İÇ MIMARLIK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ICM107
Ders İsmi: Sanat,Tasarım ve Mimarlığa Giriş-I
Ders Yarıyılı: 1. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Tansel Korkmaz, Araştırma Görevlisi Rümeysa Reyna Erşan

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Sanat, Tasarım ve Mimarlığa Giriş I, şeyler üzerine düşünmenin araçlarına giriş dersidir; mesleğe ve tasarım eğitimine başlangıcın anlatısal (narrative) girişi. Ders, ölçeği nesneden kente kadar değişen kurmaca/yaratıcı üretimleri, çeşitliliğe dayanan bir seçimle farklı disiplinler ile ilişkilendirerek düşünmeyi, okumayı ve tartışmayı amaçlar. Böylece, öğrencide bir eleştirel deneyimleme bilinci ve farkındalığı oluşturmak ister. Bir başlangıç olarak yaratıcı algı ve sezgiyi teşvik edecek kuramsal, fenomenolojik, bilişsel ve estetik bir zemin oluşturmayı hedefler. Her yıl, ders kurgusuna ve temaya bağlı olarak yenilenebilecek olmakla beraber, şiir, müzik, resim, sinema, çizim, fotoğraf ve yapı gezisi derste yaratıcı ve eleştirel düşünme, okuma ve tartışma, anlatma ortamları olarak karşımıza çıkar. Farklı disiplinlerden üretim yapan yaratıcıların işlerini paylaşmak ve/ya bir temada uzmanların işleri tartışmak üzere bazı haftalık seanslara misafir olarak katılımı, dersin vaatleri arasındadır.
Dersin Hedefi: • Tasarım kültürüne dair ipuçları sunmak
• Mimarlığı farklı disiplinlerle ilişkilendirmek: resim, müzik, sinema vd.
• Mimarlığı düşünme biçimlerini eleştirel deneyimleme bilinci kazandırmak
• Öğrenciyi insan yapımı şeyler üzerine düşünmenin araçları ile tanıştırmak
• Öğrenciye bir konu etrafında tartışma becerisi kazandırmak
• Öğrenciye çeşitli ölçeklerde karşılaşabileceği bir kurmaca/yaratıcı üretimi okuma, yorumlama ve anlatma becerisi kazandırmak
• Öğrencide mimarlığa dair yaratıcı algı ve sezgiyi teşvik edecek kuramsal, fenomenolojik, bilişsel ve estetik bir zemin oluşturmak.
• Öğrenciyi mimarlığa ilişkin farklı pozisyonlar hakkında fikir sahibi etmek
• Dünya tasarım tarihini Türkiye'deki tasarım tarihi ile ilişkilendirmek
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Öğrenci, düşünme araçlarının çeşitli olduğunu bilir, zihin dünyası genişler.
  2) Öğrenci, disiplinler arası yaratıcı düşünme yöntemlerini keşfeder.
  3) Öğrenciyi tasarım pratiğine ilişkin farklı pozisyonlar hakkında bilgi sahibi olur.
  4) Farklı ölçeklerde yaratıcı üretimler yapan dünyadan ve Türkiye'den isimlere ve işlerini bilir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Öğrenci, başka disiplinlerin üretim araçları ile düşünme becerisi kazanır.
  2) Öğrenci, bir konu etrafında eleştirel ve yaratıcı bir biçimde okuma ve tartışma, yorumlama ve anlatma becerisi kazanır.
  3) Mimarlığı düşünme biçimlerini eleştirel deneyimleme bilinci ve farkındalığı kazanır.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Öğrenci başka başka ölçeklerde olabilecek, kendi disiplinine veya farklı disiplinlere ait bir kurmaca/yaratıcı üretimi okuma, yorumlama ve anlatma yetkinliği kazanır.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Giriş: "Şeyler üzerine düşünüyoruz."
