bu hastalıkların tedavisinde kullanılan ilaçları sınıflandırabilmeyi ve sigaranın zararları ve sigarayı bıraktırma tedavileri konusunu yorumlayabilmelerini sağlamaktır.
Dersin Hedefi: Farmakoloji ve ilaç kavramlarını yorumlama
Farmakodinami, farmakokinetik, farmakogenetik ve ilaç etki mekanizmaları, ilaç tedavisi yönetimi, reçete kavramı ve ilaç uygulama yollarını yorumlar Antibakteriyel tedavinin genel ilkelerini yorumlayabilme ve antibiyotikleri sınıflandırma
Antiviral ve antifungal ilaçları sınıflandırma, Santral sinir sistemi ile ilgili temel kavramları ve hastalıkları yorumlar Santral sinir sistemi üzerine etki gösteren ilaçları yorumlama (Anestezikler, anksiyolitikler, antidepresanlar, antipsikotikler, antiepileptikler, opioid analjezikler, Parkinson tedavisinde kullanılan ilaçlar, demans tedavisinde kullanılan ilaçlar, uygu bozukluğunda kullanılan ilaçlar, santral sinir sistemi stimülanları ve psikomimetikler)
Solunum sistemi hastalıkları ve tedavisinde kullanılan ilaçları yorumlama
Gastrointestinal sistem hastalıkları ve tedavisinde kullanılan ilaçları yorumlama
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Akılcı ilaç kullanımı bilgisine sahip olma
  2) Genel ilaç etkileri bilgilerine sahip olma
  3) Genel ilaç etkileşimleri bilgisine sahip olma
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Akılcı ilaç kullanımına dayalı davranış geliştirme
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Alanda kullanılan ilaçlarla ilgili yetkinliğe sahip olma
  2) Sağlık personelleri ve hastalarla doğru iletişim kurabilme
  3) Alanda karşılaştıkları ilaç etkilerinin bilgisine sahip olma

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Farmakolojiye giriş ve ilaç kavramları, ilacın kısa tarihçesi
2) Farmakodinamik, farmakokinetik, ilaç etkileşmelerinin temel mekanizmaları ve ilaçların etki mekanizmaları
3) Otonom Sinir Sistemi Farmakolojisi
4) Genel Anestezikler
5) Nöromüsküler Bloke Edici İlaçlar
6) Lokal Anestezikler
7) Merkezi Sinir Sistemi İlaçları
8) Kardiyovasküler Sistem Üzerine Etkili İlaçlar
9) Analjezikler
10) Antikoagülan ilaçlar
11) Endokrin Farmakoloji
12) Sindirim sistemi ilaçları
13) Solunum Sistemi İlaçları
14) Kemoterapötikler
Diğer Kaynaklar: -Lippincott Farmakoloji, Prof.Dr. Filiz Onat, Doç.Dr. Zafer Gören, Doç.Dr. Atila Karaalp, Nobel Yayınevi, 3. Baskı, ISBN : 9789754207149
-Tıbbi Farmakoloji, Prof.Dr. S. Oğuz Kayaalp, Hacettepe Taş Yayınevi, 2005, ISBN : 9789759534158 3. Fundamental Pharmacology for Pharmacy Technicians, Jahangir Moini, Delmar Cengage learning, 2009, ISBN 10: 1-4180-5357-0
-Basic & Clinical Pharmacology, Fourteenth Edition Katzung B (2018)
-Ankara Üniversitesi SHMYO Farmakoloji Ders Notları, (Doç. Dr. Kemal Sayar)

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

Program Kazanımları
1) Ameliyat öncesi ameliyat masasını ve aletlerini hazırlar 1 1 1 1 1 1 1
2) Ameliyat sırasında ameliyat ekibine yardımcı olur 1 1 1 1 1 1 1
3) Ameliyat sonrasında kullanılan aletlerin sterilizasyonunu (mikroptan arındırma) yaparak muhafazasını sağlar. 2 2 2 2 2 1 2
4) Ameliyathanedeki bütün cihaz ve aletlerin bakımını, temizliğini, muhafazasını ve tedarik edilmesini sağlar. 2 2 2 2 2 1 2
5) Ameliyathane sterilizasyonunun korunmasını sağlar. 2 1 1 1 2 1 1
6) Modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini seçip uygulamalar için mesleki ortam da etkin olarak kullanır. 1 1 1 1 1 1 1
7) Temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip öğrenme gereksinimlerini bilir ve karşılar. 2 2 2 2 2 1 2
8) Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. 3 2 2 2 2 1 2
9) Alanı ile ilgili uygulamalarda hızlı ve doğru karar verir 2 1 1 1 1 2 1
10) Olağan ve olağan dışı durumlarda sorumluluk alır 2 1 1 1 1 2 1
11) Kişisel ve çevresel güvenlik sağlamada yetkindir. 1 1 1 1 1 1 1
12) Mesleki ve evrensel değerler doğrultusunda sürekli mesleki gelişim anlayışına sahiptir. 2 1 1 1 1 2 1
13) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 2 1 1 1 1 2 1
14) Entellektüel ve sosyal açıdan kendisini geliştirmeye yönelik ulusal ve evrensel değerleri ilke edinir. 1 1 1 1 1 1 1
15) Kendini sosyal ve kültürel anlamda geliştirir. 3 1 1 1 1 3 1
16) Hasta, hasta yakınları ve diğer sağlık profesyonelleri ile sözlü ve yazılı iletişim kurar. 3 1 1 3 1 3 1
17) Alanı ile ilgili verilerin toplanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olur. 2 1 1 1 1 2 1
18) Tekniker-hekim iletişiminde sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişimi doğru ve etkili kullanır. 2 2 2 2 2 2 2
19) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularına yeterli bilince sahip olur. 2 2 2 2 2 2 2
20) Hastalara haklarına uyar ve meslektaşları ile hastalara etik kurallar çerçevesinde yaklaşır ve davranır. 2 2 2 2 2 2 2

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 28
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma
ARA SINAV (Vize)
Genel Sınava Hazırlanma
GENEL SINAV (Final)
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 28
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 0