ECZANE HIZMETLERI | |||||
---|---|---|---|---|---|
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | SMY115 | ||||||||
Ders İsmi: | Laboratuvar Kimyası | ||||||||
Ders Yarıyılı: | 1. Yarıyıl / Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | Yok | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Düzeyi: |
|
||||||||
Dersi Veren(ler): | Öğr. Gör. Nilay Yönet |
Dersin Amacı: | Öğrencilerin genel kimyadaki temel kavramları öğrenmeleri, laboratuvarda çeşitli çözeltileri hazırlama becerilerini kazanmaları amaçlanmaktadır. |
Dersin Hedefi: | 1. Güvenli koşullar altında öğrencilere kimya deneyleri yapma alışkanlığı kazandırmak. 2. Kimya bilgilerini deneylerle desteklemek. 3. Temel deney teknikleri ve bazı cihaz kullanım uygulamaları yapmak. 4. Bilimsel rapor yazmalarını sağlamak. 5. Günlük hayat ve kimyasallar arasındaki bağlantıyı anlamalarını sağlamak. |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) 1. Madde, maddenin özellikleri ve ölçülmesini kavrar.
2. Kimyasal bağları, kimyasal reaksiyonları ve stokiyometriyi bilir.
3. Gazların kimyasal özelliklerini bilir. |
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) 1. Kimyanın temel kavramları ve ilkelerini açıklar.
2. Kimyasal bileşiklerin yapısını, özelliklerini ve reaksiyonlarını açıklar.
3. Gazların özelliklerini kullanarak problemleri çözer. |
||
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Bağımsız çalışma özelliğini kazanır. |
||
2) Sorgulama yeteneği gelişir.Neden-sonuç ilişkisini kurar. |
||
3) Ana dilini etkin kullanır ve bu sayede iletişim becerilerini geliştirir. Hem sınıfta hemde laboratuvarda etkin biçimde grup çalışması yapma, liderlik ve grup üyesi olarak çalışma yeteneği edinir. |
||
4) Kimyasal malzemelerin güvenli kullanımı ve uzaklaştırlmaları için modern prosedür ve düzenlemeleri bilir.Bu derste öğrendiği bilgileri,diğer temel ve klinik bilim derslerinde kullanır.Öğrencilerin edindikleri teorik ve pratik bilgileri kimya ya da kimya içeren multidisipliner alanlarda veya kimya bazlı endüstrilerde uygulayabilme yeteneği edinir. |
Hafta | Konu | ||
1) | Kimya Temel Kavramlar | ||
2) | Birimler, bilimsel gösterim, anlamlı rakamlar, boyut analizi , problem çözümü | ||
3) | Madde, maddenin sınıflandırılması, maddelerin genel özellikleri | ||
4) | Atom, molekül ve iyonlar | ||
5) | Kimyasal Bağlar | ||
6) | Stokiyometri I: Atom kütlesi, moleküler kütle, yüzde bileşim, kaba formül, problem çözümü | ||
7) | Stokiyometri II: Kimyasal reaksiyonlar, tepken ve ürün miktarları, limitleyen reaktan,verim, problem çözümü | ||
8) | Çözeltiler | ||
9) | Gazlar I: Gazların fiziksel özellikleri, Boyle yasası, Charles Yasası, Avogadro Yasası, problem çözümü | ||
10) | Gazlar II: İdeal gaz denklemi, Gaz Stokiyometrisi, Kinetik Teori, İdeal Davranıştan Sapma,Problem Çözümü. | ||
11) | Termokimya | ||
12) | Kimyasal Kinetik | ||
13) | Asit ve Bazlar | ||
14) | Kimyasal Denge | ||
|
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||||||||||||
1) Eczanede sunulan reçeteli ve reçetesiz ilaç, tıbbi ürün, kozmetik müstahzar, tıbbi malzeme ve sağlıkla ilgili diğer ürünlerine dair bilgiye sahiptir. | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | |||||||||||||||||||
2) İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanıma sahiptir. | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | 2 | ||||||||||||||||||
3) Güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti bilgisine sahiptir. | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 3 | ||||||||||||||||||
4) İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu sağlayacak bilgiye sahiptir. | 3 | 3 | 1 | 1 | 2 | 1 | ||||||||||||||||||
5) İlaç hammaddeleri ve ilaç şekilleri hakkında bilgiye sahiptir. | 3 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||
6) Eczane Hizmetleri Programı alanındaki etik ilkeler ve kurallarla ilgili bilgiye sahiptir. | 1 | 1 | 3 | 3 | 3 | 2 | ||||||||||||||||||
7) Eczane Hizmetleri Programı ile ilgili temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. | 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | |||||||||||||||||||
8) Cihazların ve laboratuvarının bakımını yapar ve işlerliğini sağlar. | 1 | 1 | 3 | 3 | 2 | 3 | ||||||||||||||||||
9) Tüm ilaç ve ilaç dışı ürünlerin stoklarını takip etmek, gereksinimleri belirlemek ve ilgili depo/şirketlere zamanında ve eksiksiz olarak siparişlerini verir. | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||
10) Eczaneye giriş yapan tüm ürünlerin sipariş formu ve fatura ile uyumunu kontrol etmek ve raflanmasını sağlar. | 2 | 1 | 3 | 3 | 3 | 2 | ||||||||||||||||||
11) Miadı geçen ürünleri belirlemek ve eczacı ile birlikte yasal kurallar ve yöntemler çercevesinde imha edilmesini sağlar. | 2 | 1 | 3 | 2 | 2 | 3 | ||||||||||||||||||
