HALK SAĞLIĞI HEMŞIRELIĞI (TEZLI)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HSH100
Ders İsmi: Halk Sağlığı Hemşireliği I
Ders Yarıyılı: 1. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. Seher YURT

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Halk sağlığı hemşireliği evrensel ve ulusal düzeyde ele alınarak, Halk sağlığı hemşireliğinin felsefesi, ilgili kavramları, tarihçesi, toplum sağlığına yönelik bilimsel bilgi ve beceri kazanmak.
Dersin Hedefi: Sağlık ekibinin bir üyesi olarak, halk sağlığı hemşireliği alanlarında birey, aile ve toplum gruplarının öncelikli sağlık sorunlarının belirleyebilmek.
Topluma yönelik program planlayabilmek.
Sağlığın korunması ve geliştirilmesi kavramlarını açıklayabilmek.
Alanına yönelik bilgi edinmek ve uygulamaya aktarmak
Alanı ile ilgili sağlık eğitimi yapmak
Bağımsız olarak kendi başına , alanındaki hemşirelik bakımıyla ilgili bir sorunun kurgulanmasından başlayarak, çözüm yönetimi geliştirmek, çözmek, sonuçları uygulamak ve bunları yazılı ve sözlü olarak sunabilmek.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Halk sağlığı hemşireliğinin temel felsefesini bilme
  2) Halk sağlığı hemşirelik uygulamalarında hemşirelik sürecini kavrayabilme
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Halk sağlığı hemşiresinin hizmet verdiği alanların farkında olma
  2) Halk sağlığı hemşiresinin aile sağlığı hizmetlerindeki sorumluluğunu kavrama
  3) Halk sağlığı hemşiresinin evde bakım hizmetlerindeki sorumluluğunu kavrama
  4) Halk sağlığı hemşiresinin çevre sağlığı hizmetlerindeki sorumluluğunu kavrama
  5) Halk sağlığı hemşiresinin iş sağlığı ve güvenliği hizmetlerindeki sorumluluğunu kavrama
  6) Halk sağlığı hemşiresinin okul sağlığı hizmetlerindeki sorumluluğunu kavrama
  7) Halk sağlığı hemşiresinin bulaşıcı hastalıklara yönelik sorumluluğunu kavrama
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Doğru ve etkili sağlık eğitimi verebilme
  2) Halk sağlığı hemşiresinin sağlık eğitimindeki sorumluluğunu kavrama
  3) Halk sağlığı hemşiresinin değişen ve gelişen rolünü izleyebilme

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Tanışma-Yüksek Lisans Programının Tanıtılması- Programdan Beklentilerin Açıklanması
2) Halk Sağlığı Hemşireliği Temel Kavramlar ve Hizmet Alanları
3) Türkiye’de Sağlık Örgütlenmesi
4) Dünya’da Sağlık Örgütlenmesi
5) Toplumu Tanılama, Planlama ve Uygulama
6) Sağlığı Koruma ve Geliştirme Kronik ve Bulaşıcı Hastalıklar
7) Toplum Sağlığını Geliştirmede Kullanılan Modeller
8) Aile Sağlığı Hemşireliği ve Ev Ziyaretleri
9) Okul Sağlığı Hemşireliği
10) İş Sağlığı ve Hemşireliği
11) Yaşlı Sağlığı Hemşireliği
12) Kültürlerarası Hemşirelik
13) Çevre Sağlığı-İklim-Sağlığa Etkileri
14) Halk sağlığı hemşireliğinde yenilikçi uygulamalar (tele health, telenursing, e-nabız, nesnelerin interneti, giyilebilir cihazlar)
Diğer Kaynaklar: 1.Erci B. (Ed) (2009) Halk Sağlığı Hemşireliği, Göktuğ Basım Yayın Dağıtım ve Pazarlama, Ankara,
2.Smith, C.M, Maurer. F.A. (2000) Community Health Nursing: Theory and Practice(2 nd Edition). Philadelphia, W.B. Saunders Company.
3. Özüm E., Kalkım A., Göl., (2021). Halk Sağlığı Hemşireliği. Çukurova Nobel Tıp. 1. Cilt.
4. Schneider, M. J. (2006). Introduction to Public Health. (2 nd Edition) Jones and Bartlett Publishers. ISBN 978-0763730000.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

Program Kazanımları
1) Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır) 1-Halk Sağlığı hemşireliği ile ilgili kavramlar ve modeller konusunda bilgi sahibidir. 2. Halk sağlığı hemşireliği uygulama alanlarına yönelik mevzuat ve politikaları tartışabilir. 3. çağdaş rollerini tanımlayabilir. 4. Halk sağlığı hemşireliğinde yeni ve gelişmekte olan uygulamaların farkındadır ve bunları eleştirel bir yaklaşımla inceler ve adlandırır. 5- Halk sağlığı hemşireliğinin ilgi alanlarına yönelik konularda ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir ve bilgilerini farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgi oluşturabilir. 4- Bilimsel bilgiyi elde etme kaynaklarını bilir. 5. Bilimsel yöntemlerle bilgiyi üretir, yorumlar ve tartışır. 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3
1) 1-Halk Sağlığı hemşireliği ile ilgili kavramlar ve modeller konusunda bilgi sahibidir. 2. Halk sağlığı hemşireliği uygulama alanlarına yönelik mevzuat ve politikaları tartışabilir. 3. çağdaş rollerini tanımlayabilir. 4. Halk sağlığı hemşireliğinde yeni ve gelişmekte olan uygulamaların farkındadır ve bunları eleştirel bir yaklaşımla inceler ve adlandırır. 5- Halk sağlığı hemşireliğinin ilgi alanlarına yönelik konularda ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir ve bilgilerini farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgi oluşturabilir. 4- Bilimsel bilgiyi elde etme kaynaklarını bilir. 5. Bilimsel yöntemlerle bilgiyi üretir, yorumlar ve tartışır. 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3
2) 1. Mesleki uygulamalarında etik ilkelere uygun davranır. 2. Halk sağlığı ve hemşireliği ile ilgili problemleri çözmek için yöntem geliştirir ve bu yenilikçi yöntemleri uygular. 3. Toplumda çalıştığı gruplara yönelik profesyonel yetkinliklerini kullanır ve gerektiğinde disiplinlerarası çalışmaları yürütür. 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2
2) 1.Mesleki uygulamalarında etik ilkelere uygun davranır. 2. Halk sağlığı ve hemşireliği ile ilgili problemleri çözmek için yöntem geliştirir ve bu yenilikçi yöntemleri uygular. 3. Toplumda çalıştığı gruplara yönelik profesyonel yetkinliklerini kullanır ve gerektiğinde disiplinlerarası çalışmaları yürütür. 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2
3) 1. Alan çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanındaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır. 2. Halk sağlığı ve meslekle ilgili konularda politik kararlara katılımda aktif rol üstlenir. 1 1 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2
3) 1.Alan çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanındaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır. 2. Halk sağlığı ve meslekle ilgili konularda politik kararlara katılımda aktif rol üstlenir. 1 1 2 2 2 2 1 2 2 2 2 2

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev 1 % 5
Sunum 1 % 10
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 15 45
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj 15 120
Alan Çalışması 12 24
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) 7 7
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma 14 28
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 7 14
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 7 14
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 254
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 8