SIYASET BILIMI VE ULUSLARARASI İLIŞKILER (İNGILIZCE) (TEZLI)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: PSI510
Ders İsmi: Uluslararası Örgütler
Ders Yarıyılı: 2. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Alan İçi Seçmeli
Dersin Düzeyi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Herbert Reginbogin

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Pandemilerden nükleer savaşa, iklim değişikliğinden ticarete, akla gelebilecek hemen hemen her konu alanına uluslararası kuruluşlar dokunuyor. Bu kurumlar nasıl tasarlanır? Neden kaynakları, resmileştirilmesi vb. açısından farklılık gösteriyor? Bu kurumlar ulus-devletler, sivil toplum veya özel sektör ile nasıl etkileşime giriyor? Neden bazı örgütler görevlerinde başarısız görünüyor? Uluslararası kuruluşların tarihini ve geleceğini anlamak için siyaset bilimi, ekonomi, sosyoloji, hukuk ve tarihten içgörüler kullanan bu yüksek lisans seminerinde sorulardan bazıları ve sonuç olarak hipotezler ortaya çıkıyor.
Dersin Hedefi: Bu ders, öğrencilere 21. yüzyılın başlarında uluslararası kuruluşların (IO) rolü ve faaliyetleri hakkında kapsamlı bir anlayış sağlamayı amaçlamaktadır. Bu nedenle, odak noktası, IO'nun felsefesi ve ilkeleri ile uğraşmaya çalıştıkları konulardır. Bu ders dört farklı bölümden oluşmaktadır. İlk bölüm, Uluslararası Örgütlerin mantığını kökenleri, doğası, teorisi ve yöntemleriyle ele alarak incelemektedir. İkincisi, küresel kuruluşlar, özellikle Birleşmiş Milletler (BM) sistemi ile ilgilidir. Bu bölümde ilk küresel IO ele alındıktan sonra dersin temel konularından biri olan Milletler Cemiyeti, Birleşmiş Milletler detaylı olarak incelenecektir. Milletler Cemiyeti başarısızlığa uğradığı gibi Birleşmiş Milletler de başarısız olacak mı? Bu bölüm ayrıca BM'nin WHO, ILO, FAO ve ICC gibi bazı işlevsel ve uzmanlaşmış kurumlarını açıklayacaktır.
Ayrıca Dünya Ticaret Örgütü, Dünya Bankası, IMF ve Uluslararası Ceza Mahkemesi gibi önemli küresel etkili kuruluşlar da bu bölümde ele alınacaktır. Üçüncü kısım, bölgeselcilik ve bölgesel örgütler, dersin diğer önemli kısmı, NATO, NAFTA, ASEAN, ECOWAS ve Arap Devletleri Ligi gibi belirli kurumlarıyla dünyanın farklı bölgelerine odaklanacaktır. Kursun dördüncü ve son bölümü, Uluslararası Örgütlerin geleceğini tartışarak sona erecek.
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Bu nedenle, odak noktası, IO'nun felsefesi ve ilkeleri ile uğraşmaya çalıştıkları konulardır.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Bu ders dört farklı bölümden oluşmaktadır. İlk bölüm, IO'nun mantığını kökenleri, doğası, teorisi ve yöntemleriyle ele alarak incelemektedir. İkincisi, küresel kuruluşlar, özellikle Birleşmiş Milletler (BM) sistemi ile ilgilidir. Bu bölümde ilk küresel IO ele alındıktan sonra dersin temel konularından biri olan Milletler Cemiyeti, Birleşmiş Milletler detaylı olarak incelenecektir. Milletler Cemiyeti başarısızlığa uğradığı gibi Birleşmiş Milletler de başarısız olacak mı? Bu bölüm ayrıca BM'nin WHO, ILO, FAO ve ICC gibi bazı işlevsel ve uzmanlaşmış kurumlarını açıklayacaktır.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Giriş
2) Uluslararası Örgütlerin Kökenleri
3) Uluslararası Örgütlerin Kökenleri ve 19. yy'daki gelişmeler
4) Uluslararası Örgütlerin Doğası ve Özellikleri
5) Teori ve Metod
6) Uluslararası Örgütlere Katkıda Bulunan Farklı Teoriler
7) Uluslararası Siyasetin Bir Aktörü Olarak Uluslararası Örgütler
8) Ara Sınav
9) Milletler Cemiyeti
10) BM
11) BM
12) Küresel Örgütler
13) Bölgeselcilik ve Bölgesel Örgütler
14) Bölgesel Örgütler
15) Tartışma: Küresel Örgütlerin Geleceği
16) Final Sınavı
Diğer Kaynaklar: ● Buzan Barry and George Lawson. The Global Transformation, History, Modernity and the Making of International Relations, Cambridge Studies in International Relations: 135, Cambridge University Press, 2015.
● Michael Davies and Richard Woodward. International Organizations, a Companion, Edward Elgar, 2014.
● Hurd, Ian. International Organizations, Politics, Law, Practice, Second Edition, Cambridge University Press, 2014.
● Karns, P. Margaret and Karen A. Mingst. International Organizations, the Politics and Processes of Global Governance, Lynner Rienner Publishers, 2010.
● Ziring, Lawrence; Robert E. Riggs; and Jack C. Plano. The United Nations, International Organization and World Politics, 4th Edition; Thomson, Wadsworth, 2005.
● Bennett, A. LeRoy and James K. Oliver. International Organizations, Principles and Issues. 7th Edition; Prentice Hall; 2002.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

Program Kazanımları
1) Siyasi gelişmeleri ve uluslararası ilişkileri, siyaset bilimi ve uluslararası ilişkiler alanındaki teoriler ışığında incelemek 2 3
2) Uluslararası çatışmalar ve çatışma çözümü alanlarında teorik bilgi edinmek 3 2
3) Siyaset bilimi ve uluslararası ilişkiler alanındaki teorik bilgileri, güncel küresel ve bölgesel siyasi olgulara uygulayabilmek 2 3

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev 1 % 10
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım 1 % 10
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 42
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 42
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası 1 3
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) 14 14
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) 7 14
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 7 7
ARA SINAV (Vize) 1 2
Genel Sınava Hazırlanma 14 14
GENEL SINAV (Final) 1 2
Katılım 14 42
Tartışma 1 3
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 185
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 6