HALK SAĞLIĞI HEMŞIRELIĞI (TEZLI)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HSH108
Ders İsmi: Hemşireliğin Kavramsal Çerçevesi II
Ders Yarıyılı: 2. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Burcu ÖZKAN, Dr. Öğr. Üyesi Özge Eda KARADAĞ, Dr. Öğr. Üyesi Meryem YILDIZ AYVAZ

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencinin insana özgü kavramların anlaması, analiz ve sentez etmesi ve bireysel yaşantısına, mesleki uygulamalarına aktarması hedeflenir.
Dersin Hedefi: Bu derste hemşireliğin dört temel kavramını öğrenebilme (insan, çevre, sağlık, hastalık), hasta ve hastalık algısını kavrayabilme, hemşireliğin gelişimini etkileyen faktörleri bilebilme, mesleki ve etik sorumluluğu anlayabilme, bütüncül hemşirelik yaklaşımlarını bilebilme, empatinin iletişimde önemini öğrenebilme, anksiyete ve stres kavramında hemşirenin rolüne ilişkin konular incelecektir.
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Halk Sağlığı Hemşireliği ile ilgili bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
  2) Sağlık alanında bir sorunla karşılaştığı zaman yeni ve farklı yaklaşımlar kullanarak çözüm üretir.
  3) Sağlık alanındaki ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren etik ve yasal normları bilir ve bu ilişkilerin nasıl daha fazla geliştirebileceği üzerine çalışmalar planlar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Bireyin ve toplumun sağlığı ile ilgili konularda bağımsız olarak araştırma sürecini tasarlar, başlatır ve sonuçlandırır.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Halk Sağlığı Hemşireliği alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur.
  2) Halk Sağlığı alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planlarının geliştirilmesine yönelik çalışmalarda yer alır.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Hemşireliğin Dört Temel Kavramı: İnsan, Çevre, Sağlık/Hastalık, Hemşirelik
2) Hemşirelik Kuram ve Modellerinin Kullanılmasının Önemi
3) Hemşirelik Süreci, Hemşirelik Tanılarının Sınıflandırılması ve Tipleri
4) Hemşirelikte Ortak Dil ve Uluslararası Hemşirelik Terminolojileri
5) Hemşirelik Felsefesi Rolleri ve Profesyonellik
6) Hemşirelik Bakımında Etik Kavramlar ve Kodlar
7) Hemşirelerin Çağdaş ve Gelecekte Bekleyen Rolleri ve Fonksiyonları
8) Pender'in Sağlığı Geliştirme Modeli Temelli Hemşirelik Bakımı
9) Neuman Sistemler Modeli Temelli Hemşirelik Bakımı
10) Watson’ın İnsan Bakım Modeli Temelli Hemşirelik Bakımı
11) Orem Öz Bakım Modeli Temelli Hemşirelik Bakımı
12) Henderson Hemşirelik Modeli Temelli Hemşirelik Bakımı
13) Model ve Kuram Kullanılmış Halk Sağlığı Hemşireliği araştırmaları
14) GENEL DEĞERLENDİRME/KAPANIŞ
Diğer Kaynaklar: Birol L. Hemşirelik Süreci. 6. Baskı. İzmir: Etki Matbaacılık Yayıncılık; 2004.

Topaz M, Golfenshtein N, Bowles KH. The Omaha System: a systematic review of the recent literature. J Am Med Inform Assoc. 2014; (21)1: 163-70.

Kaya, H., Atar N.Y., & Eskimez Z. (2012). Hemşirelik model ve kuramları. İçinde: Atabek AT, Karadağ A, ed. Hemşirelik esasları: Hemşirelik bilimi ve sanatı. 1. Basım. İstanbul: Akademi basın ve yayıncılık.

Taylor C, Lillis C, LeMone P. (2005) Fundamentals of Nursing: The Art AndScience Of NursingCare, 5th ed. LippincottWilliams&Wilkins, Philadelphia.

Alligood MR, Tomey AM. Nursing theorists and their work. (7th ed.). Mosby 2010; 434-454.

Berman A, J.Snyder S, Frandsen G (2021) Kozier&Erb's Fundamentals Of Nursing Concepts, Process and Practice by Pearson Education, Inc.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

4

6

2

3

5

Program Kazanımları
1) Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır) 1-Halk Sağlığı hemşireliği ile ilgili kavramlar ve modeller konusunda bilgi sahibidir. 2. Halk sağlığı hemşireliği uygulama alanlarına yönelik mevzuat ve politikaları tartışabilir. 3. çağdaş rollerini tanımlayabilir. 4. Halk sağlığı hemşireliğinde yeni ve gelişmekte olan uygulamaların farkındadır ve bunları eleştirel bir yaklaşımla inceler ve adlandırır. 5- Halk sağlığı hemşireliğinin ilgi alanlarına yönelik konularda ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir ve bilgilerini farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgi oluşturabilir. 4- Bilimsel bilgiyi elde etme kaynaklarını bilir. 5. Bilimsel yöntemlerle bilgiyi üretir, yorumlar ve tartışır. 3 3 3
1) 1-Halk Sağlığı hemşireliği ile ilgili kavramlar ve modeller konusunda bilgi sahibidir. 2. Halk sağlığı hemşireliği uygulama alanlarına yönelik mevzuat ve politikaları tartışabilir. 3. çağdaş rollerini tanımlayabilir. 4. Halk sağlığı hemşireliğinde yeni ve gelişmekte olan uygulamaların farkındadır ve bunları eleştirel bir yaklaşımla inceler ve adlandırır. 5- Halk sağlığı hemşireliğinin ilgi alanlarına yönelik konularda ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir ve bilgilerini farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgi oluşturabilir. 4- Bilimsel bilgiyi elde etme kaynaklarını bilir. 5. Bilimsel yöntemlerle bilgiyi üretir, yorumlar ve tartışır. 3 3 3 3
2) 1. Mesleki uygulamalarında etik ilkelere uygun davranır. 2. Halk sağlığı ve hemşireliği ile ilgili problemleri çözmek için yöntem geliştirir ve bu yenilikçi yöntemleri uygular. 3. Toplumda çalıştığı gruplara yönelik profesyonel yetkinliklerini kullanır ve gerektiğinde disiplinlerarası çalışmaları yürütür. 3 3 3
2) 1.Mesleki uygulamalarında etik ilkelere uygun davranır. 2. Halk sağlığı ve hemşireliği ile ilgili problemleri çözmek için yöntem geliştirir ve bu yenilikçi yöntemleri uygular. 3. Toplumda çalıştığı gruplara yönelik profesyonel yetkinliklerini kullanır ve gerektiğinde disiplinlerarası çalışmaları yürütür. 3 3 3 3
3) 1. Alan çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanındaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır. 2. Halk sağlığı ve meslekle ilgili konularda politik kararlara katılımda aktif rol üstlenir. 3 3 3
3) 1.Alan çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanındaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır. 2. Halk sağlığı ve meslekle ilgili konularda politik kararlara katılımda aktif rol üstlenir. 3 3 3 3

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 28
Laboratuvar 14 28
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 28
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) 1 2
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 7 7
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 14 28
GENEL SINAV (Final) 1 2
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 124
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 4