AMELIYATHANE HIZMETLERI | |||||
---|---|---|---|---|---|
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | SMY113 | ||||||||
Ders İsmi: | İlk ve Acil Yardım | ||||||||
Ders Yarıyılı: | 1. Yarıyıl / Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | Yok | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Düzeyi: |
|
||||||||
Dersi Veren(ler): | Öğr. Gör. Neslihan KARTAL, Öğr. Gör. Elif PAKLACI |
Dersin Amacı: | Öğrenciler hayati tehlike yaratan durumlarda yaşamın kurtarılması ya da durumun kötüye gitmesini önlemek amacıyla olay yerinde ilaçsız yapılan uygulamalar hakkında bilgi sahibi olacaktır. |
Dersin Hedefi: | Hasta/yaralıya doğru ilk yardım müdahalesi yapabilme, durumunun daha kötüye gitmesini önleyebilme ve müdahale ederken kendi yaşamını tehlikeye atmaması gerektiğini kavrayabilmek. |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) İlk yardım uygulamaları hakkında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olabilme. |
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) İlk yardım müdahalesi gerektiren olayları tanıyabilme. |
||
2) Temel yaşam fonksiyonlarını doğru değerlendirme. |
||
3) İlk yardım konusunda temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. |
||
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Kaza yada yaşamı tehlikeye düşüren durumlarda ilk yardımcı olarak sorumluluk alabilme. |
||
2) İlk yardım müdahalesi gerektiren olayları 112 ekibi ile iletişim kurabilme. |
||
3) Kaza yada yaşamı tehlikeye düşüren durumlarda kendi ve çevre güvenliği sağlama konusunda yeterli bilince sahip olabilme. |
Hafta | Konu | ||
1) | Genel İlk Yardım Bilgileri | ||
2) | Hasta/Yaralının ve Olay Yerinin Değerlendirmesi | ||
3) | Temel Yaşam Desteği | ||
4) | Temel Yaşam Desteği | ||
5) | Hava Yolu Tıkanıklarında İlk Yardım | ||
6) | Kanamalarda ve Şokta İlk Yardım | ||
7) | Yaralanmalarda İlk Yardım | ||
8) | Vize Haftası | ||
9) | Yanık, Donma Ve Sıcak Çarpmalarında İlk Yardım | ||
10) | Kırık, Çıkık Ve Burkulmalarda İlk Yardım | ||
11) | Bilinç Bozukluklarında, Glukoz Değişimleri ve Havalede İlk Yardım | ||
12) | Zehirlenmelerde Ve Hayvan Isırmalarında İlk Yardım | ||
13) | Göz, Kulak, Burun Yabancı Cisim Kaçmasında İlk Yardım | ||
14) | Boğulmalarda İlk Yardım | ||
15) | Hasta/Yaralı Taşıma Teknikleri | ||
16) | Final Haftası | ||
|
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
|||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||||||||
1) Ameliyat öncesi ameliyat masasını ve aletlerini hazırlar | ||||||||||||||||||||
2) Ameliyat sırasında ameliyat ekibine yardımcı olur | ||||||||||||||||||||
3) Ameliyat sonrasında kullanılan aletlerin sterilizasyonunu (mikroptan arındırma) yaparak muhafazasını sağlar. | ||||||||||||||||||||
4) Ameliyathanedeki bütün cihaz ve aletlerin bakımını, temizliğini, muhafazasını ve tedarik edilmesini sağlar. | ||||||||||||||||||||
5) Ameliyathane sterilizasyonunun korunmasını sağlar. | ||||||||||||||||||||
6) Modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini seçip uygulamalar için mesleki ortam da etkin olarak kullanır. | ||||||||||||||||||||
7) Temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip öğrenme gereksinimlerini bilir ve karşılar. | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||
8) Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | ||||||||||||||||||||
9) Alanı ile ilgili uygulamalarda hızlı ve doğru karar verir | ||||||||||||||||||||
10) Olağan ve olağan dışı durumlarda sorumluluk alır | 2 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||||||||
11) Kişisel ve çevresel güvenlik sağlamada yetkindir. | 2 | |||||||||||||||||||
