SIYASET BILIMI VE ULUSLARARASI İLIŞKILER (İNGILIZCE) (TEZLI)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: PSI502
Ders İsmi: Türk Dış Politikası
Ders Yarıyılı: 2. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Alan İçi Seçmeli
Dersin Düzeyi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. Doğan Şafak POLAT

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin temel amacı Milli Kurtuluş Hareketi'nden günümüze Türk dış politikasının ilkelerini analiz etmektir. Böylece Türk dış politikasının gelişimini uluslararası sistemin gelişimine paralel olarak değerlendirmenin mümkün olacağı umulmaktadır. Ayrıca karar vericilerin dış politika uygulamalarının araştırılması amaçlanmaktadır.
Dersin Hedefi: Ders, geç Osmanlı döneminden bu yana Türk dış politikası (bundan böyle TFP olarak anılacaktır) üzerine kapsamlı bir araştırma dersi olarak tasarlanmıştır. Geçtiğimiz yüzyılda çeşitli hükümetler döneminde Türk dış politikasının ana konularını, eğilimlerini ve sorunlarını inceliyor. Her ne kadar bu dersin odak noktası günümüz olsa da, dersler Cumhuriyetin başlangıcından bu yana Türk dış politikasına temel bir tarihsel bakış sunacaktır. Bu çerçevede Türk dış politikasını hangi faktörlerin şekillendirdiğini analiz edeceğiz, onun başlıca mimarlarını inceleyeceğiz ve mevcut gidişatının sonuçlarını araştıracağız. Derste ele alınan konular arasında Türkiye'nin Batı ile ilişkileri, Rusya ve Ortadoğu komşularıyla ilişkileri, Arap Baharı sırasındaki politikanın yeniden düzenlenmesi ve bölgedeki son başarısızlıklar yer alıyor. Ders, Türkiye'nin 21. yüzyılda karşı karşıya olduğu siyasi zorlukları anlamak için Soğuk Savaş sonrası dönemdeki temel konulara ve gelişmelere özellikle dikkat etmektedir.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Bu dersin beklenen çıktıları şunlardır: (1) Öğrencilerin Türk dış politikasının uygulanması konusunda bilgilendirilmesi; (2) Türkiye'nin uluslararası sistemdeki yerini ve rolünü algılamak; (3) Türk dış politikasındaki tarihi olaylarda nedenselliğin değerlendirilmesi.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Türk Dış Politikasına Giriş
2) İlk Yıllarda TDP, 1923-1938
3) İkinci Dünya Savaşı Sırasında TDP, 1939-1945
4) Soğuk Savaş Sırasında TDP, 1945-1990
5) TDP ve Avrupalılaşma Siyaseti, 1990-2007
6) 2007-2017 Yılları Arasında TDP: Stratejik Derinlik
7) Son Dönem TDP'de Kamu Diplomasisi ve Yumuşak Güç
8) Soğuk Savaş Sonrası ABD ve NATO ile İlişkiler
9) Ortadoğu Ülkeleriyle İlişkiler
10) Balkan Bölgesi ile İlişkiler
11) Rusya Federasyonu, Güney Kafkasya, Orta Asya, Güney Asya ve Asya-Pasifik
12) Latin Amerika ve Sahraaltı Afrika ile İlişkiler
13) Uluslararası Örgütlerle İlişkiler
14) Türk Dış Politikasının Genel Değerlendirmesi
Diğer Kaynaklar: o William Hale, Turkish Foreign Policy Since 1774, London and New York: Routledge, 2013, 31-55.
o Amit Bein, Kemalist Turkey and the Middle East. Cambridge University Press, 2017, 8- 15
o Seçkin Barış Gülmez, Turkish foreign policy as an anomaly: revisionism and irredentism through diplomacy in the 1930s, British Journal of Middle Eastern Studies,2017, 44(1), 30-47.
o Onur Isci, The Massigli Affair and its Context: Turkish Foreign Policy after the Molotov–Ribbentrop Pact, Journal of Contemporary History, 2019, 1-26.
o Dilek Barlas, Şuhnaz Yılmaz & Serhat Güvenç (2020) Revisiting the Britain-US-Turkey triangle during the transition from Pax Britannica to Pax Americana (1947-1957), Southeast European and Black Sea Studies, DOI: 10.1080/14683857.2020.1820232
o Charles F. Hermann, “Changing Course: When Governments Choose to Redirect Foreign Policy,” International Studies Quarterly, 34, no.1 (1990), pp.3-21.
o Pınar Gözen Ercan (ed.), Turkish Foreign Policy: International Relations, Legality and Global Reach, London and New York: Palgrave Macmillan, 2017.
o Özdamar, Ö., & Erciyas, O. (2019). Turkey and Cyprus: A Poliheuristic Analysis of Decisions during the Crises of 1964, 1967, and 1974. Foreign Policy Analysis.
o Johnson, L. B., & Inonu, I. (1966). President Johnson and Prime Minister Inonu: Correspondence between President Johnson and Prime Minister Inonu, June 1964. The Middle East Journal, 386-393.
o Berdal Aral, “Dispensing with Tradition? Turkish Politics and International Society during the Özal Decade, 1983-93,” Middle Eastern Studies, Vol. 37, No. 1 (2001), pp. 72-88
