FIZYOTERAPI VE REHABILITASYON
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: FTR 414
Ders İsmi: Skolyoz Rehabilitasyonu
Ders Yarıyılı: 7. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Gözde Başbuğ

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Skolyozun yaşa göre, etyolojisine göre ve etkilenen omurga segmentine göre çeşitlerinin tanımlanması. Skolyozda gerekli postür analizi ve değerlendirme komponentlerinin bilinmesi ve hasta üzerinde uygulanabilmesi.
Dersin Hedefi: Skolyoz tedavisinde kullanılan egzersiz modalitelerinin öğrenilmesi. Skolyozda kullanılan korseleme yöntemlerinin bilinmesi. Skolyozun diğer omurga rahatsızlıklarından ayırt edilebilmesi.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Skolyozu tanımlar.
  2) Fiziksel uygunluğu değerlendirmede kullanılan test ve yöntemleri bilir.
  3) Skolyozu çeşitlerine ve etyolojisine göre gruplandırır.
  4) Skolyozda ortaya çıkan deformite ve postür bozukluklarını tanır ve tanımlar.
  5) Skolyozda kuvvetlendirilmesi gereken kasları sayar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Skolyozda uygulanması gereken kuvvetlendirme egzersizlerini hasta üzerinde uygulayabilir.
  2) Skolyozda 3 boyutlu egzersizleri skolyozun çeşidine göre düzenler, uygular.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Skolyozda postür analizini uygular.
  2) Skolyoza özgü egzersizleri uygular.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Skolyozun tanımı, etyoloji ve patolojisi
2) Skolyoza neden teşkil eden diğer hastalıklar ve komorbiditeler
3) Skolyozun sınıflandırması
4) Adölesan idiopatik skolyozda sınıflandırma
5) Skolyozda ortopedik postüral değerlendirme
6) Skolyozda kardiyorespiratuar değerlendirme
7) Skolyozda postüral düzeltme, terapötik egzersizler, streching
8) Üç boyutlu skolyoz egzersizleri
9) Üç boyutlu skolyoz tedavisinde dikkat edilecek hususlar
10) Schroth tedavisinde omurga pozisyonlama ve kullanılan yardımcı cihazlar
11) Omuz kuşağı ve pelvik düzeltme egzersizleri, solunum egzersizleri
12) Skolyozda diğer tedavi modaliteleri; streching, pilates ve yüzme
13) Skolyozda günlük yaşam aktiviteleri ve korse kullanımının planlanması
14) Skolyozda son gelişmeler
Diğer Kaynaklar: “Skolyozun Üç Boyutlu Tedavisi” Christa Lehnert-Schroth
( “THREE DIMENTIONAL THERAPY OF SCOLIOSIS” CHRİSTA LEHNERT-SCHROTH )

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

2

3

4

1

2

1

2

Program Kazanımları
1) Fizyoterapi ve rehabilitasyon ile ilgili öğretim programları, rehabilitasyon programları, fizyoterapi ve rehabilitasyon yöntem ve teknikleri ile ölçme değerlendirme bilgisine sahiptir.
2) Fizyoterapi ve rehabilitasyon sürecini, hastaların değerlendirerek hastaların ihtiyaçlarına özgü olarak planlar
3) Bireylerin klinik açıdan gelişimini, farklı ölçme ve değerlendirme yöntemleri kullanarak, çok yönlü değerlendirir.
4) İnsan anatomisi, fizyolojisi, kinezyolojisi, biyomekanisi gibi konularda bilgi, beceri, ve tutum geliştirir, fizyoterapi ile ilişkilendirir.
5) Mesleki uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir.
6) Toplumsal sorumluluk bilinci ile araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
7) Hayatı boyunca öğrenme ve araştırma ile ilgili olumlu tutum, davranış geliştirir.
8) Rehabilitasyon programını uyguladığı birey ile doğru iletişim becerisini kullanır
9) Alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilmek için yabancı dili etkin olarak kullanır.
10) Rehabilitasyon programlarında gelişmeleri sağlamak amacıyla proje ve etkinlik planlar, uygular
11) Mesleki etik, hasta hakları ve insan haklarına uygun davranır
12) Alanı ile ilgili has ve sorumlulukları içeren mevzuatı bilir.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma 1 % 10
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 28
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması 3 3
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) 10 20
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) 5 5
Proje Hazırlama + Sunma 5 5
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 7 7
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 10 10
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 80
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 2