2) Şeyler Üzerine Düşünmenin Aracı 1 ve Tartışma
3) Şeyler Üzerine Düşünmenin Aracı 2 ve Tartışma
4) Şeyler Üzerine Düşünmenin Aracı 3 ve Tartışma
5) Şeyler Üzerine Düşünmenin Aracı 4 ve Tartışma
6) Şeyler Üzerine Düşünmenin Aracı 5 ve Tartışma
7) Şeyler Üzerine Düşünmenin Aracı 6 ve Tartışma
8) Şeyler Üzerine Düşünmenin Aracı 7 ve Tartışma
9) Şeyler Üzerine Düşünmenin Aracı 8 ve Tartışma
10) Şeyler Üzerine Düşünmenin Aracı 9 ve Tartışma
11) Şeyler Üzerine Düşünmenin Aracı 10 ve Tartışma
12) Şeyler Üzerine Düşünmenin Aracı 11 ve Tartışma
13) Şeyler Üzerine Düşünmenin Aracı 12 ve Tartışma
14) Şeyler Üzerine Düşünmenin Aracı 13 ve Tartışma
Diğer Kaynaklar: Aresse, D. (2015). Yakın Bakış. İstanbul: Metis Yayınları.
Barthes, R. (2018). Çağdaş Söylenler. İstanbul: Metis Yayınları.
Barthes, R. (2017). Görüntünün Retoriği: Sanat ve Müzik. İstanbul: YKY.
Barthes, R. (1992). Camera Lucida, Fotoğraf Üzerine Düşünceler. İstanbul: Altıkırkbeş Yayınları.
Berger, J. (2019). Görme Biçimleri. İstanbul: Metis Yayınları.
Berger, J. (2019). Manzaralar. İstanbul: Metis Yayınları.
Berger, J.(2019). Portreler. İstanbul: Metis Yayınları.
Berger, J. (2015). Bir Fotoğrafı Anlamak. İstanbul: Metis Yayınları.
Bilgin, İ. (2017). Mimarın Soluğu. İstanbul: Metis Yayınları.
Direk, Z. (2017). Dünyanın Teni. İstanbul: Metis Yayınları.
Foucault, M. (2017), Kelimeler ve Şeyler, İnsan Bilimlerinin Bir Arkeolojisi. İstanbul: İmge Kitabevi.
Foucault, M. (2018). Manet, Velázquez ve Estetik Modernizm. İstanbul: İletişim Yayınları.
Gürbilek, N. (2015). Sessizin Payı. İstanbul: Metis Yayınları.
Koçak, O. (2011). Bahisleri Yükseltmek, Turgut Uyar Şiirinde Kendini Yaratma Deneyimi. İstanbul: Metis Yayınları.
Koçak, O. (2012). Kopuk Zincir, Modern Şiir Üzerine Denemeler. İstanbul: Metis Yayınları.
Merleau-Ponty, M. (1996). Göz ve Tin. İstanbul: Metis Yayınları.
Merleau-Ponty, M. (2005). Algılanan Dünya. İstanbul: Metis Yayınları.
Sennett, R. (2014). Yabancı, Sürgün Üzerine İki Deneme. İstanbul: Metis Yayınları.
Sennett, R. (2013). Zanaatkar. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Sontag, S. (1993). Fotoğraf Üzerine. İstanbul: Altıkırkbeş Yayınları.
Tornier, M. (2005). Müneccim Krallar. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Uyar, T. (2002). Büyük Saat, Bütün Şiirleri. İstanbul: YKY.
Zumthor, P. (2006). Atmospheres. Basel: Birkhauser.

Ceylan, N. B. (1999). Mayıs Sıkıntısı (film).
Ceylan, N. B. (2002). Uzak (film).
Erksan, M. (1965). Sevmek Zamanı (film).
Erdem, R. (1988). A Ay (film).

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

1

2

3

4

3

Program Kazanımları

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar % 0
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri 14 % 40
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 42
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma
ARA SINAV (Vize)
Genel Sınava Hazırlanma 1 4
GENEL SINAV (Final) 1 2
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri 14 42
Toplam İş Yükü 90
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 3