o Kirişçi, K. (2009). The transformation of Turkish foreign policy: The rise of the trading state. New Perspectives on Turkey, 40, 29-56.
o Ahmet Davutoğlu, “Turkey’s New Foreign Policy Vision,” Insight Turkey 10, no. 1 (2008), 77-96.
o Murat Yeşiltaş and Ali Balcı, “A Dictionary of Turkish Foreign Policy in the AK Party Era: A Conceptual Map,” SAM Papers, No.7, (May 2013).
o Özpek, B. B., & Tanriverdi Yaşar, N. (2018). Populism and foreign policy in Turkey under the AKP rule. Turkish Studies, 19(2), 198-216.
o Pınar Akpınar, “Turkey’s Peacebuilding in Somalia: The Limits of Humanitarian Diplomacy,” Turkish Studies, 14:4, 735-757, DOI: 10.1080/14683849.2013.863448.
o Reşat Bayer and E. Fuat Keyman, “Turkey: An Emerging Hub of Globalization and Internationalist Humanitarian Actor?,” Globalizations, Vol.9, No.1 (2012), p.77.
o Birgül Demirtaş, “Turkey and the Balkans: Overcoming Prejudices, Building Bridges and Constructing a Common Future,” Perceptions: Journal of International Affairs, Vol.18, No.3 (2013): pp.163-185.
o Bülent Aras, “Turkey and the Balkans: New Policy in a Changing Regional Environment”, GMF On Turkey Analysis, (31 October 2012).
o Bulent Aras and Rabia Karakaya Polat, Turkey and the Middle East: frontiers of the new geographic imagination, Australian Journal of International Affairs, 61 (4), 2007, pp. 471-488
o Şaban Kardaş “Turkey: Redrawing in the Middle East Map Or Building Sandcastles?,” Middle East Policy, 17 (1), 2010, pp. 122-136.
o Bulent Aras and Ozgur Pala, “Practical Geopolitical Reasoning in the Turkish and Qatari Foreign Policy on the Arab Spring,” Journal of Balkan and Near Eastern Studies, 17 (3), 2015, pp.286-303. 136.
o Pinar Akpinar, “Mediation as a Foreign Policy Tool in the Arab Spring: Turkey, Qatar and Iran,” Journal of Balkan and Near Eastern Studies, 14 (7), 2015, 10.1080/19448953.2015.1063270
o Bülent Aras and Hakan Fidan, “Turkey and Eurasia: Frontiers of a New Geographic Imagination,” New Perspectives on Turkey, (40), 2009, pp.195-217.
o Fatih Özbay, “The Relations between Turkey and Russia in the 2000s,” Perceptions,16 (3), 2011, pp. 69-92.
o Zarakol, A. (2012). Problem areas for the new Turkish foreign policy. Nationalities Papers, 40(5), 739-745.
o Tarık Oğuzlu, “Testing the Strength of the Turkish–American Strategic Relationship through NATO: Convergence or Divergence within the Alliance?” Journal of Balkan and Near Eastern Studies, 15 (2), 2013.
o İsa Çamyar and Halit Mustafa Tağma, “Why does Turkey seek European Union membership a Historical Institutional Approach”, Turkish Studies, 11 (3), 2010, pp. 371-386
o Selçuk Çolakoğlu, “Turkey’s East Asian Policy: From Security Concerns to Trade Partnership,” Perceptions, 17 (4), 2012, pp. 129-158.
o Mehmet Özkan, “A New Actor or Passer-By? The Political Economy of Turkey’s Engagement with Africa,” Journal of Balkan and Near Eastern Studies, 14, (1), 2012.
o Ahmet Davutoğlu, “Global Governance,” Vision Papers, Center for Strategic Research, No.2 (March 2012).
o Bülent Aras, “Turkey’s Mediation and Friends of Mediation Initiative,” Turkey Policy Brief Series, No. 6 (2012), pp.1-2.
o Behlül Özkan, “Turkey, Davutoğlu and the Idea of Pan-Islamism,” Survival, Vol.56, No.4 (2014)
o Faruk Yalvaç, “Strategic Depth or Hegemonic Depth? A Critical Realist Analysis of Turkey's Position in the World System,” International Relations, 2012, 26 (2), pp. 165-180
o Cihan Tuğal, “Democratic Janissaries Turkey’s Role in the Arab Spring,” New Left Review, Volume: 76, July August 2012, pp. 5-24

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Kazanımları
1) Siyasi gelişmeleri ve uluslararası ilişkileri, siyaset bilimi ve uluslararası ilişkiler alanındaki teoriler ışığında incelemek
2) Uluslararası çatışmalar ve çatışma çözümü alanlarında teorik bilgi edinmek
3) Siyaset bilimi ve uluslararası ilişkiler alanındaki teorik bilgileri, güncel küresel ve bölgesel siyasi olgulara uygulayabilmek

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 50
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 16 48
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 48
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) 4 20
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 8 40
ARA SINAV (Vize)
Genel Sınava Hazırlanma 8 40
GENEL SINAV (Final)
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 196
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 6