FIZYOTERAPI VE REHABILITASYON
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: FTR703
Ders İsmi: Ağrı Yönetimi
Ders Yarıyılı: 8. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Alan İçi Seçmeli
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): KÜBRA BALİ

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Ağrı ile ilişkili temel kavramların, ağrı patofizyolojisinin ve mekanizmasının, ağrıya yol açan medikal durumların ve fizyoterapi yöntemleri ile ağrının yönetiminin öğrenilmesidir.
Dersin Hedefi: Ağrı mekanizmasınının anlaşılması ve farklı patolojilerde uygun ağrı yönetimi prensiplerinin belirlenmesi
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Ağrı patofizyolojisini ve ağrı ile ilişkili faktörleri anlar ve tanımlar.
  2) Ağrı yönetiminde biyopsikososyal yaklaşımları tanımlar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Ağrılı hastaya en uygun kanıta dayalı yaklaşımlar ile tedavi programı uygular.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Ağrılı hastayı değerlendirir.
  2) Bireysel ağrı yönetimi planlar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Ağrıyı anlama
2) Ağrı iletiminde nörofizyolojik mekanizmalar
3) Ağrının algılanması ve nöral transmisyon
4) Ağrı tipleri
5) Klinik durumlarda ağrı (muskuloskeletal, nörolojik, kanser)
6) Özel klinik durumlarda ağrı (yeni doğanlar, geriatrik bireyler, elit sporcular)
7) Ağrı değerlendirmesi
8) Özel durumlarda ağrı değerlendirmesi
9) Ağrı kontrol mekanizmaları
10) Ağrı yönetimi
11) Ağrı yönetiminde kullanılan fizyoterapi yöntemleri
12) Ağrı yönetiminde kanıta dayalı yöntemler
13) Ağrılı hastada vaka çözümü ve klinik karar verme
14) Ağrılı hastada vaka çözümü ve klinik karar verme
Diğer Kaynaklar: Edibe Ünal. Fizyoterapide Ağrı Yönetimi, Pelikan Kitabevi. 2015
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, Cilt 1, Prof. Dr. Ayşe Karaduman
The Neurobiology, Physiology, and Psychology of Pain, Rajkumar Rajendram
AĞRI - Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon Bakışıyla Ağrıya Yaklaşım, İlknur Aykurt Karlıbel, Meliha Kasapoğlu Aksoy
Kas İskelet Sistemi Hastalıklarında Kronik Ağrı ve Yaşam Kalitesi, Ayça Aytar Tığlı, Emine Handan Tüzün

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Fizyoterapi ve rehabilitasyon ile ilgili öğretim programları, rehabilitasyon programları, fizyoterapi ve rehabilitasyon yöntem ve teknikleri ile ölçme değerlendirme bilgisine sahiptir. 3 3 3 3 3
2) Fizyoterapi ve rehabilitasyon sürecini, hastaların değerlendirerek hastaların ihtiyaçlarına özgü olarak planlar 3 3 3 3 3
3) Bireylerin klinik açıdan gelişimini, farklı ölçme ve değerlendirme yöntemleri kullanarak, çok yönlü değerlendirir. 3 3 3 3 3
4) İnsan anatomisi, fizyolojisi, kinezyolojisi, biyomekanisi gibi konularda bilgi, beceri, ve tutum geliştirir, fizyoterapi ile ilişkilendirir. 3 3 3 3 3
5) Mesleki uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir. 2 2 2 2 2
6) Toplumsal sorumluluk bilinci ile araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. 1 2 1 2 1
7) Hayatı boyunca öğrenme ve araştırma ile ilgili olumlu tutum, davranış geliştirir. 2 2 2 2 2
8) Rehabilitasyon programını uyguladığı birey ile doğru iletişim becerisini kullanır 3 3 3 3 3
9) Alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilmek için yabancı dili etkin olarak kullanır. 1 1 1 1 1
10) Rehabilitasyon programlarında gelişmeleri sağlamak amacıyla proje ve etkinlik planlar, uygular 1 1 1 1 1
11) Mesleki etik, hasta hakları ve insan haklarına uygun davranır 3 3 3 3 3
12) Alanı ile ilgili has ve sorumlulukları içeren mevzuatı bilir. 3 3 3 3 3

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar % 0
Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 0
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 0
Toplam % 0

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 28
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası 14 28
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) 14 28
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma 14 28
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 7 14
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 14 14
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 142
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 4