ECZANE HIZMETLERI
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SMY125
Ders İsmi: Temel Biyokimya
Ders Yarıyılı: 1. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 2 3 3
Öğretim Dili:
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersi Veren(ler): Öğr. Gör. Hasip Çirkin

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Sağlık bilimlerinin ilgili dallarında temel biyokimya kavramlarını öğretmek ve becerileri kazandırmak.
Dersin Hedefi: Öğrencilerin, temel biyokimyanın ana konularını hakkında bilgi sahibi olmasını, bu bilgiler doğrultusunda hastalıkların metabolik yollarını bilmelerini ve patojen durumların hastalık tanısında kullanılan vücut sıvılarına nasıl anlandırılacağını öğretmek.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Biyomoleküllerin yapılarını bilir ve sınıflamalarını yapar.
  2) Biyomoleküllerin metabolik işleyişlerini kavrar.
  3) Biyomoleküllerin tespitinin yöntemlerini bilir.
  4) Labotaruvar uygulamalarını ve güvenliği hakkında bilgi sahibi olur.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Laboratuvar ekipmanlarını uygun yöntemler doğrultusunda kullanır.
  2) Tanı solüsyonlarını doğru bir şekilde hazırlar.
  3) Hastalık tanısında doğru hasta örneği kullanır.
  4) Hastalık tanısında doğru biyomolekülün tayinini yapar.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Çalışma ortamındaki cihazlar ve kimyasallar hakkında yeterli bilgiye sahip olup kendisine verilen görevleri üstlenir. İş akışını bozabilecek olağandışı durumlarda, öncelikle bireysel ve gerekiyorsa ekip olarak sorunların çözümünde katkı sunar.
  2) Bilimsel ve teknolojik gelişmelere açık olur ve takip eder.
  3) Bireysel ve toplumsal iletişim kurabilme, laboratuvarda ve laboratuvarın yer aldığı kurumda takım çalışması yapabilir.
  4) Genel etik ve ahlâk kavramlarını tanımlayabilme, meslek ve tıp etiği ilkelerine uyma, özel tıbbi etik sorunlar ve hasta hakları hakkında bilgi sahibidir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Temel Biyokimya'ya Giriş
2) Laboratuvar Uygulamaları ve Güvenliği
3) Aminoasitler
4) Proteinler
5) Enzimler
6) Karbonhidratlar
7) Lipidler
8) Protein ve Aminoasit Metabolizması
9) Karbonhidratlar Metabolizması
10) TCA ve ETS
11) Lipid Metabolizması
12) Biyolojik Membranlar ve Taşıma
13) Nükleik Asitler
14) Genel Tekrar
Diğer Kaynaklar: Harvey, R. ve Ferrier, D. (2021) Lippincott Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları: Biyokimya, Nobel Tıp Kitabevleri.
Lehninger AL, Nelson DL, Cox MM, Kılıç N. (2013) Lehninger Biyokimyanın ilkeleri, 5. basım, Palme Yayıncılık

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

Program Kazanımları
1) Eczanede sunulan reçeteli ve reçetesiz ilaç, tıbbi ürün, kozmetik müstahzar, tıbbi malzeme ve sağlıkla ilgili diğer ürünlerine dair bilgiye sahiptir.
2) İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanıma sahiptir.
3) Güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti bilgisine sahiptir.
4) İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu sağlayacak bilgiye sahiptir.
5) İlaç hammaddeleri ve ilaç şekilleri hakkında bilgiye sahiptir.
6) Eczane Hizmetleri Programı alanındaki etik ilkeler ve kurallarla ilgili bilgiye sahiptir.
7) Eczane Hizmetleri Programı ile ilgili temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır.
8) Cihazların ve laboratuvarının bakımını yapar ve işlerliğini sağlar.
9) Tüm ilaç ve ilaç dışı ürünlerin stoklarını takip etmek, gereksinimleri belirlemek ve ilgili depo/şirketlere zamanında ve eksiksiz olarak siparişlerini verir.
10) Eczaneye giriş yapan tüm ürünlerin sipariş formu ve fatura ile uyumunu kontrol etmek ve raflanmasını sağlar.
11) Miadı geçen ürünleri belirlemek ve eczacı ile birlikte yasal kurallar ve yöntemler çercevesinde imha edilmesini sağlar.
12) Eczacı ile birlikte iş sağlığı ve güvenliğine ilişkin önlemler almak veya alınmasını sağlar.
13) Eczanede bulunan belgelerin arşivini düzenler.
14) Alanıyla ilgili temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanabilme, verileri yorumlayıp değerlendirebilme ve olası sorunları tanımlayıp çözümleyebilme yeteneği kazanır.
15) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ile alanı ile ilgili, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi kazanır.
16) Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
17) Hastanın/müşterinin ihtiyacına bağlı olarak yürütülen hizmete ilişkin bilgi verir.
18) İş organizasyonu yapar, ekip çalışmasının sorumluluk bilincinde mesleki görevlerini yerine getirirken gerektiğinde bireysel sorumluluk üstlenir
19) Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır.
20) Eczanede sunulan ilaç ve diğer sağlıkla ilgili tüm ürünlerin doğru şekilde sunulmasını sağlar.
21) Eczanede bulunan cihazların ve eczane laboratuvarının bakımını yapar, ilaçların doğru koşullarda saklanmasını sağlar.
22) Eczacıya, ilaç hazırlama konusunda gerekli maddelerin temini, belgelerin arşivlenmesi, depo ilaç takibi, ilaç satışının sağlanması konularında yardımcı olur.
23) İş sağlığı ve güvenliği konusunda sertifikalı eğitime sahiptir.
24) Temel ilk yardım uygulaması yapabilir.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 0
Laboratuar 14 % 0
Uygulama 28 % 0
Uygulama Sınavı 1 % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev 4 % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası 4 % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma 1 % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme 7 % 0
Uygulama Tekrarı vb. 1 % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 28
Laboratuvar 14 28
Uygulama 5 5
Uygulama Sınavı 1 1
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması 8 8
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması 14 14
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) 6 6
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) 5 5
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma 3 6
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 1 2
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 1 2
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 107
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 3