ANESTEZI | |||||
---|---|---|---|---|---|
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | SMY103 | ||||||||
Ders İsmi: | Farmakoloji | ||||||||
Ders Yarıyılı: | 1. Yarıyıl / Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | Yok | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Düzeyi: |
|
||||||||
Dersi Veren(ler): | Öğr.Gör. Reyhan ÖZÇELİK |
Dersin Amacı: | Dersin amacı Öğrencilerin; Farmakoloji ve ilaç kavramlarını yorumlayabilmelerini, ilaç ruhsatlandırması ile ilgili genel kavramları öğrenmelerini, farmakodinamik, farmakokinetik, ilaç mekanizmaları, ilaç etkileşmeleri, ilaç uygulama yolları, ilaç güvenliği, farmakogenetik ve ilaç tedavisi yönetimi gibi temel kavramları yorumlayabilmelerini, antibiyotikler, antifungal ve antiviral ilaçları sınıflandırabilmeyi, SSS hakkında genel kavramları ve santral sinir sinir sistemi ile ilişkili hastalıkları tanımayı, genel anestezikler, lokal anestezikler, SSS stimülanları, ağrı yönetiminde ve alkolizm tedavisinde kullanılan ilaçları sınıflandırabilmeyi, antipsikotik, antiepileptik, antidepresan, sedatif-hipnotik, anksiyolitik , parkinson ve demans tedavisinde kullanılan ilaçları sınıflandırmayı ve yorumlayabilmeyi, solunum, renal ve gastrointestinal sistem hastalıkları ve bu hastalıkların tedavisinde kullanılan ilaçları sınıflandırabilmeyi ve sigaranın zararları ve sigarayı bıraktırma tedavileri konusunu yorumlayabilmelerini sağlamaktır. |
Dersin Hedefi: | Farmakoloji ve ilaç kavramlarını yorumlama Farmakodinami, farmakokinetik, farmakogenetik ve ilaç etki mekanizmaları, ilaç tedavisi yönetimi, reçete kavramı ve ilaç uygulama yollarını yorumlar Antibakteriyel tedavinin genel ilkelerini yorumlayabilme ve antibiyotikleri sınıflandırma Antiviral ve antifungal ilaçları sınıflandırma, Santral sinir sistemi ile ilgili temel kavramları ve hastalıkları yorumlar Santral sinir sistemi üzerine etki gösteren ilaçları yorumlama (Anestezikler, anksiyolitikler, antidepresanlar, antipsikotikler, antiepileptikler, opioid analjezikler, Parkinson tedavisinde kullanılan ilaçlar, demans tedavisinde kullanılan ilaçlar, uygu bozukluğunda kullanılan ilaçlar, santral sinir sistemi stimülanları ve psikomimetikler) Solunum sistemi hastalıkları ve tedavisinde kullanılan ilaçları yorumlama Gastrointestinal sistem hastalıkları ve tedavisinde kullanılan ilaçları yorumlama |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Akılcı ilaç kullanımı bilgisine sahip olma |
||
2) Genel ilaç etkileri bilgilerine sahip olma |
||
3) Genel ilaç etkileşimleri bilgisine sahip olma |
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Akılcı ilaç kullanımına dayalı davranış geliştirme |
||
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Alanda kullanılan ilaçlarla ilgili yetkinliğe sahip olma |
||
2) Sağlık personelleri ve hastalarla doğru iletişim kurabilme |
||
3) Alanda karşılaştıkları ilaç etkilerinin bilgisine sahip olma |
Hafta | Konu | ||
1) | Farmakolojiye giriş ve ilaç kavramları, ilacın kısa tarihçesi | ||
2) | Farmakodinamik, farmakokinetik, ilaç etkileşmelerinin temel mekanizmaları ve ilaçların etki mekanizmaları | ||
3) | Otonom Sinir Sistemi Farmakolojisi | ||
4) | Genel Anestezikler | ||
5) | Nöromüsküler Bloke Edici İlaçlar | ||
6) | Lokal Anestezikler | ||
7) | Merkezi Sinir Sistemi İlaçları | ||
8) | Kardiyovasküler Sistem Üzerine Etkili İlaçlar | ||
9) | Analjezikler | ||
10) | Antikoagülan ilaçlar | ||
11) | Endokrin Farmakoloji | ||
12) | Sindirim sistemi ilaçları | ||
13) | Solunum Sistemi İlaçları | ||
14) | Kemoterapötikler | ||
|
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||||
1) Anestezide kullanılan sistemler Cihazlar/Aygıtlar ve ilaçlar ( indüksiyon ajanları, inhalasyon ajanları,kas gevşeticiler, opioid analjezikler) ile ilgili bilgi sahibi olur. | 3 | 2 | 3 | 2 | 2 | 1 | 2 | ||||||||||
2) Entübasyon,kanülasyon (intraveöz), maskeleme gibi girişimler ile ilgili bilgi sahibi olur. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||
3) Ekip ile birlikte acil durumlarda müdahale edebilecek bilgiye sahip olur | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||
4) Sorunları erken fark edebilme ve bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözme yeteneğine sahiptir | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||