12) Eczacı ile birlikte iş sağlığı ve güvenliğine ilişkin önlemler almak veya alınmasını sağlar. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||
13) Eczanede bulunan belgelerin arşivini düzenler. | 1 | 3 | 3 | 3 | 1 | |||||||||||||||||||
14) Alanıyla ilgili temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanabilme, verileri yorumlayıp değerlendirebilme ve olası sorunları tanımlayıp çözümleyebilme yeteneği kazanır. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||
15) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ile alanı ile ilgili, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi kazanır. | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 | 2 | ||||||||||||||||||
16) Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | 3 | 3 | 2 | 1 | ||||||||||||||||||||
17) Hastanın/müşterinin ihtiyacına bağlı olarak yürütülen hizmete ilişkin bilgi verir. | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||
18) İş organizasyonu yapar, ekip çalışmasının sorumluluk bilincinde mesleki görevlerini yerine getirirken gerektiğinde bireysel sorumluluk üstlenir | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 | 1 | ||||||||||||||||||
19) Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır. | 1 | 1 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||
20) Eczanede sunulan ilaç ve diğer sağlıkla ilgili tüm ürünlerin doğru şekilde sunulmasını sağlar. | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 1 | ||||||||||||||||||
21) Eczanede bulunan cihazların ve eczane laboratuvarının bakımını yapar, ilaçların doğru koşullarda saklanmasını sağlar. | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | ||||||||||||||||||
22) Eczacıya, ilaç hazırlama konusunda gerekli maddelerin temini, belgelerin arşivlenmesi, depo ilaç takibi, ilaç satışının sağlanması konularında yardımcı olur. | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||
23) İş sağlığı ve güvenliği konusunda sertifikalı eğitime sahiptir. | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||
24) Temel ilk yardım uygulaması yapabilir. | 3 | 3 | 3 | 3 |
Soru-Cevap | |
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi | |
Laboratuvar | |
Sayısal Problem Çözme | |
Alan çalışması | |
Grup Çalışması / Ödevi | |
Bireysel Ödev | |
WEB Tabanlı Öğrenme | |
Staj | |
Yerinde Uygulama | |
Proje Hazırlama | |
Rapor Yazma | |
Seminer | |
Süpervizyon | |
Sosyal Faaliyet | |
Mesleki Faaliyet | |
Mesleki Gezi | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) | |
Okuma | |
Tez Hazırlama | |
Arazi Çalışması | |
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri | |
Diğer | |
Logbook | |
Röportaj ve sözlü görüşme | |
Araştırma | |
Film izleme | |
Kaynakça oluşturma | |
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme | |
Fotoğraf çekimi | |
Eskiz çizimi | |
Harita üzerinde işaretleme | |
Harita okuma | |
Doku örneği alma | |
Malzeme arşivi oluşturma | |
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | 14 | % 0 |
Uygulama | % 0 | |
Uygulama Sınavı | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | % 0 | |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Alan Çalışması | % 0 | |
Makale Kritik | % 0 | |
Makale Yazma | % 0 | |
Modül Grup Çalışması | % 0 | |
Beyin Fırtınası | % 0 | |
Rol Oynama + Dramatize Etme | % 0 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışma | 42 | % 0 |
Ön Çalışma, Pekiştirme | 42 | % 0 |
Uygulama Tekrarı vb. | % 0 | |
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | 1 | % 5 |
Proje Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Rapor Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sözlü Sınav | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 60 |
Rapor Teslimi | 1 | % 5 |
Bütünleme | % 0 | |
Kanaat Notu | % 0 | |
Kurul-Committee | % 0 | |
Yazma Ödev Dosyası | % 0 | |
Portfolyo | % 0 | |
Take-Home Sınav | % 0 | |
Seyir Defteri | % 0 | |
Tartışma | % 0 | |
Katılım | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Süresi | 14 | 28 |
Laboratuvar | 14 | 28 |
Uygulama | ||
Uygulama Sınavı | ||
Derse Özgü Staj | ||
Alan Çalışması | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | ||
Makale Kritik | ||
Makale Yazma | ||
Modül Grup Çalışması | ||
Beyin Fırtınası | ||
Rol Oynama + Dramatize Etme | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) | ||
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | 1 | 1 |
Proje Hazırlama + Sunma | ||
Rapor Hazırlama + Sunma | 15 | 15 |
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınavlara Hazırlanma | 7 | 14 |
ARA SINAV (Vize) | 1 | 1 |
Genel Sınava Hazırlanma | 14 | 14 |
GENEL SINAV (Final) | 1 | 1 |
Katılım | ||
Tartışma | ||
Portfolyo | ||
Take-Home Sınav | ||
Seyir Defteri | ||
Toplam İş Yükü | 102 | |
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) | 3 |