12) Mesleki ve evrensel değerler doğrultusunda sürekli mesleki gelişim anlayışına sahiptir. | ||||||||||||||||||||
13) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||||||||||||||||
14) Entellektüel ve sosyal açıdan kendisini geliştirmeye yönelik ulusal ve evrensel değerleri ilke edinir. | ||||||||||||||||||||
15) Kendini sosyal ve kültürel anlamda geliştirir. | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||||||||||||
16) Hasta, hasta yakınları ve diğer sağlık profesyonelleri ile sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||||||||||||||||
17) Alanı ile ilgili verilerin toplanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olur. | 2 | |||||||||||||||||||
18) Tekniker-hekim iletişiminde sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişimi doğru ve etkili kullanır. | ||||||||||||||||||||
19) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularına yeterli bilince sahip olur. | ||||||||||||||||||||
20) Hastalara haklarına uyar ve meslektaşları ile hastalara etik kurallar çerçevesinde yaklaşır ve davranır. | 3 | 2 | 3 | 2 | 2 | 2 |
Soru-Cevap | |
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi | |
Laboratuvar | |
Sayısal Problem Çözme | |
Alan çalışması | |
Grup Çalışması / Ödevi | |
Bireysel Ödev | |
WEB Tabanlı Öğrenme | |
Staj | |
Yerinde Uygulama | |
Proje Hazırlama | |
Rapor Yazma | |
Seminer | |
Süpervizyon | |
Sosyal Faaliyet | |
Mesleki Faaliyet | |
Mesleki Gezi | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) | |
Okuma | |
Tez Hazırlama | |
Arazi Çalışması | |
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri | |
Diğer | |
Logbook | |
Röportaj ve sözlü görüşme | |
Araştırma | |
Film izleme | |
Kaynakça oluşturma | |
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme | |
Fotoğraf çekimi | |
Eskiz çizimi | |
Harita üzerinde işaretleme | |
Harita okuma | |
Doku örneği alma | |
Malzeme arşivi oluşturma | |
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Uygulama Sınavı | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | % 0 | |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Alan Çalışması | % 0 | |
Makale Kritik | % 0 | |
Makale Yazma | % 0 | |
Modül Grup Çalışması | % 0 | |
Beyin Fırtınası | % 0 | |
Rol Oynama + Dramatize Etme | % 0 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışma | % 0 | |
Ön Çalışma, Pekiştirme | % 0 | |
Uygulama Tekrarı vb. | % 0 | |
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | % 0 | |
Proje Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Rapor Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sözlü Sınav | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Kanaat Notu | % 0 | |
Kurul-Committee | % 0 | |
Yazma Ödev Dosyası | % 0 | |
Portfolyo | % 0 | |
Take-Home Sınav | % 0 | |
Seyir Defteri | % 0 | |
Tartışma | % 0 | |
Katılım | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Süresi | 14 | 14 |
Laboratuvar | 14 | 28 |
Uygulama | ||
Uygulama Sınavı | ||
Derse Özgü Staj | ||
Alan Çalışması | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | ||
Makale Kritik | ||
Makale Yazma | ||
Modül Grup Çalışması | ||
Beyin Fırtınası | 14 | 14 |
Rol Oynama + Dramatize Etme | 7 | 7 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) | ||
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | ||
Proje Hazırlama + Sunma | ||
Rapor Hazırlama + Sunma | ||
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınavlara Hazırlanma | 7 | 7 |
ARA SINAV (Vize) | 1 | 1 |
Genel Sınava Hazırlanma | 7 | 7 |
GENEL SINAV (Final) | 1 | 1 |
Katılım | 12 | 12 |
Tartışma | ||
Portfolyo | ||
Take-Home Sınav | ||
Seyir Defteri | ||
Toplam İş Yükü | 91 | |
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) | 3 |