5) Her hastayı bireysel ve bütüncül olarak değerlendirir | 3 | 2 | 2 | 3 | 2 | 2 | 2 | ||||||||||
6) Mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | 3 | 2 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | ||||||||||
7) Bağımsız olarak çalışabilme ve sorumluluk alabilme yetkinliğine sahiptir. | 3 | 2 | 2 | 2 | 3 | 2 | 3 | ||||||||||
8) Aldığı görevleri zamanındave eksiksiz yerine getirir. | 2 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||
9) Gelişen bilim ve teknoloji doğrultusunda yaşam boyu öğrenmeyi benimseyerek, bireysel ve mesleki gelişimini sürdürür. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||
10) Sağlık bakımıyla ilgili güncel gelişmeleri takip ederek alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası eğitim ve toplantılara katılır. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||
11) Hasta ve yakınları ile iletişim kurar, bilgi verir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 1 | ||||||||||
12) Ekip içerisinde etkin iletişim kurar ve ekip üyeleriyle uyum içinde çalışır. | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | 2 | ||||||||||
13) Sağlık ekibinin üyesi olarak disiplinler arası işbirliği yapar | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | ||||||||||
14) Hastaların ameliyat öncesi hazırlanmasında, ameliyat süresince takibinde, anestezi ve reanimasyon uygulanmasında yetkindir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||
15) Sağlık kurum ve kuruluşlarının anesteziyoloji ve reanimasyon ünitelerinde çalışabilecek düzeye sahiptir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||
16) Toplumsal değerler ve yasal düzenlemelere uygun davranır | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||||||
17) Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Soru-Cevap | |
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi | |
Laboratuvar | |
Sayısal Problem Çözme | |
Alan çalışması | |
Grup Çalışması / Ödevi | |
Bireysel Ödev | |
WEB Tabanlı Öğrenme | |
Staj | |
Yerinde Uygulama | |
Proje Hazırlama | |
Rapor Yazma | |
Seminer | |
Süpervizyon | |
Sosyal Faaliyet | |
Mesleki Faaliyet | |
Mesleki Gezi | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) | |
Okuma | |
Tez Hazırlama | |
Arazi Çalışması | |
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri | |
Diğer | |
Logbook | |
Röportaj ve sözlü görüşme | |
Araştırma | |
Film izleme | |
Kaynakça oluşturma | |
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme | |
Fotoğraf çekimi | |
Eskiz çizimi | |
Harita üzerinde işaretleme | |
Harita okuma | |
Doku örneği alma | |
Malzeme arşivi oluşturma | |
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Uygulama Sınavı | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | % 0 | |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Alan Çalışması | % 0 | |
Makale Kritik | % 0 | |
Makale Yazma | % 0 | |
Modül Grup Çalışması | % 0 | |
Beyin Fırtınası | % 0 | |
Rol Oynama + Dramatize Etme | % 0 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışma | % 0 | |
Ön Çalışma, Pekiştirme | % 0 | |
Uygulama Tekrarı vb. | % 0 | |
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | % 0 | |
Proje Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Rapor Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sözlü Sınav | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Kanaat Notu | % 0 | |
Kurul-Committee | % 0 | |
Yazma Ödev Dosyası | % 0 | |
Portfolyo | % 0 | |
Take-Home Sınav | % 0 | |
Seyir Defteri | % 0 | |
Tartışma | % 0 | |
Katılım | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Süresi | 14 | 28 |
Laboratuvar | ||
Uygulama | ||
Uygulama Sınavı | ||
Derse Özgü Staj | ||
Alan Çalışması | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | ||
Makale Kritik | ||
Makale Yazma | ||
Modül Grup Çalışması | ||
Beyin Fırtınası | ||
Rol Oynama + Dramatize Etme | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) | ||
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | ||
Proje Hazırlama + Sunma | ||
Rapor Hazırlama + Sunma | ||
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınavlara Hazırlanma | ||
ARA SINAV (Vize) | ||
Genel Sınava Hazırlanma | ||
GENEL SINAV (Final) | ||
Katılım | ||
Tartışma | ||
Portfolyo | ||
Take-Home Sınav | ||
Seyir Defteri | ||
Toplam İş Yükü | 28 | |
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) | 0 |