ECZANE HIZMETLERI
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ECH207
Ders İsmi: Toksikoloji
Ders Yarıyılı: 3. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. Melahat Seda Aydın

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Sağlık hizmeti veren eczanelerin ve ilaç sektörünün ihtiyaç duyduğu yardımcı elamanlara ilaçların toksik etkileri, olası zehirlenme durumları ile ilgili bilgileri bilimsel bir ortamda aktararak, tedavi sürecine ilacın doğru tüketimine olanak sağlamaktadır. Toksikoloji ve toksik etki hakkında temel bilgilerin öğrenciye kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin Hedefi: Toksikolojinin temel kavramları konusunda bilgi sahibi olma
Toksik maddelerin absorbsiyon, dağılım, metabolizma ve atılım süreçleri konusunda temel bilgi sahibi olma
Kimyasalların olası toksik etkilerini ve toksisiteyi etkileyen faktörler konusunda bilgi sahibi olma
İlaçların diğer ilaçlar, besinler ve bitkilerle etkileşebilecekleri konusunda bilgi sahibi olma
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Toksikolojinin temel kavramları konusunda bilgi sahibi olur.
  2) Kimyasalların olası toksik etkilerini ve toksisiteyi etkileyen faktörler konusunda bilgi sahibi olur.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) İlaçların diğer ilaçlar, besinler ve bitkilerle etkileşebilecekleri konusunda bilgi sahibi olur
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Toksik maddelerin absorbsiyon, dağılım, metabolizma ve atılım süreçleri konusunda temel bilgi sahibi olur.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Toksikolojinin tarihçesi
2) Toksikolojiye giriş
3) Toksikolojide temel kavram ve prensipler
4) Toksikolojide temel kavram ve prensipler
5) Toksisiteyi etkileyen faktörler
6) Akut zehirlenme tedavisi ve antidot kavramı
7) Toksik maddelerin absorbsiyonu, dağılımı, metabolizması ve atılımı
8) İlaç etkileşmeleri (İlaç-ilaç, ilaç-gıda, ilaç-bitkisel kaynaklı ürünler)
9) İlaç etkileşmeleri (İlaç-ilaç, ilaç-gıda, ilaç-bitkisel kaynaklı ürünler)
10) İlaç katkı maddelerinin toksisitesi
11) Antidepresan ilaç zehirlenmeleri
12) Antihipertansif ilaç zehirlenmeleri
13) İlaç-alkol etkileşmeleri, hamilelik ve süt verme dönemlerinde güvenli ilaç kullanımı, yenidoğan ve çocuklukta güvenli ilaç kullanımı
14) Geriatride güvenli ilaç kullanımı, kronik hastalıklarda güvenli ilaç kullanımı
Diğer Kaynaklar: Akgün, H., Balkan A. (2013). Farmasötik Kimya. Hacettepe
Üniversitesi Yayınları.
Gerard, J., Mulder, Lennart D. (2013).
Farmasötik Toksikoloji. Nobel Tip Kitabevi.
Ankara Üniversitesi Eczacılık Fakültesi Farmasötik Toksikoloji ders notları
Trakya Üniversitesi Fen Fakültesi Toksikoloji ders notları (Prof. Dr. Utku GÜNER,2014)

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

3

2

4

Program Kazanımları
1) Eczanede sunulan reçeteli ve reçetesiz ilaç, tıbbi ürün, kozmetik müstahzar, tıbbi malzeme ve sağlıkla ilgili diğer ürünlerine dair bilgiye sahiptir.
2) İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanıma sahiptir.
3) Güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti bilgisine sahiptir.
4) İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu sağlayacak bilgiye sahiptir.
5) İlaç hammaddeleri ve ilaç şekilleri hakkında bilgiye sahiptir.
6) Eczane Hizmetleri Programı alanındaki etik ilkeler ve kurallarla ilgili bilgiye sahiptir.
7) Eczane Hizmetleri Programı ile ilgili temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır.
8) Cihazların ve laboratuvarının bakımını yapar ve işlerliğini sağlar.
9) Tüm ilaç ve ilaç dışı ürünlerin stoklarını takip etmek, gereksinimleri belirlemek ve ilgili depo/şirketlere zamanında ve eksiksiz olarak siparişlerini verir.
10) Eczaneye giriş yapan tüm ürünlerin sipariş formu ve fatura ile uyumunu kontrol etmek ve raflanmasını sağlar.
11) Miadı geçen ürünleri belirlemek ve eczacı ile birlikte yasal kurallar ve yöntemler çercevesinde imha edilmesini sağlar.
12) Eczacı ile birlikte iş sağlığı ve güvenliğine ilişkin önlemler almak veya alınmasını sağlar.
13) Eczanede bulunan belgelerin arşivini düzenler.
14) Alanıyla ilgili temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanabilme, verileri yorumlayıp değerlendirebilme ve olası sorunları tanımlayıp çözümleyebilme yeteneği kazanır.
15) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ile alanı ile ilgili, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi kazanır.
16) Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
17) Hastanın/müşterinin ihtiyacına bağlı olarak yürütülen hizmete ilişkin bilgi verir.
18) İş organizasyonu yapar, ekip çalışmasının sorumluluk bilincinde mesleki görevlerini yerine getirirken gerektiğinde bireysel sorumluluk üstlenir
19) Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır.
20) Eczanede sunulan ilaç ve diğer sağlıkla ilgili tüm ürünlerin doğru şekilde sunulmasını sağlar.
21) Eczanede bulunan cihazların ve eczane laboratuvarının bakımını yapar, ilaçların doğru koşullarda saklanmasını sağlar.
22) Eczacıya, ilaç hazırlama konusunda gerekli maddelerin temini, belgelerin arşivlenmesi, depo ilaç takibi, ilaç satışının sağlanması konularında yardımcı olur.
23) İş sağlığı ve güvenliği konusunda sertifikalı eğitime sahiptir.
24) Temel ilk yardım uygulaması yapabilir.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 28
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma
ARA SINAV (Vize)
Genel Sınava Hazırlanma
GENEL SINAV (Final)
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 28
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 0