ÇOCUK GELIŞIMI (TEZLI)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: CGL101
Ders İsmi: Gelişimsel Tanı ve Değerlendirme
Ders Yarıyılı: 1. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Aynur Aydoğan

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Çocukların gelişimsel özelliklerini değerlendirmenin önemini anlamak, çocuğu tanımak için gerekli değerlendirme yöntemlerini içselleştirmek, farklı değerlendirme yöntemlerini öğrenip çeşitlendirmek, çocuğun eğitimsel ve gelişimsel temel gereksinimlerinin belirlenmesine yönelik analitik ve kanıt temelli bir bakış açısı kazandırmak
Dersin Hedefi: Çocukların gelişimsel özelliklerini değerlendirmenin önemini bilir, çocuğu tanımak için gerekli değerlendirme yöntemlerini bilir, farklı değerlendirme yöntemlerini bilir, çocuk için uygun olan yöntemi seçer , çocuğun eğitimsel ve gelişimsel temel gereksinimlerinin belirlenmesine yönelik bilgi ve becerilerini kullanır
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Gelişimsel değerlendirme ve tanımlama ile ilgili kavramları açıklar.
  2) Çocuğu tanıma ve gelişimsel değerlendirme yöntemleri ve tekniklerini açıklar.
  3) Çocukların gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahip olur.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Çocuğun yaşına, özelliklerine ve gereksinimlerine uygun olarak yöntem, teknik ve değerlendirme aracı seçer.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Sahip olduğu bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip kendi öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir
  2) Özel gereksinimli ve tipik gelişim gösteren çocukların eğitsel değerlendirmeleri için uygun methodlarının seçilmesi, kullanılması ve yorumlanması hakkında yeterliliğe sahip olur.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Gelişimsel Değerlendirme Ve Tanımlamada İlkeler ve Amaçlar
2) Gelişim Alanlarına Göre Değerlendirme, Gelişimsel İzlem,Sağlam çocuk değerlendirme ve izlemi
3) Standardize testler, tanımı, uygulama ilkeleri, çeşitleri
4) Standardize test örnekleri, grup çalışması
5) Değerlendirmede biçimsel olmayan yöntemler: Gözlem Yöntemleri - Görüşmeler
6) Değerlendirmede biçimsel olmayan yöntemler: Anketler - Portfolyo Değerlendirme
7) Etkileşime dayalı ve Kendini anlatmaya dayalı teknikler ve örnekler
8) Gelişimsel testler ve ornekleri
9) Alternatif Değerlendirme: Oyun temelli ve performans değerlendirme
10) Özel Gereksinimi veya Davranış Problemleri olan Çocukların Değerlendirilmesi
11) Özel Gereksinimi veya Davranış Problemleri olan Çocukların Değerlendirilmesi
12) Gelişimsel Değerlendirme Etik - Gelişimsel Değerlendirmede Yapılan Hatalar
13) Değerlendirme sonucuna göre gelişim raporu hazırlama
14) Gelişim Raporu Hazırlama, örnekler
Diğer Kaynaklar: Bayhan, P. (2018). Gelişimsel Değerlendirme Ankara: Hedef Yayıncılık.
Zembat, R. & Tunçeli, H. İ. (Ed.) (2019). Erken Çocuklukta Gelişimi Değerlendirmede Kullanılan Güncel Ölçme Araçları. Nobel Akademik Yayıncılık.
Önder, A. (Ed.) (2018). Okul Öncesi Dönemde Çocukları Değerlendirme ve Tanıma Teknikleri (4. Baskı). Eğiten Kitap.
Şahin, C. (Ed.) (2018). Bireyi Tanıma Teknikleri (3. Baskı). Pegem Akademi.
Mcafee,O.,Leong,D.J. (2011) . Assesing and Guiding Young Children's Development and Learning,Pearson Education Inc.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

5

3

4

6

Program Kazanımları
1) Çocuk Gelişimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir
2) Çocuk gelişimi ile ilgili kazandığı bilgilerin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirme ve yorumlama bilgisine sahiptir.
3) Bilimsel bir araştırma gerçekleştirirken kullanılabilecek istatiksel yöntem ve teknikleri hakkında bilgilere sahiptir.
4) Bilimsel çalışmalarda etik ilkeleri ve kuralları bilir, birey ve toplum için önemini açıklar.
5) Tipik gelişim gösteren ve özel gereksinimi olan çocuklara yönelik gelişimsel destek programları hazırlar ve uygular.
6) Çalışma ortamındaki araç-gereç, materyal, dokümanları kullanır, hazırlar ve bakımını yapar
7) Çocuk gelişimi alanındaki temel bilgi ve becerileri kullanarak çocukların gelişimlerine ilişkin verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar ve çözüm yolları üretir.
8) Belirlediği sorunlar doğrultusunda araştırma konusunu seçer.
9) Bilimsel bir araştırma gerçekleştirmek için gerekli planlamalarını yapar ve araştırma desenini planlar.
10) Araştırma konusuna uygun en uygun veri toplama yöntemlerini belirler.
11) Çocuk gelişimi alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturur ve bu bilgileri çocukların yararına kullanır
12) Bilimsel bir çalışmayı alanı ile ilgili bilgilerini kullanarak analiz eder ve yorumlar.
13) Mesleği ile ilgili görev ve sorumlulukları etik değerlere bağlı olarak yerine getirir
14) Çocuk gelişimi alanında edindiği temel bilgileri kullanarak ekip içerisinde kendisine verilen bireysel sorumlulukları yerine getirir ve ekiple uyumlu çalışır.
15) Çocuk gelişimi alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alınyazını inceleyerek değerlendirir. İncelediği alın yazına dayalı olarak araştırma önerileri geliştirir.
16) Geliştirdiği önerilerden bir konu belirler ve bu konu hakkında rapor hazırlar. Hazırladığı araştırma raporunu tartışır ve sunar.
17) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olarak öğrenme ihtiyaçlarını belirler, bilgiye ulaşmak için ilgili iletişim ve bilişim teknolojilerini, yazılı kaynakları kullanarak öğrenme etkinliklerinde bulunur.
18) Çocuk gelişimi alanı ile ilgili edindiği temel bilgi ve becerilere dayanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
19) Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için yapılan mesleki proje, araştırma ve etkinlikler içerisinde yer alır
20) Baştan sona bir bilimsel araştırma planlar, gerçekleştirir, tartışır ve sunar.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100